Alternatív Közgazdasági Gimnázium

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Induló képzéseink – 2008/2009-es tanév Lovassy László Gimnázium  :  : Lovassy László Gimnázium Induló képzéseink 2008/2009-es.
Advertisements

A Nat és a kerettantervek
Változások az iskola pedagógiai programjában (2013/14-től): 1.Nem lesz es rendszer (azaz NYEK-be nem jelentkezhetnek a mostani 5-8. osztályos tanulók)
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Aktualitások a szakképzésben
Pályaválasztás 2014/15.
Kossuth Lajos Kéttannyelvű Fővárosi Gyakorló Műszaki Szakközépiskola
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
Szalay György MNB, Pénzügyi kultúra központ
Gimnáziumi tagozat 9. a normál tantervű 9.b nyelvi előkészítő.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Nyílt napok látogatottsága
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Osztályfőnöki helyi tanterv
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Pénziskola Az Unghváry László Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskolában.
1 Pályaválasztás 2010/2011-es tanév Fné T.K.. 2 BEISKOLÁZÁSI TERV A 2010/2011-ES TANÉVRE SZAKKÖZÉPISKOLA2 osztály Nyelvi előkészítő angol Nyelvi előkészítő.
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Beiskolázási tájékoztató december
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
TOVÁBBTANULÁS 2012 Felvételi eljárás a középfokú intézményekbe a es tanévre.
Tantervtípusok; NAT-ok
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
Nyílt napok 2008/2009. szakközépiskolai képzés felvételi eljárás általában felvételi eljárás iskolánkban.
Karácsonyi János Katolikus Gimnázium
A NAT és az élő idegennyelvek Az új NAT szükségessége Köznevelés tartalmi egysége Kulturális javak: minden tanuló férhessen hozzá Közös.
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
A gazdaságról, a mindennapi pénzügyekről egyszerűen a évfolyamon tanító pedagógusoknak című akkreditálás alatt álló tanártovábbképzésről Szűcs Tamás.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A kerettantervek implementációja
2012. szeptember 6. Zalaegerszeg
A gyerek nem az életre készül, hanem él
A kerettantervek fejlesztése
A NAT és a megújuló tanárképzés rendszere
FELVÉTELI 2008 Berzsenyi Dániel Gimnázium ISKOLÁNKRÓL …  2008-ban ünnepeljük iskolánk alapításának 150. évfordulóját  ‘Minőségi nevelési-oktatási.
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
Felvételi tudnivalók Pályaválasztás a es tanévben.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
BABITS MIHÁLY GIMNÁZIUM
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
A középiskolai oktatás szabályzatai
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Készítette: Kovács Október Budapest, február.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A kerettantervek és implementációjuk szakmai támogatása Bánkuti Zsuzsa.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Nyílt napok november óráig nyílt órák november óra január óra.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
A tanulmányi munka értékelése (2010/2011.). Jegyek eloszlása a 2010/2011. tanévben.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet FENNTARTHATÓSÁG A NAT-BAN ÉS A KERETTANTERVEKBEN Ökoiskola címátadó
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
A gyerek nem az életre készül, hanem él
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
DARUS a gyermekekért.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
A gyerek nem az életre készül, hanem él
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
NÓGRÁD MEGYEI VÁCI MIHÁLY GIMNÁZIUM
IRÁNY A PÁLYA! november 14. „Az emberi nemnek az a hivatása, hogy munkáljon, alkosson, teremtsen.” Széchenyi István.
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Tankönyvellátás és iskolai könyvtár
Előadás másolata:

Alternatív Közgazdasági Gimnázium A pénzügyi-gazdasági oktatás helyzete és dilemmái az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban Szűcs Tamás Alternatív Közgazdasági Gimnázium

Előzményekről Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) létrejöttéről röviden (most múlt 25 éves) Az (AKG) pedagógiai, szakmai elveiről: Az AKG jelenelvű iskola Az AKG személyközpontú iskola Az AKG szabad iskola Az AKG kiterjesztve az iskola hatókörét tanítványainak teljes személyiségére kíván hatni Az AKG a hétköznapi élet színtere, hely, ahol jó lenni Az AKG alapvető fontosságúnak tartja az iskola szakmai pályaorientációs, értelmiségi alapképző funkcióját Az AKG az átmenet iskolája. Alkalmazkodott a tradicionális elvárásokhoz és iskola maradt, ugyanakkor a modernizáció követelményeit figyelembe véve, a gyerekekhez és a meglévő körülményekhez igazította önmagát http://www.akg.hu/pedagogiai-program/

Pedagógiai programunkról 1987. január 3. - „Károlyi Mihály Közgazdasági Gimnázium- egy alternatív közgazdasági gimnázium programja” 1987. november 24. - MM engedély kísérleti iskola megszervezésére 1988. augusztus 27. - Fővárosi Tanácsi határozat „Közgazdasági Gimnázium működtetésére, amelyik alternatív képzést folytat” 1988. szeptember 30. - az AKG nevelőtestülete jóváhagyja az első közös pedagógia programot 1988. november 24. - az alapítók létrehozzák az AKG Alapítványt, amely a kísérleti engedély alapján a fenntartói jogokat gyakorolja 1989. 02. 17. - Fővárosi Tanács és MM szerződés 10 évre. Ennek alapján az AKG a Művelődési Minisztérium alapítványi formában működő kísérleti iskolája 1989. augusztus. - Az AKG harmadik pedagógiai programja. „Mi az ebihalak pártján vagyunk” Jóváhagyta nevelőtestület és az alapítvány kuratóriuma.

Pedagógiai programunkról 1989. 12. - MM pedagógiai program jóváhagyás 1995. 06. - Hatosztályos gimnázium pedagógiai programja nevelőtestületi, 1995. 12. fenntartói, 1996. 02. MKM jóváhagyás 1998. 06. - Pedagógiai program MKM jóváhagyása 2005. 02. - Az AKG pedagógiai programjának felülvizsgálata nevelőtestületi döntés 2006. 03. - AKG Alapítvány pedagógiai program felülvizsgálat jóváhagyása 2013. 04. - Az EMMI engedélye az AKG Kerettanterv alkalmazására Jelenlegi jogi háttér: 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről 5. § (6) Az iskolafenntartó, továbbá a lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló törvény szerinti, az Országgyűlés által elismert magyarországi egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek – e törvény és a Nat keretei között – kerettantervet nyújthatnak be jóváhagyás céljából. 9. § (8) Az alternatív óvodák, iskolák az általuk készített és jóváhagyott óvodapedagógiai programban, kerettantervben meghatározottak szerint készítik el pedagógiai programjukat. 51/2012. (XII. 21.) EMMI rendelet a kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről

Kerettantervről 51/2012 (XII.21.) EMMI rendelet (6-7. melléklete) 3. § (1) A kerettanterv feladata a tartalmi szabályozás eszközeként meghatározni a pedagógiai szakaszokra, iskolatípusra vonatkozó érvényes, közös, átfogó célokat és feladatokat. (2) A kerettanterv meghatározza a) a fejlesztési célokat, a nevelési-oktatási területek kapcsolódását, b) a kulcskompetenciák és a kompetenciafejlesztés adott életkori és képzési szakaszban érvényesítendő feladatait, a személyiségfejlesztés lehetőségeit és értéktartalmát, c) a pedagógiai egységesség és differenciálás elveit, d) a műveltségi területek vonatkozásában meghatározott tantárgyak óraszámát, e) az ismeretközlés és a képességfejlesztés közötti összhang megteremtésének módját és összhangjának biztosítását, f) a kapcsolódási pontokat az egyes tantárgyi tartalmak között, g) az egységes tantervi szerkezeti elveket a helyi tantervek elkészítésének támogatása céljából. (3) A kerettanterv az egyes témakörökre összpontosító részletes kidolgozással támogatja a pedagógusok pedagógiai tervező tevékenységét, segíti a fogalmi gondolkodás fejlesztését, a tanulói teljesítmények folyamatos figyelemmel kísérését.

Kerettantervről 4. § (1) Az iskolatípusra, pedagógiai szakaszra, egyes sajátos köznevelési feladathoz készített kerettantervnek alkotóelemét képezik az iskolatípusra, pedagógiai szakaszra, egyes sajátos köznevelési feladathoz készített tantárgyi kerettantervek. (2) A tantárgyi kerettanterv meghatározza a) a tantárgyi bevezetőt, amely megjelöli aa) az adott tantárgy pedagógiai céljait és feladatait, ab) a tantárgy fejlesztési területeinek nevelési céljait, ac) a tantárgynak a kulcskompetenciák fejlesztésében betöltött szerepét, ad) az adott pedagógiai szakaszban a tantárgy sajátos fejlesztési céljait, b) a tantárgyi tartalmakat, ba) a tematikai egységeket, bb) az előzetes tudást, bc) a tematikai egység nevelési és fejlesztési céljait, bd) az ismeretek, fejlesztési követelmények rendszerét be) a kulcsfogalmak, fogalmak rendszerét, bf) a fejlesztés az egy vagy két évfolyamos szakasz végére elvárt eredményeit, amely az adott tantárgyban elvárható legfontosabb tudás- és képességelemek határozza meg, (A több ezer oldalban összesen 205-ször szerepel a pénz szó, általában szóösszetételként.)

Fejlesztési követelmények Például MATEMATIKA 3-4. évfolyam „A matematikatanításnak kiemelt szerepe van a pénzügyi-gazdasági kompetenciák kialakításában. Életkortól függő szinten, rendszeresen foglakozzunk olyan feladatokkal, amelyekben valamilyen probléma legjobb megoldását keressük. Szánjunk kiemelt szerepet azoknak az optimumproblémáknak, amelyek gazdasági kérdésekkel foglalkoznak, amikor költség, kiadás minimumát; elérhető eredmény, bevétel maximumát keressük. Fokozatosan vezessük be matematikafeladatainkban a pénzügyi fogalmakat: bevétel, kiadás, haszon, kölcsön, kamat, értékcsökkenés, -növekedés, törlesztés, futamidő stb. Ezek a feladatok erősítik a tanulókban azt a tudatot, hogy matematikából valóban hasznos ismereteket tanulnak, ill. hogy a matematika alkalmazása a mindennapi élet szerves része. Az életkor előrehaladtával egyre több példát mutassunk arra, hogy milyen területeken tud segíteni a matematika. Hívjuk fel a figyelmet arra, hogy milyen matematikai ismerteket alkalmaznak az alapvetően matematikaigényes, ill. a matematikát csak kisebb részben használó szakmák (pl. informatikus, mérnök, közgazdász, pénzügyi szakember, biztosítási szakember, ill. pl. vegyész, grafikus, szociológus stb.), ezzel is segítve a tanulók pályaválasztását.” Ismeretek Fejlesztési követelmények Kapcsolódási pontok A negatív szám fogalmának tapasztalati úton történő előkészítése. Negatív számok a mindennapi életben (hőmérséklet, adósság). Negatív számokkal való ismerkedés tapasztalati úton a számegyenes, a hiány és a hőmérséklet segítségével. Adósság, készpénz, vagyoni helyzet fogalmának értelmezése. A negatív szám fogalmának elmélyítése. Környezetismeret: hőmérséklet és mérése, Celsius-skála (fagypont alatti, fagypont feletti hőmérséklet).

Gazdasági és pénzügyi kultúra 7-8 . évf. Család – háztartás Egy diák gazdasági szerepei Gazdasági kockázatok a családban Igények-lehetőségek-gazdálkodási kényszer Piacgazdaság-világgazdaság Állam Az egyén gazdasági szerepei

Gazdasági-pénzügyi kultúra 9-10. évf. Piacgazdaság Pénz – infláció Háztartások Vállalatok Állam Pénzpiac Életpályánk pénzügyi döntései Bankszámla Hitelfelvétel Befektetés öngondoskodás

Vállalkozzunk! 7-8 / 9-10. évf. Diákvállalkozások az iskolákban (JAM) Vállalkozók, vállalkozások A vállalkozások szűkebb, tágabb környezete Az ötlettől a megvalósításig Költségek, nyilvántartások - Megéri? Marketing

Munkapiac 9-10. évf. Önismeret, pályaorientáció, pályaismeret Kilépés a munkaerőpiacra Karrierperiódusok Munkalehetőség itthon, külföldön Álláskeresés Önéletrajz, motivációs levél, felvételi beszélgetés Munkajogi alapok Munkatörvénykönyv Munkaszerződés Alapvető jogok, kötelességek Munkaviszony, munkaidő, pihenőidő … Atipikus foglalkoztatási formák

Jelenlegi helyzet Kötelező tantárgyak az 5–12. évfolyamon Magyar nyelv és irodalom Idegen nyelv Idegen nyelv Függelék: angol és német nyelvi specifikáció (1. és 2. rész) Második idegen nyelv (9-12. évfolyam és 7-12. évfolyam számára) Latin nyelv (választható második idegen nyelvként) Matematika Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek Hon- és népismeret Erkölcstan Etika Társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek (5-6. évfolyam) Latin örökségünk Természetismeret Biológia-egészségtan –A és B változat Fizika – A és B változat Kémia – A és B változat Földrajz Ének-zene – A és B változat Dráma és tánc (5-–6. évfolyam és 9–10. évfolyam számára) Vizuális kultúra Mozgóképkultúra és médiaismeret Művészetek – Ének-zene - A és B változat Művészetek – Dráma és tánc Művészetek – Vizuális kultúra Művészetek – Mozgóképkultúra és médiaismeret Informatika Technika, életvitel és gyakorlat Testnevelés és sport

Jelenlegi helyzet 8 osztályos gimn.

Jelenlegi helyzet 6 osztályos gimn.

Főbb problémák (szerintem) Kötött tantárgystruktúra Kötött óraszámok (csekély mozgástér) Képzettség hiánya (szakos tanár) Motiváció hiánya (tanári) Alternatív kerettanterv készítés nehézségei sok munka bürokratikus drága Tankönyvek kérdése Stb.

Az AKG közgazdasági gimnázium Az AKG olyan gimnázium, mely a közismereti tárgyak mellett szakmai (jellegű) tárgyakat is tanít A változó világ elvárásainak megfelelően folyamatosan alakul (megrendelők iskolája) A kezdetektől fogva hangsúlyt helyez a gazdasági-pénzügyi nevelésre (támogató tantestület, fenntartó)

Az AKG kerettantervben 10 évfolyamon Alkalmazott közgazdaságtan (heti 2 óra) Kötelezően választott Vállalkozási projekt (YE) Piacgazdasági ismeretek (GO – POP) 11-12. évfolyamon Gazdasági ismeretek (heti 5 óra) Szabadon választható Közismereti tárgy Akkreditált érettségi tárgy

Az AKG és a POP program A 2006/2007-es tanév 2. felében az Életciklus pénzügyei pilotképzésben vett részt az akkori 10. évfolyam 18 tanulója. A 2007/2008-as tanévben a Gazdálkodj Okosan (GO) programot választó 10. évfolyamos tanulóknak már a készülő POP program bizonyos elemeit bevettük az oktatásba. A 2008/2009-es tanévben a POP programban 2 csoportban 28 tanuló vett részt. A 2009/2010-es tanévben pedig 3 csoportban 54 tanuló vett részt a POP programban Azóta minden tanévben legalább két csoporttal vettünk részt a POP programban Kezdetektől tagja vagyunk a Pénziránytű Iskolahálózatnak

Kapcsolatok Alternatív Közgazdasági Gimnázium cím: 1035 Bp., Raktár u. 1. telefon: 06-1-336-1766 fax: 06-1-336-1765 e-mail: akg@akg.hu honlap: www.akg.hu

Köszönöm a figyelmet!