ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, 2010. október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KÖZPONTI AJTÓZÁRÁS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI
Advertisements

ÚTÁTJÁRÓS BALESET Rákoshegy és Maglód, AS október 18
AZ SZÁMÚ VONAT JELZŐMEGHALADÁSA BALATONMÁRIAFÜRDŐ ÁLLOMÁSON
REPÜLÉSBIZTONSÁG ÉV ÉRTÉKELÉSE Siklóernyős és ejtőernyős szakágak KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
KISVASÚT – NAGY BAJ - események keskenynyomközű vasutakon
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
BALESETVIZSGÁLÓ TANFOLYAM
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.
AZ ELMÚLT IDŐSZAK TAPASZTALATAI - a KBSZ szemszögéből
BALATONAKARATTYA – BALATONKENESE ÁLLOMÁSOK KÖZÖTT – AZ AS380 JELŰ FÉNYSOROMPÓNÁL – AZ 1972 SZÁMÚ VONAT ÜTKÖZÉSE SZEMÉLYGÉPKOCSIVAL KBSZ SZAKMAI NAPOK -
BALESETI STATISZTIKA - a vasútbiztonsági irányelv változása KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 31. Gincsai János főosztályvezető.
CEGLÉD május C osztály. Ím az „álomtábor”, mely 5 napig f ő hadiszállásunk volt.
A városi tömegközlekedés III.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, október 26. Gincsai János főosztályvezető KBSZ VASÚTI FŐOSZTÁLY BEMUTATÁSA.
Egy újjáéledő vasúti jármű: HAJTÁNYOK Közlekedésük aktuális kérdései
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
A KBSZ ÉVI BESZÁMOLÓJA A KORMÁNY FELÉ KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Mészáros László főigazgató.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
2007. ÉV I. FÉLÉV TAPASZTALATAI Vasúti közlekedés KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Gincsai János főosztályvezető.
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY - Szárnyashajó ütközése kisgéphajóval
Közlekedésbiztonsági ellenőrzések tapasztalatai Hunyadi István Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság Közlekedési Alágazatok Főosztály Főosztályvezető-helyettes.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
EPILEPSZIÁS BETEG VÍZBEFULLADÁSA A TISZÁN június 03. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Martfű, október 27. Kiss László balesetvizsgáló.
MÁV Zrt. Pályavasúti Üzletág
A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
VASÚTI KÖZLEKEDÉS 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
1 A 7/2006. GKM RENDELET TERVEZETT MÓDOSÍTÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, november 24. dr. Gincsai János főosztályvezető.
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
1 AJTÓMŰKÖDÉSI VESZÉLYEK balesethez vezető hibák a x1-55 sorozatú személykocsiknál KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, november 24. Chikán Gábor.
ANDRÁSHIDAI ELÁGAZÁS – FEBRUÁR 11.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
A MÁV Zrt. helyzete és szerepe a vasúti közlekedés biztonságában
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET ALAKULÁSA KISGÉPES TERÜLETEN A HALÁLOS BALESETEK TÜKRÉBEN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. Sipos.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú pályaszakaszon? 1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
Eljárás fajták a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás alá tartozó tevékenységek szerint.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
VILLAMOSOK KISIKLÁSA KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 7.
VILLAMOS, VEZETŐ NÉLKÜL KBSZ SZAKMAI NAP november 18. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
SIKLÓERNYŐS BALESET PILIS, január 04.
1 A VITORLÁZÓ PILÓTÁK KOLLEKTÍV HIBAFELDOLGOZÁSÁNAK POZITÍV REPÜLÉSBIZTONSÁGI HATÁSAI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest / dr. Nacsa Zsuzsanna.
TÓCÓVÖLGY – BALMAZÚJVÁROS AS 41 VASÚTI BALESET KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Karosi Róbert balesetvizsgáló.
NÉHÁNY GONDOLAT A KISREPÜLŐTEREKRŐL …
Emelt sebesség Alapok Rétlaki Győző TEB Központ.
Vonatveszélyeztetés Sopron állomáson Dávid Béla üzembiztonsági szakért ő vasúti balesetvizsgáló GYSEV Zrt. KBSZ nap –
Munkabaleseti gyorstájékoztató Transzformátorszekrényben mérőóra csere közbeni ívsérülés Alsóőrs június 11. kb óra.
MI TÖRTÉNIK KÖRÜLÖTTEM?—EMBERI TÉNYEZŐK A JELZŐMEGHALADÁSOKBAN
Jelzőmeghaladás Dunakeszi állomáson
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Szembeközlekedés Kaposmérő és Kiskorpád állomások között
Előadás másolata:

ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló

AZ ESEMÉNY 2009-BEN május 5. Morgó-Hártókút állomásközben két személyszállító vonat szembeközlekedett –egymást észrevéve egymástól kb. 450 m-re álltak meg –csekély forgalmi fennakadás keletkezett 2

AZ ESEMÉNY 2010-BEN október 10. Hártókút állomásról Paphegy felé továbbhaladó személyvonat még az állomás terültén összeütközött a szembe haladó személyvonattal. –3 sérült utas –járműsérülések 3

VIZSGÁLAT Az első esemény vizsgálata 2009-ben lezárult: –elemzés –észrevételek, megállapítások –biztonsági ajánlások A második esemény vizsgálata folyamatban van: –eddigi adatok –további adatgyűjtés, elemzés később A két esemény már részben összevethető. A KBSZ vizsgálatának célja a későbbi hasonló események elkerülése – ha a zárójelentésekben foglaltakat megfontolják. 4

5 Összevetések, tapasztalatok következtetések szándéka nélkül:

FORGALMI HELYZET 2009-ben: –Vonattalálkozás menetrend szerint Hártókúton lett volna –Rosszul sikerült keresztáthelyezés Morgóra –Szembeközlekedés Morgó-Hártókút között 2010-ben: –Vonattalálkozás menetrend szerint Hártókúton lett volna –A páros vonat a páratlan érkezése előtt továbbindult –Ütközés 6

FORGALOMIRÁNYÍTÁS 2009-ben: a vasútüzemben kialakult gyakorlat szerint a menetrend szerinti vonattalálkozások során nincs engedélyadás kommunikáció a személyzet saját mobil telefonjain 2010-ben: elmondás szerint engedélyadás történt (6310 Hártókút II. vágányra) kommunikáció a személyzet saját mobil telefonjain 7

FELHATALMAZÁS A vonatvezető 2009-ben „Indulásra készen” jelzést NEM adott, tudatában volt, hogy vonattalálkozás miatt nem indulhatnak tovább a mozdonyvezető a vonattal e nélkül is továbbindult helytelen napi gyakorlat 2010-ben jelzésadásról illetve áthaladásról még nincs bizonyított adat, a vonatvezető tudott róla, hogy vonattalálkozás van a mozdonyvezető a vonattal továbbindult a vonatvezető nem állította meg 8

DOKUMENTÁCIÓ 2009-ben „A hatályos szabályozás alapján ha egynél több szerelvény közlekedik a hálózaton, akkor alkalmazni kell a forgalomirányítási eljárásokat, és azt forgalmi naplóban dokumentálni kell.” „A vasútüzemben forgalmi naplót nem vezetnek.” „Nincs kialakított eljárás arra sem, hogy az engedélyek a mozdonyvezetők számára írásban álljanak rendelkezésre (Írásbeli rendelkezés, vagy pl. élőszóban (telefonon) adott engedély rögzítése a menetlevélen).” 2010-ben A helyzet változatlan. 9

VESZÉLYFORRÁSOK 2009-ben „A Vb megjegyzi, hogy a körülmények kedvező együttállása ellenére jelentős kockázatot hordoz magában, hogy a vasútvonalon a hegyvidéki vonalvezetés miatt rövid távolságon belátható pályarészek is vannak. Ilyen a szomszédos Hártókút-Paphegy állomásköznek kb. 1,5 km hosszú szakasza.” 2010-ben A baleset a hivatkozott pályaszakaszon történt. 10

ADATRÖGZÍTÉS 2010-ben A balesetet szenvedett (új építésű) motorkocsi adatrögzítővel fel van szerelve. Szalag nem volt benne. 11

12 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!