Minőségmenedzsment 1. előadás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
Advertisements

PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Kvantitatív módszerek
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
Miért kell a néző? … azért, mert belőle élünk. Nem kell… •A nézővel csak probléma van –Ülni akar –Állni akar –Meccset akar nézni –Enni, inni, pisilni.
A tervezés mint menedzsment funkció
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Előadó: Varjú Viktor (PhD) tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
A piac Szakiskola.
EZERMESTER a magyar barkácsbolt hálózat
Fogalma, összefüggések
Hogyan gondolkodjunk az árakról Állnak a falak… BUDAPEST május 22.
Minőségmenedzsment 3.előadás
A TANÁCSADÓ SZEREPE az EU műszaki jogi szabályozásának vállalati alkalmazásában CE jelölés és társai – a.
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Minőségmenedzsment 2.előadás
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Minőségmenedzsment 7. előadás
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Könyvtári teljesítménymérés
IT outsourcing előkészítése - ahogy egy tanácsadó látja Kontra József Igazgató
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK A minőség céljai #1  A minőség szabványos megfogalmazása (ISO 9000:2000): A minőség annak a mértéke, hogy mennyire.
GfK LHS HealthCareDr. Lantos Zoltán – Az egészségügyi reform az orvosok szemszögéből2008. február 21. Az egészségügyi reform az orvosok szemszögéből Dr.
S S A D M ELEMZÉSI ÉS TERVEZÉSI MÓDSZERTAN
Bauer András - Berács József:
Az értékesítési rendszer
Befektetési döntések Bevezetés
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Sponsorare necesse est
Hiszünk minden egyes ügyfél fontosságában. Minden egyes vásárlásuk, látogatásuk fontosságában. Annak részleteiben, ahogyan Ők ezt megélik. Kiváló ügyfélkiszolgálás.
A közösségi agrármarketing lehetőségei a közösségi médiában
Személyes fejlődés - Szponzorrá válás. 2 A tanácsadó szerepe : a tanácsadók követése Toborzás és Szponzorálás Példa + képzés = eredmények.
A MINŐSÉG ÉRTELMEZÉSÉNEK ÉS MEGVALÓSÍTÁSÁNAK FEJLŐDÉSE
Oktatási szolgáltatások minőségértékelése
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
PÉNZÜGYI MENEDZSMENT 4. Dr. Tarnóczi Tibor PARTIUMI KERESZTÉNY EGYETEM
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Megbízhatóság és biztonság tervezése
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Készítette: Májer Dávid
MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. előadás
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
Minőségmenedzsment alapjai Minőségmenedzsment alapjai November 27. Dénes Rita.
1 © GfK Hungária | Superbrands 2015 SUPERBRANDS KUTATÁS 2015 GfK Hungária, Consumer Experiences január 28. Alap / Premium kutatási csomagok leírása.
Szolgáltatásmarketing előadás
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
SZFP II Kompetenciamérés
Típusos kockázatértékelési algoritmusok a szervezetek működési sajátosságainak figyelembe vételével Tarján Gábor.
Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése
Szenzor Gazdaságmérnöki Kft.
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Erősségek gyengeségek.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 2. Az önértékelés végrehajtása 5
Reengineering Nagy Zsolt (30)
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Előadás másolata:

Minőségmenedzsment 1. előadás A termékek és szolgáltatások minőségi sajátosságai

A minőség létrehozása Fogyasztó Minőséggel szembeni igények meghatározása Marketing Minőséggel szembeni igények lefordítása A fogyasztókkal együttműködve a termék megtervezése, hogy kielégítse a fogyasztói igényeket Mérnökség Tervezési koncepció kialakítása Specifikációs előírások meghatározása Minőségi jellemzők meghatározása Termelés Termék vagy szolgáltatás létrehozása Minőség szabályozás A minőség tervezése és nyomon követése

Minőség a TERMÉKEK értelmezésében

Garvin (1984) – Harvard Busienss School Transzcendens megközelítés Termék alapú megközelítés Termelés alapú megközelítés Felhasználói alapú megközelítés Érték alapú megközelítés

Transzcendens Művészeti alkotások

Termék alapú Tulajdonságok megléte vagy hiánya

Termelés alapú Előre meghatározott kritériumok/specifikációk

Fogyasztó alapú A fogyasztói igényeknek való megfelelés

Érték alapú megközelítés A minőség mértéke és a termék árának aránya A vevő értéket kapjon a pénzéért

Termék minőség 8 dimenziója Teljesítmény – az a hatékonyság, amivel a termék eléri alkalmazásának célját, pl beruházásoknál megtérülési ráta, Különleges tulajdonságok Megbízhatóság – a meghibásodás valószínűsége a hasznos élettartam alatt Megfelelés – az előre meghatározott specifikációknak való megfelelés, valamekkora tűréshatár megengedett Tartósság - élettartam Szervizelhetőség – idő és költség Esztétika – külső megjelenés, illat, íz, stb. Észlelt minőség (pl. márkanév) – számos tényező, korábbi tapasztalat, reklám, márkahírnév befolyásolhatja.

Priorizáció Több alternatíva közötti választás esetén Több kritérium, amely a választás alapját képezi Különösebben szofisztikált módszertan nélkül lehet a döntést megalapozni Lépései Határozzuk meg a célokat, az alternatívákat, és a kritériumokat Rendezzük a kritériumokat fontossági sorrendbe Rendeljünk mindegyikhez súlyokat, oly módon, hogy a súlyok összege 1 legyen Átlagoljuk az egyéni értékeléseket mindegyik kritérium esetében, és határozzuk meg a kritériumok összesített sorrendjét Határozzuk meg az alternatívák sorrendjét: minden alternatívára számítsuk ki az értékelések összegét. Szorozzuk meg a kritérium sorszámát (4. lépés) az alternatíva sorszámával (5. lépés). Ez lesz a fontossági mutató. Rendeljünk mindegyik alternatívához fontossági mutatót. Határozzuk meg az alternatívák sorrendjét ezen mutatószámok alapján. (Minél alacsonyabb az érték, annál jobb.)

KANO-modell Vízszintes tengely: kifejezett vagy ki sem fejezett elvárások teljesítési foka Függőleges tengely: kiváltott lelkesedés Alapelvárások Extrák Teljesítmény jellemzők

Minőség szintjei-Japán 1. szint: Szabványnak való megfelelés 2. szint: A vevők ismert igényének való megfelelés 3. szint: Megfelelő ár / költség viszony 4.szint: A felhasználók látens, ki nem mondott igénye

Minőség a SZOLGÁLTATÁSOK értelmezésében

A szolgáltatások sajátosságai HIPI elv: heterogenitás nem fizikai jelleg nem tárolható Elválaszthatatlan Magán vs. közszolgáltatások Belső és külső szolgáltatások

A szolgáltatás minőségének 10 dimenziója Megbízhatóság Alkalmazkodóképesség Hozzáértés Hozzáférhetőség Udvariasság Kommunikáció Hitelesség Biztonság Vevő megértése Kézzel fogható tényezők

RATER- modell Tangibles – kézzel fogható tényezők (öltözködés, személyzet, felszerelések, berendezés) Reliability – megbízhatóság (pontosan és hitelesen nyújtja a szolgáltatást Responsiveness – Alkalmazkodóképesség (a szolgáltatásnyújtó hajlandósága a segítőkész és azonnali szolgáltatásnyújtásra, várakozási idő) Assurance - garancia ( a hozzáértés és hitelesség) Empathy – empátia (egyéni figyelem – vendéglátásban „ha csak a pénzért csinálod, nem fogod túlélni” )

fogyasztói elvárásokat befolyásolja: a szükségletek a múltbeli tapasztalatok a szájreklám a szolgáltató külső kommunikációja ELVÁRT szolgáltatás, amivel szemben áll a TAPASZTALT szolgáltatás

A szolgáltatás kivitelezése GAP MODEL v. RÉS MODELL Befolyásoló tényezők ELVÁRT SZOLGÁLTATÁS GAP 5 fogyasztó ÉSZLELT SZOLGÁLTATÁS GAP 4 szolgáltató A szolgáltatás kivitelezése Külső kommunikáció a fogyasztók felé GAP 3 Az elvárások lefordítása specifikációkra GAP 1 GAP 2 A fogyasztói elvárások menedzsment általi észlelése/értelmezése

RÉS modell RÉS 1 (Knowledge Gap) RÉS 2 (Standards Gap) RÉS 3 (Delivery Gap) RÉS 4 (Communication Gap) RÉS 5 (Overall Gap)

RÉS elemzés a RATER modellben 1-7 skálán értékelve Kézzel fogható tényezők (1-4. kérdés) Tap. Elv. 1. A ___ Kft. modern felszereltséggel rendelkezik 2. A Kft fizikai megjelenése, arculata, létesítményei vizuálisan vonzóak. 3. A ___ Kft. munkatársai ízléses, elegáns megjelenésűek 4. A szolgáltatáshoz kapcsolódó kísérő kiadványok (brosúrák, nyomtatványok) vizuálisan vonzóak.

RÉS elemzés a RATER modellben 1-7 skálán értékelve Megbízhatóság (5-9. kérdés) Tap. Elv. 5. Amikor a ___ Kft. valamit (egy feladat elvégzését) meghatározott időre ígér, azt be is tartja. 6. Amennyiben Önnek problémája adódik, a ____ Kft. őszinte szándékot mutat annak megoldására. 7. A ___ Kft. a megfelelő szolgáltatást nyújt már az első alkalommal úgy, hogy nem kell Önnek újra visszatérnie. 8. A ___ Kft. szolgáltatásait az előre megadott határidőre végrehajtja. 9. A ___ Kft ragaszkodik a hibamentes tevékenységhez.

RÉS elemzés a RATER modellben 1-7 skálán értékelve Alkalmazkodóképesség (10-13. kérdés) Tap. Elv. 10. A ___ Kft. munkatársai pontosan tájékoztatják Önt a szolgáltatás nyújtásának időpontjáról, határidejéről. 11. A ___ Kft. munkatársai azonnali szolgáltatást nyújtanak Önnek. 12. A ___ Kft. munkatársai mindig készek Önnek segítséget nyújtani. 13. A Kft. munkatársai soha nem túl elfoglaltak ahhoz, hogy az Ön kérdésére válaszoljanak.

RÉS elemzés a RATER modellben 1-7 skálán értékelve Biztonság (14-17. kérdés) Tap. Elv 14. A ___ Kft munkatársainak viselkedése bizalmat ébreszt Önben. 15. Ön, mint a ___ Kft ügyfele, biztonságban érzi magát a tevékenysége során. 16. A ___ Kft munkatársai folyamatosan előzékenyek Önnek. 17. A ___ Kft munkatársai birtokában vannak a tudásnak, amellyel az Ön kérdéseire megfelelő válaszokat adhatnak.

RÉS elemzés a RATER modellben 1-7 skálán értékelve Empátia (18-22. kérdés) Tap. Elv 18. A ___ Kft Önnek megkülönböztetett figyelmet szentel. 19. A ___ Kft nyitvatartási ideje megfelel Önnek. 20. A ___ Kft. rendelkezik olyan munkatársakkal, akik Önnel egyedileg, személyesen foglalkoznak. 21. A ___ Kft az Ön érdekeit állítja középpontba. 22. A ___ Kft munkatársai felismerik az Ön különleges igényeit.

RÉS elemzés ÉSZLELT ELVÁRT RÉS Kézzelfogható tényezők (1-4) 6,65 6,425 0,225 Megbízhatóság (5-9) 3,4 6,02 -2,62 Alkalmazkodóképesség (10-13) 5,525 2,4 3,125 Biztonság (14-17) 4,5 3,275 1,225 Empátia (18-22) 2,9 5,86 -2,96

2 dimenziós értékelés ELVÁRÁS 4 7 1 Az elvárások magasak, de a teljesítés foka alacsony  fejlesztendő területek Mind az elvárás mind a teljesítés magas fokú, a vállalat ezeken a területeken kiválóan teljesít TAPASZTALÁS Mind az elvárás és a teljesítés alacsony színvonalú, ezek a minőség szempontjából semleges területek A teljesítés színvonala kiváló, de a vevőknek itt nincsenek magas elvárásai,, ezek a minőség szempontjából semleges területek

A szolgáltatások minőségének fejlesztése A szolgáltatás „alaprajza” – folyamatábra készítése, hibapontok meghatározása Az „igazság pillanatai” – hibapontok, amikor a fogyasztó vár valamit, amit nem kap meg  hiba-biztos megoldások alkalmazása (étterembe belépő vendég üdvözlése) Poka-Yoke – hibabiztos megoldások alkalmazása, amelyekkel a hiba nem fordulhat elő Figyelmeztető módszerek (hangjelzés - ATM) Fizikai módszerek (berendezések, áruk elhelyezése a boltban) Vizuális módszerek (lámpák, táblák – melyik kassza működik)

Minőségfejlesztés - folyamatábra Alapidő 2 perc Cipő megtisztítása Paszta felkenése Polírozás fizetés 30 mp 30 mp 45 mp 15 mp Max idő 5 perc 1. A folyamat lépésinek meghatározása Hiba lehetőség Alapanyagok (paszta, rongy) 2. Hibapontok azonosítása A vevő látja 3. Időkeret meghatározása Cipő megtisztítása 4. Profit elemzése 45 mp Kiválasztás és vásárlás A vevő nem látja

Szolgáltatási tranzakciók elemzése Azonosítani kell azokat a tranzakciókat, amikor a vevő kapcsolatba lép, találkozik a szolgáltatás nyújtójával, értékelni ezeket a fogyasztó szempontjából A szolgáltatási folyamat kiválasztása Próbavásárló alkalmazása A tranzakciók értékelése a szolgáltatási folyamatban „+”, „0”, vagy „-”

Szolgáltatás tranzakció elemző lap Szervezet: Ügyvéd Szolgáltatás koncepciója: általános jogi szolgáltatás személyre szabottan, egy ügyfél barát, szimpatikus, nem megfélemlítő módon Folyamat: Recepció Fogyasztó típusa: Ügyfél Tranzakció Érték: + - Megjegyzés Határozottan záródó, impozáns tölgyfa ajtó, X „megbízhatóság, professzionalizmus, de egy kicsit félelmetes Második ajtó, egy hitelező vállalat hirdetésével „szeretnek akadályokat állítani” „nem teljesen pártatlanok” Kárpitozott folyosó, semmi jelzés merre van a recepció „Otthonos, de jó helyen járok?” „nem túl segítőkészek” A recepciós a pult mögött fel sem néz a gépelésből „nem törődnek velem” „nem hiszem, hogy fontosnak tartanak” Azt mondja: „Igen?” „Nem túl kedves” „Úgy érzem, mintha én zavarnám a munkájában” A recepciós felveszi a telefont „nem vagyok fontos” „más emberek elsőbbséget éveznek nála” Értékelés: Rossz szolgáltatás megjelenés, nem gondolnak az ügyfelekre, barátságtalan és riasztó légkör.

Köszönöm a figyelmet!