Jogharmonizációs feladatok a távközlés szabályozásában Dr. Heller Krisztina Westel Mobil Rt Pécs, március 19.
Mérföldkövek az EU távközlés- szabályozásában/1 1984: az első ajánlások a harmonizációról, a közös európai szabványokról, berendezések területén versenyről 1985: közös K+F (DECT-től GSM-ig!) 1985: Európai Bíróság olasz kormány ügyében: a versenyszabályok a távközlésre is hatályosak 1987: Zöld Könyv a távközlési szolgáltatások és eszközök piacának fejlesztéséről 1988: Tanács határozata: távközlési szolgáltatások és eszközök közös piaca 1992-re
Mérföldkövek az EU távközlés- szabályozásában/2 1990: első irányelvek : a távközlés helyzetének áttekintése: egységes piac fokozatosan 1998: teljes liberalizáció 2002: távközlési szolgáltatások piacának erősítése
Szabályozás fejlődése
Elsődleges jogforrások, külső meghatározottságok
Európa Tanács: emberi jogok személyes adatok védelme információs jog emberi méltóság átlátható hatósági eljárások jogszerű lehallgatások, nyomozások határokon átlépő műsorsugárzás EGYEZMÉNYEK, AJÁNLÁSOK
Világkereskedelmi Szervezet (WTO) Cél: kb. 130 ország közös piaca Termékek, szolgáltatások, művek, tőke, stb. szabad kereskedelme előtt álló akadályok fokozatos ebontása –műszaki –pénzügyi –kereskedelmi érvényesíthető: vitarendező eljárások, szankciók
ENSZ ITU –frekvencia –hívószámok –szabványjellegű dokumentumok –nemzetközi elszámolások –távközléspolitika ECTRA (ETO, ERO): –európai ITU tagok –EU igénybe veszi (számok, szolg. eng, stb) UNCITRAL: egységes kereskedelmi gyakorlat
Nemzetközi piaci önszabályozó mechanizmusok Szabványosító szervezetek akkreditáló szervezetek tanúsító szervezetek kereskedelmi kamarák (kereskedelmi szokványok) NEMZETI TAGSZERVEZETEK AKI ALÁÍRTA, VÁLLALTA AZ ALKALMAZÁST
Az EU távközlés-szabályozása, egybevetése a magyar jogszabályokkal
A távközlés-szabályozás szerkezete Horizontális: –fogyasztóvédelem –adatvédelem –szerzői jogok, –stb Vertikális: –liberalizáció –harmonizáció A magyar szabályozás 2001-ben éri el ezt a szerkezetet
A távközlési piac szabályozásának alapjai TávközlésTávközlés Ált. g. érdekű szolgáltatások Római Szerződés 86.c. Ált. g. érdekű szolgáltatások Római Szerződés 86.c.Versenyszabályok c.Versenyszabályok c.Harmonizáció 95.c.Harmonizáció 95.c.
Legfontosabb magyar törvények A koncesszióról szóló évi XVI. tv (Kt) A távközlésről szóló évi LXXII. tv (Tt) A hírközlésről szóló évi XL. tv. (Hkt)
Az első lépések: a távközlő eszközök piaca Általános háttér: –harmonizált szabványok 83/189/EC, majd 98/34 irányelvek alapján –„új megközelítésű” irányelvek 1985-től –„globális megközelítés” 1989-től –megfelelőségtanúsítási „modulok” 1993-tól Távközlési végberendezések: 86/381, majd 91/263, majd 98/13 irányelvek: –Interfészekre: jogalkotó által jóváhagyott szabványok –űrtávközlés földi állomásai is 1993 Hálózat: 1998-tól, kivéve kábeltelevíziós hálózat
Távközlő eszközök piaca a Tt-ben és a Hkt-ben Általános háttér: Társulási egyezmény –követő piac (piacvédelem?) –jogharmonizáció alapján –szabványosítás és akkreditáció: harmonizált ( ) Távközlő hálózat tulajdonlása szabad (Kt!) Tt: minden eszköz előzetes engedélyhez kötve Hkt: –végberendezések harmonizált, DE –bázisállomások, antennák nem EU konform –Interfészek ügye nem EU-konform
Távközlési szolgáltatások piaca 1993: közbeszerzéshez hasonlatos, kivéve távbeszélő 90/388 bizottsági (!) irányelv: – kizárólagos jogok csak ideiglenesen, ha a közszolgáltatás másként nem biztosítható –Liberalizálás: értéknövelt, adatátvitel, áramkörök viszonteladása 1993/96-tól –Távbeszélő szolgáltatások és hálózatok: 1992-re tervezve –független hatóság
Piacra lépés /13 irányelv: Főszabály: általános engedély (nem kell előzetes hatósági aktus) Kivétel: egyedi engedély, ha –szűkös erőforrás –szolgáltatási kötelezettség –jelentős piaci erő Egyedi engedély: objektiv, diszkrimináció mentes, átlátható eljárás keretében
A nélkülözhetetlen eszközök doktrinája
A piacra lépéshez nélkülözhetetlen eszközök 94/19/EC és 94/119/EC Bizottsági határozat Akármi (helység, terület, frekvencia, központ, kábelrendező, árok, szám), FELTÉVE, HOGY az érintett piacon erőfölényes helyzetben lévő szolgáltató a fogyasztás kárára korlátozza a kínálatot (termelést, műszaki színvonalat vagy mást), visszaél a helyzetével úgy, hogy tisztességtelen feltételeket köt ki. Jogalkotás és hatóság számára is mérvadó
Piacra lépés 2003 Csak bejelentés (szabályozás főleg igénybevételre irányul) 1 féle „osztály” Piacfelügyelet jelentősége, bekérhető adatok Frekvencia és hívószám használati joga: –átlátható, versenysemleges eljárások –használati jogának újraértékesítése Hívószám csak átmenetileg lehet szűkös Közös eszközhasználat
Piacra lépés a Tt és a Hkt alapján Önálló, majd független hatóság Koncesszió 25+12,5 évre: –távbeszélő szolgáltatás monopólium ig, –mobil rádiótelefon hálózat és szolgáltatás 2-4-? Szolgáltatási engedélyek, bejelentések –Tt: termék-szinten műszaki és szerződéses feltételek –Hkt: EU-t közelíti, de még hatósági aktus, SZJ? Nélkülözhetetlen eszközök: a doktrína használata nem ismerhető fel –Frekvencia, azonosító: állami tulajdon –Terület: önkormányzatok, stb??? Kábeltelevízó: média korlátok
Harmonizációs irányelvek 90/387 t. ir.elv a nyílt hálózati hozzáférésről Cél: –új szereplők egyenlő esélyei –Pán-európai szolgáltatások: …. Irányelv-család: 1998-ig Módszer: műszaki, gazdasági és kereskedelmi feltételek harmonizálása Alapvető követelmények: állami beavatkozás indokai: hálózat biztonsága, integritása, szolgáltatások együttműködése, adatvédelem
A tranzakció: az összekapcsolás szabályozásának alapja Ellenérdekeltség A tranzakciók bonyolultak, költségesek Eszközök specifikusak –korlátozott informáltság –rosszhiszeműség kockázata stratégiai viselkedés ritka/nem ismételhető tranzakciók környezet bizonytalansága
Összekapcsolás: /33 irányelv: ágazat-specifikus versenyszabályozás Jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltatók (JPE) Szerződéses feltételek: aszimmetrikus, referencia összekapcsolási ajánlat Műsz. feltételek: nyílt hálózati szabványok Gazd. feltételek: költségorientált árak (JPE) vagy cövekek (benchmark) Hozzáférés, előfizetői hurok megosztott használata Nemzeti hatóságok döntési joga vita esetén
Verseny- és távközlési hatóság különbségei Versenyhatóság Magatartások konkrét esetek Korrektiv, ex post erőfölény határköltségekre alapuló árak piaci rész, tulajdonosi koncentráció Távközlési hatóság Műszaki, gazdasági, kereskedelmi feltételek általános esetek Preventiv, ex ante nélkülözhetetlen eszközök, szűkös erőforrások keresztfinanszírozás, jövőbeni határköltségek jelentős piaci erő 25%
Összekapcsolás évi szabályozásra épül, DE Nyílt hálózati elv, alapvető követelmények visszavonása Konvergencia kezelése Összekapcsolás, hozzáférés közelítése Szerződéses szabadság nagyobb JPE-k fokozatos visszavonhatósága Általános versenyszabályozás térhódítása Nemzeti alkalmazások közelítése
Összekapcsolás a Tt és a Hkt alapján Tt: szimmetrikus szabályozás, hatóság döntési joga: soha nem alkalmazták! Hkt: –EU-konform: JPE jogintézménye, HDB, referencia ajánlat –Sajátos: általános összekapcsolási kötelezettség, műszaki szabályozás látens, hozzáférés mihez? végződtetési díjak előzetes jóváhagyása –Hiányzik: konvergencia interfészei Közös eszközhasználat is-is
Távbeszélő szolgáltatás 98/10 irányelv: Távbeszélő szolgáltatás és hálózat, mobil rádiótelefon szolgáltatás és hálózat Egyetemes szolgáltatás: ellátás, használhatóság, megfizethetőség Egyetemes szolgáltatás finanszírozása Átlátható, költségalapú árak Fogyasztóvédelem: átlátható piac Adatvédelem
Távbeszélő szolgáltatások a Tt és a Hkt alapján Tt: –Koncessziós szerződésben: ellátottság, minőség –Szoros hatósági minőség-felügyelet –Tisztázatlan határok a fogyasztóvédelemben Hkt –Egyetemes szolgáltatás: díjcsomag, finanszírozás, műszaki feltételek –Hatósági árak –Fogyasztóvédelem EU-szerűen –Elektronikus vásárlás
A csatlakozási folyamat fényében Követő piac! Távközlési fejezet lezárása „PECA” egyezményből kimaradtak a távközlő eszközök 1998 vagy 2003 dilemmája: a 2003 évi szabályozás 1998-ra épít
Hatáskörök megoszlása a csatlakozás után Közvetlen közösségi szint: műszaki szabályozás Nemzeti hatáskörben: politikai felelősség vagy informáltság alapján –árak –egyetemes szolgáltatások –JPE kijelölés –hívószámok kiosztása (nem mind) –létesítmények engedélyezése
Összefoglalás helyett: szabályozási paradigma váltás Azt szabad amit engednek Technológia szab. Piacra lépések engedélyezése “Ország egységes hálózata” állami f.a. Szimmetrikus szab. Hatóság Szektor-specifikus Nem szabad, amit tiltanak Piac-szabályozás Igénybevétel szabadságáról gond. Hálózat integritás szolg.- ók felelőssége JPE szolgáltatók többlet kötelezettségei Önszab.,bíróság-szerű Általános (pl.verseny)