Készítette: Borák Andor, Hack Dóra, Kovács Nikoletta, Steiner Bettina A közösségi közlekedési ágazatok összehasonlítása társadalmi költség szempontjából Készítette: Borák Andor, Hack Dóra, Kovács Nikoletta, Steiner Bettina
Amiről szó lesz A projekt indoklása A vasúti közlekedés társadalmi költségei A közúti közlekedés társadalmi költségei A légi közlekedés társadalmi költségei A vízi közlekedés társadalmi költségei Vezetői összefoglaló
A projekt indoklása Európai Bizottság szerint indokolatlan a vasúti személyszállításra vonatkozó jövedékiadó-mentesség engedélyezése: csekély az externális költség-megtakarítás Projektünk célja, hogy bemutassuk a közösségi közlekedési ágazatok valós társadalmi költségeit, valamint ezen társadalmi költségek megjelenését az érintett közlekedési vállalatok gazdálkodásában
A vasúti közlekedés társadalmi költségei környezeti hatások elsősorban: légszennyezés: ez a legmagasabb extern költség természet és táj károsítás: kedvezőbb (kisebb területigény) eljutási idő: gyors, versenyképes a legtöbb útvonalon zaj: zajvédő falak (de a főbb vasútvonalak mentén hangos) balesetek: biztonságos, anyagi kár megjelenik Megjelenik: területfoglalás, légszennyezés, zaj, balesetek vasút (IC) (személy) közút (gyors) (helyközi) átsz. idő (vasút) átsz. idő (közút) Villány- Pécs 0:32 0:50 1:37 1:38 - 5 perc Pécs- Budapest 2:50 4:20 3:50 4:25 7 perc 20 perc Budapest- Érd 0:25 0:41 Villány- Érd 3:57 5:42 5:52 6:44 25 perc
A közúti közlekedés társadalmi költségei Externáliák Energia, terület, sebesség SZEMÉLYAUTÓ VONAT AUTÓBUSZ METRO 1 utaskm megtételéhez szükséges energia 1260 kJ 396 kJ 100 utaskm-en az üzemanyag-használat útfelület igénybevétele 100 km-en 8,3 m2/utas 0,4 m2/utas az emberek egy járművonalon való szállíthatósága 1 óra alatt 8000 ember 50.000 ember 30.000 ember 70.000 ember A számvitelben megjelenő költségek: Gépjárművekre kivetett adók Környezetvédelmi előírások zöldkártya A legmagasabb externális költségeket okozzák és töredékét fizetik meg !!! Javaslatok: A Levegő Munkacsoport kérése Az EU új irányelv-tervezete
A vízi közlekedés társadalmi költségei Árufuvarozás főképp a Dunán és a Tiszán zajlik Leggazdaságosabb szállítási mód externális és infrastruktúra költségekben legbiztonságosabb torlódási költség, zajhatás nincs Hátrányai: földrajzi és termék korlátok A hajózás nem közforgalmú közpénzből nem támogatott specifikus támogatások Gyakorlatilag nem fizetnek externális költségeket!
A légi közlekedés társadalmi költségei Nagy szennyezőanyag kibocsátó Kerozin jövedéki adó hiánya (EU: 17,5 Mrd euro) Repülőjegy áfa-mentes (EU: 6,5 Mrd euro) Javaslatok: A repülőjegy megadóztatása Állami támogatásának megszüntetése Videokonferencia, vasút támogatása Környezetterhelési díj bevezetése Kerozin adó bevezetése
természet/ táj károsítás energia- felhasználás Vezetői összefoglaló A lég-szennyezés természet/ táj károsítás zaj- hatás balesetek klíma- hatás energia- felhasználás forgalmi dugók út-használat összesen átlag vasúti 5 1 2 4 - 3 17 2,125 közúti 10 7 42 5,25 vízi 6 0,75 légi 8 28 3,5 B út- használat 2 (40%) 1(100%) 1 (50%) 1 (100%) 3 (100%) 8 (47%) 4 (40%) 2 (29%) 6 (14%) 1 (33%) 1 (3,5%) 0,125 C 3 (60%) 4 (100%) 9 (53%) 1,125 6 (60%) 7 (100%) 5 (100%) 5 (71%) 36 (86%) 4,5 6 (100%) 2 (67%) 8 (100%) 27 (96,5%) 3,375 Forrás: saját szerkesztés
Köszönjük a figyelmet!