Tudományos tehetség „Nem ismerek bölcsebb és igazabb fajvédelmet, mint a valódi tehetség, az ígéretes fiatalság megbecsülését, pártolását, okos és szerető.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számadás a talentumról
Advertisements

EURÓPA MAGYARORSZÁG.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Magyar Tehetséggondozó Társaság
Vélemények a tehetségről
Tehetségazonosítás gyakorlata
Pályaválasztás 2014/15.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2006.
Iskolánkról.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Nyílt napok látogatottsága
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Jó gyakorlatok a Kazinczy Ferenc Tagiskolában
A Németh László Angol Testnevelés Tagozatos Általános Iskola
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Beiskolázási tájékoztató december
Méltányossági elvek a közoktatásban
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
Vörösmarty Mihály Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
A pedagógus.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
A TEHETSÉGGONDOZÁS KRITIKUS PONTJAI I
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Óvodai szülői értekezlet Szentgotthárdi Oktatási Intézmény.
Példa egy ppt prezentációhoz
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
Az országos mérések megújult rendszere
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
Iskolakert.
Tehetségfejlesztő munka a Vénkerti Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában Akkreditált Kiváló Tehetségpont.
Tehetséggondozás Mezőkovácsházán
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | az előadás címe „Pont ÉRTED, pont VELED, pont NEKED. Érték-tehetség-siker” Szeretettel köszöntjük a Kollégákat a „Pont ÉRTED, pont.
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
Tehetséggondozás a Kiskossuthban. Tehetséggondozás a tanórákon O Csoportbontás O Differenciálás O Egyénre szabott munka O Játékos, nem formális tanulás.
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ a 2017/2018-as tanévre szeptember 14. Balázs Lászlóné igazgatóhelyettes.
1961-ben alapított intézmény Létszám: 770 fő Osztályok száma: 24 Az engedélyezett pedagógus státusz: 63 Az engedélyezett pedagógiai munkát segítő: 9,5.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
DARUS a gyermekekért.
Jánoshalmi Hunyadi János Általános Iskola,
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
A KECSKEMÉTI BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
A Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI komplex tehetségfejlesztő munkája Készítette: Moskovics Marianna --- tehetséggondozó.
Előadás másolata:

Tudományos tehetség „Nem ismerek bölcsebb és igazabb fajvédelmet, mint a valódi tehetség, az ígéretes fiatalság megbecsülését, pártolását, okos és szerető fölemelését.” Juhász Gyula

A tehetség definíciójában a történelem során négyféle álláspont rajzolódott ki: A tehetség első kutatói relatíve stabil tulajdonságnak tartották azt, amely kevéssé függ a kulturális-társadalmi feltételektől. Kognitív természetű képesség, elsősorban az információfeldolgozás minőségével, nem pedig a tesztekben mérhető teljesítményekkel függ össze. Mások a teljesítményt tekinti a tehetség kritériumának, illetve megkülönböztet lehetőséget és megvalósult tehetséget. Tehetséget elsősorban gazdasági, társadalmi feltételek függvényének tekinti, csak akkor fedezik fel a tehetségeket, ha van rájuk társadalmi igény és vannak programok a felkutatásukra.

Tehetség Tehetségről beszélünk, ha egy egyén valamilyen tevékenységben, vagy tevékenységkomplexumban az átlagosnál magasabb szintű teljesítményre képes.

A tehetség fogalom három jellegzetességét emelem ki: (1) kivételesség (2) összetettség (3) komplex eredet.

Dr. Ceizler Endre kutatása szerint 145 0,1% 10 000 ember 160 330 ember 175 kb 3 emberr A Gauss-féle normál eloszlás: nagy tömegű minta vagy népesség értelmi szintjének vizsgálati eredménye

A kivételesség A kiemelkedő teljesítmény az átlagot számottevően meghaladó sikerű, emberi tevékenységet jelent, amit a tudományos vizsgálatokban méréssel és szakszerű értékeléssel kell hitelesíteni.

2. A tehetség összetett struktúrája Az elmúlt évek kutatásai világossá tették, hogy a legnagyobb társadalmi teljesítmények hátterében nem elsősorban a magas IQ áll. Ehhez másra is szükség van; - a specifikus mentális képességek - kreativitás - az ezek megvalósulásához szükséges sajátos személyiség vonások.

2. A tehetség összetett struktúrája

3. A komplex eredet P = G ↔ E (P)= a társadalmi tevékenységben realizá­lódó teljesítményt jelenti. A képességben, vagyis a P-ben már a külső hatások is benne vannak. (G)=Az adottság a veleszületett genetikai lehetőség (szokás örökletességről is beszélni), vagyis a képesség. (E )= environment = környezet) javító vagy éppen rontó hatása. Számunkra ezek között a legfontosabb a legtágabb értelmű oktatás-nevelés, így az E betű ennek, tehát a tanultságnak a kifejezője is lehet.

Tehetséges gyermek: Viszonylag korai életkorban valamilyen területen kiemelkedő képességet és odaadást mutató gyermek. A „tehetség” szó tehát köznapi értelemben átlagon felüli adottságot jelent az általános és a speciális iskolai képességekben, az alkotó gondolkodásban vagy valamely művészeti területen. A kiemelkedő képességeken kívül eredeti gondolkodást, kreativitást és a tevékenység iránti elkötelezettséget, motivációt feltételezi.

A környezet motiváló hatása Ez az adottság azonban nem válik tehetséggé, ha a környezet segítő hatása nem érvényesül. Ahogy Ranschburg Jenő fogalmazza: -a család és társadalom értéket ad, -a tanár kapukat nyit, -a társak a katalizátorok.

Tanár szerepe a motivációban E környezeti tényezők folyamatos biztosítása, az önbizalom és motiváció állandó ébrentartása nélkül a tehetség stagnál vagy elkallódik. Pszichológiai kutatás vizsgálta például a tanári értékelés és az értelmi képességek összefüggését. Ahol a tanár nem adott elég bátorítást, alulértékelte a gyerekeket, ott objektív méréssel bizonyítottan a kimagasló értelmi képességekkel rendelkező tanulók teljesítménye romlott Az átlagos képességű tanulók, akikben tanáraik feltétel nélkül bíznak, teljesítménye javult.

A tehetségfejlesztés társadalmi feltétele és haszna A tehetségfejlesztésben három feladata: 1. A gyermekek tehetség-hajlamának a felismerése. 2.Tehetségfejlesztési programok szervezése. 3. A gyermekek mentális adottságait befolyásoló külső hatások ismerete.

Tehetségfejlesztési programok szervezése. Olyan programok amelyek a korszerű elméleti ismereteken alapszanak és képesek a tehetség felismerésére, és fejlesztésére. Az iskolák alkalmasak az ilyen programokra. Az optimális megoldás azonban az lenne, ha ez nem speciális programok, hanem a tanterv szerves része lenne. Ugyanakkor továbbra is hasznosíthatók a tehetségfejlesztés (gyorsítás, léptetés, gazdagítás, szombati programok és nyári táborok, stb.). Végül nagyon fontos általános társadalmi légkör teremtése, amely a legfontosabb természeti kincsnek, az emberi tehetségnek megadja a jelentőségének megfelelő anyagi és erkölcsi támogatást.

Tehetségfejlesztés az iskolákban A tehetség felismerését és a tehetségfejlesztést magában foglaló pszichológiai, pedagógiai tevékenység. Tárgya: a tehetség-felismerése tehetség kibontakoztatása a tehetségfejlesztés a tehetséges tanulók iskolai képzése, nevelése Az alulteljesítő tehetségek felismerése az életpályájukról való gondoskodás a tehetségek védelme oktatásirányítás, pedagógiai-képzés, szülők orientálása

A tanulási nehézségekkel küzdő, alulteljesítő tehetségek néhány jellemzője: hiperaktív, kézírása olvashatatlan, szétszórt, figyelmetlen nehézségei vannak a számolással, memorizálással, helyesírással tesztekben gyengén teljesít, feledékeny, lenézi a kötelező feladatokat elszigetelt, nagyon érzékeny, de mások iránt rendkívül kritikus alacsony az önbecsülése, de irreális elvárásai vannak önmagával szemben egy dologban elmélyül jó humorérzék, gazdag fantázia jellemzi jó az absztrakciós készsége, a matematikai gondolkodása stb.

Milyen legyen a kreatív, tehetséges diák tanára? Recept nincs, hiszen minden ember, eset, szituáció, találkozás önmagában egyedi, egyszeri és megismételhetetlen. Amíg nincsenek tehetséggondozásra képző „mesterkurzusok”, addig saját empátiánkra, ösztönös pedagógiai érzékünkre, saját és kollégáink munkájának megfigyelése által nyert tapasztalatainkra, tanítványainkkal való őszinte beszélgetésekre hagyatkozhatunk. A bizalom és bátorítás, az elfogadó magatartás fontos. Mivel a tehetséges tanuló vagy pozitív vagy negatív irányban mindenképpen kiemelkedik, a tanárnak meg kell tanítania a mássága elviselésére. Provokálni, stimulálni kell őket a gondolkodtató, a járatlan út felé vezető kérdésekkel. Minél előbb lehetőséget kell adnunk nekik, hogy irányításunk mellett önállóan tanuljanak. A szenvedélyes önművelésnél nincs hatékonyabb tanulási mód.

A tehetséggondozás szervezeti formái Individualizáció és differenciálás az osztályon belül Oktatáson kívüli intézkedések Gyorsított előrehaladás Tanácsadók beállítása Tehetséges tanárok és tanácsadók alkalmazása óraadóként Nyári kurzusok Tehetséges gyerekek részben elkülönített oktatása Tehetségesek külön osztálya Tehetségesek külön iskolája

Tehetséggondozás Encsen Az iskola bemutatása: A Kazinczy Ferenc Általános Iskola 1987-benkezdte meg működését Encsen, egy kb. 6000 főt számláló kisváros második iskolájaként. Iskolaigazgató: Timár László Tanulók száma:732 Pedagógusok száma:57 Az 1993/94-es tanévtől művészeti alapiskolai tevékenységet is folytat színjáték, néptánc, képzőművészet és zenei tanszakon. Az elmúlt évek során iskolánk neve ismert lett a tanulmányi versenyeken elért eredményeink és a továbbtanuló diákjaink helytállása révén.

Zrínyi Ilona Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény 2009-ben a két intézményt újra egyesítették. Most is három épületben tanítunk. Körülményeink nem javultak. Igazgató: Timár László Tanulók száma: 1114 pedagógusok száma: 93 tanulócsoportok száma: 45 átlaglétszám: 25 Tagiskoláink: Csobád Fügöd Társúlt telepűlések: Abaújkér Gibárt, Hejce, Pere A szükők kérésére: további csaknem 40 település néhány diákja is iskolánkba jár

Pedagógiai programunkról: Pedagógiai programunk kiemelten kezeli a magyar nyelv, a matematika, az idegen nyelvek (angol, német), és az informatika tanítását. A kerettanterv, illetve a nemzeti alaptanterv által előírt óraszámokhoz képest ezeket a tantárgyakat évfolyamtól függően 0,5 vagy 1 órával magasabb óraszámban taníthatjuk. Ezen túl alkalmazunk még csoportbontásokat a matematika, magyar, angol, és német órák tanítása során is. Az informatika a szabadon választható órák terhére kapott plusz 1 órát, amit tömbösítve délutáni órákban tartunk meg.

1.Tehetségesek külön osztálya Mi középiskolába készülő osztálynak hívjuk, de lényegében ez egy nívócsoport. Ezt az osztályt ötödik osztálytól kezdve működtetjük. Ugyanazt a tantervet használva tanulja a tantárgyakat, mint többi osztály. A matematikát, a magyart, és a számítástechnikát ők két 16 fős csoportra bontva tanulják eggyel nagyobb óraszámban.

Tehetségesek külön osztálya Az osztályba a negyedikes tanítók javaslatai alapján kerülhetnek be azok a tanulók akik, illetve akiknek a szülei ezt kérik. Matematika és egy magyar felmérést, állít össze a felsős munkaközösségek, és megíratjuk a jelentkezőkkel, a negyedik osztály év végén. A másik három osztály létrehozásánál arra törekszünk, hogy összetételük egyforma legyen. Az osztályok közötti átjárhatóságot a gyerekek számára lehetővé tesszük.

2. Individualizáció és differenciálás Akkor alkalmazzuk, ha a tanulók összetétele egy osztályon belül nagyon heterogén. Két formája van: - az osztályon belüli differenciálás, csoportbontás - az évfolyamon történő differenciálás. A második esetbe mi a nyelvi órákat az évfolyamon egyszerre tartjuk, de nem osztály-keretben, hanem képesség, vagy inkább tudás-szint szerinti csoportokban. Két osztály három csoportban.

3.Tehetséges gyerekek részben elkülönített oktatása színjátszás: zeneoktatás képzőművészet néptánc

4.szakkörök szervezése A különböző szakköröket a magasabb szintű képzés igényével a tanulók érdeklődésének megfelelően indítja az iskola. A foglalkozások előre meghatározott tematika alapján történnek. A szakköri aktivitás tükröződhet a tanuló szorgalom és szaktárgyi osztályzatában. Jelenleg a következő szakköreink működnek: Matematika 5. osztály Matematika 6. osztály Matematika 8. osztály Kémia természetismeret 5-6 osztály Történelem nyelvművelő német sakkszámítástechnika, 5-6 osztály számítástechnika, 7-8 osztály

5. sportkörök működtetése: Focisuli Kosárlabda Úszás Sportkör

6. Szülők által fizetett foglalkozások Levelezős tanulmányi versenyek Magyar (Bendegúz) Történelem (Szépművészeti Múzeum) Biológia (Rigó Énekeljen) Matematika(Matekguru, Curie, Microprof) Nyári táborok Angol Vándortábor (barangolás Magyarországon)

7.Gyorsított előrehaladás Erre egy esetben volt példa, egy Németországban élő család gyermekei egyéni úton tanultak. Tanév végén a család hazajött és a gyerekek iskolánkban tettek osztályozó vizsgát. Egyik gyermekük nagyon ügyes volt, alsós osztályait kettesével rakta le. Amikor hatodikos korában hazaköltöztek ő fiatalabb volt osztálytársainál, nem mindig értette meg a többieket, bár szellemileg sokukat felülmúlta. Volt még olyan tanítványunk aki képes lett volna erre, de a társaihoz, a közösséghez ragaszkodva meg sem próbálta ezt a lehetőséget.

8. Differenciálás az osztályon belül Alkalmaznunk kell, gyakorlatilag minden osztályban, hiszen még a középiskolába készülő osztályban sem egységes a tanulók haladási üteme, felkészültsége, képessége. Én gyakran próbálkozom vele, mert egyik szakom a matematika. Ezek után az órák után azonban mindig van bennem egy rossz érzés. Az egészen gyenge tanuló ugyanis nélkülem, vagy a társai segítsége nélkül egyáltalán nem boldogul. A jó képességű tanulót viszont puszta gyakorlásra kárhoztatni bűn. Őt akkor fejlesztem tovább, ha számára olyan feladatot adok, amivel még nem találkozott, de akkor neki is segítségre, vagy legalábbis útmutatásokra van szüksége. Így aztán ide is oda is adok egy keveset, és mindig úgy érzem, hogy valamelyik csoport érdekeit a másik miatt

9. Versenyfelkészítés 9. Versenyfelkészítés Évente egyszer, a Zrínyi napokon házi versenyeket rendezünk minden tantárgyból. A verseny győzteseivel, 5-6 gyerekkel, aztán elkezdünk külön is foglalkozni A tananyagon túlmutató ismereteket nézünk át együtt, vagy irányítjuk az egyéni felkészülésüket. Kutatásokat végzünk tudósokról, találmányokról, történelmi személyiségekről. Elmélyítjük ismereteiket, fejlesztjük problémamegoldó képességüket. A velük való foglalkozás a pedagógusok számára egy folyamatos továbbképzés. Iskolánkban ezeket a tanulókkal együtt eltöltött órákat a pedagógusok túlórában elszámolhatják.

10. Egyéb Második idegen nyelv oktatása Középiskolai felkészítő foglalkozások: matematika és magyar Tanulmányi kirándulások Tehetséggondozó nyári táborok Természetjáró túrák(Földrajz, magyar stb)

Versenyeredményeink Curie matemaika 3.o 3. 1. 6.o 5. 8.o 7. Országos forduló 2008-2009 2009-2010 évfolyam helyezés Zrínyi Ilona matematika 7.o 17. 5.o 53. Bólyai matematika csapatverseny 8. 22. Curie matemaika 3.o 3. 1. 6.o 5. 4. 8.o 7. 6.

Országos forduló 2008-2009 2009-2010 Országos Kémia verseny 7.o 3. Bendegúz nyelvész 6.o 20. 5.o 15. Kazinczy szépkiejtési verseny 8.o arany Nyelvünkben élünk 2. OATV német 8. Ozirisz Földjén történelem Literátum német verseny 1. Varga Tamás Matematika v 12. Számítástechnika 1 3 Sport (Foci) 2

Akikre büszkék vagyunk Ezüst toll Emlékplakett Szép magyar beszéd serleg Jó tanuló jó sportoló serleg 2000 Trestyánszki László Varga Attila Duleczki Dóra 2001 Dsupin Éva Bogár Erika Pásztor Roland Szabó Noémi 2002 Simaházi Renáta Hanyics Dávid Török Balázs 2003 Hegedűs Szabolcs Majoros Csilla Polgár Edit Képes Ákos 2004 Soltész Judit Bíró Botond Rácz Zsófia Podráczki Fanni 2005 Kardinál László Szilvási Marcel Fodor Annamária Hanyics Benjámin Géczi Marianna 2006 Farkas Virág Kovács Péter Krupár Anna Pável Roland 2007 Juhász Viktória Tarjáni Gábor Kléri Marietta Majoros Csenge Vajkó Richárd 2008 Hatala Csaba Tarr Levente Dömötör Édua Tóth Péter 2009 Schultz Vera Petró Boglárka Magyar Helga Bencze Péter 2010 Matkovics Gábor Kuszkó Dániel Nagy Gabriella Kléri Tamás

Továbbtanulási mutatók: Összes Gimnázium Szakközép Szakiskola Tagozatos Gimi 2002- 2003 106 57 36 13 27   54% 34% 12% 25% 2009-2010 115 39 19 50% 17% Zrínyi 161 69 50 42 21 43% 31% 26% 13%

Továbbtanulás megoszlása iskolatípusok között

Hiányosságaink Tehetséges tanulók nyomon követése, életpályájuk segítése Kudarc kezelése Pszichológiai, lelki segítség nyújtása Szülők „nevelése” a tehetséges gyerek kezelésére( túlzott elvárás, az eredmények lebecsűlése, vagy éppen túlértékelése)

A matekguru csapatverseny mottójával búcsúzom “Ha neked is van egy almád meg nekem is van egy almám és cserélünk, akkor továbbra is egy-egy almánk lesz. Ám ha neked is van egy gondolatod meg nekem is van egy gondolatom és azokat cseréljük el, akkor már két gondolata lesz mindkettõnknek.” (George Bernard Shaw)

Köszönöm figyelmüket