Szakdolgozat A közúti közlekedés környezetterhelése Debrecenben Bujdos Krisztina Környezetmérnök III. évfolyam Belső konzulens: Fórián Sándor Külső konzulens: Verba István
Kidolgozandó részfeladatok: A gépjárművek forgalomba-helyezésének környezetvédelmi követelményei A közlekedés szerepe a zajkibocsátás és levegőszennyeződés folyamatában Szennyezők rendszerezése hatásaik szerint Emissziós mérések a különböző motortípusokra vonatkozóan
A közlekedés előnyei és hátrányai Előnyös, mert: segíti a városszerkezet alakulását fontos része a kereskedelmi szállításoknak rövid idő alatt nagy távolságot tudunk megtenni kényelmes Hátrányos, mert: légszennyezéssel jár nagy energiaigényű zajterhelése jelentős erdők és gazdasági területek csökkennek az útépítések miatt változást okoz az ökológiai rendszerekben is szennyezőanyagai egészségkárosítóak
A közlekedés okozta légszennyeződés Emisszió-csökkentés lehetőségei: környezetkímélő üzemanyagok kifejlesztése katalizátorok alkalmazása motorkonstrukciós változtatások (pl.rétegzett keverékképzés, részecskeszűrők alkalmazása) vezetési stílus megváltoztatása megfelelő útviszonyok, forgalomszabályozás
Kipufogógáz komponensek Nitrogén Oxigén Vízgőz Szén-dioxid Szén-monoxid Nitrogén-oxidok Kén-dioxid Szénhidrogének Korom Otto-motorok 74-77 tf% 0,1-3 tf% 3-6 tf% 5-12 tf% 0,5-10 tf% 500-3e ppm 0-10 ppm 100-10e ppm 0-2 µg/m3 Dízel-motorok 76-78 tf% 2-14 tf% 0,5-6 tf% 1-6 tf% 100-2e pm 200-5e ppm 30-60 ppm 10-500 ppm 10-1100 mg/m3 Hatás Nem mérgező Mérgező Rákkeltő
Közlekedés okozta zajterhelés Élettani hatások: 30 dB< pszichés hatás 65 dB< vegetatív problémák 85 dB< hallószervek károsodása 120 dB< fizikai fájdalom 160 dB< dobhártya szakadása 175 dB< halál Zajcsökkentés lehetőségei: Zajárnyékoló növényzet telepítése Zajárnyékoló falak építése Zajcsökkentés forgalomszervezéssel Hangszigetelő üvegek (belsőterek esetében)
A közlekedési eredetű légszennyezés szabályozása MSZ 21459/2.sz. szabvány: a járműfolyam, mint vonalforrás okozta szennyezés terjedésének számítása Jármű-emissziós tényezők megállapítása Emisszió-mérés: kötelező műszaki vizsgálat, közúti emisszió-mérés 1977-től környezetvédelmi felülvizsgálati rendszer (zöld-kártya rendszer bevezetése) 1992-től a katalizátor nélküli gépjárműveknek évente, a katalizátorral felszerelteknek 3 évente kell részt venni felülvizsgálaton 1999-ben megszűnt az ólmozott benzin forgalmazása
Otto-motoros gépkocsi környezetvédelmi felülvizsgálata Technológiai adatok Motorhőmérséklet (ºC) Alapjárati fordulatszám Alapjárati CO(tf%) Alapjárati CH (ppm) Emelt üresjárati fordulatszám Emelt üresjárati CO (tf%) / 1993-as Renault Clio / Gyári határérték 70 700-800 0,5 2600-2900 0,3 Mért értékek 76 749 0,4 2800 0,2
Vélemények, javaslatok Katalizátorok szélesebb körű alkalmazása Környezetkímélőbb üzemanyagok kifejlesztése Településeket elkerülő utak építése Tömegközlekedés fejlesztése Autómentes napok szervezése Parkolási lehetőségek korlátozása Kerékpárút-hálózat kiépítése Forgalomszabályozás(folyamatos forgalom, forgalomirányító lámpák összehangolása, egyirányú utcák kiépítése)
Köszönöm a figyelmüket!