Jogharmonizációs feladatok a távközlés szabályozásában Dr. Heller Krisztina Westel Mobil Rt Pécs, 2002. március 19.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

Az intézményi dokumentumok átdolgozása a fenntarthatóság érdekében
1 XVIII. Országos Postás Konferencia A január 1-jén hatályba lépő postatörvény a nemzetközi összehasonlításban Dr. Sümegi Péter Hatósági Kapcsolatok.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 11. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK
Adatvédelem a munkahelyen
BRANDÉPÍTÉSSEL AZ ONLINE ÉRTÉKESÍTÉSÉRT Budapest,
Segítség! Felnőttem! Nagy terhelhetőségű, magas rendelkezésreállású rendszerek építési és üzemeltetési útmutatója Kovács Zsolt Szerverhotel igazgató.
Alkalmazotti teljesítményértékelés és közalkalmazotti minősítés az intézményi minőségirányítási programban.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
2005. április 15.Kulcsár Zoltán - ppos.hu1 Adatvédelem az önkormányzatoknál Kulcsár Zoltán.
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
A befektetési bank helye a bankrendszerben
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Webshop Tuning - Szép Roland Mi az a Webshop Tuning?
Egyetemes szolgáltatás a távközlésben Németh János Pál Egyetemes szolgáltatás a távközlésben Németh János Pál ”A távközlési piac szabályozása”
Műhelyvita december 13. Pécs, PTE-ÁJK Tóth András: Az elektronikus hírközlés és média gazdasági szabályozásának alapjai és versenyjogi vonatkozásai.
A HAZAI ÁRAMPIACRÓL Kaderják Péter Kutatóközpont vezető Budapesti Corvinus Egyetem, REKK október 17.
Az Európai Unió és a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok 2010.július 30. Eger Aranyi Péter Nemzetgazdasági Minisztérium Fogyasztóvédelmi Osztály.
Új hatóság – új kihívások Szalai Annamária elnök INFOTÉR PARLAMENT június 2.
EU alapismeretek E-Learning.
2006. január 27. Kovács József vezérigazgató A 30 éve alapított Paksi Atomerőmű Rt évi működése Sajtótájékoztató január 27.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Vándor Magyar Internetes műveltségi játék.
Településmarketing Értékaudit.
A magyar munkajogi szabályok harmonizációja az EU-ban
Elektronikus dokumentumok
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
A villamosenergia piacnyitás szomorú állapotáról Dr. Nagy Márta elnökhelyettes Gazdasági Versenyhivatal 46. Közgazdász-vándorgyűlés, Eger június.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
VERSENY ÉS SZABÁLYOZÁS 2010 I.Áttekintés. MÚLT, JELEN, JÖVŐ AZ ÁGAZATI ÉS VERSENYSZABÁLYOZÁSBAN II.Betekintés. ELEMZÉSI MÓDSZEREK ÉS SZABÁLYOZÁSI ESZKÖZÖK.
A Jelentős Piaci Erő jogintézménye a villamosenergia-piac szabályozásában Nagy Csongor István SZTE-ÁJK, BME-GTK.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
AZ EU SZOCIÁLPOLITIKÁJA Gyulavári Tamás
Munkahelyi egészség és biztonság
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Elektronikus Kormányzati Gerinchálózat (EKG) – a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer alapinfrastruktúrája
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Horváth J. Ferenc elnök Magyar Energia Hivatal Jubileumi Szakmai nap szeptember 16. A VEZETÉKES ENERGIAIPAR SZABÁLYOZÁSÁNAK 10 ÉVES TAPASZTALATAI,
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.

Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
Polgári Légiközlekedési Hatóság
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
Peer-to-peer és mobil ad hoc Távközlési és Médiainformatikai Tanszék.
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
Az Európai Unió.
Szabályozási módszerek Bándi Gyula. A módszertanok rendje Szektorális vagy integrált  az aktuális jogszabály  A jog és állam A környezethasználat beavatkozásaelfogadható.
Az elektronikus közigazgatás jogi környezete
BMGE Közgazdaságtan Tanszék1 A hozzáférés és az összekapcsolás szabályozása Az összekapcsolási szolgáltatások piaca Az EU 97/33/EC összekapcsolási.
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
A szolgáltatási irányelv alkalmazásából nyíló lehetőségek a kkv-k számára A gazdasági élet stratégiái június 28. Külügyminisztérium.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET Az információ szükségessége Piaci verseny (piacra jutás, piacon maradás, piacbővítés) Alkalmazkodás, feltételek.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
Európai Uniós ismeretek
Horváth Sándor Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Nagyobb biztonság vagy több adminisztráció? - Górcső alatt a GDPR
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Előadás másolata:

Jogharmonizációs feladatok a távközlés szabályozásában Dr. Heller Krisztina Westel Mobil Rt Pécs, március 19.

Mérföldkövek az EU távközlés- szabályozásában/1 1984: az első ajánlások a harmonizációról, a közös európai szabványokról, berendezések területén versenyről 1985: közös K+F (DECT-től GSM-ig!) 1985: Európai Bíróság olasz kormány ügyében: a versenyszabályok a távközlésre is hatályosak 1987: Zöld Könyv a távközlési szolgáltatások és eszközök piacának fejlesztéséről 1988: Tanács határozata: távközlési szolgáltatások és eszközök közös piaca 1992-re

Mérföldkövek az EU távközlés- szabályozásában/2 1990: első irányelvek : a távközlés helyzetének áttekintése: egységes piac fokozatosan 1998: teljes liberalizáció 2002: távközlési szolgáltatások piacának erősítése

Szabályozás fejlődése

Elsődleges jogforrások, külső meghatározottságok

Európa Tanács: emberi jogok személyes adatok védelme információs jog emberi méltóság átlátható hatósági eljárások jogszerű lehallgatások, nyomozások határokon átlépő műsorsugárzás EGYEZMÉNYEK, AJÁNLÁSOK

Világkereskedelmi Szervezet (WTO) Cél: kb. 130 ország közös piaca Termékek, szolgáltatások, művek, tőke, stb. szabad kereskedelme előtt álló akadályok fokozatos ebontása –műszaki –pénzügyi –kereskedelmi érvényesíthető: vitarendező eljárások, szankciók

ENSZ ITU –frekvencia –hívószámok –szabványjellegű dokumentumok –nemzetközi elszámolások –távközléspolitika ECTRA (ETO, ERO): –európai ITU tagok –EU igénybe veszi (számok, szolg. eng, stb) UNCITRAL: egységes kereskedelmi gyakorlat

Nemzetközi piaci önszabályozó mechanizmusok Szabványosító szervezetek akkreditáló szervezetek tanúsító szervezetek kereskedelmi kamarák (kereskedelmi szokványok) NEMZETI TAGSZERVEZETEK AKI ALÁÍRTA, VÁLLALTA AZ ALKALMAZÁST

Az EU távközlés-szabályozása, egybevetése a magyar jogszabályokkal

A távközlés-szabályozás szerkezete Horizontális: –fogyasztóvédelem –adatvédelem –szerzői jogok, –stb Vertikális: –liberalizáció –harmonizáció A magyar szabályozás 2001-ben éri el ezt a szerkezetet

A távközlési piac szabályozásának alapjai TávközlésTávközlés Ált. g. érdekű szolgáltatások Római Szerződés 86.c. Ált. g. érdekű szolgáltatások Római Szerződés 86.c.Versenyszabályok c.Versenyszabályok c.Harmonizáció 95.c.Harmonizáció 95.c.

Legfontosabb magyar törvények A koncesszióról szóló évi XVI. tv (Kt) A távközlésről szóló évi LXXII. tv (Tt) A hírközlésről szóló évi XL. tv. (Hkt)

Az első lépések: a távközlő eszközök piaca Általános háttér: –harmonizált szabványok 83/189/EC, majd 98/34 irányelvek alapján –„új megközelítésű” irányelvek 1985-től –„globális megközelítés” 1989-től –megfelelőségtanúsítási „modulok” 1993-tól Távközlési végberendezések: 86/381, majd 91/263, majd 98/13 irányelvek: –Interfészekre: jogalkotó által jóváhagyott szabványok –űrtávközlés földi állomásai is 1993 Hálózat: 1998-tól, kivéve kábeltelevíziós hálózat

Távközlő eszközök piaca a Tt-ben és a Hkt-ben Általános háttér: Társulási egyezmény –követő piac (piacvédelem?) –jogharmonizáció alapján –szabványosítás és akkreditáció: harmonizált ( ) Távközlő hálózat tulajdonlása szabad (Kt!) Tt: minden eszköz előzetes engedélyhez kötve Hkt: –végberendezések harmonizált, DE –bázisállomások, antennák nem EU konform –Interfészek ügye nem EU-konform

Távközlési szolgáltatások piaca 1993: közbeszerzéshez hasonlatos, kivéve távbeszélő 90/388 bizottsági (!) irányelv: – kizárólagos jogok csak ideiglenesen, ha a közszolgáltatás másként nem biztosítható –Liberalizálás: értéknövelt, adatátvitel, áramkörök viszonteladása 1993/96-tól –Távbeszélő szolgáltatások és hálózatok: 1992-re tervezve –független hatóság

Piacra lépés /13 irányelv: Főszabály: általános engedély (nem kell előzetes hatósági aktus) Kivétel: egyedi engedély, ha –szűkös erőforrás –szolgáltatási kötelezettség –jelentős piaci erő Egyedi engedély: objektiv, diszkrimináció mentes, átlátható eljárás keretében

A nélkülözhetetlen eszközök doktrinája

A piacra lépéshez nélkülözhetetlen eszközök 94/19/EC és 94/119/EC Bizottsági határozat Akármi (helység, terület, frekvencia, központ, kábelrendező, árok, szám), FELTÉVE, HOGY  az érintett piacon erőfölényes helyzetben lévő szolgáltató  a fogyasztás kárára korlátozza a kínálatot (termelést, műszaki színvonalat vagy mást),  visszaél a helyzetével úgy, hogy tisztességtelen feltételeket köt ki.  Jogalkotás és hatóság számára is mérvadó

Piacra lépés 2003 Csak bejelentés (szabályozás főleg igénybevételre irányul) 1 féle „osztály” Piacfelügyelet jelentősége, bekérhető adatok Frekvencia és hívószám használati joga: –átlátható, versenysemleges eljárások –használati jogának újraértékesítése Hívószám csak átmenetileg lehet szűkös Közös eszközhasználat

Piacra lépés a Tt és a Hkt alapján Önálló, majd független hatóság Koncesszió 25+12,5 évre: –távbeszélő szolgáltatás monopólium ig, –mobil rádiótelefon hálózat és szolgáltatás 2-4-? Szolgáltatási engedélyek, bejelentések –Tt: termék-szinten műszaki és szerződéses feltételek –Hkt: EU-t közelíti, de még hatósági aktus, SZJ? Nélkülözhetetlen eszközök: a doktrína használata nem ismerhető fel –Frekvencia, azonosító: állami tulajdon –Terület: önkormányzatok, stb??? Kábeltelevízó: média korlátok

Harmonizációs irányelvek 90/387 t. ir.elv a nyílt hálózati hozzáférésről Cél: –új szereplők egyenlő esélyei –Pán-európai szolgáltatások: …. Irányelv-család: 1998-ig Módszer: műszaki, gazdasági és kereskedelmi feltételek harmonizálása Alapvető követelmények: állami beavatkozás indokai: hálózat biztonsága, integritása, szolgáltatások együttműködése, adatvédelem

A tranzakció: az összekapcsolás szabályozásának alapja Ellenérdekeltség A tranzakciók bonyolultak, költségesek Eszközök specifikusak –korlátozott informáltság –rosszhiszeműség kockázata stratégiai viselkedés ritka/nem ismételhető tranzakciók környezet bizonytalansága

Összekapcsolás: /33 irányelv: ágazat-specifikus versenyszabályozás Jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltatók (JPE) Szerződéses feltételek: aszimmetrikus, referencia összekapcsolási ajánlat Műsz. feltételek: nyílt hálózati szabványok Gazd. feltételek: költségorientált árak (JPE) vagy cövekek (benchmark) Hozzáférés, előfizetői hurok megosztott használata Nemzeti hatóságok döntési joga vita esetén

Verseny- és távközlési hatóság különbségei Versenyhatóság Magatartások konkrét esetek Korrektiv, ex post erőfölény határköltségekre alapuló árak piaci rész, tulajdonosi koncentráció Távközlési hatóság Műszaki, gazdasági, kereskedelmi feltételek általános esetek Preventiv, ex ante nélkülözhetetlen eszközök, szűkös erőforrások keresztfinanszírozás, jövőbeni határköltségek jelentős piaci erő 25%

Összekapcsolás évi szabályozásra épül, DE Nyílt hálózati elv, alapvető követelmények visszavonása Konvergencia kezelése Összekapcsolás, hozzáférés közelítése Szerződéses szabadság nagyobb JPE-k fokozatos visszavonhatósága Általános versenyszabályozás térhódítása Nemzeti alkalmazások közelítése

Összekapcsolás a Tt és a Hkt alapján Tt: szimmetrikus szabályozás, hatóság döntési joga: soha nem alkalmazták! Hkt: –EU-konform: JPE jogintézménye, HDB, referencia ajánlat –Sajátos: általános összekapcsolási kötelezettség, műszaki szabályozás látens, hozzáférés mihez? végződtetési díjak előzetes jóváhagyása –Hiányzik: konvergencia interfészei Közös eszközhasználat is-is

Távbeszélő szolgáltatás 98/10 irányelv: Távbeszélő szolgáltatás és hálózat, mobil rádiótelefon szolgáltatás és hálózat Egyetemes szolgáltatás: ellátás, használhatóság, megfizethetőség Egyetemes szolgáltatás finanszírozása Átlátható, költségalapú árak Fogyasztóvédelem: átlátható piac Adatvédelem

Távbeszélő szolgáltatások a Tt és a Hkt alapján Tt: –Koncessziós szerződésben: ellátottság, minőség –Szoros hatósági minőség-felügyelet –Tisztázatlan határok a fogyasztóvédelemben Hkt –Egyetemes szolgáltatás: díjcsomag, finanszírozás, műszaki feltételek –Hatósági árak –Fogyasztóvédelem EU-szerűen –Elektronikus vásárlás

A csatlakozási folyamat fényében Követő piac! Távközlési fejezet lezárása „PECA” egyezményből kimaradtak a távközlő eszközök 1998 vagy 2003 dilemmája: a 2003 évi szabályozás 1998-ra épít

Hatáskörök megoszlása a csatlakozás után Közvetlen közösségi szint: műszaki szabályozás Nemzeti hatáskörben: politikai felelősség vagy informáltság alapján –árak –egyetemes szolgáltatások –JPE kijelölés –hívószámok kiosztása (nem mind) –létesítmények engedélyezése

Összefoglalás helyett: szabályozási paradigma váltás Azt szabad amit engednek Technológia szab. Piacra lépések engedélyezése “Ország egységes hálózata” állami f.a. Szimmetrikus szab. Hatóság Szektor-specifikus Nem szabad, amit tiltanak Piac-szabályozás Igénybevétel szabadságáról gond. Hálózat integritás szolg.- ók felelőssége JPE szolgáltatók többlet kötelezettségei Önszab.,bíróság-szerű Általános (pl.verseny)