1/25 FÉLIDŐBEN évek eredményei Dr. Kökény Mihály május 25.
2/25 CSALÁDOKAT ERŐSÍTŐ INTÉZKEDÉSEK •A családok támogatását igazságosabbá tettük, értéküket jelentősen emeltük. •A családi pótlék egységét helyre állítottuk, 2002-ben 20%-kal emeltük és értékét megőriztük, bevezettük a 13. havi családi pótlékot •Ikergyermekek esetén a GYES kétszeres összege jár •Az apák is szabadságot vehetnek igénybe gyermek születésekor •Kiterjesztettük a nagyszülői GYES-t
3/25 A NYUGDÍJASOKÉRT •A nyugdíjasok visszakapták az 1999-ben elvett 52 Mrd forintot •A nyugdíjak reálértékét növeltük, bevezettük a 13. havi nyugdíjat •Visszaállítottuk a méltányossági nyugdíjemelés lehetőségét •50%-kal felemeltük az állandó özvegyi nyugdíjat
4/25 A SZOCIÁLPOLITIKA MEGÚJÍTÁSA • A „szociális Európa” és az EU normái -A társadalmi kirekesztés és a szegénység elleni akciók • Készül az új szociális törvény -Az emberi méltóság megőrzése -Az esélyteremtés -A társadalmi szolidaritás erősítése -Sokszektorúság -Vissza a munkaerőpiacra, aktivitás megőrzése -Részvétel, önsegítés, önkéntes segítés -Szolgáltatások és intézmények modernizálása -Partnerség
5/25 A GYERMEKEK VÉDELME •Teljesebbé tettük a gyermekek védelmét szolgáló eszközöket. •Ingyenes étkezést biztosítunk valamennyi rászoruló gyermek számára. •Tankönyv támogatást vezettünk be, amelyet félmillió gyermek igényelhet.
6/25 SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOKAT KITERJESZTETTÜK •Elsősorban a - szociális szak- és alapellátásban - a hajléktalanok ellátásában
7/25 AZ EGÉSZSÉG ÉRDEKÉBEN TETTÜK •A Országgyűlés konszenzussal fogadta el az új komplex népegészségügyi programot, az Egészség Évtizedének Johan Béla programját. •Az egészségügy átalakítása egészség- központú rendszer kialakítását célozza. •Méhnyak rákszűrés bevetése
8/25 AZ EGÉSZSÉGÜGY ÉRDEKÉBEN TETTÜK I. •Két év alatt 55%-al nőttek az egészségügyi közkiadások (2002.-ben és ban évente több mint 150 milliárd Ft. többletforrás jutott az egészségügybe, •Eredményes konszolidációs programot folytattunk. •A 2003-ban elindult gép-műszerprogram 15 milliárd Ft értékű készülék beszerzését teszi lehetővé. •2004.-ben 40 milliárdos Egészségügyi Fejlesztési Hitelprogram segíti az átalakulást. •Komfortosítási program •Európa Terv
9/25 AZ EGÉSZSÉGÜGY ÉRDEKÉBEN TETTÜK II. •Az egészségügyi szolgáltatások minősége érdekében elkészítettük az új minimumfeltételekről szóló szabályozást. •Kialakítottuk a sürgősségi ellátás új rendszerének szabályozását. •Pályázat segítségével létrehoztuk a Regionális Egészségi Tanácsokat. •Elkészült a reform társadalmi vitaanyaga
10/25 AZ EGÉSZSÉGÜGYI DOLGOZÓKÉRT TETTÜK •Eddig nem látott mértékű, 50% béremelés történt az ágazatban. •Átalakítottuk a szakképzési és a rezidensi rendszert. •Az EU gyakorlatnak megfelelően rendeztük a túlmunka, az ügyelet kérdését.
11/25 MEGOSZTOTTSÁG
12/25 REGIONÁLIS KÜLÖNBSÉGEK Forrás: OEP, KSH Demográfiai Évkönyv
13/25 A STATISZTIKÁK TANULSÁGAI •A lakosság egészségi állapotának mutatói rosszak. •Nagyok a területi különbségek az ellátáshoz való hozzáférésben. •Az egészségügy forrás-elosztásának mai gyakorlata torz, mert nem a szükséglethez, hanem az intézményszerkezethez igazodik. •Egyes térségek halmozottan hátrányos helyzetűek, ami az igazságosság elvét veszélyezteti.
14/25 A REFORM LÉNYEGE •A változások célja: –csökkenjen az elveszett életévek száma, minél több évet éljenek egészségesen, –javuljon az egészségügyi szolgáltatások színvonala, –legyen emberi és kulturált az ellátás. •Ezért –új szereplővel új érdekeltségi rendszert teremtünk.
15/25 AZ EGYEZTETÉS MENETÉRŐL •Egyeztetés a fontosabb szervezetekkel: –betegszervezetek –önkormányzati szféra –ágazati érdekegyeztető szervezetek (szakszervezetek, Kórházszövetség, EGVE), –az egészségügy szakmai szervezetei (szakmai kamarák, MOTESZ, stb.) –az egészségipar szereplői •Politikai vita az EU parlamenti választások után! •Széleskörű lakossági tájékoztatás, kihasználva az Internet lehetőségeit is.
16/25 A TÁRSADALMI VITA KÉRDÉSEI I. •Amiben várjuk az együttgondolkodást: –Hogyan válhatnak egészségügyi dolgozók és az önkormányzatok ellátás-szervezővé? –Milyen garanciák szükségesek a betegek és a szolgáltatók védelmében? –Hogyan ésszerűsíthetők, szabályozhatók a betegutak az ellátás-szervezésben? –Hogyan illesztendő az ellátás-szervezési rendszer és a regionalitás? –Hogyan alakul az önkormányzatok szerepe az ellátás-szervezési rendszerben? –Hogyan biztosíthatók az átalakítás forrásai?
17/25 •Az új rendszer elnevezése •Átmenet az irányított betegellátás és az ellátásszervezés között •Tőkekövetelménnyel és/vagy nélküle? •Ki lehet ellátásszervező? •Verseny? •Területi és/vagy ágazati elv? •Adatvédelem, felügyelet társadalmasítása A TÁRSADALMI VITA KÉRDÉSEI II.
18/25 A társadalmi vita figyelemmel kísérhető a minisztérium honlapján:
19/25 ÖSSZEGZÉS •Az egészségügyi kormányzat elszánt és megingathatatlan abban, hogy érdemi változásokra van szükség, és a változások alapja csak az irányított betegellátási rendszer kiterjesztése lehet. •Az egészségügyi kormányzat az alapgondolat keretein belül nyitott minden párbeszédre. •A nem cselekvés veszélyes, mert változatlan rendszerben nincs esély többletforrásra, és tovább mélyülnek, állandósulnak a működési zavarok, igazságtalanságok.
20/25 EGÉSZSÉGÜGYI SZOLGÁLTATÁSRA VALÓ JOGOSULTSÁG AZ EURÓPAI UNIÓBAN
21/25 EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁSI RENDELKEZÉSEK június 1. előtt: •Turisták: Azonnal szükséges ellátás igazolása: E 111 jelű nyomtatvány •Kiküldöttek, diákok: „szükséges” ellátások igazolása: E 128 jelű nyomtatvány június 1-jétől: •Turisták, kiküldöttek, diákok: A másik államban való tartózkodás során szükségessé váló egészségügyi ellátások, tekintettel a nyújtandó ellátások jellegére és a tartózkodás tervezett időtartamára igazolása: E 111 jelű nyomtatvány
22/25 LAKÓHELYÜKET ÁTHELYEZŐK / MÁSIK TAGÁLLAMBAN LAKÓ BIZTOSÍTOTTAK Az egyik tagállamban élő (oda lakóhelyüket áthelyező), de a másik államban biztosított személyek a lakóhelyük szerint államban teljes körű egészségügyi ellátásra jogosultak Jogosultak: Ingázó, illetve nem a munkahelyük szerinti tagállamban élő munkavállalók és családtagjaik (E 106 jelű nyomtatvány) A biztosított másik tagállamban élő hozzátartozói (E 109 jelű nyomtatvány) Másik tagállamban élő nyugdíjasok (E 121 jelű nyomtatvány) Lakóhely áthelyezés feltételei: megfelelő anyagi fedezet és egészségbiztosítás.
23/25 A DR.INFO TELEFONOS SZOLGÁLTATÁSAI •NEM „panasz- és tünetorientált” kérdésekre válaszol, nem „telefondoktor”! •Kora reggeltől késő estig (6:00 – 22:00) hívható, •Helyi tarifával elérhető az ország bármely pontjáról •A hívás rögzítésre kerül, összetett válasz esetén visszahívást nyújt •A hívások megválaszolására az internetes szolgáltatást veszi igénybe
24/25 A DR.INFO INTERNETES SZOLGÁLTATÁSAI Keresések az -Ellátórendszerre vonatkozóan földrajzi adatok és/vagy ellátási formák szerint -Gyógyszerekre vonatkozóan, azok előiratára, kölcsönhatására, egyenértékűségére, allergiával kapcsolatos információira vonatkozóan -Betegségekre vonatkozó információkra -Sürgősségi ellátások elérhetőségeire •Hasznos linkgyűjtemény ellenőrzött szakmai oldalak elérésére •Írásban feltett kérdésekre válaszol
25/25 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET !