Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Böngésszünk együtt! Beszédfejlődést segítő gyermekkönyvek
Advertisements

Oktatásszervezés gyakorlat tavasz VIZSGAANYAG Tudásszintek, beválás.
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
M UNKAVÉGZÉS A XXI. SZÁZADBAN. A 21. században lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat nem a munkahelyen, hanem otthon végezzük el. Ezt röviden távmunkának.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Szemiot i ka.
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
Anyanyelvi nevelés tematika
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Zene és Liturgia?!.
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Az érzelmek fejlődése.
Gondolkodás, intelligencia
A konstruktivista pedagógia alapjai
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
A marketingkommunikáció
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Nyelvi szocializáció – Eltérő utak a nyelvhez. A nyelvi szocializáció Utal egyfelől a szocializációnak azokra a részfolyamataira, amelyek a nyelv használata.
Dajkanyelv - Az anyai beszédmagatartás néhány aspektusa
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
Mi jellemzi az egyetemisták mobiltelefon használati szokásait? H1: A fiúk többet kommunikálnak SMS-ben, mint a lányok. H2: A diákok szociodemográfiai.
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A szövegszerkesztés menete
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A szövegértési feladatok összeállítása
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Pszichológiai Ismeretek
Varázslatos játékok iskolába készülőknek
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
A NEVELÉS TERÜLETEI.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Az alapvető kommunikáció
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Speciális gyermekvédelem
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Családbarát közintézmények Kopp Mária MD, PhD Kopp Mária MD, PhD Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Intézet Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi.
A fogyatékkal élők integrációjának kérdése Románia EU csatlakozása után.
Kommunikáció.
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Munkatársak alkalmasságának vizsgálata „Szolgálni, mint a fény”
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
Bevezetés a pszichológiába Illés Anikó. Gondolkodás Propozícionális gondolkodás Képzeleti gondolkodás Motoros gondolkodás.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Intenzív családi foglalkozások o családi apartmanok számának bővülése o két napos programok.
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Tájékoztató a logopédiai ellátás változásairól
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
A nyelvhasználat értékelésének lehetősége
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Hétköznapi hiedelmek a nyelvről, nyelvi babonák
Előadás másolata:

Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd

Szociális (szocializált) beszéd: A nyelvhasználatnak az az esete, amikor a beszélő máshoz intézi a szavait. A szociális beszéd alapvető célja, hogy a környezetet a beszélő valamilyen cselekvésre késztesse; ritkább esetben az, hogy a környezetet valamiről tájékoztassa. A szociális beszéd minden esetben külső beszéd, mind fizikailag, mind pszichológiailag.

Egocentrikus beszéd: A nyelvhasználatnak az az esete, amikor a beszélő hangosan beszél, de szavait nem máshoz intézi (magában beszél). Az egocentrikus beszéd alapvető célja az, hogy a beszélő mintegy megbizonyosodjék a saját gondolatairól. Az egocentrikus beszéd leginkább a kisgyermekkorra és az időskorra jellemző, de bizonyos helyzetekben bármely életkorban előfordulhat, noha a kommunikációs szokások megmosolyogtatónak tartják. Az egocentrikus beszéd minden esetben fizikailag külső beszéd (mert hallatszik), pszichológiailag viszont belső beszéd (mivel nem máshoz szólnak a szavak).

Belső beszéd: belső beszéd = beszédgondolkodás Ez a nyelvhasználatnak az az esete, amikor a beszélő nyelvi formába öntve halad végig magában valamilyen gondolatsoron: ilyen lehet például a soron következő teendők végiggondolása. A belső beszéd léte általános érvénnyel nem igazolható, ám egyénenként valamennyien rendelkezünk tapasztalatokkal a létéről, pl. azzal, hogy a belső beszédet bármely pillanatban ‘ki tudjuk hangosítani’.

Belső beszéd: Ennek ellenére a belső beszéd nyelvtani kidolgozottsága elnagyoltabb a külső beszédénél. Az elnagyoltságnak számtalan foka lehetséges; legvégül a nyelv mintegy ‘kicsúszik’, s maradnak az elvont gondolatok. A belső, hangzás nélküli beszéd a gondolkodás alapja. A belső beszéd ténylegesen belső mind pszichológiailag (mert a szavakat nem máshoz intézzük), mind fizikailag (mert nem nyernek akusztikus konkretizációt: nem hallatszanak).

FONTOS KÉRDÉS: A három beszédmód milyen sorrendben alakul ki az egyéni fejlődés során?

Jean Piaget (1896–1980) szerint: 1. belső beszéd 2. egocentrikus beszéd 3. szociális beszéd

Lev Vigotszkij (1896–1934) szerint: 1. szociális beszéd 2. egocentrikus beszéd 3. belső beszéd

Vigotszkij egy hosszú kísérletre alapozza állítását Vigotszkij egy hosszú kísérletre alapozza állítását. Több száz óvodás (3–7 éves) gyermek egocentrikus és szociális beszédének változásait követték éveken át. (A belső beszéd nem vizsgálható!)

Arra jutottak, hogy a vizsgált gyermekek – szociális beszéde évről évre javult, mind a szókészlet, mind a nyelvtani kidolgozottság tekintetében – ugyanakkor ugyanezen gyermekek egocentrikus beszéde az ellenkező irányban változott – romlott, mind a használt szókészlet, mind a nyelvtani kidolgozottság tekintetében; a romlás ráadásul annál nagyobb volt, minél nagyobb volt a fejlődés a szociális beszéd vonatkozásában.

Levonható következtetések: – a beszéd/nyelvhasználat alapvető formája a szociális beszéd – az egocentrikus beszéd a szociális beszéd bázisán alakul ki – 6-7 éves korra az egocentrikus beszéd nem eltűnik, hanem belső beszéddé alakul át – a gondolkodás alapja lényegében a kommunikációs célú nyelvhasználat – a verbális és mentális képességek jelentős mértékben korrelálnak