SZABÁLYOZÁSI KIHÍVÁSOK 2006-2010 Bánhidi Ferenc Tanácstag IX. Neumann kongresszus 2006. jún. 28.
TARTALOM NHH küldetése, stratégiai céljai NHH szabályozási stratégia Konvergencia hagyományos értelmezése és a gyakorlat Szabályozói kihívások Vitakérdések
AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM SZABÁLYOZÁSA ÉS A KÖZPOLITIKA VISZONYA Jogszabályalkotás Hírközlés-politika K+F támogatás stb KÖZPOLITIKA Piacszabályozás Hatékony verseny kialakulásának elősegítése Hírközlési tevékenységet végzők és felhasználók érdekeinek védelme Piacelemzés Stb SZABÁLYOZÁS
AZ NHH KÜLDETÉSE ÉS STRATÉGIAI CÉLJAI Az NHH modern szabályozó hatóságként a hírközlési piacok fejlődését elősegíti, a piaci versenyt serkenti, a piacok működését felügyeli annak érdekében, hogy Magyarországon mindenki könnyen, gyorsan és elérhető áron juthasson hozzá a legkorszerűbb hírközlési szolgáltatásokhoz. Az NHH kiemelt stratégiai céljai Piaci verseny elősegítése / erősítése Szélessávú elektronikus hírközlési szolgáltatások és az Internet elterjedésének ösztönzése Korszerű hatósági kompetenciák kialakítása NHH modernizálása
Penetráció/használat A FOGYASZTÓI ÉRDEKEKET A HATÉKONY VERSENY BIZTOSÍTJA, MELYNEK PILLÉRE A FEJLŐDŐ IPARÁG Fogyasztói érdekek ár, érték, választék Penetráció/használat Össziparági érdek Innováció Beruházások Pénzügyi stabilitás Hatékony verseny Magyarországon egyetlen reális biztosítéka a fogyasztói érdekek meg-valósulásának a verseny A verseny csak fejlődő és stabil iparággal "fenntartható" és hatékony
SZABÁLYOZÁSI CÉLOK Trade-off FOGYASZTÓI ÁR SZEKTOR STABILITÁS: PROFITABILITÁS (SZOLGÁLTATÓI) VERSENY BEFEKTETÉSEK, PROFITABILITÁS FOGYASZTÓI ÁR FOGYASZTÓI ÉRTÉK, BEFEKTETÉSEK
SZABÁLYOZÁSI STRATÉGIA Piaci forgatókönyvek által vezérelt felépítés Szabályozási célok Jelenlegi piaci helyzet értékelése Várható piacfejlődés Mozgatórugók, trendek, várható szabályozói kihívások Lehetséges piaci forgatókönyvek Piaci leírás Szabályozói kihívások Szabályozói irányelvek (forgatókönyvekből adódó kihívásokra építve) Lehetséges beavatkozások/ eszközök (magas szintű) Forgatókönyvek illetve piacok szintjén SZABÁLYOZÁSI IRÁNYELVEK LEHETSÉGES SZABÁLYOZÁSI BEAVATKOZÁSOK SZABÁLYOZÁSI CÉLOK PIACFEJLŐDÉSI FORGATÓKÖNYVEK
Mobil Műhold Kábel TV Vezetékes ELKÉPZELÉSEK A KONVERGENCIÁRÓL - 1997 Hang Telefon Adat PC Műsor Televízió Szolgáltatás Mobil Műhold Kábel TV Vezetékes Hálózat Terminál Forrás: Dr. Sallai Gyula, BME
Technológiai dimenzió Szolgáltatási dimenzió SZABÁLYOZÁSI STRATÉGIA: FORGATÓKÖNYVEK A szabályozási szempontból legfontosabb trendek alapján Technológiai dimenzió Szolgáltatási dimenzió Értéklánc dimenzió Mennyire mosódnak össze a szolgáltatások, mennyire lesznek sikeresek a kombinált szolgáltatások, amelyek többfajta hírközlési szolgáltatást (vezetékes és mobil hang, internet, tévé) egyszerre kínálnak? Fő kérdés Mennyire lesz egy domináns infrastruktúra szereplő, amely az elektronikus hírközlési szolgáltatások nagy részét nyújtani tudja? Mennyire lesz jellemző, hogy szétválnak vagy konvergálnak az értéklánc mentén megjelenő szereplők? Szélső értékek Több, közel egyenrangú, más szereplők által üzemeltetett infrastruktúra versenye az adat és hangpiacon Számottevő kereslet lesz a nem csomagban kínált, önálló szolgáltatások iránt, amelyek megfelelő piacot kínálnak az egyes piacokra fókuszáló cégeknek is Meghatározó piaci szereplők jelennek meg, amelyek az értékláncnak csak bizonyos elemein aktívak A szolgáltatások konvergálnak, a csomagokat kínáló szolgáltatók versenyelőnyre tesznek szert azokkal szemben, akik egy vagy több elemet nem tudnak kínálni A Magyar Telekom átalakítja hálózatát NGN-re a vizsgált időtávban, és ezzel jelentős versenyelőnyre tesz szert az hírközlési piacon Vertikálisan integrált, a teljes értékláncon aktív cégek vannak jellemzően a piacon
LEGJELENTŐSEBB NEMZETKÖZI PIACI TRENDEK Szolgáltatási trendek Elmosódik a szolgáltatási piacok közötti eltérés - minden IP alapú adatszolgáltatássá válik Szolgáltatásokat csomagokban / kombináltan kínálják Technológiai trendek A hang és adatszolgáltatás egyre több technológiai platformon oszlik meg Mobil hang (FMS) Mobil adat (Pl. GPRS, 3G) Hang kábelen Technológiai konvergencia az értéklánc több elemén is Értéklánc trendek Tartalomszolgáltatás szerepe / értéke megnő Erősebben szétválnak a hálózatüzemeltetési, szolgáltatási és fogyasztói kapcsolat feladatok
A KONVERGENCIA MEGVALÓSULÁSA 1 főre jutó átlagos bevétel Európában (EUR/hó)
A KONVERGENCIA MEGVALÓSULÁSA Bevétel átlagos növekedésének szcenáriói 2005-2010
A KONVERGENCIA MEGVALÓSULÁSA A piaci szereplők száma valószínűleg csökkenni fog A korlátozott növekedési lehetőségek mellett a piaci szereplők száma várhatóan csökkenni fog Vállalatfelvásárlások Kilépések a piacról
SZABÁLYOZÓI KIHÍVÁSOK Hírközlés / tartalom / IT harmonizációja Egyes piacok helyett összefüggő piaccsoportok szabályozása Alternatív infrastruktúrák megerősödése (spektrum politika) Alternatív szolgáltatások / tartalmak / platformok kombinációjának biztosításához interoperabilitási szabályok Nem-gazdasági alapú Önszabályozás orientált Fogyasztók választás / váltás védelme
VITAKÉRDÉSEK Vezetékes piac NGN platformot szabad-e szabályozni? Ha igen, milyen módon (önszabályozás, co-reguláció, piacszabályozás) mikortól (kezdetekkor, regulatory holiday)?
VITAKÉRDÉSEK Mobil piac Alternatív vezeték nélküli technológiák teremtenek-e kellő versenynyomást a mobil piacon? Alternatív vezeték nélküli technológiák esetén szükség van-e aszinkron szabályozásra (ld. roaming, végződtetési díjak)? Ha igen, milyen módon?
VITAKÉRDÉSEK Műsorterjesztési piac Van-e a nagy műsorelosztóknak olyan piaci ereje, amely megakadályozza az új tartalmak műsorterjesztési hálózatokhoz való hozzáférését, jelent-e ez szűk keresztmetszetet? Szükséges-e ezen nagykereskedelmi piacon a versenyproblémák hatósági kezelése? Fenntartható-e a média- és hírközlési szabályozó mai szervezeti elkülönülése?
VITAKÉRDÉSEK Közpolitika Egy gazdasági és társadalmi értelemben is elmaradott ország hírközlésének támogatása a piacszabályozáson kívül milyen egyéb eszközöket igényel? Melyek a hálózati hozzáférés szűk keresztmetszetei (tartalom, szélessávú közmű koncepció)?
Bánhidi Ferenc banhidi@nhh.hu Köszönöm a figyelmet Bánhidi Ferenc banhidi@nhh.hu