1
2 Éves forgalom: 2 ezer milliárd forint Óriási átalakulás:A hagyományos kereskedelem helyébe a vertikális integráció lépett Nyertesek: multinacionális élelmiszer- kereskedelmi hálózatok Vesztesek: termelők, kereskedelmi kisvállalkozók Élelmiszer kereskedelmi marketing
3 Élelmiszerkereskedelem a rendszerváltás előtt A piac és a verseny teljes kiiktatása Hiánygazdálkodás, szigorú állami szabályozás Az árak, az árrések és a termékpálya szigorúan kötelező Termelés: Centralizált irányítás: ágazati trösztök Piac: KGST igényei alapján exportorientált, de valós árak és kereskedelmi partnerek nélkül Nincs marketing, belföldi piaci igények másodlagosak Anyagi biztonság: állami támogatás Tömegtermelés, innováció hiánya
4 Nagykereskedelem Füszért: tartós élelmiszer és vegyi árú Társvállalatok: verseny helyett elosztási rendszer Kiskereskedelem Állami és szövetkezeti tulajdonban Ellátó – elosztó tevékenység Megyei kis hálózatok, „regionális monopóliumok” „Pult alatti áru”, korrupció, igénytelenség Fogyasztók A legelhanyagolhatóbb elem Azt vesz, amit kap Kisebb az árualap mint a kereslet
5 Az átmenet: garázsdiszkontok kora 1990-ben politikai-gazdasági rendszerváltás Megszűnik minden kötöttség KGST összedől, élelmiszer túlkínálat Piaci viszonyok érvényesülése, éles piaci verseny Boltok száma nő: garázsdiszkontok A verseny miatt az árak csak mérsékelten nőnek Megkezdődik a privatizáció, megszűnik az állam tulajdonosi szerepe a kereskedelemben Megjelennek a multinacionális vállalatok.
6 Az élelmiszerkereskedelem hazai helyzete napjainkban Megváltozott vásárlói szokások, autós vásárlás: parkolóhely igény Óriási túlkínálat, Uniós vámmentesség Bevásárló központok, hipermarketek dominanciája Kis boltok: napi cikkek, piaci rések
7 A multinacionális hálózatok működése Kis- és nagykereskedelem összeolvadása Központi árubeszerzés Kereskedelem orientált szerződések Költség áthárító árstratégia A kereskedelmi márkák szerepe Akciókra épülő marketingkommunikáció Vevőközpontú egyéni stratégiák
8 Központi árubeszerzés Nagy tömegű vásárlás, olcsó ár: hatékonyság A túlkínálat miatt a szállítók állandó versenyeztetése A szállítók alkupozíciója kedvezőtlen, kiszolgáltatottak A beszerzés centralizált, nem boltvezetői hatáskörű A nagykereskedelem és a kiskereskedelem egybeolvad Kizárólag a termelőktől szerzik be az árukat Vásárlóik nagy része végfogyasztó Lánckereskedelem kizárva, a termékpálya lerövidül
9 Kereskedelem orientált szerződések A szerződésben nincs meghatározott mennyiségi vállalás Csak annyit rendelnek, amennyire piaci igény van Kötbér rendszer Polcdíj, belistázási díj Akciókényszer Kötelező kedvezmények, bónuszok Választék kialakítása a forgási sebesség alapján Költség áthárító árstratégia Kedvezményekkel csökkentett nyomott árak Beszerzési ár alatti forgalmazás Hosszú fizetési határidő, a finanszírozás áthárítása a szállítókra 2003-ban megtiltották a beszerzési ár alatt való értékesítést, és előírták, hogy a fizetési határidő nem lehet több 30 napnál.
10 A kereskedelmi márkák szerepe A gyártók alkupozíciója tovább gyengül A termelő bármikor lecserélhető A piacvezetők pozíciójára mérnek nagy csapást Akciókra épülő marketingkommunikáció „ értékesítési koncepció” Akciók, szórólapok, akciós újságok Állandó vásárlásösztönzés: Eladáshelyi reklámozás Merchandising (polcgondozás) Display, másodlagos kihelyezés Vásárlói kártya Kóstolók, termékbemutatók
11 Eltérő működési stratégiák Hard-diszkont: „Az ár az úr” Célcsoport a szegények, takarékosak. Szupermarket: „Öröm a vásárlás” Célcsoport az igényesebbek. Hipermarket: „Hiper ár, hiper választék” Célcsoport a családi nagybevásárlók.
12 Eltérő működési stratégiák 2 "Öröm a vásárlás""Az ár az úr" "Hiper ár- hiper választék" célcsoportigényes, gazdagszegény, takarékoscsaládi bevásárlók elhelyezkedésvárosközpont lakótelep, kis településeknagyváros mellett berendezésexkluzívdiszkontmonumentális választékbőségesszűklegbővebb ármérsékeltlegalacsonyabbmérsékelt - akciós beszerzésszállítótólközponti raktárbólszállítótól megrendelésüzletkötőközponti elosztásüzletkötő akciójelentősszerénylegnagyobb
13 A hazai kereskedők lehetőségei Versenyben maradás feltétele: Ugyanazokat az eszközöket alkalmazni Integráció (közös beszerzés, közös logisztika, összehangolt akciók, közös kereskedelempolitika, egységes arculat). Versenyelőny lehetőségei: Piaci rések kihasználása Rugalmasság Személyes kapcsolat Napi cikkek forgalmazása