Mérések a karbantartásban. TPM-re jellemző mérőszámok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Advertisements

A Lean stratégia gyakorlati megvalósítása
A siker kulcsa: a rendszer testre szabása
A.A. Stádium Kft. Péczely György
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
TPM Klub
Lean és egyéb „japán rendszerek” kulcsa, a dolgozók motiválása
A sikeres TPM építés kulcsa a magas szintű karbantartási szaktudás
Lean rendszerek egységes bevezetési modellje
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Versenyelemzés 8.fejezet.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A TPM a Csanyikvölgyi telephelyen Hatvani Zoltán
© Michel Roggo / WWF-Canon 1 Vállalati autóflották környezettudatos használata Benkő Dániel WWF Magyarország október 17. Zöld flotta program.
Külföldi módszerek? Mi az amit figyelembe kell vennünk: Hagyományaink, Céljaink. Cégünk összetétele, nagysága.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
TPM klub - extra Siófok Szabályok Kötetlen viselet Reklámmentesség Tegeződés.
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Minőségmenedzsment 9.előadás
Industrial Organization - alapvető modellek
Minőségmenedzsment 6. előadás
Minőségmenedzsment 1. előadás
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Fenntartás, karbantartás
6. előadás.
Audi Hungaria – a jövőorientált vállalat Motorgyártás, mechanikus megmunkálás.
Új törekvések a logisztikai közreműködésben
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Szervezetfejlesztési Program
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Éves tervezés a magyar bankszektorban
Egészségügyi intézmények kontrollingja Kórházi kontrolling Fekete Daniel, Szőke Kristóf, Zila László 2006.
Külső egyensúlyi folyamatok a revízió tükrében Antal Judit Pénzügyi elemzések 2009 Szeptember 30.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Kérdések a második zh-hoz
Hoshin Kaizen Workshop esettanulmány – a standardok igazi ereje
Hogyan valósíthatja meg a vállalat fő céljait a TPM segítségével? A.A. Stádium Kft. Péczely Csaba.
A Lean és az emberi tényező kapcsolata
Mi jöhet még a TPM bevezetése után?
A hét fő bűn, amit a karbantartásban és a termelésben elkövethetünk
Péczely Csaba A.A. Stádium Kft.
Kapacitás menedzsment
A Stratégia értékelése, visszacsatolása
Termelésmenedzsment Production Management
R.U.M. Testing KftAGY 5. Szakmai Szeminárium Vállalkozói anyagvizsgálat a szolgáltatói oldalról avagy Megrendelők a Vizsgálólaboratórium szemszögéből.
Stratégia, előrejelzések az Electrolux csoportnál
Munkavédelem és controlling
ISMERTESSE A TEJTERMELŐ TEHENEK TAKARMÁNYOZÁSÁT ÉS TARTÁSÁT!
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
A MINŐSÉG ÉRTELMEZÉSÉNEK ÉS MEGVALÓSÍTÁSÁNAK FEJLŐDÉSE
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
Rugalmas keretrendszer a minőségbiztosítási adatok kezeléséhez XII. abas Vevőfórum, Balatonlelle június 5-7.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
A költségteljesítmény mérése (költség kontroll) A költségek pontos mérése kritikus fontosságú a projekt előrehaladása során, mert a költség a termelékenység.
A raktár teljesítményének mérése
Protean Process Monitoring System Rövid ismertető.
Napelemes rendszerek üzemeltetési tapasztalatai PV Napenergia Kft
Kockázat és megbízhatóság Megbízhatóság alapú kapacitás- és költségtervezés Dr. Kövesi János.
Az üzletek operatív működtetése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Vállalatirányítási rendszerek bevezetése és tapasztalatai a KKV szektorban Oldal Zoltán vállalati tanácsadó Gy-M-S Kereskedelmi és Iparkamara KKV vezetők.
ECONOMSOL a Kis- és Középvállalkozások kontrolling szolgáltatója
A japán projektek sikertényezői – Kutatási beszámoló
Hogyan legyünk eredményesek?
Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Európai Uniós ismeretek
Piac és Profit – a 21. század szervezeti modellje
Kocsis Ernő Ügyvezető igazgató Roto Elzett Certa Kft.
Előadás másolata:

Mérések a karbantartásban. TPM-re jellemző mérőszámok dr. Péczely György A.A. Stádium Kft.

A mérés értelme (1) Amit nem mérsz, azt menedzselni sem tudod A mérés híján a megérzések, taktikázások, megszokások és dogmák uralkodnak Megérzések: Azt látjuk, amit láttat velünk a környezet Nem az igazság számít, hanem az, amit annak hiszünk (Witkiewitz) Taktikázások: volt szoc és multi cégek gyakori jellemzője Megszokások: „Itt az a szokás,…” „Mindig így csináltuk.”

A dogmák Talán a legveszélyesebb, legkártékonyabb jelenség A gyártó (jobban) tudja Tapasztalatok a visszacsatolásról Olajcsere Hit a ciklikus/nagyjavítási rendszerben Egységes karbantartási rendszer A hibák kiszámíthatóak Statisztika/hibaadattár alapú karbantartás „A karbantartás szükséges rossz” szemlélet

A mérés értelme (2) A karbantartás (és vezetőjének) vállalati megítélése Futottak még vagy alapvető fontosságú? A menedzsment erős tagja vagy a szokásos fekete bárány A karbantartás érdekérvényesítő képessége Nem adják oda a gépet Nincs pénz a beszerzésre/beruházásra

Miért fontos a karbantartás (fejlesztése)? NEM a karbantartási büdzsé megnyirbálása a cél: 1…3 % 10 %-a Vannak kivétel iparágak (D. példa) A veszteségek visszaszorítása a fontos a berendezésekkel kapcsolatos

Mérőszámok A veszteségekre koncentráló A költségekre koncentráló A folyamatokra koncentráló Melyik a legfontosabb? Melyiket, mikor alkalmazom? Melyiket miért alkalmazom?

A veszteségekre koncentráló mérőszámok Overall Equipment Effectivness/Effectivity Berendezés Általános Hatékonyság Talán a legelterjedtebb termelékenységi mérőszám Rímel a jéghegyes ábrára

OEE = Teljes produktív idő / Üzemidő Üzemszünet Csoportgyűlések Szakmai rendezv. Tervezett karb. Átépítés, felújítás Munkaidőalap Tervezett leállás Üzemidő Üzemzavarok Tényleges üzemidő Leállási veszt. Rendelkezésre- állási mutató Átállási veszteség Szerszámcsere Hasznos üzemidő Telj. veszt. Üresjárat, mikroáll. Teljesítmény mutató Az indítási veszteség jelentkezhet selejtként (pl: Pannunion átállás után), vagy olyan időként, amíg nem tud termelni a berendezés (pl: Bosch mosók felfűtése). Ezért szerepel két helyen az ábrán. Így van összhangban a kétféle ábra. Sebességvesztés Teljes produktív idő Selejt, újramegmunk Hiba veszt. Minőségi mutató Indítási veszteség Nincs ember a gépre, nincs anyag, stb?

Az OEE számítás lényege Példa : OEE Veszteségek 32% 68% Az igazi kérdés: - a veszteségek mértéke - szerkezete

Buktatók Technikai nehézségek Emberi oldal, érdekek

Technikai nehézségek Adatgyűjtés Kézi „fél-automatikus” Teljesen „automata” módszer

Technikai nehézségek Az adatok begyűjtése Idők pontossága Tevékenység kategorizálása Selejt darabok Jók-e a kiadott értékek? Kitöltik-e a dolgozók?

Technikai nehézségek Ha nincs pontos adat a minőségről Ha nincs ütemidő Hosszúra nyúlnak a szünetek Szünet alatt termel a gép Műszak váltásokkor termel a gép

Technikai nehézségek Számítások Összetevők figyelembevétele Értik-e pontosan az OEE elvét Mi mindent szeretnének „belepasszírozni” Ha kihagyjuk mi lesz vele… Ha nincsenek napi adatok Kell-e naponta kiszámítani

Technikai nehézségek Kiértékelés Napi, heti vagy havi szinten? Pillanatnyi érték vagy trend? Ez is mérés…tehát: Időszaki sajátosságok figyelembe vétele Összehasonlítás saját korábbi teljesítményünkkel  jó ha nem változik a „szabásminta”

Technikai nehézségek Beavatkozás Amilyen gyorsan csak lehet A legnagyobb veszteséggel kezdve Egy-két hét stabilizálódás Új kiértékelés, új akció

Értelmezés nehézségek Minden veszteséget mérjen Karácsony este Megrendelés hiány Bizonyos veszteségek beemelése: Tervezett karbantartás Anyag-emberhiány Mások kifelejtése: Mikroleállások Sebességvesztés Ütemidő: mért – számított?

Emberi oldal, érdekek Érdekek „lenn” Ha túl kicsi az sem jó Ha túl magas az sem Személyi ösztönző? NEM Fontos, hogy értsék a lényeget

Emberi oldal, érdekek Érdekek feljebb Ki-kinek a pártfogoltja Ki milyen színben tűnik fel A hiba felelősre mutat Bonusz rendszer, vezető ösztönzése Részlegek közötti verseny

Emberi oldal, érdekek Érdekek legfelül: Prémiumok Tulajdonosi kör véleménye „Rövid” megbízatású vezetők

További probléma Azonnali eredmények követelése Cégcsoporton belüli alkalmazás standardizálása Ha azok kulturálisan, földrajzilag, gazdaságilag igen eltérnek.

Valójában A cégcsoporton belüli megítélés fontos, de! Hosszú távú folyamat TPM-ben jellemzően a második-harmadik év folyamatos feladata: Mérés alapú fejlesztés, lépésenként, veszteségenként Mérés felülvizsgálata max. évente

Szabványos vs. valóságos Multi cég akarata Még nem találkoztam olyannal, ami…

Költségekre koncentráló mérőszámok Összes Időszakos Területi - szakterületi Külső – belső A büdzsészemlélet hátránya …és egy érdekes megoldás

Folyamatokra koncentráló Nagyon sok van Amivel itt foglalkozunk MT…-k (általános) T cédulás (TPM) Tervezett/nem tervezett - túlórák

MT…

T cédulás Elhárítási idő Reakció idő Keletkező – megoldott Összes Összes élő Egy trükkös: összes élő/összes elhárított

Tervezett – nem tervezett Cél: 75 – 25 % (iparág függő) Vész – nem vész

Négy fontos tényező Trendelés Területi/szakterületi leosztás Határok és célok Riportok

És nálatok hogyan folyik mindez?