1 A közpolitika forradalma Magyarországon Bokros Lajos professzor és vezérigazgató Közép- Európai Egyetem Budapest, 2006.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

1 A demokratikus közpolitika becsületének helyreállítása Magyarországon Bokros Lajos Szabadság és Reform Intézet január 15.
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
GKV - kötelező egészségbiztosítás (előre meghatározott szolgáltatások előre meghatározott önrésszel) A kötelező egészségbiztosítás alapelve: minden biztosítottnak.
A felzárkózás keretei Bauer Tamás. Konvergencia? Felzárkózás? •A konvergenciaprogram felzárkózási program •Leszakadás vagy felzárkózás? A helyes pályára.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Roncz Gábor vezérigazgató
Kornai János: VITAINDÍTÓ ELŐADÁS Egészségbiztosítási reform konferencia január
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
A magyar egészségbiztosítási rendszer
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
GKI Zrt., Gazdasági folyamatok, 2008 Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt április 2.
Foglalkoztatói nyugdíj
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
A hazai finanszírozási piac jövője, a szükséges cselekvési program a piac kiszámíthatóbb volta érdekében Előadó: Kolossváry Ádám Merkantil Bank Zrt. elnök-vezérigazgató.
Egészségügy Betegjogok.
1 VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban Bokros Lajos közgazdaságtan és közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai Egyetem Budapest.
A korszerü állam igérete és követelményei Magyarországon Verseny és szolidaritás BOKROS LAJOS professzor és vezető alelnök Közép-Európai Egyetem Budapest.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
A FIDESZ-KDNP ÉVI ADÓEMELÉSEI. KORMÁNYZATI JAVASLATRA BEVEZETETT ADÓEMELÉSEK Dr. Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter NŐ A SZEMÉLYI.
1 Felzárkózás vagy leszakadás ? Szerkezeti reformok igénye Magyarországon Bokros Lajos a közgazdaságtan és a közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Stratégiai tervezés.
Egészségpolitika.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Jobbágy Valér ÁRB Titkárság vezetője
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
II. Gazdasági unió A, Pénzügyi unió Közös pénz → összemérhetőség, könnyebb elszámolás - Euro bevezetése 2002-ben.
Segélyezési rendszer átalakítása
Összehasonlító gazdaságtan
Növekedési dilemmák Simor András Műhelybeszélgetés az Európai Társadalmi Jelentés apropóján 2008 június 10.
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
Nyugdíjkérdések közgazdász szemmel
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Mire való ma az állam? K öltségvetés, foglalkoztatás, gazdaságfejlesztés Bod Péter Ákos Budapesti Corvinus Egyetem.
A nyugdíjrendszer stabilitását megteremtő rövidtávú intézkedések Dr. Herczog László miniszter október 14. Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
A felzárkózás keretei Bauer Tamás. Konvergencia? Felzárkózás? A konvergenciaprogram felzárkózási program Leszakadás vagy felzárkózás? A helyes pályára.
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS- VÁLTOZÁSOK. BETEGSZABADSÁG A munkavállalót naptári évenként változatlanul 15 munkanap betegszabadság illeti meg. A betegszabadság.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Magyar Bányászati Szövetség Magyar Bányászati Szövetség 1024 Budapest, Margit krt. 85. Tel/Fax: (06-1)
Reform vagy megszorítás?. Hozzáférés Minőség Hatékonyság.
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
Összehasonlító példák ‏ 2015/2016 II. Dr Lakatos Mária: ADÓZÁS I.
A POLITIKA ÉS A SZAKPOLITIKA KÜZDELME ÉS ÖSSZHANGJA A KÖZOKTATÁSBAN Bokros Lajos egyetemi tanár, Közép-Európai Egyetem, Budapest Babes-Bolyai Tudományegyetem,
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Kormányszóvivői Iroda Cselekedni most és mindenkiért Adatok és tények a Medgyessy-kormány egy évéről május 24.
Összehasonlító példák
A közpolitika forradalma Magyarországon
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Nyugdíjreformok Magyarországon: kihívások és válaszok
Költségvetés.
Előadás másolata:

1 A közpolitika forradalma Magyarországon Bokros Lajos professzor és vezérigazgató Közép- Európai Egyetem Budapest, 2006

2 Elvesztett évtized ( ) b Vége az egyensúlyromboló növekedésnek és a kivánságmüsor gazdaságpolitikának b Alacsony növekedéssel, inflációval és romló életszinvonallal fizetünk a hibákért b Élenjáró reformországból kockázatos üzleti tereppé váltunk hiteltelen közbeszéddel b Felzárkózás helyett lemaradás nemcsak Közép-, hanem Kelet-Európához képest is

3 Mi a közpolitika (public policy) ? b A társadalom egészét érintő kormányzati döntések mögött meghúzódó szakmailag megalapozott és egymással összehangolt elképzelések, eszközök, megoldások olyan rendszere, ami demokratikus politikai berendezkedés esetén a társadalommal folytatott érdemi párbeszéd nyomán segiti a társadalom fejlődését folyamatos politikai felelősségvállalás mellett

4 Magyarországon a “politics” teljesen kiszoritotta a “policy”-t b Következmények: b folyamatos valóságtagadás b a társadalom félrevezetése b a közgazdasági és jogi kultúra hanyatlása b látványpolitika érdemi cselekvés helyett b politikai és szakmai felelősség elporladása b befelé forduló parlagi kultúra: magyar ugar

5 Közpolitika ma: a folyamatos szerkezeti reformok politikája b Reformok célja: b közszolgáltatások minőségének javitása b hozzáférés esélyegyenlőségének növelése b szolgáltatások költséghatékony előállitása b oktatás, gyógyitás, nyugdij: öngondoskodás és állami kényszerszolidaritás egyensúlya b szociálpolitika: kisebb de célzottabb állami jóval nagyobb társadalmi szolidaritás !

6 Felsőoktatás: elég-e a tandij ? (szükséges, de nem elégséges) b Negativ feladatok: b fejkvótafinanszirozás megszüntetése b közalkalmazotti jogállás és bérszabályozás felszámolása b szenátusok gazdálkodási döntéshozatali jogának elvétele b felesleges felsőoktatási intézmények azonnali bezárása

7 Felsőoktatás: elég-e a tandij ? (szükséges, de nem elégséges) b Legfontosabb pozitiv teendők: b gazdasági tanács helyett tulajdonosi irányitó testület (board of trustees) b fenntartók fizessék a fizikai infrastrukturát b állami intézménynél szigorúan a jövőbeni munkaerőpiaci kereslet függvényében b tanárok fizetésének fedezete a tandij b növekvő mentesség - növekvő tandij

8 Felsőoktatás: elég-e a tandij ? (szükséges, de nem elégséges) b Szenátus a tanszabadság letéteményese b rektor szabadon dönt a tanárok felvétele, elbocsátása, javadalmazása tárgyában b diákok minden tanárt minden tanfolyam után alaposan és irásban értékelnek b intézmények évente kötelező minősitése b minden egyetem, főiskola és program akkreditációja nemzetközi bizottsággal

9 Gyógyitás: elég-e a vizitdij ? (szükséges, de nem elégséges) b Negativ feladatok: b potyautasok gyógyitásának felfüggesztése a baleseti sürgősségi ellátás kivételével b ingyenes kórházi és közgyógyszerellátás megszüntetése, támogatás egységesitése b gyógyitó személyzet közalkalmazotti jogállásának megszüntetése az állami (önkormányzati) tulajdonú intézményekben b felesleges kórházak bezárása, átalakitása

10 Gyógyitás: elég-e a vizitdij ? (szükséges, de nem elégséges) b Legfontosabb pozitiv teendők: b versengő magánbiztositók jogi, pénzügyi és szabályozási feltételrendszerének kidolgozása, refom fokozatos bevezetése b abszolút összegü, minimálisan fizetendő egyéni egészségbiztositási dij azonnal b 8%-os egészségbiztositás az abszolút küszöbérték felett a munkavállalóknak b 13. havi bér, nyugdij legyen ennek fedezete

11 Gyógyitás: elég-e a vizitdij ? (szükséges, de nem elégséges) b gyógyitási szolgáltatások többcsatornás, osztott finanszirozásának előkészitése b magán egészségbiztositási pénztárak (MEP) alapitása, kötelező tagság meghirdetése b átmeneti időszak: választás egy év alatt b nem választók és jövedelemnélküliek hozzárendelése egy, a magánbiztositók által közösen fenntartott MEP-hez (nem TB) b egészségbiztositási felügyelet létrehozása

12 Gyógyitás: elég-e a vizitdij ? (szükséges, de nem elégséges) b Gyógyitó szolgáltatók szabad versenye a MEP-ekért és rajtuk keresztül a betegekért b MEP nem utasithat vissza beteget, de dijat emelhet többlet kockázati tényezők esetén b Szolgáltató nem utasithat vissza beteget, ha vele szerződött MEP-hez tartozik ! b Vizitdijat önrészként a MEP-ek bevezetik, a gyógyitók pedig eleve követelni fogják b teljesitmény szerinti bér a gyógyitásban

13 Nyugdij: elég-e a paraméterek változtatása az első pillérben ? b Nyugdijkorhatár fokozatos emelése 65 évre b korkedvezményes nyugdij megszüntetése b megszerzett rokkantnyugdijak évente kötelező felülvizsgálata, újak szigoritása b egyéni számlás állami nyugdij (NDC) gyors kidolgozása és mihamarabbi bevezetése b nyugdij mellett szabad legyen dolgozni, de kelljen NDC-járulékot fizetni várományért b nyugdij nem lehet többé politikai cukorka

14 Munkaerőpiaci szabályozás b Román és bolgár állampolgárok szabad munkavállalása az EU-tagság pillanatától (szolidaritás a határon túli magyarokkal ! ) b minimálbér eltörlése (Németország) vagy legalább egységesitése és befagyasztása b heti munkaidő nem csökkenhet, fizetett ünnepek száma nem emelkedhet b határozott idejü munkavállalásnak ne legyen semmilyen időkorlátja

15 Munkaerőpiac és közteherviselés b Minimálbér felbruttósitása 18% SZJA-val b Munkavállalók: 8% Eü, 10% Ny, 18% SZJA b Munkaadók: 10% Eü, 18% Ny b ADÓÉK (bruttó munkaerőköltség és nettó kereset hányadosa) igy pontosan 100% b Ha marad a 36% SZJA kulcs, annak küszöbe egybeeshetne a 18% Ny megszünésével b Minden ingatlanra értékalapú adó minden egyéb adó helyett (kamat, szolidaritás, stb.)

16 Szép, új világ ? b Minden előadásból kimaradnak lényeges elemek: közoktatás, közigazgatás, kultúra és sport támogatása, állami beruházások, határon túli magyarok támogatása, stb. b Ha van teljes refomelkötelezettség, akkor a fenti területek érdemi reformja elinditható b Ha nincs, akkor ime egy minimális program, ami a főbb reformcélok elérése mellett a kv fenntartható pályára állitását is szolgálja