1 AIBO Robotfoci Bodor László IAR-2004. 2 Bevezetés AIBO RoboCup AIBO RoboCup Célok Célok Rendszer elemei Rendszer elemei Megvalósítás terve Megvalósítás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Les – a gyakorlatban február 25. Nyíregyháza.
Advertisements

ÉRDEKES PONTOK KINYERÉSE DIGITÁLIS KÉPEKEN. BEVEZETÉS  ALAPPROBLÉMA  Jellemzőpontok detektálása mindkét képen  Kinyert pontok megfeleltetése  Megfeleltetések.
DEIK nyári ösztöndíj jelentés: a KőPapírMetalFC ”lájtosított” 2D RCSS csapat bemutatása Dóczi Roland Debreceni Egyetem Informatikai kar Mérnök informatikus.
Valóban azt látjuk, ami a retinára vetül? Dr. Kosztyánné Mátrai Rita Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Informatika Tanszék.
Zenetár a webszerverünkön, avagy XML használata PHP 5 alatt. Ercsey Balázs (laze) – netpeople.hu.
7. szabály – A mérkőzés időtartama. Félidők A mérkőzés két egyenlő 20 perces félidőből áll, hacsak a játékvezető és a két csapat kölcsönösen másként nem.
Fejmozgás alapú gesztusok felismerése
L ÁTHATÓSÁG MEGHATÁROZÁSA tavaszi félév.
1/13 Péter Tamás, Bécsi Tamás, Aradi Szilárd INNOVÁCIÓ ÉS FENNTARTHATÓ FELSZÍNI KÖZLEKEDÉS KONFERENCIA Budapest, szeptember 3-5. Útmenti objektumok.
Project 5: Video background replacement
1. szabály: A játéktér Alapfokú játékvezetői tanfolyam 2013/14.
Foltkeresés tüdő röntgen képeken
Számítógépes grafika Szirmay-Kalos László
Számítógépes grafika Szirmay-Kalos László
Digitális képanalízis
A kvantummechanika rövid átismétlése
Mozgó Objektumok Detektálása és Követése Robotkamera Segítségével
Rangsorolás tanulása ápr. 24..
Ipari képfeldolgozás projekt I. mérföldkő
Intelligens ébresztő óra Számítógépes látás projekt 2011.
Testnevelés (Labdarúgás)
Tudományos szoftverek tervezése
Az információ és kódolása Kovácsné Lakatos Szilvia
Bináris képek létrehozása Cél: a vizsgálni kívánt objektumok elkülönítése. Szürke kép Bináriskép + szürke kép.
Vámossy Zoltán 2004 (Stanford, Berkeley, CMU, Birmingham, ELTE, SZTAKI, SzTE anyagok alapján) DIP + CV Bevezető.
Vámossy Zoltán 2004 (Mubarak Shah, Gonzales-Woods anyagai alapján)
Vámossy Zoltán 2006 Gonzales-Woods, SzTE (Kató Zoltán) anyagok alapján
Kamerák és képalkotás Vámossy Zoltán 2004
Küszöbölés Szegmentálás I.
Nyilvánvaló gólhelyzetek, szimulálások, büntetőrúgások
17. SZABÁLY A SZÖGLETRÚGÁS. 17. SZABÁLY – A SZÖGLETRÚGÁS A szögletrúgás a játék újrakezdésének egyik módja. Szögletrúgást kell ítélni amikor a labda utoljára.
Barcs Nyári Tábor Somogy megye. KÖVETKEZETES ÍTÉLETEK A FIZIKAI KIHÍVÁSOK ESETÉN Nyilvánvaló gólhelyzet Büntetőterületen belüli lökések-
1. Szabály A játéktér. 1. Szabály – A játéktér A játéktér borítása A versenyA játéktér felületének simának, egyenletesnek kell lennie, érdes felület nem.
Az Alakfelismerés és gépi tanulás ELEMEI
Vámossy Zoltán 2004 (H. Niemann: Pattern Analysis and Understanding, Springer, 1990) DIP + CV Bevezető II.
Horváth Zsolt Schnádenberger Gábor Varjas Viktor
Implementált képfeldolgozó algoritmusok
Fejmozgás alapú gesztusok felismerése Bertók Kornél, Fazekas Attila Debreceni Egyetem, Informatikai Kar Debreceni Képfeldolgozó Csoport KÉPAF 2013, Bakonybél.
Fejmozgás alapú gesztusok felismerése Bertók Kornél, Fazekas Attila Debreceni Egyetem, Informatikai Kar Debreceni Képfeldolgozó Csoport KÉPAF 2013, Bakonybél.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Idősor előrejelzés Önálló laboratórium 2. Kollár Péter Attila ICG36F Konzulens: Dr. Pataki Béla.
Készítette: Gergó Márton Konzulens: Engedy István 2009/2010 tavasz.
Intelligens felderítő robotok Készítette: Györke Péter Intelligens rendszerek MSC szakirány Konzulens: Kovács Dániel László Méréstechnika és Információs.
Hogyan mozognak a testek? X_vekt Y_vekt Z_vekt Origó: vonatkoztatási test Helyvektor: r_vekt: r_x, r_y, r_z Nagysága: A test távolsága az origótól, 1m,
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Informatikai Automatizált Rendszerek Konzulens: Vámossy Zoltán Projekt tagok: Marton Attila Tandari.
1/11 Futball AIBO robotkutyával Szakdolgozat védés Bodor László IAR-2004.
Kézmozdulat felismerő rendszer
Digitális képanalízis Pontoperátorok, matching. Nézzünk egy példát!
A Cprob általános képelemző szoftver
Készítők: Fajt Péter Vácz István Konzulens: Vámossy Zoltán Rendszám Felismerő Rendszer 3. évf.
Labdarúgó foglalkozások sajátosságai
KERÓSOK Egy kerékpáros webshop fejlesztése 1. Kezdetek ? ? ? 2.
Single View Metrology Juhász Réka Pintér Csaba Papp László Soponyai György.
Arsenal Football Club. A következőkben az Arsenal labdarúgó csapatról tudhatunk meg fontosabb információkat.
F IGYELMI ALGORITMUSOKKAL VEZÉRELT HELYSZÍNANALÍZIS Persa György.
1.  Szerzői:  Panagiotis Bouros (University of Hong Kong),  Shen Ge (University of Hong Kong),  Nikos Mamoulis (University of Hong Kong)  Esemény:
OpenCV CV = Computer Vision
Fejmozgás alapú gesztusok felismerése Bertók Kornél, Fazekas Attila Debreceni Egyetem, Informatikai Kar Debreceni Képfeldolgozó Csoport KÉPAF 2013, Bakonybél.
Több irányú, alaksablonok nélküli épület detekció légiképeken Manno-Kovács Andrea, Szirányi Tamás Elosztott Események Elemzése Kutatócsoport MTA SZTAKI.
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
Google Autó Lengyel Róbert Óbudai Egyetem, 2015.
Szécsi László 3D Grafikus Rendszerek 17. előadás
KÖVETKEZETES ÍTÉLETEK A FIZIKAI KIHÍVÁSOK ESETÉN
Grafikus Rendszerek 6. Camera.
PSV AKADÉMIA 2007/2008.
10. Szabály: A mérkőzés VÉGEREDMÉNYÉNEK meghatározása
Innováció és fenntartható felszíni közlekedés konferencia 2016
13. szabály: Szabadrúgások
17. szabály - A szögletrúgás
Alapfokú játékvezetői tanfolyam
Előadás másolata:

1 AIBO Robotfoci Bodor László IAR-2004

2 Bevezetés AIBO RoboCup AIBO RoboCup Célok Célok Rendszer elemei Rendszer elemei Megvalósítás terve Megvalósítás terve

3 AIBO RoboCup A kupáról röviden A kupáról röviden Challenges Challenges The Open Challenge The Variable Lighting Challenge The almost SLAM Challenge Pálya Pálya színkódolt színkódolt jelzőoszlopok jelzőoszlopok Játékosok Játékosok Labda Labda Mérkőzések lebonyolítása Mérkőzések lebonyolítása

4 Célok a robot és a labda pozíciójának megállapítása a pálya koordináta rendszerében a robot és a labda pozíciójának megállapítása a pálya koordináta rendszerében a pályán adott pozícióba állás a pályán adott pozícióba állás a labda megkeresése a labda megkeresése a mozgó labda követése, utolérése a mozgó labda követése, utolérése kapusként a kapu fele guruló labda kivédése kapusként a kapu fele guruló labda kivédése csatárként gól rúgása csatárként gól rúgása autonóm működés autonóm működés

5 Rendszer elemei Alrendszerek és kapcsolataik: Alrendszerek és kapcsolataik: Mozgás alrendszer Mozgás alrendszer Látás alrendszer Látás alrendszer Lokalizáció alrendszer Lokalizáció alrendszer Kommunikáció alrendszer Kommunikáció alrendszer Viselkedés alrendszer Viselkedés alrendszer

6 Mozgás alrendszer Mozgások megvalósítása Mozgások megvalósítása haladó haladó rúgások rúgások Kamera pozíciójának és irányának meghatározása Kamera pozíciójának és irányának meghatározása Odometria Odometria

7 Látás alrendszer Szegmentálás Szegmentálás Összefüggő régiók képzése Összefüggő régiók képzése Régiók egyesítése Régiók egyesítése Objektum felismerés Objektum felismerés Objektum távolságának meghatározása Objektum távolságának meghatározása

8 Szegmentálás YUV színformátumú kép YUV színformátumú kép Szín alapú osztályozás Szín alapú osztályozás Küszöbértékek meghatározása Küszöbértékek meghatározása manuális manuális tanítással tanítással

9 Összefüggő régiók képzése RLE kódolás RLE kódolás Fa alapú unió keresés Fa alapú unió keresés Régió információk kinyerése Régió információk kinyerése középpont középpont terület terület befoglaló téglalap befoglaló téglalap Erdő szín szerinti szétszedése és nagyság szerinti rendezése Erdő szín szerinti szétszedése és nagyság szerinti rendezése

10 Régiók egyesítése Miért szükséges? Miért szükséges? Sűrűség alapú régió egyesítés Sűrűség alapú régió egyesítés

11 Objektum felismerés Lehetséges objektumok listája Lehetséges objektumok listája Tulajdonság egyezés valószínűségének meghatározása Tulajdonság egyezés valószínűségének meghatározása Keresett objektummal való egybeesés valószínűsége Keresett objektummal való egybeesés valószínűsége Legvalószínűbb objektum kiválasztása Legvalószínűbb objektum kiválasztása

12 Objektum felismerés Tulajdonság egyezés valószínűségének meghatározása – néhány példa Tulajdonság egyezés valószínűségének meghatározása – néhány példa Minimális befoglaló téglalap – bináris szűrő Minimális befoglaló téglalap – bináris szűrő Minimális pixel szám – bináris szűrő Minimális pixel szám – bináris szűrő Négyzet alakú befoglaló téglalap Négyzet alakú befoglaló téglalap Terület arány Terület arány

13 Objektum távolságának meghatározása Objektum mérete alapján Objektum mérete alapján

14 Objektum távolságának meghatározása

15 Lokalizáció alrendszer

16 Lokalizáció alrendszer Robot helyzetének meghatározása Robot helyzetének meghatározása Koordináta transzformáció Koordináta transzformáció Odometria szerepe Odometria szerepe Hibás mérések szűrése Hibás mérések szűrése Robot „irányvektora” Robot „irányvektora”

17 Kommunikáció alrendszer WLAN kártya WLAN kártya Távoli feldolgozás lehetősége Távoli feldolgozás lehetősége Továbbított adatok Továbbított adatok Saját és érzékelt objektumok pozíciója Saját és érzékelt objektumok pozíciója Debug információk Debug információk Kamera képe Kamera képe Szegmentált kép Szegmentált kép Izületek szöge, stb. Izületek szöge, stb. Utasítások Utasítások

18 Viselkedés alrendszer Alacsony szintű viselkedés Alacsony szintű viselkedés Navigáció Navigáció Objektum keresés Objektum keresés Magas szintű viselkedés Magas szintű viselkedés Csatár Csatár Kapus Kapus

19 Irodalom, linkek James Bruce, Tucker Balch, and Manuela Veloso. Fast and Inexpensive Color Image Segmentation for Interactive Robots. In Proceedings of IROS- 2000, Japan, October 2000 James Bruce, Tucker Balch, and Manuela Veloso. Fast and Inexpensive Color Image Segmentation for Interactive Robots. In Proceedings of IROS- 2000, Japan, October 2000 Carnegie Mellon University, CMRoboBits: Carnegie Mellon University, CMRoboBits: James Bruce, CMVision: James Bruce, CMVision: Carnegie Mellon University, CORAL Research, Robot Soccer Page: Carnegie Mellon University, CORAL Research, Robot Soccer Page: RoboCup, Sony Four-legged Robot League: RoboCup, Sony Four-legged Robot League: