Az atlétikai felkészítés a Nemzetközi Atlétikai Szövetség koncepciójában
Célok Rendszeresen sportolók létszámának növelése: EU: 9%, 15-24 év között: 19% Magyarország: 5%, 15-24 év között: 11% Legalább heti egyszer: EU: 40% Magyarország: 23% Világjelenség
Feladatok Tudományos ismeretek tudatos alkalmazása: pszichológia, szociológia Biomechanika Élettan
Társadalom tudományok megfigyelései X,Y,Z generációk A virtuális világban való elmélyülés fokozatai Virtuális világ – valós világgal párhuzamos tér, jellemzője az információ sebessége és élénksége A nagy mennyiségű információ felületes és felszínes A használók használják, vagy a használókat használják?
Foglalkozási formák Sok gyakorlatanyag Gyors váltások Színes környezet Csapatmunkák Köredzés
Biomechanika Az atlétikai mozgások leegyszerűsíthetők vezető mozgásokra, mozdulatokra Minden mozgás futás, ugrás, dobás, (rúgás) megközelíthető globális formában A leegyszerűsített mozgások könnyen elsajátíthatók és bővíthetők
Feladatok rendszere 1. Pl.: Diszkoszvetés 2. 3. 4.
Élettan Szenzitív időszakok (minden fejlődik, csak az arányai mások) Koordináció fejlesztés: 6-12 év Gyorsaság fejlesztés: 6-8 és 13-15 év korban Erőfejlesztés: 13-17 év Aerob állóképesség: 12-16 év
Képzési szakaszok Kölyök atlétika 6-10 év Edzés életkor: 1-3 év Versenyek és oktatási modellek
Kölyökatlétika rendszere Foglakozást vezetők képzése Oktatási modellek - fokozatos, gyakorlási lehetőség Versenyek Élmény és nem versenyközpontú Koedukált Oklevél díjazás egységesen Osztály és házi verseny
Foglalkozást vezetők képzése Akkreditált 30 órás tanfolyam a TF szervezésében Tanítók, testnevelők részére Kerettantervek része évi 30-40 órában
Oktatási modellek Gyakorlás a testnevelés órán
Versenyek Megfelelő előkészítés Gyors lebonyolítás (1perc/ tanuló) Azonnali eredményhirdetés Könnyen variálható séma
Eredményjelző tábla
Verseny lebonyolítás Versenyszámok elosztása Versenybírók, csapatkísérők Forgási tábla kiosztása
1. 2. 3. 5. 6. 4.
Rotációs tábla 1. hely 2. hely 3. hely 4. hely 5. hely 6. hely Citrom Sprint-gát Kereszt Diszkosz Rúd Béka Gerely Narancs Kék Zöld Piros Rózsaszín
Oktatási modell helyből távolugrás
Képzési szakaszok Sokoldalú képzés 11-15 év Edzés életkor: 3-5 év Feladatok: Sportági technikák alapjainak letétele Állóképesség fejlesztés Erőfejlesztés Gyorsaság fejlesztés
Állóképesség Nagy tanulói ellenállás Helye a testnevelés órán belül Időtartama Jelentős egyéni különbségek – értékelés Felszerelés – cipő, hűvösebb idő Van itt gond bőven, de…
Állóképesség fejlesztése Az egészség és a sportteljesítmény alapköve Oxigén + szénhidrát = ATP Keringési rendszer szerepe: Szív Hajszálerek Vénás rendszer Vezető halálok(54% keringési, 27% daganatos) Energia
Állóképesség fejlesztése Hogyan? Motiváció - „most bele fogtok halni” Aki jól teljesít, következő körben, órán pihen Egyéni értékelés „játékos” gyakorlatok
Állóképesség fejlesztése Folyamatos futás Élettani ismeretek átadása – irambeosztás Eredmények rögzítése – sikerélmény Változatos terep Lendületes befejezés – hajrá Az óra hátralevő részében kedvelt feladatok 10-20perc időtartam
Állóképesség fejlesztése Gyorsuló tempójú futás, kb. 200m-enként váltás: 7p/km, 6:30p/km, 6p/km, 5:30p/km Iram meghatározó futás Számolási feladat: világcsúcstartó maratoni futóval, hány métert tudnál együtt futni (42 195m) (2:03,38 Patrik Makau, 2011 Berlin) Kerekítés és mennyiség váltás
Állóképesség fejlesztése Váltogatott iramú futások Kb. 150-200m-es pályán 50m séta vagy kocogást követően 100-150m lendületes futás 1-2km terjedelemben Nem feltétlenül kell mérni, elég az összidőt
Állóképesség fejlesztése Résztávos terhelés: Osztály szinten 4-5 csoportban (5-6 tanuló) Kb. 100-200m 3-5-10x Pihenő idő, míg újra sorra nem kerül a csapat A leggyorsabb futamonként egy pihenőt kap
Állóképesség fejlesztés Tornateremben, folyósón Ingafutások – szivacs a falnál, pihenő tanulók kiegészítő feladat, körforgással Egyszerű akadálypályák, kanyargós pályavezetéssel Helyben végzett ciklikus mozgások (térdemelés, saroklendítés, előre-hátra, forogva, szökdelések) lehetőleg szivacson Lépcsőzések
Állóképesség fejlesztése Tanmenetbe illesztés: Évente 2x9 óra tanév elején, őszi időszak végén tavaszi időszak elején
Képzési szakaszok Szakosztályi, iskolai sportköri feladat: Szakág specifikus: 13-17év Specializáció: 14-19 év Teljesítmény centrikus: 16 -