MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jogszociológia 4. előadás november 13. Uszkiewicz Erik
Advertisements

Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
MARKETING mesterprogram
MARKETING ALAPOK Előadássorozat a révkomáromi Selye János Egyetemen
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
Társadalmi rétegződés, életmód, szabadidő
A szabadidő fogalma.
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
A SHARE kutatás kínálta elemzési lehetőségek Gál Róbert & Vargha Lili Szirák, 2011.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Nemzetközi gazdaságstatisztika
Életvitel és gyakorlati ismeretek. Célok  Tanításának fő célja hogy olyan ismereteket adjon, mely megalapozza a tanulókban a technikának.
Fejlesztéspolitika a verseny- képesség szolgálatában Dr. Tétényi Tamás Magyar Közgazdasági Társaság Pénzügyi Szakosztályának ügyvezető elnöke A közgazdaságtudomány.
Globalizáció társadalmi összefüggései - kulturális globalizáció
A turizmus rendszer környezete
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
A piac Szakiskola.
1 …mert mindenki fogyasztó ! Tájékoztató kampány a Közép- dunántúli Régióban TAMOP /2 KÖZVÉLEMÉNY-KUTATÁS A projekt az Európai Unió támogatásával,
A gazdasági fejlettség mutatói
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A fogyasztói magatartás
Negyedik előadás Március 11
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
A vállalkozások környezete
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
A külső környezet elemzése
Településmarketing Értékaudit.
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Társadalmi és kulturális tényezők hatásai a munkáltatók szociális tevékenységére Dr.Kópházi Andrea Ph.D egyetemi docens Humánmenedzsment előadás
Dr. Csapó János Egyetemi tanársegéd PTE-TTK-FI Turizmus Tanszék
A BELFÖLDI VÁNDORMOZGALOM JELLEMZŐ VONÁSAI MAGYARORSZÁGON
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A vidéki társadalom néhány jellegzetessége Farkas Tibor PhD. SZIE GTK RGVI MRTT VI. Vándorgyűlés, Gödöllő december
A turizmus alapfogalmai
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
Demográfiai - társadalmi tükör, 2010 Hazai és európai tendenciák
Tanulási célú migráció a világban és itthon
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok.
Globális problémák.
A marketingkörnyezet elemzése
Éntudat – identitástudat - énkép
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
II. Demográfia Népesség összetételének vizsgálata
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
A deviancia értelmezési kerete
és a társadalmi csoportok jól-lét szintjei közötti összefüggések
A NEVELÉS TERÜLETEI.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Alkalmazott egészségügyi gazdaságtan
A munkahelyi diszkrimináció
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
A külső környezet elemzése
Célpiaci marketing.
LEADER, Identitás, Sport
Az életszínvonal és a kereskedelem kapcsolata
Digitális témahét.
A GAZDÁLKODÁS Készíítette: Czeglédi László. A GAZDÁLKODÁS KÖRNYEZETE Fogalma: céltudatos tevékenység, melynek keretében a rendelkezésre álló erőforrásokat.
A kutatás a Nemzeti Együttműködési Alap támogatásával,
Életmód, szabadidő A fogalmak tisztázása.
Előadás másolata:

MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév

Makrokörnyezet Az adás-vételi tranzakcióban résztvevők számára külső meghatározottság. Az adás-vételi tranzakcióban résztvevők számára külső meghatározottság. Nem tudnak változtatni rajta, csak alkalmazkodni tudnak hozzá. Nem tudnak változtatni rajta, csak alkalmazkodni tudnak hozzá. Célszerű jól megismerni, folyamatosan vizsgálni, kutatni és előrejelzéseket (prognózisokat) készíteni, hogy az alkalmazkodás időben elkezdődjön. Célszerű jól megismerni, folyamatosan vizsgálni, kutatni és előrejelzéseket (prognózisokat) készíteni, hogy az alkalmazkodás időben elkezdődjön.

A makrokörnyezet összetevői társadalmi (Social) tényezők /S/ társadalmi (Social) tényezők /S/ műszaki (Technical) tényezők /T/ műszaki (Technical) tényezők /T/ ökológiai, természeti környezeti (Environment) tényezők /E/ ökológiai, természeti környezeti (Environment) tényezők /E/ gazdasági (Economical) tényezők /E/ gazdasági (Economical) tényezők /E/ politikai, jogi (Political) tényezők /P/ politikai, jogi (Political) tényezők /P/ /+ Legal, Education/ /+ Legal, Education/

SOCIAL – A társadalmi tényezők Demográfiai, népességi tényezők Demográfiai, népességi tényezők Társadalmi viszonyok Társadalmi viszonyok Kulturális tényezők Kulturális tényezők

Demográfiai tényezők 1. A lakosság lélekszáma /2006.I.1.:10077e fő/ A lakosság lélekszáma /2006.I.1.:10077e fő/ (de: háztartások száma, kutyák száma, stb.) Nem és életkor szerinti megoszlás Nem és életkor szerinti megoszlás

A NÉPSSÉG SZÁMA NEM ÉS ÉLETKOR SZERINT JANUÁR JANUÁR 1

Demográfiai fa

Demográfiai tényezők 2. Családi jellemzők, jelentős változások Családi jellemzők, jelentős változások A társadalmi munkamegosztásban elfoglalt hely, pozíció és ennek meghatározói A társadalmi munkamegosztásban elfoglalt hely, pozíció és ennek meghatározói Iskolai végzettség Iskolai végzettség Foglalkozás: fizikai és nem fizikai szakmák Foglalkozás: fizikai és nem fizikai szakmák Jövedelem Jövedelem

Társadalmi viszonyok A társadalom az emberek valamely adott szempontok szerinti homogén csoportjai A társadalom az emberek valamely adott szempontok szerinti homogén csoportjai Meghatározók az együttélés keretei és viszonyai Meghatározók az együttélés keretei és viszonyai az embereknek egymáshoz és a társadalom egészéhez fűződő viszonya, valamint az embereknek egymáshoz és a társadalom egészéhez fűződő viszonya, valamint e kapcsolatok rendszere és azok változásai. e kapcsolatok rendszere és azok változásai.

A társadalom jellemzői még Az egyének szerepe és helye a társadalmi munkamegosztásban (foglalkozás, lakóhely) Az egyének szerepe és helye a társadalmi munkamegosztásban (foglalkozás, lakóhely) A társadalmi-gazdasági csoportosulások A társadalmi-gazdasági csoportosulások Az emberek viszonya az egyes csoportokhoz, mikroközösségekhez Az emberek viszonya az egyes csoportokhoz, mikroközösségekhez Az emberek viszonya a természethez valamint a világegyetemhez Az emberek viszonya a természethez valamint a világegyetemhez

A lakóhely meghatározó szerepe Régiók, városok, migráció Régiók, városok, migráció Lakhely, településtípusok szerint Lakhely, településtípusok szerint A lakások típusai A lakások típusai A lakás, háztartás felszereltsége A lakás, háztartás felszereltsége Természeti környezet (éghajlat, terep) Természeti környezet (éghajlat, terep) Idegenforgalmi környezet Idegenforgalmi környezet

Kultúra és értékek A kultúra azon tanult meggyőződések, hitek, értékek és szokások összessége, amelyek egy adott társadalomban irányítják a fogyasztók (emberek, családok, közösségek) magatartását. A kultúra azon tanult meggyőződések, hitek, értékek és szokások összessége, amelyek egy adott társadalomban irányítják a fogyasztók (emberek, családok, közösségek) magatartását. Az értékek a fogyasztók alapvető szükségleteinek és céljainak kognitív képviselői. => a tudatot irányítják Az értékek a fogyasztók alapvető szükségleteinek és céljainak kognitív képviselői. => a tudatot irányítják

Kulturális tényezők 1. Fogyasztási kultúrák (pl. táplálkozási-, étkezési-, testápolási-, lakáskultúra, utazási szokások, szabadidő eltöltése, stb.) Fogyasztási kultúrák (pl. táplálkozási-, étkezési-, testápolási-, lakáskultúra, utazási szokások, szabadidő eltöltése, stb.) Kulturális alapszint, a kommunikációs befogadó készség meghatározottsága Kulturális alapszint, a kommunikációs befogadó készség meghatározottsága A termékhasználat kultúrája A termékhasználat kultúrája Kulturális fogyasztás és a kultúra termékei Kulturális fogyasztás és a kultúra termékei

Kulturális tényezők 2. Értékrend váltás, életcélok változása Értékrend váltás, életcélok változása (Létra- és hálómodell) Az etikus gazdaság kérdése Az etikus gazdaság kérdése Etnikai és vallási tényezők Etnikai és vallási tényezők Magatartás jellemzők az EU-ban, a fogyasztási kultúra konvergenciája Magatartás jellemzők az EU-ban, a fogyasztási kultúra konvergenciája

Fogyasztói szokások, magatartás Fogyasztási szokások (márkához való viszony: márkahű, márkaváltogató) Fogyasztási szokások (márkához való viszony: márkahű, márkaváltogató) Vásárlási szokások (vásárlótípusok) Vásárlási szokások (vásárlótípusok) Életforma, beállítódás (pl divatérzékenység) Életforma, beállítódás (pl divatérzékenység) Motiváltság (erős, gyenge) Motiváltság (erős, gyenge) Low- és High-involvement termékek Low- és High-involvement termékek Trendek a fogyasztói magatartásban Trendek a fogyasztói magatartásban

Globális makrokörnyezeti problémák Jessica Williams: Merre tart a világ? Jessica Williams: Merre tart a világ? 50 tény, amely megrengethetné a világot /HVG Kiadói Rt., Budapest, 2005./ 50 tény, amely megrengethetné a világot /HVG Kiadói Rt., Budapest, 2005./ Néhány kiragadott tény, illetve azok hazai értelmezésben való feldolgozásának módszertana Néhány kiragadott tény, illetve azok hazai értelmezésben való feldolgozásának módszertana

Köszönöm a figyelmet! Következő előadás Budapesten: október 2. Tatabányán: október 4.