A Beszéd- és Rehabilitáció-Technológiai csoport tevékenysége

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Magyar tudósok a számítástechnikában
Advertisements

Péter Pázmány Catholic University, Department of Information Technology Videó előfeldolgozás Audio előfeldolgozás Szinkronizált Audio-vizuális adatbázis.
 Az érint ő képerny ő egy olyan vizuális megjelenít ő és egyben adatbeviteli felület, amelyet megérintve meghatározza az érintés koordinátáit és ez alapján.
Informatikai alapfogalmak
Feladatsor A mi világunk 1. c. tankönyvhöz
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Hogyan érzékenyítsünk?
Lajtai Dániel (ladmaat.elte). Tartalom  Mi is az a távközlés?  Példa emberi távközlésre  Alapelvek  Távközlés napjainkban.
INFORMATIKA OKTATÁS GYÓGYÁSZAT KÖZLEKEDÉS TÁVKÖZLÉS HADITECHNIKA
WordLearner.com -- Learn or Teach Words in Almost Any Language WordLearner.com online és offline nyelvoktatás mobiltelefonon és interneten Benedek Balázs.
Készítette: Alko-soft Bt A Braille eszközök általános jellemzői.
Pac-Man játék tanulása Megerősítéses Tanulással Mesterséges Intelligencia algoritmusok tesztelése játékokon Gyenes Viktor Eötvös Loránd Tudományegyetem.
Fontos fogalmak az informatikában.
A fejhallgatók története
E-learning és a multimédia
Operációs rendszerek 1. Takács Béla
OPERÁCIÓS RENDSZER. Az operációs rendszer egy olyan programozási rendszer, amely a számítógépes rendszerben a programok végrehajtását vezérli, így pl.
13.a CAD-CAM informatikus
3. óra Kódok, adatok.
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Alapfogalmak Adat: fogalmak, tények, jelenségek olyan formalizált ábrázolása, amely emberi vagy gépi értelmezésre, feldolgozásra, közlésre alkalmas. Információ:
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
Az információ és kódolása Kovácsné Lakatos Szilvia
Persa György Témavezető: Szabó Csanád Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai Kar 1.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Mai számítógép perifériák
Sulyok Dénes Debreceni Egyetem Földművelési és Területfejlesztési Tanszék DÖNTÉSTÁMOGATÓ RENDSZER ALKALMAZÁSA A NÖVÉNYTERMESZTÉSBEN.
MOST „MObil SegítőTárs” vakoknak
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
A számítógép jelentősége a hétköznapokban
A multimédia és a közösségi hálózatok a hatékony nyelvtanulásban Debreceni Egyetem Informatika Tudományok Doktori Iskola PhD Konferencia, Hollókő, 2013.
1/171/17 Nem csak átmeneti jelenség. A szakképzés csökkenő hozamának okai Magyarországon november 3. Kézdi Gábor Közép-európai Egyetem (CEU) és MTA.
Készítette : Vasas László. AZ első PC-t, Harvard Egyetemen készítették ben. Howard Aiken vezetésével elkészült a Mark I. Bár a háborús időkben.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Megoldottuk a számítógép nyelvét... Prószéky Gábor MTA, november 4. MTA, november 4.
Zöngétlenedés: beszélőfüggő paraméter? Gráczi Tekla Etelka, MTA Nyelvtudományi Intézet II. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia, Budapest,
Hogyan tanítsuk meg a számítógépet magyarul? Számítógép és nyelv Varasdi Károly MTA Nyelvtudományi Intézet
EGYENLŐ ESÉLYŰ HOZZÁFÉRÉS A KÖZSZOLGÁLTATÁSOKHOZ SZMM, OFT Horváth Péter, szakmai tanácsadó, titkár június 17.
Agy-számítógép interfész Önálló laboratórium Konzulens: Mészáros Tamás Készítette: Bartók Ferenc 2012 tavaszi félév.
Hiba-előjel alapú spektrális megfigyelő Orosz György Konzulensek: Sujbert László, Péceli Gábor Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika.
Programozási nyelvek Páll Boglárka.
Készítette: Terdik Sándor PTM IV. Ismeretszerzés természetes nyelvű dokumentumokból.
A fogyatékos emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Siketvak személyek szükségletei F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Királyhidi.
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
Hardver ismeretek Balogh Zoltán PTE-TTK IÁTT A billentyűzet és a pendrive.
Mozgásterápia a mindennapi gyakorlatban
Integráló iskolák a közoktatásban
MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont Szilárdtest-fizikai és Optikai Intézet Komplex Folyadékok Osztály Folyadékszerkezet Csoport (Csoportvezető: Pusztai László)
Nicsak, ki beszél – már a számítógépek is... Szita István Eötvös Collegium.
A MOST-ról általában Akadálymentes programcsomag
Audio Utastájékoztató Rendszer vasútállomások részére
Egyformák vagyunk? Nemi hovatartozásunk: Velünk született, vagy választható?
MTA SZTAKI Department of Distributed Systems Mutasd a hangod! intelligens gépi jeltolmács beszéd- és halláskárosultaknak Mátételki Péter.
Wigner FK, Beszéd- és Rehabilitáció-Technológia
Számítógéphálózatok Távadatfeldolgozás 2000/2001. Tanév, II. félév Dr. Vadász Dénes.
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
TIOK IKT – tesztelés 1. osztály Pap Ágnes. A csoport bemutatása 6-7 éves korosztályon teszteltem a tananyagot. /12 fő,előképzettség nélkül,tagozat nincs,de.
Ismereteink 70%-át látás útján szerezzük.
 A TIOP pályázat SNI csomagjai  Gépi beszédfelismerés  Digitális tananyagok akadálymentesítése sajátos nevelési igényű tanulók számára  SNI IKT.
AZ EMBERI FEJL Ő DÉS HÁTTÁMASZ CSUKLÓ TÁMASZ KÉPERNYŐ- MAGASSÁG LÁMPA IRATTARTÓ LÁBTÉR LÁB TÁMASZ LÁTÓTÁVOLSÁG 46 –76 CM SZÉK- MAGASSÁG ASZTAL, ÁLLÍTHATÓ.
 Fizikai és infokommunikációs akadálymentesítés  Digitális tananyagok akadálymentesítése  Gépi beszédfelismerés.
„A betűk csendje” Könyvek, könyvtárak a hallássérültek világában dr. Tapolczai Gergely ügyvezető igazgató Budapest, november 26.
A kommunikáció tényezői és funkciói
Radványi Mihály - Doktorizom! -.
Elektronikus szótárhasználat
18. óra A Word-ről tanultuk….
Kommunikáció típusai.
A MORPHOLOGIC - BME EGYÜTTMŰKÖDÉSEK
BraiLab beszélő számítógépcsalád vakoknak „Only for me”
Takács György, Olaszy Gábor, Podoletz György, Tihanyi Attila
Előadás másolata:

A Beszéd- és Rehabilitáció-Technológiai csoport tevékenysége Arató András, Márkus Norbert, Malik Szabolcs, Vaspöri Teréz, Buday László Wigner Fizikai Kutatóközpont arato.andras@wigner.mta.hu 1

Régmúlt: BraiLab-ok és hatásuk a vakokra BraiLab Basic 400 darab 1985 első beszélő gép vakoknak Magyarországon 2

Régmúlt: BraiLab-ok és hatásuk a vakokra BraiLab Plus 70 darab 1987, az első számítógépes munkalehetőséget adó segédeszköz 3

Régmúlt: BraiLab-ok és hatásuk a vakokra BraiLab PC >2000 darab 1991 a legelterjedtebb segédeszköz a DOS-os korszakban 4

MObil SegítőTárs (MOST) Braille bevitel ujjal, először a rezisztív ernyőkön. Segédeszköz számítástechnikát kevésbé ismerőknek. Pannon Egyetemmel közösen Juhász Zoltánnal. 5

Mobil SegítőTárs (MOST) eszközeink kapacitív ernyőkkel 6

A TalkPad eszközünk autistáknak 7

A nyelv kiterjesztett értelmezése (a tanulás szempontjából) Az emberek közti kommunikáció eszköze Társul hozzá identitástudat A percepció valamely érzékszervvel történik A reprodukció motorikus programmal valósul meg A percepciót és reprodukciót közös hierarchikus struktúra, a mentális szótár vezérli 8

Példák nyelvekre Beszédnyelv hallás – beszédképző szervek Jelnyelv látás – kéz, mimika, szájmozgás Braille tapintás – kéz, írótábla Síkírás látás – kéz, toll, számítógép Morze hallás – kéz, billentyű 9

Beszédminta szonogram 10

Morzeminta szonogram 11

A mentális szótárat különböző sebességeken kell rögzíteni 8 ép embert megtanítottam a morze nyelv fonémáira 20 WPM sebességgel 6 WPM sebességgel megnőtt a vételi hibaarányuk Az effektív sebesség azonos volt (20 WPM-nél nagyobbak voltak a karakter szünetek) 12

Amatőr rádiós tapasztalatok egy autista fiúval Erősen dadog Megtanult morzézni Választási lehetősége híján nem dadog Hangszerkesztővel kitöröltük az ismétléseket Eredeti fájl idő osztva a szerkesztett fájl idővel = Dadogási Együttható (DE) Görcsös kéztartással és séta közbeni kézlóbálás-sal beszélt. -> A DE csökkent. 13

Rezgő morze és braille alapú segédeszköz siketvak embernek Egyszerűsített Mobil SegítőTárs program. Módosított szövegbevitel. Braille bevitel visszajelzés rezgéssel. Braille olvasási mód, visszajelzés rezgéssel. Rezgő morze szavanként, betűnként. A rezgő braille segít a morze tanulásban. 14

Rádióállomásunk hívójele Rehabilitation with Speech Technology Köszönöm a figyelmet! 15