Az avantgárd irodalma.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Történeti episztemológia
Advertisements

Avantgárd "A művészet nem a láthatót adja vissza, inkább láthatóvá tesz.„ Paul Klee Készítette: Kis János Szabó József Rédei Gábor Moós Bence.
Avantgard Európában 1945 előtt
Egy ötlet megvalósítása
Művészet By: Turi Krisztina.
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Courbet: Kőtörők
Verbális kommunikáció
Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Zakar József MOME, 2008.
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Új művészeti törekvések a századelőn
Verbális kommunikáció
Új művészeti törekvések a századelőn
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
Klimt: A csók
REALIZMUS.
Szecesszió: 1890 – 1914 Secessio lat. ‘kivonulás’ (Art Nouveau, Jugendstil, Modern Style) Új, igényes, dekoratív művészet – szembenállás az ipari technológia.
Kultúra – nemzet – emlékezet
A romantika irodalmából
Gondolatok a művészet rendszeréről
a futurizmus futuro = jövő
Szerint a természet értelmetlen rendezetlenségével szemben az emberi kultúrát a szervezettség és fegyelmezett rend jellemzi. A mûvészet célja, hogy új.
A felvilágosult abszolutizmus
A ROMANTIKA.
A 19. századi líra átalakulása
Készítette: Szatmári Kinga
Mozgás és sebesség megjelenése a képzőművészetben
(Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
Expresszionizmus 31/A.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
A romantika.
A SZÜRREALIZMUS.
A szimbolizmus.
Az avantgárd művészeti irányzatok
A dadaizmus.
A futurizmus.
Művészeti-irodalmi irányzatok, stílusok a 20. században
A romantika.
Szigorlati képanyag válogatás 100 kép tavasza
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
Rajzfejlődés-áttekintés
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
James Ensor: Intrikusok, 1911.
A korai avantgárd és a film
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Realizmus, Preraffaeliták testvérisége, Plein air
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
Társadalmi háttér: az I. világháború tömegpusztítása
Németország és Kelet-Közép-Európa
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
5. AVANTGARDE FILMES IRÁNYZATOK
Szecesszió Készítette: Ecseri István.
Új művészeti törekvések a századelőn
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Készítette: Balázs Hanna, Erdélyi Gyula
7. NÉMET EXPRESSZIONIZMUS
Készítette: NoNameTeamAnonymus csapat, 2. forduló, 3.feladat
Morális kérdések a XX. század világirodalmában
a kubizmus kubus = kocka
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
AZ AVANTGÁRD (francia avant garde: előőrs) azoknak a XX. századi irányzatoknak a közös neve, amelyek a művészi forma radikális megújítására törekedtek.
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
Klasszikus avangárd Feladatok.
A romantika.
Vajda János: Nádas tavon 1
Tristan Tzara: A dadaizmus kiáltványa
Előadás másolata:

Az avantgárd irodalma

Az avantgárd fr. ‘előörs’ 1905-1910-től jelentkező művészeti irányzatok összefoglaló elnevezése Szakítottak mindenfajta hagyománnyal, a művészi kifejezés új lehetőségeit kutatták Az esztétikai elveken túl társadalmi – politikai célkitűzések

Az avantgárd jelentősebb irányzatai Kubizmus Futurizmus Expresszionizmus Dadaizmus Szürrealizmus Konstruktivizmus

A kubizmus lat. cubus = ‘kocka’ A festészetben kibontakozó irányzat A látványt nem az észlelési tapasztalat alapján ábrázolta, a tömeget a fény-árnyék segítségével érzékeltette Jellemzői a geometrikus ábrázolásmód, a térbeli és időbeli többszempontúság (szimultánizmus), a montázstechnika Alkotók: Pablo Picasso, Georges Braque, Fernand Leger

A kubizmus hatása az irodalomban Szimultánizmus: a különböző helyeken és időben végbemenő események, lélekállapotok párhuzamos ábrázolása Lineáris építkezés fellazulása, többnézőpontúság, személytelenség, a szigorú logika elvetése

A futurizmus ol. futuro = ‘jövő’ Politikai és művészeti mozgalom Céljuk a polgári hagyományok teljes lerombolása, az élet újjáalakítása Filozófiája a jövőbe, a technikai haladásba vetett hitre épül Témáik: a modern, nagyvárosi jövő, technikai csodák, a gépek világa, sebesség, erő, dinamizmus, militarizmus, a forradalmak és a háború éltetése Alkotók: Umberto Boccioni, Giacomo Balla

A futurizmus az irodalomban A hagyományos mondattani szabályok lerombolása A központozás eltörlése Mozgalmasság hatását keltő kép- és nyelvhasználat (igék, hangutánzó szavak) A logika mellőzése A versalkotás szabályainak feloldása  szabadvers, képvers Alkotók: Marinetti – A futurizmus kiáltványa, Óda egy verseny-automobilhoz; Majakovszkij – Pofon ütjük a közízlést, Nadrágba bújt felhő

Az expresszionizmus lat. expressio = ‘kifejezés’ A külső benyomásokkal, az objektivitással szemben a belső élményeket, a nagyfokú személyességet hangsúlyozza A modern ember beteges állapotait, szorongásait, elidegenedését fejezték ki Tiltakoztak az elgépiesedett világ, a törékeny emberi kapcsolatok, a társadalmi igazságtalanság és a háború ellen, szolidaritást vállaltak a társadalom számkivetettjeivel Alkotók: Edvard Munch, Vaszilij Kandinszkij, Paul Klee, Oscar Kokoschka, Gustav Klimt

Az expresszionizmus az irodalomban Folyóiratok: Die Brücke, Der Sturm, Die Aktion A műalkotás létrehozását a világot megváltoztató akarat, tett: a való világot rajtuk kívülállónak tekintették, amely rossz, de a belső szép érzések kivetítésével megváltoztatható Esztétikai alapelvük a tudattalan, az ösztönös kifejezése, az én látomásainak kivetítése A lírában a leginkább meghatározó: lázadó, patetikus hangvétel, szimbólum helyett a látomás használata, az érzések, gondolatok szabad áramlása jellemző Alkotók: Georg Trakl, Gottfried Benn

A dadaizmus fr. dada = ‘paci’; ol. ‘kocka’, ‘anya’ Lényege az anarchista lázadás: minden kulturális hagyomány és érték, minden meglévő művészi forma lerombolása Esztétikumellenesség jellemezte, provokálták a jó ízlést, az erkölcsöt, az intézményesült művészeteket, fő kifejezési eszközük a botrány Szabályok elvetése, féktelen szabadság, önkényesség, véletlen-elv, infantilizmus, spontaneitás Elvetik a romantikus, önkiíró művész típusát, a mindennapi dolgokat ruházzák fel új szerepekkel újfajta tapasztalatokhoz és jelentésekhez juttatva ezáltal a befogadót Alkotók: Marcel Duchamp

A dadaizmus az irodalomban Úgy érezték, a kortárs Európában zajló események meghaladják az emberi rációt, a rend nem helyreállítható – a művészetnek is ezt a rendezetlen értelmetlenséget kell tükröznie Értelmetlen, halandzsa nyelvezetű, pusztán zenei hatású hangversek, véletlenversek Alkotók: Tristan Tzara, Paul Éluard, André Breton, Kassák Lajos

A szürrealizmus fr. surréalisme = valóság fölöttiség Az avantgárd legnagyobb hatású irányzata Két világsíkot feltételez: egy látható és ellenőrizhető valószerűt, ill. egy látomásos, fantasztikus, álomszerű irreálisat – ez utóbbi felszabadítására törekszik Az ember hamisítatlan énjét a tudatalattiban véli megtalálni Alkotók: De Chirico, Salvador Dalí, Marc Chagall, Joan Miró

A szürrealizmus az irodalomban Sajátos alkotómódszerük az automatikus írás – az alkotás folyamatát a tudat ellenőrzése alól felszabadított műveletként fogták fel Legfőbb poétikai eszközük a szürrealista kép – tudatalatti tartalmak (álom, őrület, asszociációk) rögzítése A szürrealista vers szabad képzettársításokra épülő képsorozat, melyben a kép elemei nincsenek egymással logikai kapcsolatban A próza is felszámolja a folyamatosságot, mozzanatokból építkezik, a drámában is fontos szerepet kap az oksági kapcsolatokat fellazító álomszerűség Alkotók: Apollinaire, Louis Aragon, André Breton, Paul Éluard, Garcia Lorca, T.S. Eliot, Franz Kafka, Jorge Luis Borges, Garcia Marquez, Vargas Llosa, József Attila, Déry Tibor, Nagy László, Illyés Gyula

A konstruktivizmus lat. constructio = ‘összeszerkesztés’ Az esztétikum helyébe a hasznosság elvét helyezik, érdeklődésének középpontjában az építészet, a képző- és iparművészet áll Alkotók: Kazimir Malevics, Victor Vasarely