Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Árpolitika 115. lecke
Költségbecslés Költségtípusok a termelés volumene szerint: Állandó költségek: nem változnak a termelés vagy az árbevétel függvényében Változó költségek: közvetlenül a termelés szintjétől függenek Összköltség: termelés egy adott szintjén vett állandó és változó költségek összege
Árképzési módszerek a bevezetés időszakában Behatolásos árstratégia Felmerült költségek alapján számítható árhoz képest alacsonyabb árral jelenünk meg a piacon. (DÖMPING!) Cél: A magas piacrészesedés, gyorsan! Minimális nyereség vagy semennyi Általában a piacon lévő termékcsoportok kiegészítése esetén alkalmazzuk, ha van helyettesítő termék.
Árképzési módszerek a bevezetés időszakában b) Lefölözéses árstratégia Magas induló ár extraprofit Cél magas árbevétel! Jelentős újdonságtartalommal rendelkező termékek (innovatív termékek)
Általános árképzési módszerek Ideális Költségalapú Igazodó Keresletvezérelt
Ideális árképzési módszer Maximális profitszint meghatározása Mikroökonómiai marginális módszer
Költségalapú árképzési módszer A termék előállítási költségeihez hozzáadják az elvárt nyereséget. A költség és az ár közötti különbség az árrés. Pr = c/(1-r) vagy Pc = AC*(1+r) Pr/c= az r haszonkulcshoz tartozó egységár* c = a teljes egységköltség r = haszonkulcs *(r – árbevétel-; c – költségarányos jövedelem)
Igazodó árképzési módszer Az árat a versenytársak árainak figyelembe vételével alakítják ki. Ár érzékeny termékeknél Alacsony piacrészesedés Azonos termékcsoportoknál Homogén termékeknél
Keresletvezérelt árképzési módszer A fogyasztók által elismert érték alapján alakítják ki a végső árakat. Magasabb érték (Márka!) Magasabb ár! Referenciatermék/Referenciaár: Az összehasonlítás alapját képző ár/termék
A tapasztalati függvény Háromperces hívás díja New York – London között. Megmutatja, hogyan csökken a termékköltség a kibocsátás növekedése során. Általános modell
Árrugalmasság Képlete: Kereslet árrugalmassága: 1% árváltozás hány % keresletváltozást eredményez (Ált. Negatív!) Képlete: ∆Q = keresletváltozás (Q1-Q2) ∆P = árváltozás (P1-P2) P = ár Q = keresett mennyiség
Árrugalmasság Normál: Rugalmatlan: Sznob-hatás (presztízstermék): Ha nő az ár, a kereslet csökken Ha csökken az ár, a kereslet nő Rugalmatlan: Nem változik a kereslet az árváltozás hatására Sznob-hatás (presztízstermék): Emelkedő ár emelkedő keresletet eredményez!
Kereszt-árrugalmasság Kereslet árrugalmassága: másik termék 1% árváltozása hány % keresletváltozást eredményez első terméknél 3 fő csoport: Helyettesítő termék (pozitív) Kiegészítő termék (negatív) Független termék (nulla)
Áremelés a gyakorlatban Lehetséges? LEHETSÉGES! Monopolisztikus verseny Ki-ki a saját termékének monopolistája! Tehát ha van lehetőség a termék egyedivé tételére Márka = Többletérték Többletérték = Magasabb fizetési hajlandóság, Márkahűség, stb…
Köszönöm a figyelmet!