EU ismeretek a mezőgazdaság szempontjából

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Az EU gazdasága Mg. Terület: 130 millió ha (a teljes terület 550%-a) Gazdaságok száma: 7 millió.
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
Nemzetközi körkép az Élelmiszer Önrendelkezésről
Az Európai Unió közösségi agrárpolitikája
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
K ÖZÖSSÉGI AGRÁRPOLITIKA, FEJLESZTÉSEK ÉS TÁMOGATÁSOK K ÉSZÍTETTE : PALÁDI P ÉTER.
DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság
„Közös Agrárpolitika 2013 után – fiatal gazdák a közép-európai régióban”, Tata, április 23. Dr. Ángyán József egyetemi tanár, intézetigazgató országgyűlési.
EU alapismeretek E-Learning.
KAP reformok (folytatás)
Az Európai Unió és Magyarország
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Regionális politika reformjai Görögország csatlakozása (1981) 1.Közösségi szinten nőtt a területi egyenlőtlenség 2.Görögország GDP-je a Közösség.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
Regionális politika.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
EU II..
Agrárgazdaság és a mai vidék viszonya és mai konfliktusai Dr. Buday-Sántha Attila egyetemi tanár.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Az FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet megbízásából készült KÖLCSÖNÖS MEGFELELTETÉS Készítette:Almási István.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
A magyar gazdaság várható helyzete
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
1992. reform a gyakorlatban. Gabona 3 év alatt az intervenciós árat 35 % csökk. Közvetlen kifizetéseket kaptak a gazdák Kötelező területpihentetés.
Európai Unió regionális politikája. Az EU alapító atyjai Jean Monnet ( ) Robert Schuman ( )
Az Európai Unió regionális politikája
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Az Európai Unió közös agrárpolitikája (CAP)
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
SPS lehetőség, vagy csapda Jakab István a MAGOSZ elnöke szeptember 4.
KAP A Közös Agrárpolitika változásai
Az EU támogatási politikája és pénzügyi alapjai Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2005/2006.
Fejlesztési források 2007-től Új Magyarország Vidékfejlesztési Program L. Paciolo Bt Gödöllő Szabadság tér
Az EU Agrár- és Vidékfejlesztési Politikája Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek Klubja.
Az Európai Unió.
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális gazdaságtan 6.
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
Gabonafélék, olaj-, fehérje és rost növények piacszabályozása (GOFR)
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Az Európai Unió agrárfejlesztési politikája (CAPCARPE)
Az új Vidékfejlesztési Program
Európai Uniós ismeretek Az európai integráció kialakulásának története.
Európai Uniós ismeretek Közös Agrárpolitika (CAP).
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

EU ismeretek a mezőgazdaság szempontjából EU létrejötte, működése Előadó: Petőházi Tamás

Alapszerződések Európai Szén- és Acélközösséget (ESZAK) 1951.04.18. Párizs(1952.07.23) érvényes 2002.07.23. Európai Gazdasági Közösséget (EGK) 1957.03.25. Róma(1958.01.01.)- Római Szerződés Európai Atomenergia-Közösséget (EAK) 1957.03.25. Róma + EGK = Római Szerződések Európai Unió (EU) 1992.02.07. Maastricht (1993.11.01.) Szerződés módosítások: EEO, Amszterdami, Nizzai.

EU 3 pilléres szerkezete, amik az alapszerződésekre épülnek Közösségi terület ( a közösségi politikák jelentős része) Közös kül- és biztonság politika Rendőrségi és igazságügyi együttműködés büntetőügyekben

Alapítók

EU 25

Bűvölő lehetőségek EU 25-ök piaca 450 millió fő, GDP/fő: 21 900 euró

KAP eredeti céljai 39. cikkely Termelékenység növelése a technikai fejlődés és a termelési tényezők, különösen a munka optimális felhasználásának biztosításával; A mg közösség számára elfogadható életszínvonal biztosítása; Piacok stabilitása; Élelmiszer-ellátás biztosítása; Fogyasztók megfelelő árú élelmiszerhez juttatni.

A KAP története Termelékenység Versenyképesség Fenntarthatóság Krízis évek (1980-as évek) 2003. évi reform Kezdet (1960-) 1992. évi reform Agenda 2000 Élelmezés-biztonság Termelékenység növelése Piac stabilizálása Jövedelem-támogatás Túltermelés Támogatások gyors növekedése Nemzetközi kereskedelmi viták Strukturális intézkedések (1988) Termékfölösleg csökken Környezetvédelem Jövedelem stabilizálása Költségvetés stabilizálása Reformfolyamat folytatása Versenyképesség Vidékfejlesztés Piaci orientáció Fogyasztói aggodalmak Vidékfejlesztés Környezetvédelem

A KAP új céljai Az európai családbirtok-szerkezet megőrzése; A vidéki népesség megtartása; Tájjelleg megőrzése; Vidékfejlesztés.

KAP területei Gabona, rizs, burgonya; Olajos magvak, Száraz takarmány, állati takarmányok; Tej és tejtermékek, bor, méz; Marha- és borjú hús, baromfi és tojás, disznó, bárány/birka és kecske hús; Cukor; Gyümölcs és zöldség; Gyapjú, len, kender; Borsó, bab, dohány, komló; Vetőmag; Virágok…………………..selyemhernyó.

A KAP eszközei: Közvetlen kifizetések; Eredeti eszközök: - Import vámok; - Intervenciós intézkedések; - Termelési támogatások. Közvetlen kifizetések; Piaci intervenciós intézkedések; Vidékfejlesztés.

Horizontális szabályozás Állategészségügy, élelmiszerbiztonság; Növényegészségügy; Minőségpolitika; Agrár-környezetvédelem; Vidékfejlesztés.

Támogatások elmélete Belső támogatások szabályozása: Sárga doboz – exporttámogatás, import vámok; Kék doboz- SAPS, Top UP, intervenció ; Zöld doboz- SPS, vidékfejlesztés. De Minimis szabály?

WTO tárgyalások 1994 Uruguayi foduló – vámok; 2002 Dohai forduló – belső támogatások; 2005 Hong Kongi forduló – exporttámogatások.

USA Agrár szabályozása 1985 FSA (Food Security Act of 1985) 1990 FACTA ( Food, Agricultural, Conversation and Trade Act of 1990) 1996 FAIR Act ( Federal Agricultural Improvement and Reform Act) 2002 FSRIA ( Farm Security and Rural Investment Act of 2002)

USA agrár támogatás 2002-2007 között 22 milliárd USD/év Bioethanol program a kukorica export helyett.

KAP reformok 1992 – Termelési korlátok bevezetése 29% gabona, 15% marhahús támogatás csökkentés 2003 – Támogatási reform tagok kezébe a szabályozás és fokozatos bevezetés 2004 – EU bővítés új tagok a közvetlen támogatások 25%-át kapják 2005 – Cukorreform

2003. évi KAP reform Támogatási rendszerek Standard 1992. évi KAP-reform és Agenda 2000 keretében (bázisidőszak és rerencia-hozam) Jelenleg alkalmazott rendszer: EU-15: 5 tagállamban, EU-10: Szlovénia, Málta Termeléshez kapcsolt támogatás: gabona, olajosnövény, fehérjenövény, marhahús, juhtartás SPS (Single Payment Scheme): egységes gazdaságtámogatás EU-15-ben 2005-2007 között kötelező bevezetni (EU-15 közül 10 tagállamban bevezették 2005-ben) EU-10-ben 2007-2009 között kötelező bevezetni (2007+1+1 év halasztás) Termeléshez nem kapcsolt támogatás (néhány opció termeléshez kapcsolt) kötelező területpihentetés cross compliance (19 előírás teljesítése) SAPS (Single Area Payment Scheme): egyszerűsített kifizetés Termeléshez nem kapcsolt támogatás nincs kötelező területpihentetés cross complience (1 előírás teljesítése: kulturállapot) Nemzeti kiegészítő támogatás (top up) Termeléshez kapcsolt kiegészítő támogatás nemzeti forrásból: lásd standard rendszer

2003. évi KAP reform: egyéb szabályozás (SPS) Kötelező területpihentetés Külön támogatási jog Területpihentetési kötelezettség az SPS rendszerben Organikus termelés és < 92 referenciahozam t: területpihentetési kötelezettség nincs Regionalizáció Új tagállamokban az SPS regionális szinten alkalmazható Támogatás:regionális keret / támogatásra jogosult szántó- és gyepterületek gyepterületekre más támogatási összeg is megállapítható a támogatás a szántóföldi zöldség és gyümölcs (beleértve a termesztett gombát), étkezési burgonya és cukorrépa után is aktiválható, de ültetvényre nem

Támogatási jog átruházása A támogatási jogot kizárólag a régión belül vagy azon régiók között lehet átruházni, amelyekben a támogatási szint azonos Támogatási jog területtel vagy terület nélkül eladható, de csak területtel adható bérbe Támogatási jog terület nélküli eladásának feltétele: legalább 1 évben 80%-os aktiválás vagy 1. évben kihasználatlan jogosultság önkéntes felajánlása a nemzeti tartalékba Nemzeti tartalékból térítésmentesen megszerzett támogatási jogosultságok – kivételes esetektől eltekintve – 5 évig nem ruházhatók át

Moduláció Közvetlen támogatások részbeni átcsoportosítása vidékfejlesztési célokra: 5 000 €/gazdaság feletti közvetlen támogatási összegre vonatkozik EU-15-ben 2005-től kötelező, EU-10 számára 2013-ig opció Közvetlen kifizetések csökkentése: 2005-ben 3%-kal, 2006-ban 4%-kal, 2007-től 2013-ig évente 5%-kal 1%-pont felhasználásáról a tagállam dönthet Legalább 80% (Németország esetében 90%) a tagállamban marad

SPS modellek Tag o rszág M odell Átállás éve Ausztria Üzemsoros 2005 Flandria Belgium Vallónia/Brüsszel Skócia Egyesült Királyság Wales Írország Üzemsoros 2005 Luxemburg Olaszország Üzemsoro s Portugália Franciaország 2006 Görögország Üzemsoros 2006 Hollandia Üzemsoros 2006 Spanyolország Üzemsoros 2006

SPS modellek “Statikus vegyes”: egyes közvetlen támogatások meghatározott %-át üzemsorosan, a többit regionalizáció keretében osztják ki. “Dinamikus vegyes”: közvetlen támogatások meghatározott %-át regionlizáció keretében osztják ki, a maradékból történelmi bázis alapján, fokozatosan leépülő kiegészítő támogatásokat (top-up) nyújtanak egyes szektoroknak.

SPS modellek

SPS rendszer -Egységes gazdaságtámogatás (Single Payment Scheme)- Farmtámogatás Támogatás alapja: történeti adatok Termelést támogató „borítékok” Kötelező területpihentetés – kb. 10% Problémák: jogi, kifizető ügynökségi.

A KAP hatása Magyarországon Az EU-magyar agrármegállapodás: támogatások Magyarországnak, 2004-2006 (millió euró, 1999-es árakon) Közös agrárpolitika 2004 2005 2006 2004-2006 Piaci intézkedések 63,6 151,9 152,0 367,5 Közvetlen kifizetések 0,0 264,9 315,9 580,8 Vidékfejlesztés 164,2 179,4 190,8 534,4 Mezőgazdaság összesen 227,8 596,2 658,8 1 482,7

Kötelezettségvállalás Vidékfejlesztési támogatások Magyarországnak, 2004-2006 (millió euró, 1999-es árakon) Kötelezettségvállalás Tervezett kifizetés 2004 164,2 61,0 2005 179,4 127,2 2006 190,8 185,4 2004-2006 összesen 534,4 373,6 Megjegyzés: 1. kötelezettségvállalás: az ilyen jogcímen tervezhető összegek nagysága 2. kifizetés: az adott jogcímen, adott kötelezettségvállalás alapján megkezdett tényleges kifizetés

Támogatási keretösszeg területfejlesztésre (millió euró, 1999-es árakon) Strukturális Alapok Strukturális politika 1. cél (elmaradott régiók támogatása) 1765,4 Közösségi kezdeményezések INTERREG (határokon átnyúló együttműködés) 60,9 EQUAL (esélyegyenlőség előmozdítása) 26,8 Kohéziós Alap 994,0

Nemzeti társfinanszírozással Az agrár- és vidékfejlesztési támogatások rendszere Nemzeti társfinanszírozással

Az EU-10 közvetlen kifizetéseinek plafonja (millió euró) 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Csehország 227,9 265,7 342,4 427,8 513,2 598,5 683,9 769,3 854,6 Észtország 23,4 27,3 40,4 50,5 60,5 70,6 80,7 90,8 100,9 Ciprus 8,9 10,4 13,9 17,4 20,9 24,4 27,8 31,3 34,8 Lettország 33,9 39,6 55,6 69,5 83,4 97,3 111,2 125,1 139,0 Litvánia 92,0 107,3 146,9 183,6 220,3 257,0 293,7 330,4 367,1 Magyarország 375,4 408,7 495,1 618,5 741,9 865,2 988,6 1 111,9 1 253,3 Málta 0,67 0,78 1,59 1,99 2,38 2,78 3,18 3,57 3,97 Lengyelország 724,3 845,0 1 098,8 1 373,4 1 648,0 1 922,5 2 197,1 2 471,7 2 746,3 Szlovénia 35,3 41,4 55,5 69,4 83,3 97,2 111,0 124,9 138,8 Szlovákia 97,6 113,6 144,5 180,5 216,6 252,6 288,6 324,6 360,6 Forrás: Official Journal of the European Union. 30. 3. 2004.

Közvetlen támogatások alakulása [SAPS+top up*]/ha EUR/ha Tagállam Ref. hozam t/ha 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011- 2013 Csehország 4,20 145,7 159,0 172,2 185,5 212,0 238,5 265 Magyarország 4,73 149,5 161,0 174,3 208,6 238,4 268,2 298 Lengyelország 3,00 104,0 113,4 122,9 132,3 151,2 170,1 189 Szlovákia 4,06 140,8 153,6 166,4 179,2 204,8 230,4 256 EU-10 ** 4,00 138,6 163,8 176,4 201,6 226,8 252 EU-15 4,77 300,5 EU-10 / EU-15 % 83,8 46,1 50,3 54,5 58,7 67,1 75,5 Forrás: DG AGRI, Country Reports *top up: nemzeti költségvetésből **Becslés

Vidékfejlesztés Célja: Eszközei: támogatás a vidéki életforma, a vidéki népesség, a vidéki természetes környezet megőrzésére, támogatás az alternatív fejlődési formák számára (például: vidéki turizmus, erdősítés, biokultúrák kifejlesztése) védelem a külső kihívásokkal szemben Eszközei: az évi mintegy 100 milliárd eurós közös költségvetés közel felét a közös mezőgazdasági politikára és a vidékfejlesztésre fordítják a több mint 80 ezer oldalnyi EU joganyag közel fele e területet szabályozza

Vidékfejlesztés támogatása Az EU célja és a magyar tagság 1,5 milliárd euró (közel 400 milliárd forint) támogatás a magyar mezőgazdaság és vidékfejlesztés számára 2004-2006 között. az agrártámogatás egyharmadát vidékfejlesztésre kell fordítani

Agrár-és vidékfejlesztési támogatások a csatlakozóknál 2004-2006 (millió euró 1999 árakon)

Új vidékfejlesztési alap 2007-től EMOGA helyett két új alap: Közvetlen és piaci támogatások: EMGA- European Agricultural Fund for Guarantee EAFG Vidékfejlesztés: EMVA - EAF for Rural Development EAFRD

EMVA gyakorlati célokért Mg és erdészet versenyképességének javítása a szerkezetátalakítás, a fejlesztés és az innováció támogatásával; A környezet és a vidék minőségének javítása a termőföld-hasznosítás támogatásával, az életminőség javítása a vidéki területeken és a gazdasági tevékenység diverzifikálásának ösztönzése.

4 tengelyes struktúra 1. tengely – versenyképesség; 2. tengely – vidéki térségek és a környezet fejlesztése; 3. tengely – életminőség javítása. 4. horizontális tengely – LEADER programok. Egységes programozás, finanszírozás, monitoring, audit szabályok.

Versenyképesség hűtőházak, termékmanipulálók, osztályozó, csomagoló létesítmények, zöldség-, gyümölcs-, burgonyatárolók és hozzájuk tartozó technológiai berendezések az üzem működtetését kiszolgáló infrastruktúrális létesítmények (beleértve a vagyonvédelmi kerítést is), szociális épület növényházak, gombatermesztés létesítményei, gomba szaporítóanyag előállítás létesítményei, faiskola-, szőlőiskola-épület, dísznövény és virágtermesztést kiszolgáló épületek és azokhoz tartozó technológiai berendezések Önálló gépek

Versenyképesség magtár, raktár, géptároló, szemes-szálatakarmány tároló, vetőmag-, műtrágya és növényvédő szert tároló raktár, silók, terményszárítók, gépészeti és anyagmozgatás beépített gépi berendezései

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!