Kikötő fejlesztési lehetőségek a Felső-Tiszán. Összeállította: Uray Károly
A FETIKÖVIZIG MŰKÖDÉSI TERÜLETE Kezelésben lévő folyószakaszok: Tisza folyó 543+750-744+850 fkm Szamos folyó 0+000-50+213 fkm Túr folyó 0+000-29+500 fkm A működési terület bemutatása, a fenntartás és a hajózás helyzete.
Navigare necesse est, vivere non est necesse!" Miért is kellenek a kikötők? Navigare necesse est, vivere non est necesse!"
Szatmárnémeti 1900 körül A múltbeli Tiszai hajózás bizonyítéka
Az Európai vízisztráda A Dunai hajózás állapota , lehetőségei. A Dunai duzzasztók, erőművek. A Duna-Majna-Rajna vízi út rendszer teljes hajózható hossza Rotterdamtól Szulináig 3505 km
A hajózható szakasz hossza, fkm. A Tisza folyó Vásárosnaményig hajózhatónak lett nyilvánítva. A 17/2002 ( márc.7.) KÖVIM Rendelet A víziút neve A hajózható szakasz hossza, fkm. A szakasz hossza (km) A víziút osztálya 1. Tisza Vásárosnamény – Tuzsér 685-612 73 I 2. Tisza Tuzsér – Tokaj 612-544 68 III 3. Tisza Tokaj - Kisköre 544-403 141 A HKV az az év legalább 240 napján vagy a hajózási szezon 60 %- ban fennálló vízszint, amely mellett a víziút osztálya szerinti követelmények teljesülnek
A tiszai lehetőségek Kapcsolódás a Dunai hajóúthoz
A víz osztályba sorolásához alapul szolgáló méretek Magányos géphajó A víziút osztálya A víziúton közlekedtethető hajók, illetve tolt kötelékek ábrázolása Hosszúság m Szélesség m Merülés m Hordképesség tonna I Magányos géphajó 40 5 1,4 200 III Magányos géphajó 70 8,2 2 650-1000 IV Magányos géphajó 85 9,5 2,5 1000-1500 Tolt kötelék 1500
A vízi áruszállítás hatékonysága
Vásárosnamény - Tuzsér-szakasz (685-612 fkm) EGB I. kategóriájú vízi út Ezen a folyószakaszon I osztályú hajóútnak megfelelően az alábbi paramétereknek megfelelő hajóút tűzhető ki: A hajóút minimális mélysége (Záhony –230 cm, Vásárosnamény –140 cm) 14 dm. A hajóút szélessége 40 m.
Vásárosnamény Szatmárnémeti 1900 körül A hajóút jellemzése a vízállások függvényében Szatmárnémeti 1900 körül
Záhony
A hajóút kritikus helyei: 615,2 – 615,9 fkm és 616,1 – 617,6 fkm (Tuzsér) 621,8 – 622,4 fkm (Tiszabezdédi pb) 623,1 – 623,6 fkm (Kistárkányi pb) 627,75 fkm Záhony közúti híd 631,4 fkm (Zsurki kőgát) 636,2-637 fkm (Eszenyi gázló) 653-653,6 fkm (Benki gázló) 680-680,8 fkm (Varsányi gázló) 684,45 fkm (Vásárosnamény) A kritikus helyek rövid bemutatása,
Megállapítások Az eddigi tapasztalataink szerint a Vásárosnamény-Tuzsér (685-612 fkm) közötti Tisza szakaszon a gazdaságos teherhajózásnak, jelentősebb beruházások hiányában nincs lehetősége. A turisztikai jellegű hajózás ellenben jelentős fejlődésnek indulhat a közeljövőben.
Kikötő a Krasznán Vásárosnaménynál Erőfeszítéseink a hajózás fejlődéséért 14 dm, 200 tonna
Kikötő a Krasznán 14 dm, 200 tonna
Tiszaszentmárton 14 dm, 200 tonna
Zsurki elképzelt kikötő 14 dm, 200 tonna
Zsurki kikötő
48 fős személyszállító
5 lóerős tutaj Ilyen közlekedési eszközökre gondolunk a Felső Tiszán
a Tuzsér és Tiszalök közötti szakasz III. osztályú. Tuzsér – Tiszalök (612-518 fkm között): a Tuzsér és Tiszalök közötti szakasz III. osztályú. Ezen a folyószakaszon III. osztályú hajóútnak megfelelően az alábbi paramétereknek megfelelő hajóút tűzhető ki: A hajóút minimális mélysége (Tiszabercel +250, Dombrád +10, Záhony –230 cm) 20 dm. A hajóút szélessége 70 m.
Dombrád
A hajóút kritikus helyei 579,4 – 580,0 fkm (Nagyhalász-veremszögi pb.): 130°-os, hozzávetőleg 300 m sugarú kanyar 599.8 – 599.1 fkm partról benyúló sarkantyúk
A Bodrog Tokajnál 25 dm, 1200 tonna
Gávavencsellő János-tavi kishajókikötő
Fényeslitke A turisztikai hajóút kiterjesztése Szatmárnémetiig. A projekt rövid bemutatása. 25 dm, 1200 tonna
Az elképzelt kikötő Kb. 12 milliárd Ft Az elképzelt kikötő Variánsok
Hajózás a Felső- Tiszán Pályázatok Hajózás a Felső- Tiszán természetvédelem és vidékfejlesztés a magyar – szlovák – ukrán határvízeken A pályáat rövid ismertetése INTERREG
A tervezési terület Záhony - Tokaj A pályázat eredményei
Mérési eredmények feldolgozása - digitális térmodell
Megállapítások A jelenlegi hajózóút a tiszalöki duzzasztás és az 1969-1999 között végrehajtott „Tokaj - Komoró″ beruházási program szabályozási munkáinak következtében az 518-614 fkm között megfelelnek az EGB IV. kategóriájú vízi út (magányos géphajók) előírásainak. A 614-628 fkm között a szükséges feltételeket mederkotrással, mederszűkítéssel és kisvízi szabályozással lehet biztosítani.
Vélt és valós problémák EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service) A navigációs lehetőségek fejlődése, a klaszikus kitűzés jelentőségének csökkenése Galileo (River Information Services – RIS)
A Victor Hugo kirándulóhajó
A tiszai lehetőségek Kapcsolódás a Dunai hajóúthoz Kritikus szakasz
Köszönöm megtisztelő figyelmüket