Az Európai Unió oktatáspolitikája

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Advertisements

PIC number – szükséges bármilyen Erasmus + pályázathoz PKE:
A Socrates / Grundtvig program pályázati lehetőségei.
Egész életen át tartó tanulás „Egész életen át tartó tanulás” ■ Az „Egész életen át tartó tanulás” COMENIUS 2011 pályázat nyertese iskolánk COMENIUS 2011.
Leonardo da Vinci szakképzési projektek Magyarországon TÓTH Csenge Tempus Közalapítvány Az Élethosszig tartó tanulás program nemzeti irodája.
Mobilitás pályázatok Leonardo da Vinci
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
A Lisszabon-folyamat és az oktatás képzés nemzeti politikája Dr
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Általános tájékoztatás az oklevélmellékletről
Dr. Mészáros Gábor október 20. A szakmai képesítések elismeréséről szóló 2005/36 EK irányelv Dr. Mészáros Gábor október 20. Magyar Ekvivalencia.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Az Európai Unió története
Magyar diákok külföldön. Miért? Kaland? Állás? Referencia?
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Az európai közösségi jog általános rendszere szerinti elismerés Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ Budapest, november 10.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Date: in 12 pts Krémó Anita, DG EAC A.3 anita.kremo(at)ec.europa.eu Lifelong learning programme Nemzeti képesítési keretrendszerek NKKR szint 10 NKKR szint.
EU II..
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Több nemzetre kiterjedő programok lehetősége GRUNDTVIG Pécs, január 27. Szellő János osztályvezető.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Únió csatlakozási folyamatai
LLP program - Comenius Tempus Közalapítvány LLP Nemzeti iroda Kiss Tímea, Comenius asszisztens november 24.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Leonardo da Vinci Program. A Leonardo da Vinci program az Európai Bizottság 1994-ben indult együttműködési programja a szak- képzés területén.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
CAMPUS HUNGARY PROGRAM. A program célja A projekt a hazai felsőoktatási intézmények hallgatóinak, munkatársainak külföldi K+F, tanulmányi, operatív intézményi.
A Grundtvig akció pályázati lehetőségei Grundtvig 2 és 3.
TEMPUS KÖZALAPÍTVÁNY Október 30.. Tempus Közalapítvány tevékenységei Pályáztatás Képzés Tudásközpont.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
A QF Embodiment projekt
Nemzeti Képesítési Keretrendszer Romániában A jelenlegi helyzet - áttekintés Liliana Voicu Nemzeti Felnőttképzési Tanács - NQA Budapest, október.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Az OKKR-projekt várható eredményei Temesi József pillérvezető Az Országos Képesítési Keretrendszer kialakítása: helyzetkép és javaslatok január 21.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
Európa regionális földrajza
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Az Erasmus - jelen és jövő - ELTE, Budapest, október 2. Bokodi Szabolcs Tempus Közalapítvány.
SZTE – GTK és az Erasmus Program kapcsolatának bemutatása
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
NEMZETKÖZI EGYÜTTMŰKÖDÉSEK I. Kereskedelmi Vámkedvezmények Szabadkereskedelmi övezet Vámunió Közös piac II. Gazdasági Közös gazdaságpolitika III. Oktatás.
Tempus Közalapítvány Balla Ágnes április 23.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Nemzeti Pályainformációs Központ
Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Előadás másolata:

Az Európai Unió oktatáspolitikája Dr. Máthé Ilona BME Műszaki Pedagógia Tanszék Közoktatási Vezető és Pedagógus-szakvizsga szakirányú továbbképzési szak 1. évfolyam 2012 Az Európai Unió oktatáspolitikája

Az EU oktatáspolitikája Tartalom EU oktatáspolitikai elvek EU oktatási és képzési közösségi programok EU fogalmak/rövidítések A bolognai folyamat „The Perfect European”

Az EU oktatáspolitikája Elvek, prioritások, célok Magas színvonalú oktatás megvalósítása Az oktatás európai dimenziójának kialakítása Hallgatók és oktatók mobilitásának növelése megfelelő csereprogramokkal A távoktatás és új képzési módszerek fejlesztése Az egész életen át tartó tanulás meghonosítása (LLL)

Az EU oktatáspolitikája Elvek, prioritások, célok Karrierlehetőségek javítása alapozó, ráképzések és továbbképzések segítségével Oktatási intézmények és a gazdasági szféra együttműködésének ösztönzése Részvétel közösségi programokban és szervezetekben az oktatás, a szakképzés és az ifjúságpolitika terén (pl. Socrates, Leonardo da Vinci, Fiatalok Európáért stb.)

Az EU oktatáspolitikája Elvek, prioritások, célok Közösségi szabályok átvétele a nemzeti oktatási és szakképzési politika alakításában (egységes belső piac kialakítása, munkaerő szabad mozgása, egyenlő bánásmód, külső gazdasági versenyképesség erősítése, migráns szülők gyerekeinek oktatása céljából) Egyenlő esélyek biztosítása a belső munkaerőpiacon (!?)

Az EU oktatáspolitikája oktatási acquis communautaire = általános uniós jogi normák munkaerő szabad áramlása egyenlő elbírálás más tagállamokból érkezett munkavállalók gyerekeinek iskoláztatása közoktatás EB döntések →oktatási intézmények bekapcsolódhatnak EU programokba

Az EU oktatáspolitikája oktatási acquis communautaire elsődleges jog (szerződések: 1951 Párizs ECSC, 1957 Róma /EEC, EAEC/, 1986 Egységes Európai Okmány, 1992 Maastricht, 1997 Amsterdam) másodlagos jog tagállamokra kötelező „kemény jog” (általános jogszabályok „regulations”, utasítások „directives”) Tanács nyilatkozatai /”statements”/ →”decisions” →közösségi akciók és programok (pl. Socrates, Leonardo stb.)

Az EU oktatáspolitikája oktatási acquis communautaire –elsődleges jog Tanácsi jogszabályok: 1968- munkavállalók szabad áramlása 1975-CEDEFOP/European Centre for the Development of Vocational Training/ közösségi szakképzési kutató-fejlesztő intézet létrehozása (szociálpolitika-szakképzés, szakképesítések megfeleltetése, újra munkába álló nők újraképzése) 1990-Európai (Szak)képzési Alapítvány /European Training Foundation/létrehozása (tagjelölt, dél-kaukázusi, nyugat-balkán, dél-mediterrán, kelet-európai partnerek szakoktatási rendszerének fejlesztése )

Az EU oktatáspolitikája oktatási acquis communautaire –elsődleges jog Tanácsi utasítások →szakmai képesítések kölcsönös elismerése (1988, 1993)-7 szakma automatikus elismerése (általános orvos, nővér, szülésznő, gyógyszerész, állatorvos, fogorvos, építész ) Diplomák elismerése →oktatási értelmezés („academic recognition”): más országokban folytatott tanulmányok beszámítása az iskolai előrehaladásban; →foglalkoztatási értelmezés („professional recognition”):egyik országban szerzett szakmai végzettséget más országban foglalkozás gyakorlásában elismerni;

Az EU oktatáspolitikája oktatási acquis communautaire –elsődleges jog Római Szerződés →munkaerő szabad áramlásának elve →szektoriális direktívák (képzés tartalmi egyezése) →1975 orvosi diplomák, még hat szakma 1985-ig: tagállamok megegyeznek az egyes szakmák tartalmát illetően → a közösen elfogadott követelmények szerint szervezik meg az adott szakmai képzést → más országban szerzett diplomákat automatikusan elismerik →ma-bizalmi elv:saját jogrendszeren belüli elismerés szabályozás (1988 min.3 éves felsőfokú képzés, 1991 középfokú oktatás utáni min. 2 éves képzések)

Az EU oktatáspolitikája oktatási és képzési közösségi programok Socrates+Leonardo → 2007.-től Egész Életen Át Tartó Tanulás program Közoktatás: Comenius Felsőoktatás: Erasmus Felnőttoktatás és más oktatási formák: Grundtvig   Szakmai képzés: Leonardo da Vinci

együttműködésének kialakítása és támogatása; Az EU oktatáspolitikája oktatási és képzési közösségi programok: Comenius Az akció célja az óvodai, illetve az általános- és középiskolai oktatási intézmények     együttműködésének kialakítása és támogatása; az iskolák partnerkapcsolatainak kiépítése; a munkájuk miatt folyamatos utazni kényszerülők, vándorló életmódúak, vendégmunkások és roma fiatalok oktatásának fejlesztése; pedagógusok szakmai továbbképzése. 

Az EU oktatáspolitikája oktatási és képzési közösségi programok: Comenius Comenius Hálózatok (oktatási intézmények és szervezetek közötti hálózatok kialakítása → oktatási innováció és a jó gyakorlatok megismertetése), Többoldalú projektek (tanárok , iskolai oktatási szektorban dolgozók alap- vagy továbbképzésének javítása, osztálytermi stratégiák kialakítása, az oktatás és tanítás minőségének javítása), Kiegészítő tevékenységek (felhívni célcsoportok/közvélemény figyelmét az európai együttműködés fontosságára az iskolai oktatás területén) → közvetlenül az Európai Bizottság Oktatási, Audiovizuális és Kulturális Végrehajtó Ügynökséghez kell benyújtani

Az EU oktatáspolitikája oktatási és képzési közösségi programok: Erasmus Rotterdami Erasmus 1465-1536 neves filozófus, teológus, humanista  Célja: felsőoktatási intézmények fejlesztési törekvéseinek és az ún. hallgatói mobilitás (egyetemi és főiskolai hallgatók EU tagállamokban való tanulása) elősegítése   Felsőoktatási intézmények pályáznak oktatói és hallgatói mobilitás szervezésére (eddig több mint 2,3 millió egyetemi hallgató → 2012.-ben 3 millió) intenzív programok és közös egyetemi/főiskolai szakok, képzések kidolgozására   Erasmus költségvetési keretek 3,1 Mrd euró 2007-2013 között 3x több mint 2000-2006 között Legalább 80%-ot mobilitásra kell fordítani

Kétoldalú megállapodások megkötése Az EU oktatáspolitikája oktatási és képzési közösségi programok: Erasmus Kötelező alapelvek: Kétoldalú megállapodások megkötése Nem lehet semmilyen jogcímen díjat szedni a beutazó hallgatóktól Teljes beszámítási kötelezettség

Az EU oktatáspolitikája oktatási és képzési közösségi programok: Erasmus Irányelvek: minőségi szervezés: hallgatói és személyzeti mobilitásban opció (szakmai gyakorlatok) a kurzusinformáció aktuális és hozzáférhető kreditrendszer használata a hazai hallgatókkal azonos bánásmód és szolgáltatások a beutazó hallgatóknak a beutazó Erasmus hallgatók integrációjának támogatása Tanulmányi Átirat időben és tartalomban megfelelő kiállítása az Erasmus oktatókat támogatja és elismeri az intézmény az intézmény nyilvánosságot biztosít az Erasmusnak az Erasmus Charter és az Erasmus Programnyilatkozat nyilvános és hozzáférhető a hallgatók és személyzet számára  az intézmény betartja az Egész életen át tartó tanulás program diszkrimináció ellenes elveit és céljait

Az EU oktatáspolitikája oktatási és képzési közösségi programok: Erasmus Erasmus mobilitásra szánt 2010. évi teljes európai költségvetése 454 millió euró, centralizált projektekre szánt keret ~18 millió euró  (2009- 430 millió euró; 2008 - 431 millió euró; 2007 - 336,6 millió euró; 2006- 250 millió euró)

Az EU oktatáspolitikája oktatási és képzési közösségi programok: Erasmus

Az EU oktatáspolitikája oktatási és képzési közösségi programok: Grundtvig Nikolaj Frederik Severin Grundtvig (1783 –1872) dán lelkész, költő, filozófus, történész, tanár, politikus Grundtvig program: Célja: az európai dimenzió bevezetése az oktatásba a felnőttoktatási szektor fejlesztése az iskolarendszeren kívüli oktatás könnyebb elérése  a felnőtt tanuló teljes értékű, aktív tagja lehessen a társadalomnak, bővüljenek a más kultúrákról szóló ismeretei, életminősége, és munkaerő-piaci esélyei javuljanak. → elsősorban a szakmától független, általános ismeretek oktatását tűzi ki céljául Célcsoport: felnőttek (25 év felettiek), 25 év alatti fiatalok, akik nem részesülnek közép- vagy felsőfokú képzésben

Az EU oktatáspolitikája oktatási és képzési közösségi programok: Grundtvig A programban részt vevő országok: az Európai Unió 27 tagállama (Ausztria, Belgium, Dánia, Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Írország, Luxemburg, Németország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svédország, Csehország, Észtország, Magyarország, Lettország, Litvánia, Lengyelország, Szlovákia, Szlovénia, Ciprus, Málta, Bulgária, Románia) az EU-hoz társult ország (Törökország), a 3 EFTA-ország (Izland, Liechtenstein, Norvégia) Horvátország és Svájc.

Időskorú önkéntes projektek Felnőtt tanulói műhelyek Az EU oktatáspolitikája oktatási és képzési közösségi programok: Grundtvig Pályázati formák: Tanulási kapcsolatok Időskorú önkéntes projektek Felnőtt tanulói műhelyek Szakmai továbbképzés felnőtt oktatóknak Látogatások és cserék Asszisztensek Előkészítő látogatások Többoldalú projektek Hálózatok

Az EU oktatáspolitikája oktatási és képzési közösségi programok: Leonardo da Vinci Leonardo da Vinci (1452-1519, polihisztor, szobrász, hadmérnök) Leonardo program - Európai Bizottság 1994-ben indult együttműködési programja a szakképzés területén → 1999. december 31-ig első szakasz: az EU szakmai képzési politika megvalósítása, tagállamok szakképzési politikájának harmonizációja 2000. január 1. → új, hétéves szakasz 2007 → a program beépült az új Egész életen át tartó tanulás programba (2007-2013) →a Leonardo a felsőoktatáson kívüli szakképzés területére irányult

Az EU oktatáspolitikája oktatási és képzési közösségi programok: Leonardo da Vinci Operatív célkitűzései: a szakmai alapozó oktatásban és szakképzésben és továbbképzésben érintett személyek egész Európára kiterjedő mobilitása minőségének javítása és mennyiségének növelése azzal a céllal, hogy a vállalkozásokhoz történő gyakorlatok száma az egész partnerek és más érintett szervek közötti európai szintű együttműködés minőségének életen át tartó tanulás programjának végére legalább évi 80 000-re növekedjen; az oktatási és képzési szolgáltatást nyújtó intézmények vagy szervezetek, a vállalkozások, a szociális helyzet javítása és mennyiségének növelése; az innovatív gyakorlatok fejlesztésének elősegítése a felsőfokútól eltérő szintű szakoktatás és szakképzés terén, valamint e gyakorlatoknak - többek között egyik részt vevő országból a többi országba történő - átadása; a képesítések és a kompetenciák - köztük a nem formális és informális tanulással szerzettek - átláthatóságának és elismerésének javítása; a modern idegen nyelvek tanulásának ösztönzése; az egész életen át tartó tanuláshoz kapcsolódóan az IKT alapú innovatív tartalom, a szolgáltatások, a módszertan és a gyakorlat fejlesztése

Az EU oktatáspolitikája oktatási és képzési közösségi programok: Leonardo da Vinci Általános célkitűzései:     az ismeretek, készségek és képesítések megszerzése és felhasználása céljából tartott képzéseken és továbbképzéseken részt vevő személyek támogatása a személyes fejlődés, a munkavállalói esélyek és az európai munkaerőpiacon való érvényesülés megkönnyítése érdekében; a szakoktatási és szakképzési rendszerek, intézmények és gyakorlatok minőségi javítása és az e téren megvalósuló innováció támogatása; a szakoktatás, szakképzés és mobilitás vonzóbbá tétele a munkáltatók és magánszemélyek számára, valamint a szakképzésben részt vevő munkavállalók mobilitásának elősegítése.

Az EU oktatáspolitikája oktatási és képzési közösségi programok: Leonardo da Vinci Mobilitás = kulcsszerep- koppenhágai folyamat-szakképzés, vonzerő, színvonal növelés → mobilitás megszervezésének minősége ( külföldi tartózkodás pedagógiai, nyelvi és kulturális előkészítése az európai mobilitási minőségi chartában  meghatározott alapelvek alapján), Kétféle mobilitás: (1) a szakmai alapképzés bármely formájában részt vevő gyakornokok és a szakmai továbbképzésben részt vevő munkaerő-piaci szereplők mobilitása → duális gyakornoki rendszerben vagy más, az iskolai és a munkahelyi képzést vegyítő rendszerben vagy vállalatoknál szakoktatási rendszerben részt vevő személyek (2) a szakképzési szakemberek mobilitása- tanárok, trénerek és oktatók kompetenciáinak fejlesztése, KKV-kal való együttműködés

Az EU oktatáspolitikája oktatási és képzési közösségi programok: Leonardo da Vinci Partnerségek A partnerségek célja a szakképzési intézmények, vállalatok és/vagy szociális partnerek közötti együttműködés a szakképzéssel kapcsolatos közös érdekeket érintő kérdésekben → nemzeti, regionális, helyi és ágazati szinten érdekelt felek közötti együttműködés annak érdekében, hogy biztosítsák aktív részvételüket a koppenhágai folyamat végrehajtásában, amint azt a helsinki közlemény előírja. Innováció transzfer Az innováció transzfer a Magyarországon innovációnak számító, korábbi Leonardo vagy más közösségi projekt(ek), egyéb nemzeti vagy szektoronkénti fejlesztés eredményeként működő jól bevált gyakorlat (tananyag, módszer) átvétele, adaptálása és meghonosítása a szakképzésben. Innováció fejlesztés / Tematikus hálózatok / Kiegészítő tevékenységek a szakmai oktatás és képzés keretében alkalmazandó újszerű tartalmak, módszerek és eljárások kialakításával fejlesztik a képzési rendszer minőségét, a szakképzésben érintett különböző szereplők közötti kapcsolatok erősítését szolgálják, a Leonardo da Vinci projektek céljait és eredményeit támogatják.

Az EU oktatáspolitikája oktatási és képzési közösségi programok: Leonardo da Vinci Kik pályázhatnak Minden olyan szervezet pályázhat, amely a szakképzés valamely szintjén tevékenykedik, a szakmai oktatásban – képzésben együttműködik, a felsőoktatás szintjétől eltekintve: A szakképzés területén (a felsőoktatástól eltekintve) oktatást - képzést nyújtó intézmények, szervezetek A szakképzésbe bekapcsolódó egyesületek, szövetségek (hallgatói – oktatói szövetségek, szülő-szervezetek stb.) Vállalkozások, szociális partnerek és a munka világának egyéb képviselői, beleértve a kamarákat és más érdekképviseleti szervezeteket is (pl. munkaadói, munkavállalói szervezetek) Az egész életen át tartó tanulás szempontjaihoz kapcsolódóan pályatanácsadással és információ-nyújtással foglalkozó szervezetek Az egész életen át tartó tanulás szempontjait felölelő szakmapolitika és működési rend irányelveit alakító testületek helyi, regionális és nemzeti szinten Kutatóintézetek, amelyek az egész életen át tartó tanulás kérdéseivel foglalkoznak Felsőoktatási intézmények - nem a felsőoktatásra, hanem felnőttképzési tevékenységükre fókuszálva. A programban részt vevő országok köre Az Európai Unió 27 tagállama 3 EFTA ország: Izland, Liechtenstein, Norvégia Törökország, Horvátország, Svájc

Az EU oktatáspolitikája a bolognai folyamat =az Európai Felsőoktatási Térség létrehozását célzó független, kormányközi reform folyamat (Bolognai Nyilatkozat -29 európai ország , Bologna, 1999. június 19.) ma 46 ország (aláírói az Európa Tanács Európai Kulturális Egyezményének is, elkötelezettek az Európai Felsőoktatási Térség céljai mellett) + Európai Bizottság, az Európa Tanács, az UNESCO CEPES (az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szakosított Szervezetének Európai Felsőoktatási Központja), felsőoktatási intézmények, a hallgatók, a felsőoktatásban dolgozó oktatók és kutatók, a munkaadók és a minőségbiztosítási ügynökségek képviselői.

Az EU oktatáspolitikája a bolognai folyamat Célok: •megkönnyíteni a jelenlegi és a végzett hallgatók, valamint a felsőoktatásban dolgozó oktatók és kutatók mobilitását •felkészíteni a hallgatókat későbbi szakmai pályafutásukra, a demokratikus társadalmi életben aktív állampolgárként való részvételre, támogatni személyes fejlődésüket •széles hozzáférést biztosítani magas színvonalú, demokratikus alapelveken és tudomány szabadságán alapuló felsőoktatáshoz

Az EU oktatáspolitikája a bolognai folyamat-miről szól? könnyen áttekinthető és összehasonlítható végzettségek, háromciklusú rendszerbe (Bachelor-Master-PhD) szervezve nemzeti képesítési keretrendszerek kompatibilisek Európai Felsőoktatási Térség Képesítési Keretrendszerével, és tanulási eredményeket határoznak meg a három ciklus mindegyikében • minőségbiztosítás összhangban az Európai Felsőoktatási Térség minőségbiztosítási Sztenderdjeivel és Irányelveivel • más országban szerzett végzettségek és egyéb, felsőoktatásban szerzett képesítések fair elismerése, az Európa Tanács/UNESCO Lisszaboni Elismerési Egyezményének megfelelően → a bolognai folyamat keretében olyan, a szélesebb társadalom szempontjából jelentős területeken is folyik munka, mint a felsőoktatás és a kutatás-fejlesztés/innováció közötti kapcsolatok, a méltányos részvétel a felsőoktatásban és az egész életen át tartó tanulás

Az EU oktatáspolitikája a bolognai folyamat-képzési szerkezet az alapvető keretrendszer három szintre tagolódik, három egymásra épülő oklevéllel (diplomával), amelyek bachelor (alapképzés-180/240 kr.), masters (mesterképzés 60-120-150 kr.)) és doktori fokozathoz (180 kr.) vezetnek ezek többnyire 3-4, 1,5-2, illetve 3 évet vesznek igénybe, az egyes szintek befejezése a megszerzett kreditek ( a hallgatói tanulmányi munka mértékegysége =meghatározott ismeretek elsajátításának, követelmények teljesítésének becsült ideje; 1 ECTS kredit= 30 tanulmányi munkaóra) számától függ Osztatlan képzés!

Az EU oktatáspolitikája a bolognai folyamat-képzési szerkezet Felsőfokú szakképzés (120 kr.) sajátos, felsőfokú szakképesítést nyújtó, gyakorlat központú képzés (4 félév) az alapképzésben a beszámítható kreditek száma a felsőfokú szakképzésben megszerezhető krediteknek legalább 1/3 felsőfokú végzettséget nem ad a jelentkezés feltétele: érettségi vizsga

Az EU oktatáspolitikája oktatási és képzési közösségi programok: rövidítések European Higher Education Area (EHEA) ERA European Research Area ECTS European Credit Transfer System ECVET European Credit System for Vocational Education and Training ISCED Unesco- International Standard Classification of Education 1997 IELTS, SAT, GRE, TOEFL CEFR Common European Framework of Reference for Languages 1989-1996 Council of Europe →2001. november EU Tanács →javaslat minden tagországnak EUROPASS, PISA

Az EU oktatáspolitikája Közös Európai Referenciakeret (KER) A Alapszintű nyelvhasználó (Basic User) A1 Minimumszint (Breakthrough) A2 Alapszint (Waystage) B Önálló nyelvhasználó (Independent User) B1 Küszöbszint (Threshold) –alapfok B2 Középszint (Vantage) –középfok C Mesterfokú nyelvhasználó (Proficient User) C1 Haladó (Effective Operational Proficiency) –felsőfok C2 Mesterfok (Mastery)

Köszönöm megtisztelő figyelmeteket!