Fogyasztóbarát vállalkozások, méltányosság és igazságosság.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ez a Tantra Indiából érkezett.. Mindegy, hogy babonás vagy-e vagy sem, érdemes elolvasnod. Ez egy nepáli Tantra Totem és szerencsét hoz. Négy nappal azután,
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
A kultúra támogatása, a támogatás kultúrája Kultúraközvetítés
FEOSZ KONFERENCIA BUDAPEST Dékány László.
Mit csináljak, ha jön az ellenőr?
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Karcag, november.
A rossz hír hozóját lefejezik ugye …
Takács Péter hírközlési fogyasztói jogok képviselője „World Wide Identity” konferencia A FOGYASZTÓI JOGOK KÉPVISELETÉBEN…
Jegyzői értekezlet április 12. dr. Rácz Vanda
Az Európai Unió és a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok 2010.július 30. Eger Aranyi Péter Nemzetgazdasági Minisztérium Fogyasztóvédelmi Osztály.
FOGYASZTÓVÉDELMI ALAPISMERETEK
CSR Magyarországon Szigeti Cecília.
A közérdekű bejelentők védelmére vonatkozó új szabályozás Budapest, január 18. Dr. Klotz Péter antikorrupciós szakértő Közigazgatás-fejlesztési és.
Az Európai Unió KKV politikája Mikro-, kis-, és középvállalkozók első országos fóruma Bakodpuszta, május 6. Németh István, Európai Bizottság.
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok
A lények és törekvések bukásának valódi oka az igazi, használható MIÉRT megfigyelésére és megtalálására való képtelenség. Adatsorozat 22. A lények és törekvések.
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
MNB felügyeleti integráció
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
Kell –e érzékenyíteni a munkáltatókat? Csapó Gábor OSGOOD Szolgáltató Az OFA FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban című TÁMOP – /
Ki is az elemző közgazdász?
Fogyasztóvédelmi hatósági tevékenység a megyei kormányhivatalban
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
A VÁLLALKOZÁSOK SZEREPE A FOGYASZTÓVÉDELEMBEN Dr. Kohuth Viktor
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosítása A békéltető testületeket érintő tervezett változások Dr. Mozolai Mónika osztályvezető 2012.
Fogyasztóvédelem intézményrendszere
Merre tart a hazai fogyasztóvédelem?
UCP Irányelvek végrehajtása Ausztriában Conference « Consumer protection - Unfair commercial practices » Budapest, 21 st /22 nd of October 2008 Ulrike.
A fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek működésének tapasztalatai Dr. Eitmann Norbert, elnök Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület június.
Magyarország IV. középtávú ( ) Fogyasztóvédelmi Politikája Vitaanyag június.
HAGYOMÁNYOS ÉS ALTERNATÍV ÖSZTÖNZŐ ESZKÖZÖK AZ NFH TEVÉKENYSÉGÉBEN Pintér István főigazgató Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Országos Fogyasztóvédelmi.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
Hatósági és civil fogyasztóvédelmi feladatok, merre tovább fogyasztóvédelem? Dr. Baranovszky György Gödöllő, április 22.
Dr. Baranovszky György Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége Országos fogyasztóvédelmi konferencia Budapest,
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
Fogyasztóvédelem – legfrissebb jogszabályi változások
MUTATVÁNYOS BERENDEZÉSEK PIACFELÜGYELETI ELLENŐRZÉSE
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
Beszámoló a fogyasztóvédelmi ellenőrzések tapasztalatairól, a Békéltető Testület szerepéről Megyei Államigazgatási Kollégiumi ülés dec. 08.
A Magyar Mérnöki Kamara belső eljárásrendje az Országos Építésügyi és Településrendezési Tanács (OÉTT) munkájához kapcsolódóan Budapest, július 13.
TÁMOP ÉLELMISZER-BIZTONSÁGI ISMERETEK Dömölki Livia Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Fogyasztóbarát biztosítói gyakorlatok. Bizalom A pénzügyi szolgáltatók iránti fogyasztói bizalom számos mérés alapján igen alacsony más szolgáltatásokkal.
Stresszmentes, hatékony vállalkozásvezetés Avagy hogyan építsük fel újra vállalkozásunkat Horváth Győző – május.
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Tanácsadást, szakmai tudást fejlesztő, segítő szolgáltatások, adatbázisok * Perényi Zsófia, Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Kormányszóvivői tájékoztató A fogyasztók biztonságáért Középtávú fogyasztóvédelmi politika Csizmár Gábor államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Fogyasztóvédelem: 2006 a rádöbbenés éve volt Koszorús László,
Az ÜT működés tapasztalatai Siófok, Új jogok Jogok szintjei: Információ (az új szabályok szerint) –Kötelező 6 havonta –kérésre Véleményezés.
"SLÁGERTÉMÁK" KIEMELTEN ELLENŐRZÖTT TERÜLETEK A NFH GYAKORLATA ALAPJÁN dr. Kathi Attila kabinetvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Stratégiai Kabinet.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Békéscsaba, szeptember 10. Változások, célkitűzések,tervek - a fogyasztóvédelem.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
A fogyasztóvédelmi felügyelőségek feladat-és hatásköreit megállapító legfontosabb jogszabályok -Fogyasztóvédelemről szóló törvény -Nemzeti Fogyasztóvédelmi.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 16. A fogyasztóvédelem ügyei a évi őszi ülésszakban.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
A közigazgatási eljárás II.
7. fejezet Fogyasztóvédelem az élelmiszergazdaságban
A fogyasztóvédelem célja, 2011 tapasztalatainak tükrében
Munka és álláskeresési tanácsadás minőségi szempontjai
Fogyasztóvédelem Vevőszolgálati előadás 2017 Előadó: Lehotkai Péter.
Előadás másolata:

Fogyasztóbarát vállalkozások, méltányosság és igazságosság

„Nem elég törvényeket hozni. A törvényeket tartalommal kell kitölteni és meg kell azokat valósítani a mindennapi munkánkban.” (Gróf Teleki Pál) Fogyasztóbarát * vállalkozás * hatóság * fogyasztó? Vállalkozóbarát * hatóság * fogyasztó? * vállalkozás? Barát vagy ellenség? Csak a fogyasztóbarát vállalkozás lehet sikeres? Ki dönti el és mitől függ? Egyáltalán mitől lesz elégedett a vásárló? Több szereplő együttműködésének eredménye? A piac szabályozza önmagát, vagy szükség van erős hatósági felügyeletre? Játék a szavakkal vagy más is van mögötte? Lássuk egyenként…

Fogyasztóbarát vállalkozások „…amelyek a jogkövető magatartáson túl folyamatosan igyekeznek tenni a vásárlók bizalmának és elégedettségének növeléséért” (dr.F.Zs.) Az egy éve létező pozitív listára kerülés feltétele többek között Árfeltüntetés, árfelszámítás hibátlansága Szavatossági, jótállási reklamációk pontos, szakszerű intézése A Vásárlók könyvi bejegyzések megválaszolása Mindezt a hatóság hivatalból vagy a vállalkozás saját kérésére indított ellenőrzése állapítja meg és időnként visszatér rá. „Meghatározott vizsgálati szempontok alapján a hatóság jogsértő cselekményt a vizsgált társaságnál nem tárt fel, ellenük fogyasztói panaszbejelentés nem érkezett.” (NFH) kb vállalkozás került eddig a listára. Mindez azonban mit sem ér, ha a termék/szolgáltatás csapnivaló, eladhatatlan. Szükséges, de nem elégséges a tartós működéshez…. Az ördög a részletekben van…

„Minél kevesebb a becsületesség, minél kevesebb a tisztesség, annál több rendelet, annál több törvény kell, viszont annál kevesebbet használ.” (Gróf Teleki Pál) Minden probléma gyökere itt van. A többi csak következmény. A feketepiac továbbra is virágzik (lásd. Kőbányai út), a fogyasztó átverésére szakosodott, csaló, nyerészkedő vállalkozások léteznek, sőt szaporodnak, a jogszabályok tele kiskapukkal. Nincs valódi érdekeltség, csapatmunka, a „beszerzők azt csinálnak, amit akarnak”. „Mi még ezen is keresünk” alapon minden eladható. A főnök nem is tudja mi folyik a végeken… A fogyasztóknak egyre kevesebb a pénzük, tehát a termék/ szolgáltatás iránti igényt az ár motiválja. A oldalon túl nagyon kellene egy „negatív lista” a szándékosan fogyasztóellenes vállalkozásokról. Ez legalább olyan hatékony lenne a fogyasztói döntés befolyásolásában, a jogkövető vállalkozások támogatásában, mint a pozitív lista. Fogyasztóellenes cselekmény előfordulhat: szándékosan vagy akaratlanul, folyamatosan vagy esetileg…

A jogkövető magatartás adminisztratív része a vállalkozások részéről viszonylag könnyen teljesíthető, bár nagyméretű vállalkozások esetében ez is komoly gond és pénz. Nehezebb (teljes mértékben megoldhatatlan?) feladat viszont a termékekre vagy szolgáltatásra vonatkozó jogszabályok, szabványok naprakész ismerete és betartatása. Ráadásul… vagy egy éve az MSz EN szabványokat (pénz hiányában) angolul hirdetik ki, tehát külön gond a fordítás is. Minden nehézség ellenére jogkövetésre kell törekedni. Jogalkotóval, hatósággal szembemenni biztos bukás. A naprakész információk birtoklása fontos üzleti érdek. Ráadásul kollektív felelősség van, mindenki felelős mindenért. A vállalkozásra szabott minőségbiztosítási rendszeren túl ajánlatos a szakmai szintű összefogás kamarán, vagy OKSz-en belül (lásd. Játékszövetség) Összefoglalva: Szervezzük meg magunkat!

Fogyasztóbarát hatóság (Piacfelügyelet + egyedi panaszügyek intézése + kapcsolat a civilekkel – nagyjából működik, de…) Fogyasztóbarát fogyasztó(?) Hogy más ne járjon pórul… Jelzés a vállalkozásnak (ha eredménytelen, a hatóságnak) még akkor is, ha nem vásárolt belőle. Vállalkozóbarát hatóság Először lövünk, aztán kérdezünk vagy lehet másképp is? Új fogyasztóvédelmi politika meghirdetése: „Kiszámítható és átlátható jogalkalmazás (és jogalkotás!), következetes szankcionálási gyakorlat…, a hatósági ellenőrzések átfedésének megszüntetése, költséghatékony rendszer kidolgozása…,a békéltető testületekkel együtt nem működő vállalkozásokkal szembeni szigorú hatósági fellépés…” (1011/2012.(I.23.) Korm.hat.)

Figyelem! A vállalkozó is (normális) ember, ügyfél akit megillet a tisztességes ügyintézéshez való jog (KET. 4.§ /1/) akinek az eljárásban vélelmezni kell a jóhiszeműségét (6.§ /1/-/2/) A pozitív tartalmú kommunikáció előnyei: Közvetlen tájékoztatás a fogyasztó részére Preventív hatás, jogkövető magatartásra ösztönöz Pozitív példa az üzleti világban Fogyasztóbarát embléma és feltétel rendszer kidolgozása folyamatban. Méltányosság és igazságosság Jogszerű, de nem etikus… és ezt nem ártana megszívlelni a hatóságoknak is. A szándékosan, folyamatosan elkövetett, termékbiztonságot érintő jogsértés feltétlen megtorlandó! De a vis major esetekben sokkal több méltányosság kellene. Ha a jogalkalmazó maga is érzi a § igazságtalanságát, mindent meg fog tenni annak kijátszására. Pláne akkor, ha van pénze márkás ügyvédekre. Az ilyen §-ok kikényszerítésére tett hatósági eljárások nem szolgálják a fogyasztó érdekét.

Vállalkozóbarát fogyasztó Nem kell azonnal pandúrért kiáltani! Ami helyben percek alatt orvosolható, kijavítható, azt ott kell jelezni… A „csak azt akarom, hogy büntessék meg” tárgyú feljelentések nem szolgálják a fogyasztóvédelem ügyét. Vállalkozóbarát vállalkozó Ennek is van értelme. Lánckereskedelem működik, együtt sírunk, együtt nevetünk. Ki, kit csap be… mindenki rosszul jár. Kiderül, hogy rossz a termék, tiltólistára került… értesítem a partnereimet, stb. Egymás kijátszása csak ideig óráig megy, ahogyan a hatóság indokolatlan „keménykedése” sem old meg semmit. A fogyasztó érdeke, hogy partnernek tekintsük egymást.

Mitől lesz elégedett a vásárló? ha igényeinek megfelelő terméket/szolgáltatást kap megfelelő áron tisztességes, szakszerű kiszolgálásban van része megfelelő környezetben és választékból A gazdasági szereplők együttműködésének lehet az eredménye az elégedett vásárló. Néhány hasznos link ction=notifiedbody.main

KÖFE, vállalkozások oktatása szakmai nap április 17. Köszönöm figyelmüket Szalkai Péter gépészmérnök, munkavédelmi szakmérnök 15 éven át fogyasztóvédelmi felügyelő, most tanácsadó 20/