Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

Projekt általános bemutatása
1 A BKV Zrt. fejlesztései, beruházásai Kovács Imre beruházási főosztályvezető BKV Zrt.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
A közösségi közlekedési szolgáltatások fejlesztése
A CBC-programok és a területi kohézió Budapest, június 6.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
A térségi vasutak, az élhető vidék október 27. A térségi vasutak, az élhető vidék – október 27. Közlekedési szövetségek alakítása, lehet ő.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Várpalota elkerülő építése
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
műszaki osztályvezető
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Tóthné Temesi Kinga Szombathely,
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
Baranya Megyei Önkormányzat
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP)
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
A hazai tervezés és a as időszak tervezésének aktualitásai
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Szervezetfejlesztési Program
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Kormányszóvivői tájékoztató A vasút reformja. Kormányszóvivői tájékoztató 1.VASÚTI TÖRVÉNY –A Kormány augusztusban elfogadta a vasúti stratégiát (Baross-program).
Kővári János országgyűlési képviselő,
S OUTH E AST T RANSPORT A XIS D ÉL - KELETI K ÖZLEKEDÉSI T ENGELY SETA Közlekedési Fórum Szombathely november 15.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
A szakma helyzete, elért eredmények, koncepció, stratégia A szakma helyzete, elért eredmények, koncepció, stratégia Thoroczkay Zsolt főosztályvezető-helyettes.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI TANÁCS RENDKÍVÜLI ÜLÉS Sopron
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A DUNA STRATÉGIA AGRÁRLOGISZTIKAI TEENDŐI Fórum november 18. Gyertyán Katalin, KözOP IH Közlekedéslogisztikai fejlesztési lehetőségek a KözOP-ban.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
TÉRSÉGI KÖZLEKEDÉS, A VIDÉK ÉLHETŐSÉGE KONFERENCIA
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
Közlekedésbiztonságra fordítható források
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Projekt eredményeinek disszeminációja – 3. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
Közlekedéstudományi Egyesület A Magyar Közlekedés helyzete az EU-ban Kápolnásnyék Február 27. A vasúti közlekedés szabályozásának súlypontjai és.
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
Dr. Bói Loránd Üzletágvezető KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedéstudományi Üzletág Közszolgáltatások pályáztatási rendszere a közúti.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
Előadás másolata:

Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések Dr. Kerékgyártó János, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztály Budapest 2013. október 2.

A közösségi közlekedés kormányzati szempontrendszere Közlekedési Stratégia felülvizsgálata Intézmény-rendszer Kormányprogram Új Széchenyi Terv Széll Kálmán Terv Szabályozási keretrendszer Közösségi közlekedés szakpolitika Menetrend -hálózat Tarifa - finanszírozás Fejlesztési projektek

I. Stratégiai háttér A magyar vasúthálózat fejlesztését az egyeztetés alatt lévő Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS) részeként kidolgozott Országos Vasútfejlesztési Koncepció (OVK) foglalja össze Az OVK célja: a magyar összközlekedési rendszerbe integrált nagy távlatú vasúti koncepció kidolgozása, a nagytávú koncepció megvalósítását szolgáló vasútfejlesztési projektek és prioritási sorrendjük meghatározása, a 2014-2020 EU tervezési időszak vasúti projektjeinek stratégiai megalapozása, és elő-megvalósíthatósági tanulmány szintű előkészítése Az Országos Területrendezési Tervről (OTrT) szóló 2003. évi XXVI. törvény jelenleg átdolgozás alatt áll, melynek során az 1222/2011. (VI. 29.) Korm. határozat tervezett fejlesztései fognak figyelembe vételre kerülni. Az M9 gyorsforgalmi út zalai szakaszával kapcsolatban a közlekedési tárca fejlesztési elképzeléseit tükröző 1222/2011. (VI. 29.) Korm. határozat készítésekor az fogalmazódott meg, hogy a Zala megye területén áthaladó É-D-i irányú tranzitforgalom problémáját elsőként a 86. sz. főút vonalában indokolt megoldani. Az M9 autóút Pacsa utáni, Nagykanizsa-Kaposvár irányú továbbépítése helyett a II. ciklusban az M9-M75 Zalaegerszeg-Pacsa-Fenékpuszta fejlesztést támogatjuk. Ez nem jelent párhuzamosságot a 86. sz. főút vonalával , ugyanakkor jelentősen javítja a jelenleg teljesen feltáratlan Észak-Zala elérhetőségét a főváros és az ország belső területei felől. Hamarosan megkezdődik a fenti szakaszokra a nyomvonal keresése a környezetvédelmi szempontok figyelembe vételével. Ütemezése, időhorizontja az NKS készítésével és az EU Fehér Könyvvel összhangban: Közép táv: 2014 – 2020 Hosszú táv: 2021 – 2027/2030 Nagy táv: 2030 – 2050

Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program 2014-2020 közötti programozási ciklus NKS, OVK Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program 2014-2020. Nagytávban, 2027 után tervezett új főutak: - Zalaszentgyörgy térsége (76. sz. főút) – Zalalövő – Bajánsenye – (Szlovénia), - Lenti térsége (86. sz. főút) – Tornyiszentmiklós (M70), - Nemesvámos (8. sz. főút) – Tapolca – Keszthely (71. sz. főút). Határidő: 2013. december 31.

Cél: A TEN-T alaphálózat fejlesztése, illeszkedve Az OVK előkészítés keretében felmérésre kerültek a vasútfejlesztési igények, a várható vasúti nagyprojektek köre Cél: A TEN-T alaphálózat fejlesztése, illeszkedve a már elkészült és megvalósítás alatti beruházásokhoz Nagytávban, 2027 után tervezett új főutak: - Zalaszentgyörgy térsége (76. sz. főút) – Zalalövő – Bajánsenye – (Szlovénia), - Lenti térsége (86. sz. főút) – Tornyiszentmiklós (M70), - Nemesvámos (8. sz. főút) – Tapolca – Keszthely (71. sz. főút). TEN-T hálózat teljes rekonstrukció forrásigénye > 3200 mdFt IKOP várható forráslehetősége vasúti projektekre 5-700 mdFt Forráshiány kezelése: Fejlesztések priorizálásával Pályarehabilitációs projektek indításával

II. Külső szabályozási környezet változása 1. A használat arányos útdíj bevezetésének hatása a vasúti árufuvarozásra Forrás: az Eurostat Transport Statistics évkönyvének legfrissebb tonna-km adatai. Viszonyítási alap az adott ország használatarányos útdíj bevezetésének évét megelőző évben mért vasúti áruforgalom. Ehhez képesti %-os változás látható a diagramon. A néha látszólag nagyszerű használatarányos útdíj eredmények mellett nem szabad elfeledkezni arról, hogy a gazdasági összefüggések nem egydimenziósak (a grafikonokon nagyon jó látszik a 2008-ban kezdődő gazdasági válság miatti visszaesés, de magyarázó tényező lehet az áruszállítási liberalizáció is) és ok-okozati kapcsolat igen ritkán fordul elő.  

2. Új törvényi keretrendszer a személyszállításnak 1. Új jogszabályi keretek: Személyszállítási törvény – 2012. július 1. Komplex jogszabály, szakmai, finanszírozási és versenyképességi szabályokat magában foglalja Homogén, konzisztens és kiszámítható szabályozási környezet 2. Piaci modell (összhangban a 1370/2007/EK rendelettel): Vasút: 10 éves közszolgáltatási szerződés közvetlen odaítéléssel 2014. január 1-jétől Közúti személyszállítás: a közszolgáltatási szerződések versenyeztetéssel történő odaítélése 2017. január 1-jétől

3. 10 éves vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződés kötése a MÁV-START Zrt-vel és a GYSEV Zrt-vel Mind a megrendelői, mind a szolgáltatói oldalnak egy kiszámíthatóbb, előre tervezhetőbb keretet teremt, a munkahelyek megtartását, stabilitását segítik elő, továbbá mind a vasúti szakma, mind a vasutas társadalom társadalmi megbecsülését erősítik. E két szerződés feltétele volt annak, hogy a két szolgáltató EU-s finanszírozásból összesen 48 motorvonatot üzembe tudjon helyezni. Lehetőséget teremt továbbá arra is, hogy a 2014-2020. közötti időszakban minél nagyobb mértékben kerüljön sor a fejlesztési források felhasználására. Jogi kereteit az új személyszállítási törvény és az EU 1370/2007/EK rendelete adja. A szerződések megkötését közel 1 éves előkészítő munka előzte meg. Pályáztatás nélkül, közvetlen odaítéléssel kerültek megkötésre, megerősítve ezzel a nemzeti vasútvállalatok piaci helyzetét, és biztosítva a vasúti személyszállítási közszolgáltatások zavartalan nyújtását. Az EU és a személyszállítási törvény elvárásainak megfelelő hosszú távú közszolgáltatási szerződések. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (mint a Magyar Állam képviselője) által a MÁV-START Zrt-vel és a GYSEV Zrt-vel kötendő 10 éves időtartamú vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződés aláírás A szerződés jogi kereteit az új személyszállítási törvény, valamint az EU 1370/2007/EK rendelete adja. A szerződés pályáztatás nélkül, közvetlen odaítéléssel került megkötésre, megerősítve ezzel a nemzeti vasútvállalatok piaci helyzetét, és biztosítva a vasúti személyszállítási közszolgáltatások zavartalan nyújtását. A szerződés megkötését közel 1 éves előkészítő munka előzte meg, amelyben a vasútvállalatok, valamint a kormányzati szakemberek (NFM, NFM TVI, NGM) részt vettek. A szerződés 10 évre szól, ezzel első ízben köttetett az EU és a személyszállítási törvény elvárásainak megfelelő, hosszú távú közszolgáltatási szerződés. A tíz éves időtartamú szerződés mind a megrendelői, mind a szolgáltatói oldalnak egy kiszámíthatóbb, előre tervezhetőbb keretet teremt. Fontos momentum e szerződések aláírása azon szempontból is, hogy mindkét szolgáltató esetében a vasúti közösségi közlekedési szolgáltatások volumenének szinten tartásával, kiszámíthatóvá tételével a munkahelyek megtartását, stabilitását segítik elő, továbbá mind a vasúti szakma, mind a vasutas társadalom társadalmi rangját és megbecsülését erősítik. A szerződésekben helyet kapnak: a közszolgáltatási menetrend, valamint annak előkészítésével és módosításával kapcsolatos szabályok, a szolgáltatót megillető kizárólagos jogok és annak korlátozása feltételei, a finanszírozás szabályai, ezen belül a bevételekkel nem fedezett indokolt költségek számításának szabályai, a felek közötti együttműködésre és a szerződés megszűnésére vonatkozó szabályok, az adatszolgáltatási kötelezettséggel  kapcsolatos előírások, a szolgáltatási szint megállapodás és a szolgáltatási szint mérésének szabályai, a megrendelői ellenőrzés szabályai, továbbá a belföldi közforgalmú menetrend szerinti vasúti személyszállítás legmagasabb díjairól szóló rendelkezések. E két szerződés feltétele annak, hogy EU-s finanszírozásból a MÁV-START 42 db , a GYSEV 6 db FLIRT motorkocsi gyártására tudott szerződést kötni. Ennek köszönhetően 2015 szeptemberéig a két szolgáltató összesen 48 motorvonatot tud üzembe helyezni az utazóközönség jobb, kényelmesebb kiszolgálása érdekében. A 10 éves időtartamú szerződés lehetőséget teremt továbbá arra is, hogy a 2014-2020. közötti időszakban minél nagyobb mértékben kerüljön sor a fejlesztési források felhasználására.

III. Közösségi közlekedés átalakítása 1. A közlekedési szolgáltatók szervezeti korszerűsítése méretgazdaságos, de még versenyképes társasági kereteinek kialakítása hatékonyságnövelés szolgáltatási szint emelése A közúti személyszállításban: felkészülés a szabályozott versenyre, regionális összevonás A vasúti személyszállításban: felkészülés a 10 éves közszolgáltatási szerződés műk, valamint a pályaműködtetés és személyszállítási tevékenység szétválasztására

A vasút prioritása, alágazatok összehangolása 2. Menetrend – hálózat Vasúti közlekedés: Jelenlegi hálózatok és kapacitás fenntartása (7700 km) prioritás az elővárosi és távolsági közlekedésben Közúti személyszállítás: ráhordó/elhordó funkciók, kapacitás-kiegészítés, meghatározó szerep a regionális közlekedésben, alapellátás Városi elővárosi közlekedés: Integrált közlekedési rendszerek Hálózatok, menetrendek összehangolása A vasút prioritása, alágazatok összehangolása

3. Tarifa-rendszerek korszerű árképzési rendszer, az egyéni közlekedéssel szemben versenyképest árak, regionális/országos/elővárosi tarifarendszerek kialakítása, felárak, mint a munkamegosztást befolyásoló eszköz átjárhatóság, átláthatóság, ITS

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!