ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium és Kollégium Tehetséggondozó Középiskola
Hagyományaink a tehetséggondozás terén Az alapítástól (1955) cél a mérhető eredményesség Gyakorlóiskola: a tanári kar reputációja 1972: a kollégium megalapítása Erősödő természettudományos arculat (komplex természettud. tagozat, anyagszerkezet tantárgy bevezetése) 1990 után: hatévfolyamos gimnázium, humán tagozat
A kollégiumról Eredeti cél: rászoruló fizikai dolgozók gyerekeiből álló „élcsapat”, szigorú szabályok A mobilitás valódi lehetősége, az otthoninál gyakran jobb körülmények 1990 után: a szocio-kulturális mutatók változása Mára térségi tehetségpontként működik (Pest, Nógrád, Heves, Szolnok megye, Nyírség, Dunántúl) Mindmáig sok a kimagaslóan sikeres kollégista!
Mit nyújthat a tehetséggondozó kollégium? Közösség a gimnáziummal (közös épület, közvetlen kontaktus) Iskolai szakkörök, programok A nyugodt tanulás körülményei (tanulószoba és önálló tanulás feltételei) Szaktárgyi segítség nevelőktől és a társaktól Szocializáció, alkalmazkodás egymáshoz és a nagyvárosi élethez Csoportfoglalkozások, önismereti és tanulásmódszertani foglalkozások, életvezetés Az iskola legnagyobb, mégis legzártabb kisközössége
Elitképzésből tehetséggondozás - célok 2003 óta A korábbi privilégiumok eltűnése: előzetes középiskolai felvételi, szelekciós lehetőségek, a verseny éleződése Küzdelem a lefelé nivellálás ellen A társadalmi kiváltságoltak reprodukálása helyett „a tehetségesek kasztjának” világa; a gimnázium nem a szülőket szűri! Felvételi szelekció helyébe fokozatosan az intézmények összefogása léphet: „iskolabokor”
A Tehetséggondozó Középiskolai Program előrevetített nehézségei Két nyári hónap a beadásra A HHH és a kiemelkedő tehetség együttes követelménye A HHH-n kívüli körben is szükség van hátránykompenzációra, tehetséggondozásra A továbbtanulásra ne a középiskola készítsen fel A tg. felvételi ismeretlen, előzmény nélküli volt (mire is készítsünk fel?) Finanszírozás
Partnereink Budapest, Kőbánya, Szent László Általános Iskola Kollégiumunk utánpótlását adó jelentősebb iskolák + térségi szempontok: Balassagyarmat Balassagyarmat Oroszlány Oroszlány Nyírbátor Nyírbátor = 9 iskola Tudor Alapítvány (Szombathely)
Tevékenységi formák A kötelező heti foglalkozások (Budapest) Feladatmegoldás, „távoktatás” (vidék) budapesti konzultáció budapesti konzultáció A Tudor Alapítvány eredményessége! A Tudor Alapítvány eredményessége! Tehetségnapok (november) 100-nál több diák 100-nál több diák Interaktív foglalkozások, kísérletek apáczais diákok közreműködésével Interaktív foglalkozások, kísérletek apáczais diákok közreműködésével Műveltségi verseny (hangsúlyozottan nem a felvételi idején) A tg. felvételi vizsga értékelése: a feltételezettől eltérő feladattípusok, az utólagos értékelés szükségessége
Mit nyújt még a TG gimnázium? Kiemelkedően felszerelt kémia szaktanterem és laboratórium Tehetséggondozó szakkörök, csoportbontások, fakultáció Tanulásmódszertan Önálló kutatás: projektmunka – helyi tantervi követelmény (Természet)tudományos pályák iránti érdeklődés ösztönzése: innovációs készségfejlesztő tréning diákoknak Semmelweis Egyetem partnerintézményi program Gyógyszergyártó ösztöndíja a magas szintű kémiaoktatásért, alapítványi ösztöndíj Versenyek: OKTV, olimpiák, IJSO Rengeteg munka szabadidőben is
Hogyan tovább? A partnerkapcsolatok építése, bővítése A hetedikesekkel megkezdett munka folytatása Paradigmaváltás: kompetenciaalapú oktatás kiszélesítése (az ELTE gyakorlóiskoláinak sikeres pályázata) … és annak implementációja a tanárképzésben (a gyakorlóiskolai szerepkör és az elvárások változása)
Köszönöm a figyelmet! Munkácsy László