A Magyar Posta szerepe a pénzforgalmi szolgáltatások terén „A hazai pénzforgalom jelene és jövője” MNB Konferencia A Magyar Posta szerepe a pénzforgalmi szolgáltatások terén 2011. március 10. Előadó: Dr. Éliás János
A posta pénzforgalmi tevékenységének általános bemutatása Tartalom A posta pénzforgalmi tevékenységének általános bemutatása A törvényi feltételek változásának hatása a Postára és a szolgáltatások igénybevevőire 2
A postai pénzforgalom nem csak gazdasági kérdés A postai pénzforgalom általános bemutatása 3
A pénzforgalmi szolgáltatások kvázi közszolgáltatások Posta csaknem 300 éve áll ügyfelei rendelkezésre a postai szolgáltatások mellett pénzforgalmi szolgáltatásokkal. A fizetési és pénzküldési szolgáltatások egyszerűségük és a szolgáltató megbízhatósága miatt elfogadottak és népszerűek az igénybevevők körében. A Posta pénzforgalmi szolgáltatói tevékenysége mindig is társadalompolitikai kérdés volt és ma is az. A pénzforgalmi szolgáltatásokat minden állampolgár számára elérhetővé kell tenni - földrajzilag és a díjakban! Társadalmi fontossága szerint kvázi közszolgáltatás: a Postatörvényben rögzített kötelezettség az ott meghatározott pénzforgalmi szolgáltatások nyújtására A Posta pénzforgalmi szolgáltatásai teljes hálózatán érhetők el, ott is, ahol nincsenek hitelintézeti fiókok.
A Posta lefedi az egész országot A Postai pénzforgalmi szolgáltatások elérhetősége 2744 állandó postahely, és 355 mobilposta üzemeltetésével teljes lefedettséget tud biztosítani. Elektronikus adatkapcsolattal mintegy 900 posta rendelkezik, ennek mintegy harmada on-line front-endi támogatással. A többi pénzforgalmi szolgáltató, jellemzően hitelintézetek – bankok, takarékszövetkezetek - jövedelmezőségi szempontok figyelembe vételével, üzleti döntés alapján létesítenek fiókokat. Jelenleg 3000 településen 4605 hitelintézeti fiók van Egyenetlen eloszlás koncentráltan Budapest és a nagy városok, kevésbé a közepes- és kisebb városokban, szinte csak takszöv. a legkisebb városokban és a községekben. Lakosság 8,5%-a lakik olyan településen ahol csak Posta van!
A postai fizetési szolgáltatások általános jellemzői Szolgáltatáscsoportok: fizetési számlára készpénzbefizetést lehetővé tevő szolgáltatás, fizetési számláról készpénzkifizetést lehetővé tevő szolgáltatás, Készpénzátutalás Készpénzes szolgáltatások Papíralapú Befizetések fizikai szállítással jutnak el a Posta Elszámoló Központba (PEK), ahol a feldolgozást és a bankra indítást végzik. Kifizetéseknél a befogadás történik a PEK-ben, itt előállnak az utalványoktovábbítás postai úton a postahelyre A kifizetési szolgáltatásoknál a szolgáltatás része a házhozkézbesítés Teljesítési idő: a befogadástól számított 2 munkanap Posta és a megbízó közötti jogviszony: szerződés, pénzforgalmi üzletszabályzat, díjak a Hirdetményben. A számlához kapcsolt szolgáltatásokat a számlatulajdonosok a számlavezetővel kötött szerződés alapján vehetik igénybe – versenysemlegesség! 6
Főbb szolgáltatások Készpénzátutalási megbízás Döntően a lakosság fizetési kötelezettségeik teljesítését szolgálja. Legjelentősebb felhasználók: közműszolgáltatók, pénzügyi szolgáltatók, biztosítótársaságok, távközlési szolgáltatók, államigazgatási szervek (állam, önkormányzat adó, illeték), karitatív szervezetek, áru-, csomagküldő társaságok stb. Kifizetési, nyugellátási utalvány A számlatulajdonos fizetési számlájának terhére harmadik személynek tesz lehetővé készpénzkifizetést, házhoz kézbesítéssel. Kifizetési utalvány jellemzően állami, önkormányzati szervek lakosság részére történő kifizetéseit, kisebb részben túlfizetések, kár-, munkabér kifizetések rendezését biztosítja. Nyugellátási utalványon a folyósító szerv rendszeres ellátások kiutalását teljesíti.
A forgalom nagysága és a portfolió megoszlása A Posta mintegy 300 millió tranzakciót dolgoz fel évente, ebből a befizetési forgalom 260 millió db. A megbízások értéke éves szinten közel 4900 milliárd ebből befizetés 2800 Mrd kifizetés 2000 Mrd készpénzátutalás és egyéb pénzforgalmi szolgáltatás 100 Mrd
A Posta részesedése a fizetési piacon A belföldi fizetések piacának a hitelintézetek és a posta által nyújtott pénzügyi, pénzforgalmi szolgáltatásokat tekintjük. A posta piaci részesedése az érintett szolgáltatások vonatkozásában értékben 6,5 %, mennyiségben 38,0% 2008-as MNB statisztikai adatok alapján
2009. november 1-jétől a Posta pénzforgalmi szolgáltató 10
A PSD implementálásának hatása a Postára… A PSD hazai implementációja eredményeként a Posta 2009. november 1-jétől pénzforgalmi szolgáltatóvá vált. Legfontosabb következmények A postai pénzforgalom a PSZÁF felügyelete alá került megfelelés! A PSZÁF a fizetési termékeink feldolgozásában és elszámolásában résztvevő informatikai rendszerek IT – adatbiztonsági megfelelésének teljes körű biztosítására 2010. decemberi határidővel kötelezte a Postát. Ez sikeresen megtörtént. A fogyasztóvédelmi rendelkezések és fizetési szolgáltatások minőségének javítását célzó MNB rendelkezések konzekvens átvezetése a postai rendszereken. (üzletszabályzatok, cut off time…) A Postára a pénzforgalmi intézményi szabályozás vonatkozik Ügyfélpénz kezelés és ennek összes problémája
…és a partner pénzforgalmi szolgáltatókra A megváltozott statusból következő, a partner hitelintézeteket leginkább érintő változás a nettó elszámolás megszüntetése. Új fedezetbiztosítási rend: a befogadáshoz a fedezetnek is rendelkezésre kell állnia. Hatályos 2010 június 1-jétől. A befogadási feltételeket a hitelintézetekkel kötött szerződéseinkben és az Üzletszabályzatban rögzítettük. A fedezetbiztosítás új rendjét a hitelintézetekkel közösen dolgoztuk ki, a munka koordinálásában jelentős segítséget kaptunk a Magyar Bankszövetségtől. Köszönjük a hitelintézeteknek, különösen az OTP Banknak , valamint a Bankszövetségnek az eredményes együttműködést. 12
Célunk a minőség javítása – elektronikus adatkapcsolat Kommszerver szolgáltatás kétirányú kapcsolat mind a kimenő, mind a bejövő adatállományok továbbítását támogatja. kliens alapú adatforgalmazás nagy forgalmat generáló ügyfelek részére az interneten keresztül történő adatforgalmazás a kisebb ügyfelek számára (megteremtése folyamatban) KM+ a feldolgozás során minden bizonylattípusról biztosított a feldolgozásra alkalmas adatállományok és képfájlok előállítása. Cél a papír alapú adatátadás teljes megszüntetése az elektronikus adatszolgáltatás alapszolgáltatásként való kiterjesztése Teljes átállás tervezett határideje: jövő év közepe. 13
Köszönöm a figyelmet!