© Michel Roggo / WWF-Canon 1 Tiszta üzemű városi közlekedés Csáki Roland WWF 2011. Szeptember 20. Európai Mobilitási Hét Budapest Energia - Klíma.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gazdaságos közlekedésért... Budapest, FORENSIS Autóklub.
Advertisements

A fenntartható fejlődés indikátorai Magyarországon
Parlagfű vagy társadalom – melyik fog győzni ? Nékám Kristóf dr Magyar Allergia Szövetség 2012 Nemzeti-Nemzetközi Parlagfű Nap.
Projekt általános bemutatása
Közlekedj ÖKOsan! Alternatív mobilitás konferencia Alternatív közlekedés az egyetemi oktatásban Orosz Csaba (PhD), okl. építőmérnök, egyetemi docens BME.
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
TOYOTA HIBRIDEK – a fenntartható mobilitás alternatívái
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
A Kerékpáros Közlekedés Előnyei. Magyar Kerékpárosklub Adatok Európából  Naponta 100 millió kerékpáros utazás  Több mint 300 millió kerékpár  Városokban.
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Készítette: Borák Andor, Hack Dóra, Kovács Nikoletta, Steiner Bettina
© Michel Roggo / WWF-Canon 1 Vállalati autóflották környezettudatos használata Benkő Dániel WWF Magyarország október 17. Zöld flotta program.
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
Intelligens közlekedési rendszerek (ITS) alkalmazása a városi villamos fejlesztésekben Baán Tímea NFÜ, KÖZOP IH június 17.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Világunk egyik globális környezeti problémája a levegőszennyezésből adódó üvegházhatás és felmelegedés. A személygépkocsikból áradó gázok is felelősek.
Felelősséggel a környezetért!
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Legyen kevesebb autó, tisztább város, több zöld! – Ajánlások a Városi Környezet Stratégiához Hegyi Gyula Budapest, november 13. Fővárosi Közgyűlés.
Bringa - tekerj, hogy haladj Bringa - tekerj, hogy haladj 4. A bringa közösség, és gazdaságfejlesztő szerepe 5. A bringázás kisteljesítményű.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Tapasztalatok az NFT „Közlekedés, energia” munkacsoportjával kapcsolatban Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
Környezetvédelmi és közlekedési infrastruktúra prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Megújuló energiaforrások – Lehetőségek és problémák
EGYEBEK : Hibridhajtás : Erőforrás: kombinált Általában belsőégésű motor+elektromos hajtás.
Behajtási díj Budapesten? Közlekedésszabályozás az élhetőbb városért
Parlagfű vagy társadalom – melyik fog győzni ? Nékám Kristóf dr Magyar Allergia Szövetség 2012 Nemzeti-Nemzetközi Parlagfű Nap.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Alkohollal a csúcsra Kaszab István Szuro-Trade cégcsoport Környezettudatos közlekedés roadshow 2012.
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
Egy világváros gondjai
Ökológiai fenntarthatóság – veszélyek és kiutak
Gondolkodjunk el ! Zene A változások már léteznek!
„Kontra-fék” Kerékpáros konferencia Győr, szeptember 21.
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
Közlekedésbiztonságra fordítható források
Az energiahatékonyság a legolcsóbb energiaforrás Budapest, november.
Az elektromos autó, jövő a jelenben
Forgalomcsillapítás- Gyalogos Zónák Élhető Belváros
Az új nemzetközi megállapodás létrehozása EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Éghajlatváltozás.
Globális változások-környezeti hatások és válaszok
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Fenntarthatóság Hol tart Európa a cselekvésben? Herczog Edit Európai parlamenti képviselő Magyar Fenntarthatósági Csúcs II. Budapest, november 24.
Budapest Turisztikai Marketingje Készítette : Romolhatatlan Norbert.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
KERÉKPÁROS KÖZLEKEDÉS BUDAPESTEN XD csapat Készítette: Márta Zsolt Gyűjtötte: Mészáros Valentin Előadja: Rimóczi András.
Készítette: Somogyi Gábor
Atomenergia kilátások Kovács Pál OECD Nuclear Energy Agency OECD Nuclear Energy Agency.
Levegő védelem Készítette: Kánya Gergő.
Az értékkategóriák.
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Varga Zoltán ügyvezető AGRIAPIPE Kft.. Agriapipe Kft. főbb tevékenységei: Szaktanácsadás Csővezetékek mechanikus tisztítása Csővezeték hálózatok vizsgálata.
NAPELEM MINT ALTERNATÍV ENERGIAFORRÁS. MIRE VALÓ A NAPELEM? Hiedelem = melegvíz termelés Valódi alkalmazás = elektromos áram termelés Felhasználás: közvetett,
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Miskolc város energetikai fejlesztései Geotermikus alapú hőtermelés Kókai Péter projektmenedzser.
Együtt közlekedünk Kerékpáros Budapest László János Elnök
Bioenergia, megújuló nyersanyagok, zöldkémia
Előadás másolata:

© Michel Roggo / WWF-Canon 1 Tiszta üzemű városi közlekedés Csáki Roland WWF Szeptember 20. Európai Mobilitási Hét Budapest Energia - Klíma

2011. szeptember 20. Áttekintés Kiindulási pontok A városok szerepe nagy és növekvő a klímaváltozásban A városi közlekedés egyre több problémát jelent Célok és valóság Hivatalos célok már vannak európai és nemzeti szinten is de a tett jóval kevesebb (legalábbis itthon) Pedig a városoknak több eszköz is a rendelkezésükre áll (Nagy környezeti hatású) autók kiszorítása a városok központjából Pénzügyi ösztönzők a tömegközlekedés és a tiszta üzemű járművek preferálására Forgalmi ösztönzők a tömegközlekedésnek és tisztaüzemi járművek preferálására A közösségi, gyalogos és kerékpáros közlekedés fejlesztése Milyen járműveket érdemes preferálni az egyes ösztönző rendszerekkel? Tiszta üzemű városi közlekedés Európai Mobilitási Hét

2011. szeptember 20. A városok szerepe nagy és növekvő a klímaváltozásban Mára a városokhoz kapcsolódik a globális kibocsátások 80%-a Sok nagyvárosban az egy főre jutó kibocsátás többszöröse az országos átlagnak. Fokváros, London, Athén, Torinó Egész Banglades kibocsátásának 2/3-áért a főváros felelős Néhány kínai városnak négyszer akkora a kibocsátása mint a nemzeti átlag. Az ok a fosszilis tüzelőanyagokra épülő energiatermelés, jelentős ipari tevékenység. A probléma várhatóan tovább nő a városi lakosság arányának növekedésével Ma már a világ lakosságának több mint a fele városokban él re ez az arány 70%-lesz Tiszta üzemű városi közlekedés Európai Mobilitási Hét A globális kibocsátások 80% -a köthető a városokhoz

2011. szeptember 20. A városi közlekedés egyre nagyobb problémát jelent Tiszta üzemű városi közlekedés Európai Mobilitási Hét SO 2, NO 2, NO X, NO, CO, O 3, PM10 Különösen a PM10 és a szálló por esetében vannak rendszeres határérték átlépések … Állandósult dugók A közlekedési kultúra és morál nem megfelelő szintje Rossz állapotú közúti infrastruktúra EU-ban található a világ 750 millió autójának harmada. Csak a fővárosban évente 2000 ember hal meg a légyszennyezettség következtében A mindennapos torlódások okozta veszteségek elérik az EU GDP-jének 1%-át. (Ki nem fizetett externális és társadalmi költségek.) Károsanyag-kibocsátásKözlekedési problémák Egészségügyi következményekGazdasági következmények

2011. szeptember 20. Hivatalos célok már vannak európai és nemzeti szinten is… Az Európai Bizottság 40 intézkedésből álló roadmap-et fogadott el a Fehér Könyv folytatásaként a fenntartható, versenyképes és munkahelyteremtő közlekedés megvalósítása érdekében: 2050-re jelentősen csökkenteni kell Európa kőolaj-függőségét és 60%-kal a közlekedés által okozott kibocsátásokat A hagyományos meghajtással működő autókat ki kell vonni a városokból A légiközlekedést ellátó üzemanyagok 40%-nak fenntartható, alacsony széntartalmú üzemanyagnak kell lennie, a hajózás kibocsátásainak 40%-kal történő csökkentése A középtávra történő közlekedés és teherszállítás során az eddigihez képest 50%-al több vonat és vízi közlekedési eszközök használata a közúti helyett. Magyarországon Széchenyi Terv előnyt élveznek a városi, elővárosi közösségi közlekedés, a kerékpáros infrastruktúra fejlesztését és a közlekedésbiztonság javítását célzó tervek 650 milliárd forint fordítható közlekedési és közösségi közlekedési fejlesztésekre, felújításokra Energiastratégia A közlekedésen belül az összes energia felhasználás csupán 2%-a villamos energia és 4%-a megújuló, ezt az arányt 9% és 14%-ra akarják emelni 2030-ig. Kőolajfelhasználás 15-20%-kal való visszaszorítása a cél Tiszta üzemű városi közlekedés Európai Mobilitási Hét

2011. szeptember 20. …De a tett jóval kevesebb (legalábbis itthon) Tiszta üzemű városi közlekedés Európai Mobilitási Hét A regisztrációs adó egységesen Ft a hibridekre A gépjárműadó levonható a vagyonadóból és az elektromos és hibrid autókra 50% kedvezmény jár Hódmezővásárhely és Szeged: a hibrid autók ingyen parkolhatnak Tatabánya: jó példát akar mutatni, és mivel a városban sehol sem kell fizetni a parkolásért, így saját flottájának kibocsátásait igyekeznek mérsékelni Győr: az ország egyik legelső bio-etanol (E85) üzemanyag kútja itt nyílt meg Szeged: elektromos tömegközlekedési rekonstrukció 2008-ban Budapest: jelenleg csak a szmogriadó-rendelet ad kedvezményt a tiszta gázüzemű, elektromos és a hibrid járművek részére FT A REGISZTÁCIÓS ADÓ HIBRIDEKRE

7 July © Kate Holt / WWF-UK A VÁROSOKNAK TÖBB ESZKÖZ IS RENDELKEZÉSÜKRE ÁLL

2011. szeptember 20. A városoknak több eszköz is rendelkezésükre áll Tiszta üzemű városi közlekedés Európai Mobilitási Hét … Az autók kiszorítása a városokbólPénzügyi ösztönzők Forgalmi ösztönzőkKözösségi közlekedés fejlesztése

7 July © Kate Holt / WWF-UK (NAGY KÖRNYEZETI HATÁSÚ) AUTÓK KISZORÍTÁSA A VÁROSOK KÖZPONTJÁBÓL Igazából csak nincs pénzem benzinre…

2011. szeptember 20. (Nagy környezeti hatású) autók kiszorítása a városok központjából Tiszta üzemű városi közlekedés Európai Mobilitási Hét Becslések szerint Magyarországon 270 és 1400 milliárd Ft közé esnek évente a dugók okozta költségek Autók kiszorítására tett intézkedésekre példa Többsávos utakon buszsáv kialakítása (Pl. M1-M7 közös szakasza a Budaörsi úton → végül visszavonták) Eco-lane (csak több utassal hasznáható sávok) Sétálóutcák Egyirányú utcák Parkosítás Fekvőrendőrök, beton virágládák Parkolási helyek felfestése cikk-cakkban (pl. Svájc) MILLIÁRD FT A DUGÓK KÖLTSÉGE ÉVENTE

7 July © Kate Holt / WWF-UK PÉNZÜGYI ÖSZTÖNZŐK A TÖMEGKÖZLEKEDÉS ÉS A TISZTA ÜZEMŰ JÁRMŰVEK PREFERÁLÁSÁRA

2011. szeptember 20. Európai Mobilitási Hét Példák: London „Congestion charge” Hogyan működik? A belváros szívében, kereskedelmi övezetben, kordon jelleggel Differenciált díj, átlag napi 10£, nincs díj a hibrid (100 gCO 2 /km kibocsátás alatt) és elektromos járműveknek Mik az eredmények? A központ forgalma 20%-al csökkent, el kevesebb autó hajt be naponta millió literrel kevesebb benzin fogy, London összes éves CO 2 kibocsátásának 1%-t megspórolták A befolyt összeg (kb millió £ / év) egy tömegközlekedés-és infrastruktúra fejlesztési alapba kerül autó NAPONTA Tiszta üzemű városi közlekedés

2011. szeptember 20. Európai Mobilitási Hét Példák: Milánó Ecopass rendszer Hogyan működik? A belvárost körülvevő 8,2km 2 -es területen belépési korlátozás A díjat az autók környezetvédelmi besorolása alapján kell fizetni Nincs díj a hibrid (100g/CO 2 kibocsátás alatt) és elektromos járműveknek Mik az eredmények? A zónában 12,3%-al csökkent a forgalom, a zónán kívül 3,6%-al A felszíni tömegközlekedés aránya 7,3%-al emelkedett A balesetek száma a zónéban 20,6%-al csökkent A közlekedéshez kapcsolható károsanyagok koncentrációja csökkent (pl. PM10 23%, NH3 47%) A befolyt összeg (9 milliárd €) a tömegközlekedésre, kerékpárutak építésére és zöld járművek megvásárlására 9 MILLIÁRD € Tiszta üzemű városi közlekedés

2011. szeptember 20. Európai Mobilitási Hét Példák: Szingapúr Dugódíj Hogyan működik? A központban (üzleti és belváros), minden ide vezető úton kapu áll A díj az úthasználattal arányos és attól is függ milyen időpontban használják az autósok Mik az eredmények? autóval kevesebb az utakon, Az átlagsebesség 20%-al emelkedett A zónán belül 13%-al csökkent a forgalom A befolyt összeg kb. 100 millió S$/év a rendszer további fejlesztésére szolgál 20% ÁTLAGSEBESSÉG- NÖVEKEDÉS Tiszta üzemű városi közlekedés

7 July © Kate Holt / WWF-UK FORGALMI ÖSZTÖNZŐK A TÖMEGKÖZLEKEDÉSNEK ÉS TISZTAÜZEMI JÁRMŰVEK PREFERELÁSÁRA

2011. szeptember 20. Forgalomcsillapítás – Alternatív közlekedési rendszerek Tiszta üzemű városi közlekedés Európai Mobilitási Hét Shared space (közös tér) Nincsenek táblák, lámpák, nincs elkülönítve a járda és az út, minden szereplő egyenrangúan osztozik a helyen Drachten, Hollandia (45 ezer fő) 10 éve zajlik a kísérlet Norrköping, Svédország London, Brighton UK Tapasztalatok: Balesetek számának csökkenése, átlagsebesség csökkenése, gyalogosok, kerékpárosok számának növekedése Sajnos Budapesten leginkább a járda a „shared space”, ide kerül a kerékpársáv és itt parkolnak az autók is… Vagy ez? Ez?

2011. szeptember 20. Milyen autókat érdemes preferálni az egyes ösztönzőrendszerekkel? Elektromos járművek 0 CO 2 kibocsátás Kisebb zajterhelés Pár Ft / km áramköltség Kevesebb szerízvízköltség Megújuló energia hasznosítása KÁT: felesleges áram töltheti az akkumulátorokat Tiszta üzemű városi közlekedés Európai Mobilitási Hét Hibrid járművek Életciklus alapú megközelítés Alacsonyabb széndioxid-kibocsátás Kisebb légszennyezés (por, NO X ) Újrahasznosítható akkumulátor Kisebb zajterhelés Plug-in hibridek Egy tipikus városi utazás megehető tisztán elektromosan A hibridnél is kisebb légszennyezés és CO 2 kibocsátás Kisebb zajterhelés Jelenleg Budapesten és Székesfehérváron van elektromos töltőállomás. A budapestiből egy évig ingyen lehet tankolni.

2011. szeptember 20. Köszönöm a figyelmet! Európai Mobilitási Hét

Európai Mobilitási Hét A WWF RÖVIDEN Tevékenység több mint 100 országban, 5 kontinensen +100 A WWF-et 1961-ben alapították 1961 Több mint 5000 munkatárs világszerte Világszerte több mint 5 millió támogató +5M Tiszta üzemű városi közlekedés Photo: © Michel Roggo / WWF-Canon

2011. szeptember 20.