Közüzemi szolgáltatások

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Biztosítások 2013 Dr. Honyek Péter Személyi Jövedelemadó Osztály.
Tatabánya, EHÖSZ konferencia október 24.
Az artista sem ugrik védőháló nélkül avagy miben segíthet a jog ?
Villamosenergia-piac
Társasházi Közös Képviselők Klubja – Csepel ( )
A hatósági áras közszolgáltatások XXII
Az új Ptk. szerkezete, alapelvei
TÁMOP Közüzemi szolgáltatás Közszolgáltatás Egyetemes szolgáltatás Blaha Béla Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Háztartási fogyasztók mozgása a földgáz piacon Dr. Szilágyi Zsombor kereskedelmi ügyvezető helyettes EMFESZ Kft. XVI. DUNAGÁZ SZAKMAI NAPOK Dobogókő,
Jegyzői értekezlet április 12. dr. Rácz Vanda
A vízjog időszerű kérdései
vezérigazgató-helyettes
A DÍJKÉPZÉS SZERKEZETE TEKINTETTEL AZ EU ÁLTAL TÁMOGATOTT BERUHÁZÁSOKRA, A TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSBEN FOGLALT KÖTELEZETTSÉGEKRE Szabó IstvánnéMAVÍZ Közgazdasági.
FOGYASZTÓVÉDELMI ALAPISMERETEK
A PIACI MŰKÖDÉS TAPASZTALATAI A MAGYAR GÁZIPARBAN
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Magyar Energia Hivatal fogyasztóvédelemben betöltött szerepe Dr. Kispál Edit április.
e-jövedék konferencia
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
A fogyasztóvédelmi szabályozás rendszere Fogyasztóvédelmi törvény (1997. évi CLV. törvény) 10 fejezetből áll: pl.: -fogyasztók életének, egészségének,
INF PIAC 2000 Kft november. Közös villamos energia beszerzés lebonyolítása a TESZÖV Konzorcium keretében.
Néhány szó a földgáz piacról
Molnár Gábor, az MGE igazgatója
Merre tart a hazai energiaszektor 2010 tavaszán. dr
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
Az ELMŰ Nyrt. fogyasztói panaszkezeléssel és fogyasztói kifogással kapcsolatos tapasztalatai márc. 27.
A VÁLLALKOZÁSOK SZEREPE A FOGYASZTÓVÉDELEMBEN Dr. Kohuth Viktor
Hatósági és civil fogyasztóvédelmi feladatok, merre tovább fogyasztóvédelem? Dr. Baranovszky György Gödöllő, április 22.
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
A hazai gázipari társaságok előtt álló feladatok évben Molnár Gábor, az MGE igazgatója DUNAGÁZ Szakmai Nap Dobogókő,
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
TÁMOP Közszolgáltatások Villamos energia szolgáltatás Blaha Béla Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
TÁMOP Közüzemi ivóvízellátás és szennyvízelvezetés Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
TÁMOP A távhőszolgáltatás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Készítette: Fehér Péter 2/14E
Az új gáztörvény tervezetének szabályozási koncepciója
Lángfy Pál osztályvezető Magyar Energia Hivatal
Horváth J. Ferenc elnök Magyar Energia Hivatal Jubileumi Szakmai nap szeptember 16. A VEZETÉKES ENERGIAIPAR SZABÁLYOZÁSÁNAK 10 ÉVES TAPASZTALATAI,
Horváth J. Ferenc, elnök Magyar Energia Hivatal GAZDASÁGI BIZOTTSÁG Energetikai Albizottság Budapest, december 14. A VILLAMOSENERGIA-ÁRKÉPZÉS RENDSZERE.
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Álláskeresőként történő nyilvántartás
A nemzeti programokon kívüli szakmai kihívások
1 Békés György f őosztályvezető-helyettes DUNAGÁZ Szakmai Napok Konferencia és Kiállítás Mennyiben szolgálja a hatósági árképzés a fogyasztóvédelmet? Dobogókő.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
A csatlakozó berendezés átalakítására, és a csatlakozási pont áthelyezésére vonatkozó szabályok értelmezése, díjfizetési szabályok
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Varga Pál elnök MÉGNAP Egyesület Napkollektoros hőtermelés jövője a napelemes áramtermelés mellett Egyetemek, főiskolák környezetvédelmi oktatóinak VIII.
Háztartási méretű kiserőmű (HMKE) Jogszabályi keretek, műszaki feltételek előadó: Harsányi Zoltán E.ON Műszaki stratégiai osztály.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
Magyar Elektrotechnikai Egyesület Dunaújvárosi Szervezete A VILLAMOSENERGIA ELLÁTÁS LIBERALIZÁCIÓJA ÉS ANNAK VÁRHATÓ HATÁSAI A FELHASZNÁLÓKRA, FOGYASZTÓKRA.
A fogyasztóvédelmi felügyelőségek feladat-és hatásköreit megállapító legfontosabb jogszabályok -Fogyasztóvédelemről szóló törvény -Nemzeti Fogyasztóvédelmi.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, július 13. Előrehaladás a fogyasztóvédelmi ügyek területén első félévében.
Pannon-Víz Zrt május 6.. A Győri Vízvezetéki Részvénytársaság Fent: Bierbauer Lipót, Khuen-Héderváry Károly, lent:Kautz Gusztáv, Zechmeister Károly.
Kereskedelmi és Iparkamara Győr Költség, energia „zöld” energia OLLÉ JÓZSEF Magyar Energia Hivatal szakértő.
Utazási Irodák Speciális Felelősségbiztosítás 2017
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Közszolgáltatások Villamos energia szolgáltatás
TÍZMILLIÁRDOKKAL KÁROSÍTOTTA MEG A MAGYAR CSALÁDOKAT A FIDESZ!
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
Steierlein István ÁHO-hálózatfejlesztési szakreferens
Az EED főbb elemei és hatásai a magyar energiaszektorra
ELMŰ Hálózati Kft. ÉMÁSZ Hálózati Kft.
Előadás másolata:

Közüzemi szolgáltatások   Az előadás a három fő közüzemi szolgáltatásra terjed ki (áram, gáz, víz)

Mik a közüzemi szolgáltatások ? Közüzemi szolgáltatás alatt az alapellátás részét képező szükségletek értendők. Ezek a következők: energiaellátás (villamos energia, gáz); közműves ivóvíz- és csatornaszolgáltatás, valamint a csapadékvíz elvezetése; közlekedés (tömegközlekedés, vasút, légi közlekedés); hírközlés és postai szolgáltatás.  

A közüzemi szerződésről Általános szabályok: 1959. évi IV. törvény a Polgári Törvénykönyvről, XXXIV. fejezet 387.§ Közüzemi szerződés alapján a szolgáltató köteles - meghatározott időponttól - a felhasználó számára - folyamatosan és biztonságosan - a felhasználó igénye szerint meghatározott közüzemi szolgáltatást - így különösen: gázt, villamos energiát és vizet - - nyújtani, - a felhasználó pedig köteles időszakonként díjat fizetni

A közüzemi szerződésről Szigorú jogszabályi feltételek: Szerződés létrejötte Szolgáltatás megtagadása Szüneteltetése Korlátozása Felmondása

Közműves ivóvízellátás és közműves szennyvíz elvezetés 38/1995. (IV.5.) Korm.r. szabályozza ezt a kérdéskört A közműves ivóvízellátás és közműves szennyvízelvezetés alapellátás jellegű, nélkülözhetetlen és helyettesíthetetlen közüzemi szolgáltatás Bekötési vízmérő- mellékvízmérő meghatározása: - a bekötési vízmérő nem más, mint a főmérő, mely a lakóközösség közös vízórája - a mellékvízmérő a lakástulajdonosok vízórája, az elkülönített vízhasználatot méri - a bekötési mérő cseréjét, karbantartását a szolgáltató végzi, míg a mellékvízmérő a fogyasztó tulajdonát képezi

Közműves ivóvízellátás és közműves szennyvíz elvezetés -Számlázás - fogyasztó kifogással élhet, de a kifizetésre nem halasztó hatályú - késedelmes számlafizetés következményei fennállnak - Panaszkezelés: a vonatkozó kormányrendelet nem foglakozik fogyasztóvédelmi kérdésekkel - Szolgáltatók üzletszabályzata - A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény panaszkezelésre vonatkozó szabályai - Békéltető testületi eljárás kezdeményezése

Közműves ivóvízellátás és közműves szennyvíz elvezetés Felmérés: - a fogyasztók nagy része tudta, mi a főmérő és a mellékmérő közti különbség - azt azonban kevesebben tudták, hová fordulhatnak panaszukkal – a megadott rossz választ ( Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség) jelölték meg helyes válaszként, annak ellenére, hogy ez nem rendelkezik fogyasztóvédelmi jogosítványokkal

Villamosenergia 2007. évi LXXXVI. törvény (VET) Végrehajtási rendelete: 273/2007. (X.19.) Korm.r

Villamosenergia 2008. január 1-től módosulás következett be a villamos energia piacon A közüzemi szolgáltatást felváltotta az egyetemes villamos energia szolgáltatás és a szabadpiaci villamos energia értékesítés Piacnyitás: fennáll a lehetőség, hogy a lakossági fogyasztók válasszanak a kereskedők ajánlatai és a területileg illetékes egyetemes szolgáltatók ajánlatai között, azonban jelen pillanatban a kereskedők sem tudnak kedvezőbb árakat kínálni

Villamosenergia Alapfogalmak: - felhasználó: a villamos energiát saját felhasználás céljára közcélú hálózaton vagy engedélyköteles magánvezetéken keresztül vételező személy - lakossági fogyasztó: saját háztartása fogyasztása céljából vásárol villamos energiát, a villamos energia vételezésére megkötött szerződés alapján, és az így vásárolt villamos energiával nem folytat jövedelemszerzés céljából gazdasági tevékenységet

Villamosenergia Védendő fogyasztók: Külön jogszabályban meghatározott tulajdonságuk alapján szociálisan rászoruló vagy fogyatékkal élő fogyasztóként részesülhetnek kedvezményben Pl. időskorúak járadékában részesül, ápolási díjban részesül, rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül stb. ( Szoctv. és Gyvt.)

Villamosenergia Gyakori probléma: A számla bonyolult, nem tudják a fogyasztók, mit miért fizetnek A számla főbb elemei: Az áramdíj: a villamos energia, mint termék ellenértéke Rendszerhasználati díj: a villamos energia rendszer működésének költségeit fedezi

Villamosenergia Egyéb: ide tartozik pl. a „szénfillér” , a szénipari szerkezetátalakítási támogatás, ill. a villamosenergia iparban dolgozók kedvezményes energiavásárlása következtében fellépő bevételkiesés kompenzálása Ezek nem kifejezetten a szolgáltató nyereségét növelik

Villamosenergia Garantált szolgáltatások: Minimális minőségi követelmények, elvárt színvonal Késedelmes, hibás vagy nem megfelelő teljesítése esetén a szolgáltató kötbért köteles fizetni (pl.: téves számlázás, nem pontos fogyasztásmérő, nem megfelelő feszültség) igénybejelentéstől 30 napon belül meg kell fizetni

Villamosenergia Téves számlázás esetén a visszatérítés folyamata: 15 napon belül meg kell állapítani a kifogás jogosságát Ezt követően 8 napon belül kifizetés a fogyasztó részére Mérőcsere: - Helyszíni ellenőrzéstől számított 8 napon belül

Villamosenergia Panaszkezelés: -ügyfélszolgálat, 15 nap elszámolás, számlázás, mérés, díjfizetés, kikapcsolás és visszakapcsolás: NFH Egyéb, pl. feszültségproblémák, szabálytalan vételezés: MEH

Villamosenergia Felmérés: Számlát nehezen értelmezik Nem tudták, hová fordulhatnak

Földgáz Piacnyitásra kerül sor Elkülönül a felhasználó és a fogyasztó fogalma Felhasználó: természetes vagy jogi személy, ill. jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, aki földgázt vagy vezetéken keresztül PB gázt saját felhasználás céljára vásárol

Földgáz Fogyasztó: Az a felhasználó, aki saját háztartása fogyasztása céljára vásárol földgázt földgáz vételezésére megkötött szerződés alapján, és az így vásárolt földgázzal nem folytat jövedelemszerzés céljából gazdasági tevékenységet - Védendő fogyasztó itt is megjelenik

Földgáz Szolgáltatás színvonala: Minimális minőségi követelmények, nem teljesülés esetén kötbérfizetési kötelezettség terheli a szolgáltatót 30 napon belül

Felmérés Összességében: Nem tájékozottak a fogyasztók Kevesellik a rendelkezésre álló információt Tájékoztató kampányokat tartanak szükségesnek Ehhez a szolgáltatók magatartásának is változnia kellene Jobb, áttekinthetőbb jogi szabályozásra lenne szükség

Köszönöm a figyelmet!