A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Előadó: Varjú Viktor (PhD) tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Bodor Ákos – Grünhut Zoltán MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
Advertisements

TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Mezei Cecília tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
Szervezetfejlesztési Program ÁROP Budapest, Károlyi-Csekonics Rezidencia November 12. VÁLTOZÁSKEZELÉS FEJLESZTÉSI MÓDSZERTAN.
Kommunikáció fejlesztési koncepció Készítette: Juraszkó Péter, Oláh István, Szücs Mónika, Varga Tamás.
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
A kistelepülési esettanulmányokból leszűrhető tanulságok
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására TÁMOP /1 Kedvezményezett: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Határ menti társadalmi kapcsolatok a lakossági kérdőívek alapján „A határ mentiségtől az integrált határrégióig” konferencia Liszt Ferenc Konferencia és.
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 3.előadás
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
„A MEGYEI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS A JÖVŐBEN!” PÉCS Április 1.
Közigazgatási alapismeretek
Minőségmenedzsment 2. előadás
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
A Pécsi Tudományegyetem eredményei a Diplomás Pályakövetési Rendszer első évében DPR Szakmai fórum Pécsi Tudományegyetem április 12. Veroszta Zsuzsanna.
Térszervezés a közoktatásban a statisztikai adatok tükrében A hazai helyzet reform előtt és után Gyimesi Péter MTA KRTK RKI Dunántúli Tudományos Intézet.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Szervezetfejlesztési Program
SZÜLŐK LÁZZAL, LÁZCSILLAPÍTÁSSAL KAPCSOLATOS ISMERETEI
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Finta István Ph.D. tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP „Helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása” MTA KRTK A települési.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete FÖDERALIZMUS ÉS DECENTRALIZÁCIÓ Kézikönyv a svájci struktúrákról és.
Ö NKORMÁNYZATI KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI KUTATÁS 2011.
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Foglalkoztatási Információs Pontok munkatársainak képzése Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ május.
A Foglalkoztatási Információs Pontok a Dél-dunántúli régióban Márk László Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Személyes gondoskodást végző személyek körében végzett igényfelmérő kutatás bemutatása Nemzeti Csal á d- é s Szoci á lpolitikai Int é zet C í m: 1134 Budapest,
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Oktatási szolgáltatások minőségértékelése
A DEENK könyvtári önértékelésének tapasztalatai Budapest,
1 A K-21 bemutatkozik 3. csoport: Kulcsfontosságú célcsoportok EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
Mennyire elégedett azzal, ahogy az országban mennek a dolgok?
Házi dolgozat szolgáltatásmarketing mystery shopping máv
Lakossági elégedettségmérő kérdőív Hány éve lakosa a településnek? A válaszadók közül a Nyékládházán születettek aránya 30%
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Varjú Viktor (PhD) Tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP.
Statisztikai alapfogalmak
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 4. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
A projekt általános szakmai célkitűzései
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
Velünk egy jobb világért! I. Országos Konferencia Országos Módszertani Családok Átmeneti Otthona Magyar Ökumenikus Segélyszervezet Budapest, Május.
A TÁRSADALMI JÓL-LÉT TÉRBELI KÜLÖNBSÉGEI A MAGYAR NAGYVÁROS- TÉRSÉGEKBEN Berki Márton – Halász Levente MRTT Vándorgyűlés Veszprém, november
Magyarország demográfiai jellemzőinek és szociális ellátórendszerének bemutatása különös tekintettel az időskorú népességre.
Hajdúnánás, december 19. A LAKOSSÁG KÖRÉBEN ÁTFOGÓ FELMÉRÉS ÉS ELEMZÉS A KÖZSZOLGÁLTATÁSOKKAL KAPCSOLATOS ELÉGEDETTSÉGRŐL ÉS FELMERÜLŐ IGÉNYEKRŐL.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP „Helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása” MTA KRTK Az Integrált.
A határ menti vállalati együttműködés kulturális gátjai – egy magyar szempontú elemzés Szőke Júlia Gazdasági tanár, abszolvált PhD hallgató Széchenyi István.
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
„Kincs, ami nincs” - a hazai szegények egészségi állapota - Havasi Éva és Horváth Gergely.
IBD betegek életminőségét befolyásoló objektív és szubjektív körülmények felmérése Június MCBBE egyesület beteg tagjai között végzett kérdőíves felmérés.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
TOP vas megyei aktualitásai
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
Gyorsjelentés a városi könyvtárakról
Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése
HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 2. Önértékelési fázis 9. előadás
„HELYI VERSENYKÉPESSÉG-FEJLESZTÉSI KUTATÁSI PROGRAM”
A kutatás a Nemzeti Együttműködési Alap támogatásával,
Előadás másolata:

A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Előadó: Varjú Viktor (PhD) tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Közreműködők: Bodor Ákos, Busa Csilla (S-Fact), Dombi Péter, Grünhut Zoltán, Pálné Kovács Ilona (az MTA levelező tagja) ÁROP Műhelyvita Pécs, május 20. Lakossági lekérdezés – Ismeret és SERVQUAL elemzés

A lakossági lekérdezés célja A lekérdezés módszere: Kiválasztás; Célcsoport  Reprezentativitás A kérdőív készítése: Dilemmák, Struktúra Az elemzés főbb lépései --- Az elemzés bemutatása, részletei: Ismeret Priorizálás, Hozzáférhetőség, Feladatellátás  Bodor Ákos – Grünhut Zoltán Minőség, elégedettség  Bodor Ákos – Grünhut Zoltán SERVQUAL Előkészítés; módszertan (Előadás tartalma)

Q1: Sorolja fel az Ön által legfontosabbnak tartott helyi, azaz önkormányzatok hatáskörébe tartozó közszolgáltatásokat. (Kérdező! Legfeljebb öt közszolgáltatás kerüljön rögzítésre az említés sorrendjében.) (4907db válasz több mint 120 kat.) Válaszok 20,9%-a nem besorolható, vagy nem pontosan azonosítható (pl. okmányiroda) (referencia: 58 elemes lista) Említések (egyenként) 1% körüli v. feletti „unortodox ksz.”: áram, gáz, posta (lottózóval), benzinkút Elemzés: Ismeret

Legtöbbször említettek: Nem említettek: szakközépiskola üzemeltetése, szakiskola üzemeltetése, fogorvosi alapellátás, iskola-egészségügyi ellátás, családok átmeneti otthona, gyermekétkeztetés, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, hajléktalan személyek átmeneti szállása, temetkezési szolgáltatás, kommunális hulladékelhelyezés, szennyvíztisztítás, csapadékvíz elvezetés, távhőtermelés, és a kistermelők őstermelők számára értékesítési hely biztosítása Elemzés: Ismeret 2

Iskola – életkor előrehaladtával csökken Óvoda: kiugró: év közöttieknél (2x) Háziorvos – életkor előrehaladtával nő Óvodai szolgáltatások említésének gyakorisága 1-2 ezer fős településeken kiugró (2x) Legmagasabb iskolai végzettségűek és 8 ált. alattiak első helyen az ivóvíz szolgáltatás biztosítását említik (50%-uk, és 37,5 %-uk!) Elemzés: Ismeret 3 Első helyen tett említések

Az elemzés bemutatása, részletei: Bodor Ákos - Grünhut Zoltán Ismeret Priorizálás, Hozzáférhetőség, Feladatellátás Minőség, elégedettség SERVQUAL

Elemzés: SERVQUAL 1 SERVQUAL (Service Quality) (Parasuraman et al. 1988) Nem csak piaci, hanem önkormányzatok által nyújtott közszolgáltatások értékeléséhez is alkalmazzák (Dalrymple et al. 1995) Pl: felsőoktatás, közbiztonság, egészségügyi szolgáltatások, könyvtári szolgáltatások minőségét! Mára kialakult módszer lényege: - 7 tagú Likert (5 tagú); 2*22 állítás értékelése  „Elvárás”, majd „Tapasztalat” 5 dimenzió mentén: 1. Kézzelfogható tényezők (Tangibles) - öltözködés, felszerelés, berendezések, infrastruktúra; 2. Megbízhatóság (Reliability) – pontos, hiteles szolgáltatás nyújtása; 3. Alkalmazkodóképesség (Responsiveness) – segítőkészség az azonnali segítségnyújtásban, várakozási idő; 4. Garancia (Assurance) – hozzáértés, hitelesség; 5. Empátia (Empathy) – empátia, figyelem

Gap 5 db: – 1.Gap: Igénybevevő elvárása vs. menedzsment tapasztalata – 2. Gap: Menedzsmenti tapasztalat vs. szolgáltatás- minőség specifikációi – 3. Gap: szolgáltatás-minőség specifikációi vs. szolgáltatás-minőség megvalósulása – 4. Gap: Szolgáltatás biztosítása vs. külső kommunikáció ---- – 5. Gap: Szolgáltatással kapcsolatos elvárások vs. szolgáltatással kapcsolatos tapasztalatok Elemzés: SERVQUAL 2

Számos kritika + időkeret+szolgáltatási sokszínűség+dimenziók mások  SQ 5. gap az ÁROP-ban: 5-ös Likert-skála 4+4 közsz. és dimenzió: Elemzés: SERVQUAL 3

Elemzés: SERVQUAL 4

Q: „Kérem, tegye fontossági sorrendbe a következő tényezőket. Kezdje a legfontosabbal: a. Modern felszereltség, modern épület b. Kiváló, nagy tudású szakemberek c. Környezetbarát működés d. Hosszú nyitva tartás Az egyes dimenziók első helyen való jelölése. Elemzés: SERVQUAL 5 Egyes dimenziók külön értékelése

Elemzés: SERVQUAL 6 Elvárások

Elemzés: SERVQUAL 7 Tapasztalat

Minél kisebb a gap  annál közelebb vannak az elvárások a tapasztalatokhoz, annál kevesebb a tennivaló Minél nagyobb a gap  annál több tennivaló van Minél magasabb a 0-ák aránya, annál elégedettebb a lakosság, hiszen annál többen várják el ugyanazt, mint amit tapasztaltak Legkisebb: - Művelődési ház nyitva tartás: 0,5469  (39,9% E=T  gap=0) Legnagyobb: -Iskolaépület energiatakarékos: 1,4065 (-2 minimum értékkel!) -Tömegközlekedés kényelmes, komfortos: 1,7316 (-3 minimumértékkel) (E:4,73 T: 3,00) -Környezetbarát tömegközlekedés: 1,9811 (E: 4,73 T: 2,77) Elemzés: SERVQUAL 8 Gap

Elemzés: SERVQUAL 9 Gap 2 Szignifikáns összefüggés csak régiónál, ott is csak a 0-s Gap-nél A művelődési ház nyitva tartásával „elégedettek” arányainak régiós megoszlása

Tömegközlekedés környezetbaráttá tétele (1,9811) - Elváráshoz képesti pozitív tapasztalat (mínuszos gap) elenyésző; 0-s gap is kicsi (13,7%), de szignifikáns területi különbségeket mutat Környezetbarát, energiatakarékos iskola (1,7316) - Pozitív kép aránya kicsi (2,3%)  2 osztályzatnál nagyobb kül. nincs (-2 gap) - 25%-a elégedett az iskola környezetvédelmi állapotával (0-ás gap) - Csak regionális összefüggésben van szignifikancia, az elégedettség tekintetében (0-s gap) Elemzés: SERVQUAL 10 Gap 3

Az iskolák környezetvédelmi állapotával kapcsolatban „elégedettek” arányainak régiós megoszlása (Budapest nélkül) Elemzés: SERVQUAL 11 Gap 4

-Az SQ módszer Magyarországon közszolgáltatások szondázásában még nem elterjedt  önkormányzatoknak elégedettség vizsgálatnál javasolható -Elvárás és elégedettség közötti kapcsolatban vannak kimutatható különbségek -Közszolgáltatásokat nyújtók kvalitása „szoft infrastruktúra” a lakosság számára fontos -Környezettudatosság, energiatakarékosság erőteljes dimenzióként jelenik meg -Nem elég a közszolgáltatás jelenléte, elérése, annak egyre árnyaltabb dimenziói válnak fontossá Összegzés

Köszönöm figyelmüket! Varjú Viktor A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása ÁROP