Tanulom magam…. Készségfejlesztő tréning 2009. November NÉMETH MARGIT Tanulom magam…. Készségfejlesztő tréning 2009. November
Németh Margit | „Tanulom magam…” készségfejlesztő tréning Magyarország helyzete a nemzetközi viszonylatban 2008-as TALIS felmérés (23 OECD államban, 90 ezer pedagógus - kérdőíves vizsgálat) Milyen tényezők hátráltatják a tanulási és tanítási tevékenységet? Kiemelkedő: Mo. /(T.átl.) Tanórai rendzavarás ~71% (~59%) Lelki bántalmazás ~47% (~34%) Fizikai bántalmazás ~35% (~16%) Trágár/vulgáris beszéd ~77% (~37%) Rongálás ~54% (~26%) Kisebb mértékű: Iskolai alkohol és drogfogyasztás 7% (~10%) Hasonló: Hiányzások 46% (~45%) Nem jellemző: Fegyveres támadások
Hazai tapasztalatok Nincs reprezentatív kutatás, van közhangulat Németh Margit | „Tanulom magam…” készségfejlesztő tréning Hazai tapasztalatok Nincs reprezentatív kutatás, van közhangulat Oktatási Jogok Miniszteri Biztosa: évről évre nő a testi bántalmazással kapcsolatos ügyek száma Növekvő számú médiajelentések extrém incidensekről ORFK: testi sértések számának növekedése az általános iskolákban – 2005-110, 2008-200; magas látencia! Pedagógus- és diák-mélyinterjúk, interjúk, fókuszcsoportok, továbbképzések, kérdőívek
Az iskolai agresszió megjelenési formái (Jogismeret Alapítvány adatai) Németh Margit | „Tanulom magam…” készségfejlesztő tréning Az iskolai agresszió megjelenési formái (Jogismeret Alapítvány adatai) Verekedés, bántalmazás, tettlegesség 50% Durva hangnem, trágárság 16% Megfélemlítés, fenyegetés 10% Gúnyolás, zaklatás, megalázás 8% Lopás 10% Zsarolás 4% Egyéb 2%
Relációk közötti megoszlás Németh Margit | „Tanulom magam…” készségfejlesztő tréning Relációk közötti megoszlás Diák – diák 73% Diák – tanár 10% Szülő – tanár 10% Tanár – diák 4% Tanár – tanár 1,5%
Modell Másodlagos prevenció (reaktív) Elsődleges prevenció (proaktív) Németh Margit | „Tanulom magam…” készségfejlesztő tréning Másodlagos prevenció (reaktív) Elsődleges prevenció (proaktív) Helyzetelemzés Harmadlagos prevenció (kuratív) - Kérdőívek - Tréningek, - Környezet-tanulmányok - Fókuszcsoportok tanfolyamok - Egyéb fórumok - Mélyinterjúk - Esetmegbeszélők - Szupervízió - Coaching - Együttműködés különböző szektorok között - Kooperáció a rend- szer elemei között - Közösség építés - Készségfej- lesztő tréningek - Módszerspecifikus képzések - Kortársképzés - Kooperatív tanulás - Mentorálás - Pályaorientáció - Krízisintervenció - Kortárs-segítés - Tanácsadás - Áldozat segítés -Resztoratív konfliktuskezelés - Asszertivitás tréning - Intézményfejlesztés - Pszichológiai - Pszichiátriai - Orvosi - Szociális Támogató beavatkozások Modell
Németh Margit | „Tanulom magam…” készségfejlesztő tréning Háttér tényezők A korosztály pszicho-szociális helyzete (átmenetek, válságok) A korosztály személyiségfejlődési jellemzői (krízisek, teljesítmény, identitás, autoritás, szuicid) A korosztály társas kapcsolatainak jellemzői (családok, kortárs csoport, referencia személyek) A család szocioökonómiai státusza A személy egyéni adottságai, készségei, képességei – tehetséggondozás
Az egyénre, illetve kisközösségre szabott támogatás modellje Németh Margit | „Tanulom magam…” készségfejlesztő tréning Az egyénre, illetve kisközösségre szabott támogatás modellje
Németh Margit | „Tanulom magam…” készségfejlesztő tréning Speciális szakemberek, indikációs területek, módszerek /pszichológus, fejlesztőpedagógus, mentálhigiénés szakember, iskolai szociális munkás, …/ Egyéni tanácsadás, szupportálás Csoportos tanácsadás – tematikus, szabad interakciós Közösségépítés-fejlesztés, toleranciafejlesztés Kortárs-segítés Prevenciós programok, egészségfejlesztés Konfliktuskezelés Konferenciák Mediáció Egyéni kríziskezelés Csoportos kríziskezelés Családtámogató módszerek Pálya- és életvezetési tanácsadás Egyéni és családterápiák intézményen kívül
Pedagógusok Háttér tudás, szakmai ismeretek bővítése Németh Margit | „Tanulom magam…” készségfejlesztő tréning Pedagógusok Háttér tudás, szakmai ismeretek bővítése Problémaérzékenység fokozása, problémák adekvát artikulációjának képessége Külső-, belső kommunikációs készségek fejlesztése Módszertan, eszköztár bővítés Együttműködési készség fokozása (szakmák, szektorok) Tréningek Coaching Burn-out kezelés
Jó gyakorlatok Németh Margit | „Tanulom magam…” készségfejlesztő tréning Konferencia modellek (resztoratív, családi csoport, eset) Videó-tréning Színházi nevelés Amatőr színjátszók Pszicho-dráma Kortárs-segítők képzése Önismereti tréningek, csapatépítés (testkép-énkép, reális énkép …) Egészségnevelő programok (önelfogadás, önmegvalósítás, önkifejezés, coping stratégiák, pozitív minták, információnyújtás) Tematikus ofő órák (értékek, párkapcsolat, stb.) Közösségfejlesztés (szociometria, házirend, belső szabályrendszer, együttes élmények) Versenyek (sport, művészetek, műveltségi, stb.)
Köszönöm szépen a figyelmet. Nemeth.Margit@FPPTI.hu http://budapestedu.hu/agresszio