Szakmai innovációk, megújuló képzési rendszerek A szociális szakemberek képzésének aktuális kérdései november 16. Helyszín: Kodolányi János Főiskola Budapesti Képzési Központ Budapest XIII. ker. Frangepán u
Kit tanítsunk? Az iskolarendszerű szociális képzések helyzete Nemes Judit oktatási rektor-helyettes Wesley János Lelkészképző Főiskola
Honnan jönnek? Társadalomtudományi képzési ágra és intézményekre vonatkozó adatok érettségi pontszámok alapján motivációk, elkötelezettsége vizsgálata nélkül 2013-tól emelt szintű érettségi egy tárgyból
Hová jöttek? 13 helyen középfokú és 23 helyen felsőfokú iskolarendszerű képzés csökkenő képzési idő csökkenő óraszám csökkenő normatíva csökkenő államilag finanszírozott férőhelyszám változó képzési keretfeltételek:
tantervi irányelv képzési irányelvek képzési követelmények képzési és kimeneti követelmények
Változó felsőoktatási keretfeltételek 2003 kreditrendszerű képzés 2005 kétszintű felsőoktatási rend (alapképzés – mesterképzés)
szakvizsga rendszer Gyerm. és ifj.véd. Tanácsa. Addikt. konzulens NevelőPártfogóTerep- tanár Doktori képzésSzakirányú továbbképzés Szoc. munka Szoc. manager Alk. geront. Pszich. gond. Eü. sz. m. Tanári MSc Körny. bizt. Szoc. ped. Szoc. pol. Mesterképzés Szociális munkaSzociálpedagógia Alapképzés Felsőoktatási szakképzés
A magyarországi képzés régi-új dilemmái pedagógus képzés hatásai egészségügyi képzés hatásai a képzési ágon belüli kompetencia határok
Változatlan célok: Beavatkozások az emberi jólét, jóllét és az emberi kiteljesedés érdekében, Emberi, állampolgári és szociális jogok biztosítása mindenkinek A szociális szolgáltatásokhoz való hozzáférés
A szociális szolgáltatásokhoz való hozzáférés változatlan eszközei családi beavatkozás esetmenedzsment esetkezelés szociális csoportmunka szociális ügyintézés, érdekképviselet, szociális akciók, politikai akciók szociális fejlesztés, közösségi szerveződések politikai nyomásgyakorlás, lobby
Minden eszköz alapelve Tisztelni mások emberi méltóságát azt jelenti, nem foszthatjuk meg őket a lehetőségtől, hogy érdemben részt vegyenek problémáik megoldásában. Az önbecsülés törékeny, nem eleve meglévő, örökre adott valami. Nap mint nap meg kell érte küzdeni és csak azoknál szilárdul meg és marad fenn, akik aktív szerepet játszanak sorsuk irányításában.” (Saul Alinsky) Szuverén döntések lehetősége a szociális szolgáltatásokban Felkészítés a szuverén döntések támogatására a szociális képzésben
Régi – új kihívás: a gyakolatorientáltság Mondd el, és elfelejtem. Mutasd meg, és megjegyzem. Engedd, hogy csináljam, és megértem. Kung Fu-Ce
A hallgatók véleménye a lehetőségeikről Hallgatói motivációs kutatás, fő 50,4 százaléka (3971 fő) nő, 49,6 százaléka (3901 fő) férfi A válaszadók közel háromnegyede úgy véli, a tanulmányok befejezése után szakmai területen helyezkedik el 64,32 % szerint továbbképzésre lesz szüksége a szakterületen történő elhelyezkedéshez
Továbbképzésre lesz szüksége a szakterületen történő elhelyezkedéshez, társadalomtudományi mesterképzésben résztvevők 61,4 %-a, alapképzésben résztvevők 13,7 %-a szerint. 22,1 % teljesen biztos benne, 57,4 % valószínűsíti, hogy el tud helyezkedni. A gazdasági válság 42,1 % szerint nagyrészt negatívan, 37,2 % érdemben nem befolyásolja az elhelyezkedési esélyeket. Kezdő fizetésként Ft a várakozás és Ft az igény, ez ötezerrel, illetve nyolcezerrel kevesebb, mint összes képzési terület adata. 14 képzési területből társadalomtudományi terület 402 válaszadó 5,4 %
A diploma előnyei magasabb jövedelem 41,3 % szabadabb életmód 36,8 % vezetői poszt betöltése 36,3 % nem leszek munkanélküli 34,3 % könnyebben juthatok külföldre 27,1 megbecsülnek 22,4
Hol lehet elhelyezkedni? nagyvállalat, magán tul. 23,6 % közszféra 21,3 % nonprofit szféra 13,8 % multinacionális cég 13,3 % kis magáncég 9,3 % állami nagyvállalat 8,3 % saját vállalkozás 7,8 % teljes munkaidőben 59 %, többletmunkával 22,5 % alkalmi és szerződéses viszonyban 6 % saját vállalkozást irányítana 11%
Diplomás Pályakövető Rendszer, 2011 tavasza Esetszám 121 Válaszadási ráta: 20,2 % A tanulmányok alatt is dolgozott: 63,6 % A végzéskor dolgozott ,0 %, ,5 % főállásban) Továbbtanul ,5 %, ,5 % 2008 alkalmazott100 % (60 % közszféra, 10 közszféra vállalata, 30 egyéb) 2010 alkalmazott 90,2 %, munkanélküli 5,9 %, nappalin továbbtanul 2 % inaktív 2 % ,33 eFt, ,05 eFt szociális munkások valamivel elégedettebbek a munkakörülményeikkel, de minden elemében átlag alatti
A szakma külső elvárásai a szakszerűség társadalmi megítélése sokrétű, más-más a kiszolgáltatottak, a középrétegek, a döntéshozók és a véleményformálók esetén
Kell a szociális tudás? Miért kell a szociális tudás?
Hová mennek?
A jelenlegi helyzet alapfokú iskolai végzettség 24,3 % középfokú végzettség 54,2 % felsőfokú végzettség 21,5 % diplomás szakirányú végzettségű 8,9 % a szociális diplomások aránya a regisztrált felsőfokú végzettségűek között 36,8 % (Csoba, 2008)
A jelenlegi helyzet Az átlagos szociális szakember középfokú végzettségű, középkorú, főként gondozói munkakörben tevékenykedő, többnyire a kliensek fizikai jólétéről gondoskodó és nagymértékben fizikai munkát végző nő. (Csoba, 2008)
Gazdasági ág Fizikai foglalkozásúak, Ft/hó/fő, illetve előző év százalékában Költségvetés összesen , , ,6 ebből Közigazgatás, védelem; köt. társ. biztosítás , , ,3 Oktatás , , ,9 Egészségügyi és szociális ellátás , , ,7 Ezen belül , , ,8 szociális , , ,4
Szellemi foglalkozásúak, Ft/hó/fő, illetve előző év százalékában Gazdasági ág Költségvetés összesen , , ,5 ebből Közigazgatás, védelem; kötelező társadalombiztosítás , , ,7 Oktatás , , ,2 Egészségügyi és szociális ellátás , , ,8 Ezen belül , , ,7 szociális , , ,9
Új perspektívák, régi-új célok Nemzeti köznevelési törvény Új álláshelyek kifejezetten szociálpedagógusok számára A szakmai identitás erősítése jövőkép kompetenciák, kompetenciahatárok
Köszönöm a figyelmet!