FENNTARTHATÓ VÁROS: KÖZLEKEDÉS ÉS TELEPÜLÉS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
VASÚTI KEREKASZTAL A MAGYAR KÖZLEKEDÉSI KLUB RENDEZÉSÉBEN JÚNIUS 2.
Advertisements

KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
A normalizálás az adatbázis-tervezés egyik módszere
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
Az éghajlatváltozás problémája egy fizikus szemszögéből Geresdi István egyetemi tanár Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Kar.
AZ EMBERI LÉT RENDSZERE KUTATÁSI PROGRAM-VÁLTOZAT Készítette: Seres György 2005.
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
FENNTARTHATÓ VÁROS – A VÁROSI KÖZTÉRRŐL, A VÁROSI KÖZLEKEDÉSRŐL Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet FENNT – Konferencia a Fenntartható Építészetről Holcim Hungária Zrt – Kortárs Építészeti Központ Millenáris.
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
A VÁROSI KÖZTÉRRŐL, A VÁROSI KÖZLEKEDÉSRŐL (BEVEZETÉS A VÁROS ÉS A KÖZLEKEDÉS VISZONYÁBA) Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
A FENNTARTHATÓ KÖZLEKEDÉS EGYES KÉRDÉSEI BUDAPESTEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Tech.
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
Műszaki haladás közgazdasági szempontból Meyer Dietmar március 3.
A magyar városok szerkezetének átalakulása a rendszerváltozás után
A fordista termelési rendszer
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
III. A logisztika jövője
Debrecen és vonzáskörzete
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan X.
AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Nemzetközi szállítmányozás.
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI LOGISZTIKA Szolnoki Főiskola, Nemzetközi Gazdálkodás Szak Nemzetközi Logisztika Szakirány Szolnok,
1 AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola.
„URBANISZTIKAI PROBLÉMÁK” – KÖZLEKEDÉS Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ELTE Társadalomtudományi.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet „Az éghajlatváltozás kihívásai” Európai Mobilitási Hét 2009 – szakmai konferencia Közlekedési, Hírközlési.
Az ellátási láncok biztonsága
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
Pénzügyi-gazdasági ismereteket oktató iskolák hálózatának kialakítása.
Minőség menedzsment 6.előadás
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
1 Civil részvétel és szerepvállalás A helyi és térségi együttműködés lehetőségei és korlátai Rajnai Gábor Országos Területfejlesztési Civil Egyeztető Fórum.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
Magyar Útügyi Társaság
A természeti környezet védelmének ösztönzése a Magyarország-Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program támogatásával.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A muzeális intézményrendszer átalakítása
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZEMPONTJAI A VÁROSI KÖZLEKEDÉSBEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Európai.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZEMPONTJAI A VÁROSI KÖZLEKEDÉSBEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Európai.
FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS - KÖZLEKEDÉS ÉS INFRASTRUKTÚRA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Tudományos ülés Scharle Péter egyetemi tanár 65.
A VASÚTRÓL ÉS A PÁLYAUDVAROK ÚJ SZEREPÉRŐL
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés,
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
Környezet- és egészségvédelem a mindennapjainkban
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Szakértelmek és tudások integrációja Horváth Zsuzsanna Budapest 2013.
TIME TO DECIDE „MOZGÁSBA HOZNI EURÓPÁT” Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Regionális gazdaságtan 7.
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés,
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
SZOLIDÁRIS ÉPÍTÉSZET.
A VASÚTRÓL ÉS A PÁLYAUDVAROK ÚJ SZEREPÉRŐL Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi.
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet
Magyar Útügyi Társaság
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
A külváros, a belváros és a hegyvidék hatása a levegőszennyezettségre
A VASÚTRÓL ÉS A PÁLYAUDVAROK ÚJ SZEREPÉRŐL
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
Előadás másolata:

FENNTARTHATÓ VÁROS: KÖZLEKEDÉS ÉS TELEPÜLÉS Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet http://www.vki.hu/~tfleisch/ tfleischer@vki.hu Környezettudatos építés A-tól Z-ig Az Építész Továbbképző és a Magyar Környezettudatos Építés Egyesülete szervezésében; FUGA Budapesti Építészeti Központ Budapest, 2013. március 5.

Közlekedés és település (0) (Amiről nem lesz szó: kibocsátási és zaj adatok, klíma, CO2 stb.) Alcím-féle: A városi köztér beágyazódása a városba / és fordítva (1) (A közlekedés, mint településképző erő) (2) A városról való gondolkodásunk és a Lipcsei Charta kontextusa (3+) Komplexitás, a koherens város nyolc szabálya (+ kockázatok/sebezhetőség + fenntarthatóság) (4) Helyek és nem-helyek. Elfordulás/szakadás az utcától (5) Budapesti példák (6) Összefoglalás

(A közlekedés, mint településképző erő)

(A közlekedés, mint településképző erő)

(A közlekedés, mint településképző erő) A „kapu” és a „fok” A közlekedés elsődleges településképző funkciója: a kapuk és a fokok, ahol az utak összenyalábolódnak A közlekedés másodlagos településképző funkciója: a kiemelt fontosságú vonalak találkozása A közlekedés harmadlagos településképző funkciója: a közlekedésüzemi funkciók (ló-váltó állomás… …rendező-pályaudvar) …a közlekedésföldrajz alapjai…

1/b. ábra. Szolnok ábrázolása

A modernitás időszaka – és az Athéni Charta A CIAM 4.kongresszusa (Congress Internationaux d’Architecture Moderne) 1933 A lakáskérdés megoldása => tömeges lakásépítés: a lakótelep (kis dobozok gyártása: lakások tízszintes épületekben, iparosítható gyártási eljárás) A város hozzáidomítása e tömegtermelési filozófiához és a technológiához: funkcionálisan homogén városnegyedek (ez lesz a fő terület-felhasználási elv): üzleti negyed, lakónegyed, ipari zóna, üdülőövezet. Hatékony tömegtermelés, economy of scale, ‘big is better’, az a jó, ami tervezett

A modernitás időszaka – és az Athéni Charta Közlekedés: kis dobozok, mint egységek; az új domináns közlekedési mód a közút Városokban: a felszín kell az autóknak: sínek a felszín alá vagy fölé. Útban van a villamos, keskenyebb járda, kevesebb fa, odébb rakott gyalogátkelő, buszmegálló stb. „kevés a hely, több helyet az autóknak” A fő cél megkönnyíteni a (motorizált) mobilitást „Citius, altius, fortius” (gyorsabban, magasabbra, erősebben) =A jó technológia jelentése: jobb hardware: (motor, jármű, üzemanyag, autópálya)

A posztmodern – és a Lipcsei Charta ‘Everything goes’ (világzene, vendégszöveg, újrahasznosítás …) Új kulcsszavak: integráció, együttműködés, partnerség, networking, konzultáció, illeszkedés, alkalmazkodás… (kölcsönös függés) Külső feltételek: környezet, társadalom, városi élet - mind számít. A tervezett, ember-alkotta rendszereinket a körülményekhez kell igazítani. Új szempontok, értékek: rugalmas, puffer, tartalék, redundáns, sokszínű (versus: hatékony, egységes, optimális, kiszámított etc.) => Lipcsei Charta a fenntartható európai városról 2007. május 24-25 Fő elve: integrált megközelítés (+ Structural Funds) Makro léptékű funkcionális felosztás helyett a szomszédsági egység multifunkcionalitása elengedhetetlen. (Kis távolságok városa, kisváros a nagyvárosban, vegyes zónák, smart city, gyalogosan elérhető) Miért? Három kulcselem: komplexitás, kockázatok, fenntarthatóság Salingaros, Nikos A (2000) Complexity and Urban Coherence. Journal of Urban Design, Vol. 5. pp.291-316.

Az új kontextus egyik kulcseleme a komplexitás Mit mond a komplex kölcsönható rendszerek tudománya a [fenntartható] városi szövetről? Salingaros, Nikos A (2000) Complexity and Urban Coherence. Journal of Urban Design, Vol. 5. pp.291-316 A város topológiailag deformálható pályák hálózata. A koherens városnak képesnek kell lennie arra, hogy szakadás nélkül kövesse e pályák behajlítását, megnyújtását, összenyomását. Ennek érdekében a városi szövetnek szorosan kell összekapcsolódnia kis léptékben, és lazán kell kapcsolódnia nagy léptékben. Salingaros nyolc szabálya amely biztosítja, hogy a város összetevői koherens egésszé kapcsolódhassanak össze Salingaros, Nikos A (2000) Complexity and Urban Coherence. Journal of Urban Design, Vol. 5. pp.291-316.

Komplexitás: a koherens város nyolc szabálya (1) Azonos léptékű, szorosan kapcsolt elemek formálnak egy modult (2) Hasonló tulajdonságú elemek egymással nem kapcsolódnak. A különböző elemek kritikus változatosságára (diverzitására) van szükség. (3) A modulok a határoló elemeik mentén kapcsolódnak össze, nem a belső elemeikkel. (4) A kölcsönhatások kis léptékben a legerősebbek és nagy léptékben gyengék. (5) A nagy léptéket a távolra ható erők a kisebb léptékű elemek jól definiált struktúráiból építik fel. (6) A rendszer összetevői fokozatosan kapcsolódnak össze kicsitől a nagy felé (7) különböző léptékű elemek és modulok nem szimmetrikus módon függnek egymástól: a nagyobb léptéknek szüksége van az összes kisebb léptékre, de ez fordítva nem áll fenn. (8) Egy koherens rendszert nem lehet teljesen széttagolni az összetevőire. Salingaros, Nikos A (2000) Complexity and Urban Coherence. Journal of Urban Design, (5) 291-316 Salingaros, Nikos A (2000) Complexity and Urban Coherence. Journal of Urban Design, Vol. 5. pp.291-316.

Egy másik kulcselem – a kockázat kezelése Kockázat társadalom (Ulrich Beck (1986) Risikogesellschaft: Auf dem Weg in eine andere Moderne. Suhrkamp) Új viszony a kockázatokhoz A modernitás mítosza: célkeresztben az árutermelés, mint kiszámítható tevékenység, – a nem-szándékolt technológiai következmények külső hatások. Új megközelítés: „a kockázatok és mellékhatások” nem véletlen jelenségek, hanem a rendszer részei. Minden technológiához hozzá tartozik annak normál kockázata („Aki a sínt feltalálta, egyben a kisiklást is feltalálta” [Paul Virillio]) Sebezhetőség és ellenállóképesség: amire szükségünk van: visszacsatolások, diverzifikált források, alternatív szállítási utak, nem-hierarchikus rendszerek, pufferek, redundanciák. Városainkban: a helyreállítás nem rendkívüli jelenség, hanem a működés része. (hard-disk: legyen mindig 15-20% szabad hely)

A harmadik: fenntartható fejlődés A „három krumpli” Gyenge fenntarthatóság: a (környezeti, társadalmi, gazdasági) tőke összességében ne csökkenjen KÖRNYEZET GAZDASÁG TÁRSADALOM

A harmadik: fenntartható fejlődés A „három krumpli” Gyenge fenntarthatóság: a (környezeti, társadalmi, gazdasági) tőke összességében ne csökkenjen KÖRNYEZET GAZDASÁG TÁRSADALOM

A harmadik: fenntartható fejlődés A három pillér rendszerösszefüggésbe rendezve Erős fenntarthatóság: a környezeti korlátokat önmagukban be kell tartani KÖRNYEZET GAZDASÁG TÁRSADALOM

A közlekedés jellemző korszakai Eltolódás az egyes közlekedési módok szerepében. Az újabb technológia időről időre újabb domináns közlekedési módot alakít ki. Forrás: Nebojsa Nakicenovic IIASA 1988

A közlekedés jellemző korszakai Pre-indusztriális időszak – wind-wood-water Iparosítás időszaka – a vasút diadalmenete (szén-gőz-acél) Modernizáció kora – a gépkocsi dominanciája Posztmodern időszak – nincs dominancia (‘everything goes’, mindent a maga helyén, integrációk, intermodalitás, együttműködés stb.) (Forrás: Oka, Namiki (1995) The new shape of stations)

A közlekedés jellemző korszakai J. H. Ausubel, C. Marchetti, and P A közlekedés jellemző korszakai J.H. Ausubel, C. Marchetti, and P. Meyer (1998) “Toward green mobility: the evolution of transport”, European Review, Vol. 6, No. 2, pp. 137-156. nyomán saját kiegészítéssel vasút utak légi Maglev 1836 1800 1850 1900 1950 2000 2050 1891 1946 2002 csatornák Source: adapted from J.H. Ausubel, C. Marchetti, and P. Meyer (1998) “Toward green mobility: the evolution of transport”, European Review, Vol. 6, No. 2, pp. 137-156. Forrás: Ausubel, J.H. Marchetti, C. and Meyer P. (1998) nyomán Rodriguez (2006), ill. saját kiegészítés

A városi köztérről, a városi közlekedésről Brüsszel 2003

A városi köztérről, a városi közlekedésről Ki a gazda – ki határozza meg a szabályokat? Budapest 2008

A városi köztérről, a városi közlekedésről Mumford, Lewis: a város Hajlék, Erőd, Templom, - azaz védelem természeti, társadalmi és spirituális vonatkozásban [Mumford L (1985) Város a történelemben. Gondolat, Budapest] Mi most a házak közti teret, a közteret, az utcát állítjuk középpontba: számunkra a város: Fórum, Korzó, Piac – azaz eszmék, emberek és áruk találkozási lehetősége A város találkozási… … pont …Hely?

A városi köztérről, a városi közlekedésről Helyek és nem-helyek (Augé, Marc: Non-places: Introduction of an Anthropology of Super-modernity 1995) Nem-hely-ek: az utazás, kereskedelem, a mozgás terei. A hely attribútumai: identitás, reláció és történet [FT:] a nem-helyeken egyetlen dimenziónkkal vagyunk jelen: utas, vevő, ügyfél, „ketteske” Élhetővé - de legalább több-dimenzióssá tenni a nem-helyeket Pl. a pályaudvarok (interface! város és közlekedés!) új szerepe a városban: a városi közterület része, váróterem helyett bevásárlóközpont stb.

(A vasútállomás: kapocs a vasút és a város között) A vasútállomás megváltozó szerepe: egyfunkciós épületből sokfunkciós városi pólus felé kezd eltűnni a hagyományos egyfunkciós szerep (váróterem) igény a többfunkciós városi térre a kereskedelmi tevékenység finanszírozási kényszer is pozitív szociális következmények: mindig forgalmas a város nem fordít hátat a vasútállomásnak A kulcs-elem: a vasútállomás ugyanolyan fontos legyen a város számára, mint a város a vasútnak ez lehetővé teszi, hogy egyenlő felek közötti partnerkapcsolat alakuljon ki a vasút és a város között. „nem fordít hátat”

Párizs, Quartiere Latine Forrás: Engwicht, David: Towards an Eco-city. Calming the traffic. Envirobook, Sydney, 1992 Itt nincs szakadás az utca és a környezete között („kis léptékben erős kapcsolat”)

Székely kapu kispaddal Forrás: Szatyor Győző rajza, Tarján Gábor: Mindennapi hagyomány. Mezőgazdasági Kiadó, 1984

* „nem fordít hátat”

Elfordulás az utcától – öt felvonásban (1) Forrás: Engwicht, David: Towards an Eco-city. Calming the traffic. Envirobook, Sydney, 1992

Elfordulás az utcától – öt felvonásban (2) Forrás: Engwicht, David: Towards an Eco-city. Calming the traffic. Envirobook, Sydney, 1992

Elfordulás az utcától – öt felvonásban (3) Forrás: Engwicht, David: Towards an Eco-city. Calming the traffic. Envirobook, Sydney, 1992

Elfordulás az utcától – öt felvonásban (4) Forrás: Engwicht, David: Towards an Eco-city. Calming the traffic. Envirobook, Sydney, 1992

Elfordulás az utcától + bezárkózás öt felvonásban (5) Forrás: Engwicht, David: Towards an Eco-city. Calming the traffic. Envirobook, Sydney, 1992

9. ábra. Szolnoki képeslap: így képzelték száz éve a mai várost

Az Erzsébet híd hat forgalmi sávot présel át a Belvároson Forrás: Szabóki Zsolt – Gera Mihály: A Belváros. Képzőművészeti, Budapest, 1988. Az Erzsébet híd hat forgalmi sávot présel át a Belvároson

9. ábra. Szolnoki képeslap: így képzelték száz éve a mai várost

9. ábra. Szolnoki képeslap: így képzelték száz éve a mai várost

A fogyatékkal élő gépkocsi esete…

A fogyatékkal élő gépkocsi esete…

A fogyatékkal élő gépkocsi esete…

A tanulságok összefoglalása Ma már nem egy domináns közlekedési módot keresünk, hanem a létező módoknak egy jó keverékét. (intermodalitás, kombinált szállítás, interoperabilitás, third party access, local networking stb. Vagyis integráció és kooperáció a módok között, a tulajdonformák között, a szektorpolitikák között stb.) A városban a terület adott: a torlódás nem a hely hiányát jelzi, hanem azt, hogy túlzottak az igények, túl sok az autó. A felszín, a közterület a város egész életét kell szolgálja, nem csak az autóforgalmat A cél jobb elérhetőség – de fontos, hogy lássuk a jobb elérhetőség mindkét összetevőjét: a mobilitást és terület-felhasználást is. Vagyis jobb elérhetőség biztosítható kevesebb közlekedéssel is A koherens város kulcseleme az azonos léptékű, eltérő tulajdonságú elemekből modulrendszerben való építkezés. A kis lépték erős kapcsolatai védendőek, nem pedig a nagy léptékű merev kapcsolatok A közlekedési zóna és a nyugalmi élettér határfelületének megoldása minősíti az élhető várost / települést

FENNTARTHATÓ VÁROS: KÖZLEKEDÉS ÉS TELEPÜLÉS Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet <http://www.vki.hu/~tfleisch> <tfleischer@vki.hu> KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! Környezettudatos építés A-tól Z-ig Az Építész Továbbképző és a Magyar Környezettudatos Építés Egyesülete szervezésében; FUGA Budapesti Építészeti Központ Budapest, 2013. március 5.