Civil programok kommunikációja, a CSR-hez való kapcsolódás lehetséges módjai Dr. Győri Zsuzsanna KÖVET Egyesület október 24.
Miért kommunikáljon a civil? Szemléletformálás, társadalmi nevelés Misszió, küldetés Közösségszervezés Érdekek és igények artikulálása Civil jellemzői: hit, lelkesedés, hitelesség 2
Kommunikációs eszközök 1. Sajtókapcsolatok : Sajtóközlemények, szerkesztői szakmai anyagok Sajtóesemények Személyes találkozók, háttérbeszélgetések, interjúk Szaksajtó néhány újságírójával személyes, hosszú távú kapcsolat – fenntartása pl. sajtóreggelivel Fizetett cikkek, hirdetések (belépő későbbi ingyenes híradáshoz!) Személyes történetek ereje, hírértéke 3
Kommunikációs eszközök 2. Celeb? - helyzettől függ, hogy van-e rá szükség, és ha igen, kire (pl. országosan ismert vagy inkább helyi hős?) Aktív, személyes elérés (pl. rendezvényeken) mindig jobb, mint a passzív, tömeges elérés! – helyi sajtó tájékoztatása fontosabb lehet, mint nagy médiumokba való bekerülés 4
Web 2.0 alkalmazások – pl. Facebook Több, mint kommunikációs eszköz – élettér, platform Őszinte, bizalomra épül Érintettek közvetlenül bevonhatóak Gyors információterjedés, reagálás, interakció Közös tudás létrehozása, figyelem fenntartása Ingyenes felület, de munkaerő, idő- és szaktudás igényes Hátulütők: kezelni kell, Like piac, kíméletlen 5 Kommunikációs eszközök 3.
Kapcsolódás a vállalati CSR-programokhoz 1. Szponzoráció Konkrét ügyekre, programokra szívesebben ad a vállalat Pénzt egyre kevésbé adnak, de könnyebben lehet helyszínt, leselejtezésre váró, de használható eszközöket, sőt szakértelmet, munkaerőt kapni Cserébe a civil hagyományosan a kommunikációban való megjelenést biztosít 6
Kapcsolódás a vállalati CSR-programokhoz 2. Ami jobb, mint a szponzoráció: civil-vállalati együttműködés Egyenrangú kapcsolat – méltóság! Hosszútávú együtt dolgozás – különböző szervezeti kultúrák találkozása Egymástól való tanulás, szaktudás-, és szakértelem-csere 7
Amikor a civil nyújt szolgáltatást: Tréning, képzés (pl. E.ON Háló Programban a Családjainkért Alapítvány) Érzékenyítés (pl. KÖVET képzései) Önkéntes programra terep (pl. ÖKA) Prezentációk, értekezések, felszólalások szakmai fórumokon: szakma számára (pl. SEED – Budapest Bank együttműködés) Családi nap, lakossági programok (pl. Civil Licit szolgáltatásai) 8 Civil-vállalati együttműködés 1.
Amikor a vállalat nyújt szolgáltatást: Menedzsment-tanácsadás (pl. IFUA Nonprofit Kft.) Kommunikációs szolgáltatás (pl. Hill and Knowlton) Alaptevékenységhez kapcsolódó technológia (pl. Vodafone és NANE közös programja) 9 Civil-vállalati együttműködés 1.
„CSR kommunikációs szemmel” 10 Forrás: Brandtrend Kommunikáció és Alternate Kft Milyen CSR-t szeretnének? Őszinte, mély felelősségvállalás stratégia mentén, menedzsmentrendszerbe foglalva, munkatársakat maga mellé állítva, következetesen
Ami nem jó CSR… Csak szponzoráció, adományozás Vállalat alaptevékenységétől távol álló tevékenység Vállalaton belül nincs a CSR tevékenységről információ, belső kommunikáció, nem tudják mire megy a pénz „Lerágott csontok” Zöldrefestés 11