Szakmai innovációk, megújuló képzési rendszerek A szociális szakemberek képzésének aktuális kérdései 2012. november 16. Helyszín: Kodolányi János Főiskola.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ ÚJ PEDAGÓGUS ELŐMENETELI RENDSZER
Advertisements

A gazdaság és az oktatás együttműködése
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Humánkineziológia szak
Pályakezdők munkával való elégedettsége Kiss Paszkál ELTE PPK Társadalom- és Neveléspszichológiai Tasznék.
Edzők válaszai a kérdőíves felmérésre (325 válaszadó)
ELTE Bologna Szeminárium február 7.. „A”- szekció kérdései I. 1. Hogy értendő a mesterképzés 35%-os hallgatói létszáma? Minek a 35%-a ez, illetve.
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei november 29. Előadó: Papp Gabriella, Felvételi Irodavezető ELTE IK Nyílt Nap.
A vállalkozások PhD szintű munkaerőigénye Magyarországon
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A tételek eljuttatása az iskolákba
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Általános ismertető Tájékoztatás a választható képzési formákról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály, vezető tanácsos, képzési referens Simon Kata.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A JAPÁN FELSŐOKTATÁSI RENDSZER Paál Balázs
A DEBRECENI EGYETEM HALLGATÓI VONZÁSKÖRZETE Németh Szabolcs – I. éves PhD hallgató DE-AGTC.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Fiatalok foglalkoztatásának javítása: mit jelent ez a gyakorlatban? BORBÉLY-PECZE, Tibor Bors, Ph.D. MOM Kulturális Központ Budapest, november 28.
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
Sajtótájékoztató Nyilvánosak a diplomás pályakövetési eredmények a portálon Educatio Nonprofit Kft. Budapest, október 14.
1 Foglalkoztatási kihívások, avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.NOVEMBER EGER Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
„Nemzeti szakképzés átalakítási lehetőségei Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető május 06.
Gyorsjelentés a Kulturális Központok Országos Szövetsége tagintézményeinek felméréséről Kecskemét,
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
A hazai szociális képzések helyzete a változó környezeti feltételek között „Jósolni bélből” TÁMOP /2-C Patyán László DE EK.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
A felsőoktatási fejlesztési részhozzájárulásról (képzési hozzájárulás) október 19. dr. Halász Zsolt.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Emelt- vagy középszintű felkészítés? Szülői értekezlet Lovassy László Gimnázium március 1.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
V á rosi Intézményi Központ Remenyik Zsigmond Gimn á zium és Szakközépiskola Érettségi ut á ni szakképzések.
Péter Katalin December 2. Aszód.  Hol dolgozik?  Hogyan?  Kikkel?  Milyen tevékenységeket végez?  Milyen eszközöket használ?  Mit szeret csinálni?
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
DPR és ALUMNI Dr. Kuráth Gabriella területfelelős.
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
A magyarországi pályatanácsadók kompetenciajegyzékének összeállítása és harmonizálása az európai standardokkal Kutatási beszámoló Előadó: Fejér Noémi 2009.
Lejtmenetből lendület
Előadás másolata:

Szakmai innovációk, megújuló képzési rendszerek A szociális szakemberek képzésének aktuális kérdései november 16. Helyszín: Kodolányi János Főiskola Budapesti Képzési Központ Budapest XIII. ker. Frangepán u

Kit tanítsunk? Az iskolarendszerű szociális képzések helyzete Nemes Judit oktatási rektor-helyettes Wesley János Lelkészképző Főiskola

Honnan jönnek? Társadalomtudományi képzési ágra és intézményekre vonatkozó adatok érettségi pontszámok alapján motivációk, elkötelezettsége vizsgálata nélkül 2013-tól emelt szintű érettségi egy tárgyból

Hová jöttek? 13 helyen középfokú és 23 helyen felsőfokú iskolarendszerű képzés csökkenő képzési idő csökkenő óraszám csökkenő normatíva csökkenő államilag finanszírozott férőhelyszám változó képzési keretfeltételek:

tantervi irányelv képzési irányelvek képzési követelmények képzési és kimeneti követelmények

Változó felsőoktatási keretfeltételek 2003 kreditrendszerű képzés 2005 kétszintű felsőoktatási rend (alapképzés – mesterképzés)

szakvizsga rendszer  Gyerm. és ifj.véd. Tanácsa. Addikt. konzulens NevelőPártfogóTerep- tanár Doktori képzésSzakirányú továbbképzés Szoc. munka Szoc. manager Alk. geront. Pszich. gond. Eü. sz. m. Tanári MSc Körny. bizt. Szoc. ped. Szoc. pol. Mesterképzés Szociális munkaSzociálpedagógia Alapképzés Felsőoktatási szakképzés

A magyarországi képzés régi-új dilemmái pedagógus képzés hatásai egészségügyi képzés hatásai a képzési ágon belüli kompetencia határok

Változatlan célok: Beavatkozások az emberi jólét, jóllét és az emberi kiteljesedés érdekében, Emberi, állampolgári és szociális jogok biztosítása mindenkinek A szociális szolgáltatásokhoz való hozzáférés

A szociális szolgáltatásokhoz való hozzáférés változatlan eszközei családi beavatkozás esetmenedzsment esetkezelés szociális csoportmunka szociális ügyintézés, érdekképviselet, szociális akciók, politikai akciók szociális fejlesztés, közösségi szerveződések politikai nyomásgyakorlás, lobby

Minden eszköz alapelve Tisztelni mások emberi méltóságát azt jelenti, nem foszthatjuk meg őket a lehetőségtől, hogy érdemben részt vegyenek problémáik megoldásában. Az önbecsülés törékeny, nem eleve meglévő, örökre adott valami. Nap mint nap meg kell érte küzdeni és csak azoknál szilárdul meg és marad fenn, akik aktív szerepet játszanak sorsuk irányításában.” (Saul Alinsky) Szuverén döntések lehetősége a szociális szolgáltatásokban Felkészítés a szuverén döntések támogatására a szociális képzésben

Régi – új kihívás: a gyakolatorientáltság Mondd el, és elfelejtem. Mutasd meg, és megjegyzem. Engedd, hogy csináljam, és megértem. Kung Fu-Ce

A hallgatók véleménye a lehetőségeikről Hallgatói motivációs kutatás, fő 50,4 százaléka (3971 fő) nő, 49,6 százaléka (3901 fő) férfi A válaszadók közel háromnegyede úgy véli, a tanulmányok befejezése után szakmai területen helyezkedik el 64,32 % szerint továbbképzésre lesz szüksége a szakterületen történő elhelyezkedéshez

Továbbképzésre lesz szüksége a szakterületen történő elhelyezkedéshez, társadalomtudományi mesterképzésben résztvevők 61,4 %-a, alapképzésben résztvevők 13,7 %-a szerint. 22,1 % teljesen biztos benne, 57,4 % valószínűsíti, hogy el tud helyezkedni. A gazdasági válság 42,1 % szerint nagyrészt negatívan, 37,2 % érdemben nem befolyásolja az elhelyezkedési esélyeket. Kezdő fizetésként Ft a várakozás és Ft az igény, ez ötezerrel, illetve nyolcezerrel kevesebb, mint összes képzési terület adata. 14 képzési területből társadalomtudományi terület 402 válaszadó 5,4 %

A diploma előnyei magasabb jövedelem 41,3 % szabadabb életmód 36,8 % vezetői poszt betöltése 36,3 % nem leszek munkanélküli 34,3 % könnyebben juthatok külföldre 27,1 megbecsülnek 22,4

Hol lehet elhelyezkedni? nagyvállalat, magán tul. 23,6 % közszféra 21,3 % nonprofit szféra 13,8 % multinacionális cég 13,3 % kis magáncég 9,3 % állami nagyvállalat 8,3 % saját vállalkozás 7,8 % teljes munkaidőben 59 %, többletmunkával 22,5 % alkalmi és szerződéses viszonyban 6 % saját vállalkozást irányítana 11%

Diplomás Pályakövető Rendszer, 2011 tavasza Esetszám 121 Válaszadási ráta: 20,2 % A tanulmányok alatt is dolgozott: 63,6 % A végzéskor dolgozott ,0 %, ,5 % főállásban) Továbbtanul ,5 %, ,5 % 2008 alkalmazott100 % (60 % közszféra, 10 közszféra vállalata, 30 egyéb) 2010 alkalmazott 90,2 %, munkanélküli 5,9 %, nappalin továbbtanul 2 % inaktív 2 % ,33 eFt, ,05 eFt szociális munkások valamivel elégedettebbek a munkakörülményeikkel, de minden elemében átlag alatti

A szakma külső elvárásai a szakszerűség társadalmi megítélése sokrétű, más-más a kiszolgáltatottak, a középrétegek, a döntéshozók és a véleményformálók esetén

Kell a szociális tudás? Miért kell a szociális tudás?

Hová mennek?

A jelenlegi helyzet alapfokú iskolai végzettség 24,3 % középfokú végzettség 54,2 % felsőfokú végzettség 21,5 % diplomás szakirányú végzettségű 8,9 % a szociális diplomások aránya a regisztrált felsőfokú végzettségűek között 36,8 % (Csoba, 2008)

A jelenlegi helyzet Az átlagos szociális szakember középfokú végzettségű, középkorú, főként gondozói munkakörben tevékenykedő, többnyire a kliensek fizikai jólétéről gondoskodó és nagymértékben fizikai munkát végző nő. (Csoba, 2008)

Gazdasági ág Fizikai foglalkozásúak, Ft/hó/fő, illetve előző év százalékában Költségvetés összesen , , ,6 ebből Közigazgatás, védelem; köt. társ. biztosítás , , ,3 Oktatás , , ,9 Egészségügyi és szociális ellátás , , ,7 Ezen belül , , ,8 szociális , , ,4

Szellemi foglalkozásúak, Ft/hó/fő, illetve előző év százalékában Gazdasági ág Költségvetés összesen , , ,5 ebből Közigazgatás, védelem; kötelező társadalombiztosítás , , ,7 Oktatás , , ,2 Egészségügyi és szociális ellátás , , ,8 Ezen belül , , ,7 szociális , , ,9

Új perspektívák, régi-új célok Nemzeti köznevelési törvény Új álláshelyek kifejezetten szociálpedagógusok számára A szakmai identitás erősítése jövőkép kompetenciák, kompetenciahatárok

Köszönöm a figyelmet!