A számítástechnika története
A számolás története Ujjakon Kipu: Inkák Abakusz – ie. 2000. Távolkeleten ma is használják
Mechanikus számológépek lépésekre bontott műveletek Kereskedelem Hajózás Csillagászat Fogaskerekes számológép – Wilhelm Schicard – 1623. Alapműveletek automatizálása (*,/,+,-) Tűzvészben megsemmisült
Fogaskerekes összeadó és kivonó – Blaise Pascal – 1647. Négy alapműveletet elvégző mechanikus számológép – Wilhelm Leibniz – 1671. Kettes számrendszer gondolata Lyukkártya vezérelt szövőszék – 1801 Joseph Jacquard Lyukkártyával programozható
Charles Babbage – 1822. Hajózási számítások Kártya programozható (kártyák cserélgetésével) Több féle összetett számítások
1924. - IBM megalapítása Mark I. – Howard Aiken – 1939- 1944.
Z2 – elektromechanikus gép Konrad Zusse – 1938-45. Z1 - Mechanikus Z2 – elektromechanikus gép Programvezérlésű Kettes számrendszer Z3 - teljesen elektronikus
I. generáció Colossus – elektroncsövek – 1943. Katonai célok, kódfejtés ENIAC –Goldstine és Mauchly – 1945. Katonai lőtáblázatok/ballisztikai számítások készítése Neumann János tanácsadó EDVAC – belső programvezérlés – Neumann János 1949. Neumann elvek alapján
EDVAC
II. generáció – 1958- 1965. Diódák és tranzisztorok Méret, hőtermelés csökken Megbízhatóság nő Operációs rendszer megjelenése
III. generáció – 1965-1972. Integrált áramkörök – IC Perifériák Monitor Rajzgép Merevlemez
IV. generáció – 1972-1990. Billentyűzet, ROM Bill Gates Processzor – Intel 4004 Hajlékonylemez Hálózat Vírusok Otthoni számítógépek Játékok Alkalmazói programok Commodore, Spektrum Billentyűzet, ROM Bill Gates Operációs rendszerek: DOS, Windows
A modern információs társadalom jellemzői Moore tapasztalati törvénye Egy lapkára szerelt áramköri elemek száma 18 havonként megduplázódik.
V. generáció – 1990- napjaink Többprocesszoros gépek Párhuzamos feldolgozás Optikai technológiák Mesterséges intelligencia Tablet PC, SmartPhone, SmartTV
Ergonómia
Ergonómia Rendelet – (3/2002.) Számítógépes munkakörnyezet kialakítása, egészségmegőrzés Az "ergonómia" jelentése: A munkafolyamatokkal, illetve ezeknek az ember számára gazdaságos és a legkisebb erőkifejtést igénylő kialakításával foglalkozó tudomány. Rendelet – (3/2002.) Óránként 10 perc szünet
Helyiség kialakítása Optimális világítás Ne üljünk az ablaknak háttal, mert az tükröződhet a monitorban. Ablaknak szemben zavaró lehet a kintről jövő fény. Szellőzés Klimatizáció
Eszközök elrendezése 1. Ergonómikus billentyűzet Kéz vízszintes helyzetben vagy alacsonyabban KALQ billentyűzet mobileszközökön
Eszközök elrendezése 2. Egér használata Monitor Kéz az egéren, ujjak a gombokon Alkar megtámasztása, csuklóból mozgatás Helytelen használat miatt: Ortopédiai rendellenességek Monitor 1 m távolságban, szem síkjában vagy alatta Katódsugaras –legalább 70 Hz frekvencia LCD, TFT, LED – nincs vibrálás Azonos távolságban a monitor, papírok, billentyűzet, … Helyes Helytelen
Javasolt elrendezés Állítható magasságú szék Állítható magasságú asztal Állítható magasságú deréktámasz Függőleges hát Függőleges felkar Vízszintes alkar Vízszintes comb Függőleges lábszár Vízszintes, vagy kissé döntött talp 20°-os nézési irány a monitor fel (lefelé) Billentyűzet és egér azonos magasságban 20˙° 90˙° 90˙° >90˙° 15-20˙°
KISZÁRAD A SZEMÜNK, ezért könnyebben elkaphatunk Monitor előtt keveset pislogunk. Ha magasan van a monitor, a felső szemhéjunk nem védi a szemünket. KISZÁRAD A SZEMÜNK, ezért könnyebben elkaphatunk SZEMFERTŐZÉSEKET!
Ülőmunka káros hatásai Ülő munka hatására gyakran alakul ki hátfájás. Ebből különösen kiemelkedik a számítógépes munkavégzés! Fontos a megelőzés! Aktív testmozgás! (http://www.nyf.hu/torna/node/18)
A képek egy részének forrása: http://en.wikipedia.org/
Függőség jelei 1. (kívülről): Egyre több időt tölt a gép előtt. Kezdi elhanyagolni a hobbijait, melyeket régen szeretett. Csak arról tud beszélgetni, hogy mit csinált, hol tart éppen a játékban. A baráti kapcsolatai is egyre inkább áthelyeződnek a virtuális világba, vagy az „igazi barátságot” az együttjátszás élménye adja. A tanulmányi eredménye fokozatosan romlik, egyre kevesebbet tanul. A realitásérzéke változik, egyre erősebb „sikerforrás” a számítógépes játékok során elért eredmény. Ha letiltásra kerül sor akkor az veszekedések, dührohamok, rongálások árán sikerül.
Függőség jelei 2. (függő szemszögéből): Elképzelni sem tudja az életét számítógép nélkül. Lehangolt, szorongó ha nem játszhat. Gyakran fáradt, álmos. Időérzéke leromlik. Megfeledkezik biológiai szükségleteiről (evés, ivás, pihenés) a játék közben. Nem érdekli más, csak a játék. Nem is érzi, hogy amit csinál probléma lenne, ez az ő világa hagyják őt békén! Függőségi teszt
Fázisai: alig várja, hogy újra a számítógép elé üljön szomorú, esetleg letört, ideges, ingerült, ha nem tud egy napig leülni a gép elé. A végső stádium, ha valaki már mindent és mindenkit kizárva, csak és kizárólag az internetre tud koncentrálni és semmi más nem érdekli.
Megoldás Felismerés/beismerés Más elfoglaltság/érdekes, izgalmas hobby keresése (szabadban, barátokkal, családdal) Kirándulás, nyaralás, buli, …
Ajánlás Ez a prezentáció a Jedlik Oktatási Stúdió „ Informatikai ismeretek a 9-10. évfolyam részére és az „Informatika szóbeli érettségi közép- és emelt szinten” című könyvéhez készült www.jos.hu