V. ETR konferencia április Fogalomrendszer: ETR & ETN Kodácsy Tamás etn at kodasoft.hu
Fogalmak A magyar felsőoktatásban a KKK-k és a jogszabályok aprólékosan szabályozzák a képzések tartalmi részét (ti. hogy mit kell tanítani egy képzésben), de szinte teljesen szabadon hagyják az oktatás strukturális vonatkozásait: mit jelent és miből áll a kurzus, a tantárgy, a mintatanterv? De, a tanulmányi rendszerek és az intézményi oktatásszervezés szempontjából a tartalmi kérdések helyett a strukturális kérdések igazán lényegesek
Példák modul: többféle modul-fogalom létezik; a legáltalánosabban elterjedt szerint... (OKT, Kreditszótár) – tartalmi vagy strukturális? tantárgy: a szak tantervének szakmai alapegysége, amelyhez felvételi és teljesítési feltételek köthetők – de ezek valóban alapegységek? (max. tárgy / oktató MAB útmutató korlát miatt összevonások) hogyan lehet csoportosítani a tantárgyakat strukturálisan?
Entitások Jellemző entitások a tanulmányi rendszerekben (ETN fogalmakkal): kurzus (jogszabályokban definiálatlan): az oktatási folyamat kézzelfogható egysége, amelyhez időpont, hely, oktató és hallgató (max. létszám) tartozik („cursus”: futás, a tanulmányok tervezett sorozata XVI. sz.) tantárgy: szakmai alapegység, a tanulmány tartalmi része (nem kötődik helyhez, időhöz) mintatanterv: a tantárgyak csoportosítása, úgy, hogy kb 30 kredit/félév jelenjen meg
Egy tantárgy adatai (3) A tanulmányi tájékoztató szakokra vonatkozó tudnivalókat tartalmazó részét úgy kell összeállítani, hogy a hallgató megismerhesse: a) a mintatanterveket, a megszerezhető végzettségi szinteket és szakképzettségeket, illetve szakképesítéseket; b) a kötelező és kötelezően választható tantárgyak, tantervi egységek (a továbbiakban együttesen: tantárgy) mindegyikére vonatkozóan: ba) a tantárgy megnevezését, tanóra számát, kreditértékét, kódját, meghirdetési gyakoriságát bb) az oktatás nyelvét, bc) az előtanulmányi kötelezettségeket, bd) a tantárgy kötelező vagy kötelezően választható tantárgyként való besorolását, be) a tantárgy órarendi beosztását, bf) a tantárgy felelősét, és a tantárgy előadóját, bg) a tantárgy szakmai tartalma elsajátításának célját, bh) a rövid tantárgyprogramot, illetve a megszerzendő ismeretek, elsajátítandó alkalmazási (rész)készségek és (rész)kompetenciák leírását, bi) az évközi tanulmányi követelményeket, bj) a megszerzett ismeretek, elsajátított (rész)készségek és kompetenciák értékelését (félévközi jegy vagy vizsgajegy), bk) az értékelés módszerét, bl) az ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátításához rendelkezésre álló tanulmányi segédanyagokat, bm) az ajánlott irodalmat
Adatok és szintek M: mintatanterv szint, T: tantárgy szint, K: kurzus szint; dőlt betűs nincs jogszabályban
Dobozok A doboz a mintatantervben használható technikai kifejezés, amelynek célja, hogy az intézmény tantervi igényeit egy átlátható struktúrába szervezze. Az ETN-ben ötféle doboz fedi le a strukturális igényeket: Egyszerű kötelező doboz (EK) Egyszerű választható doboz (EV) Összetett kötelező doboz (ÖK) Összetett választható doboz (ÖV) Szabadon választható doboz (SV)
Dobozok
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!