Szuverenitás az Európai Unióban mint szerződési probléma Az új intézményi közgazdaságtan nézőpontja „Az állam szuverenitása: eszmény és/vagy valóság” konferencia,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Területi koordinációs kapacitások vizsgálata Szepesi Balázs A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 2 5.
Advertisements

A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat modernizációjának értékelése Cseres-Gergely Zsombor – Scharle Ágota -
A CBC-programok és a területi kohézió Budapest, június 6.
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
A neo-weberiánus állam vonzásában Stumpf István Századvég Alapítvány, Elnök MKT 46. Közgazdász-vándorgyűlés Eger június
Ésszerűség - sportszerűség
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
Gyermekszegénység – uniós prioritások és a magyar elnökség lehetőségei.
A személyek szabad áramlásának közpolitikai elemzése
Majoros András GAZDASÁGPOLITIKA 2009/2010. II. Majoros András
EU alapismeretek E-Learning.
1 Területi koordinációs kapacitások Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH) Péti Márton főtervező.
A vállalat szervezete.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás 1 Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás 1 DátumTémakör szeptember.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 1. előadás 1 DátumTémakör szeptember 11.Bevezetés – a kurzus programjának és követelményeinek ismertetése.
Elmélettörténet Új intézményi iskola. Irányzatok Az 1970-es években bontakozik ki Előfutár: Ronald Coase, 1937-es és as cikkeire támaszkodnak Irányzatok:
A stratégiai tervezés történeti háttere
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 2. Előadás vázlata
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Intézményi fejlettség a Duna-stratégia makrorégióban
Térbeliség és fejlődés: a kohéziós politika új irányából adódó lehetőségek és feladatok Magyarországon néhány gondolat.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
MTA Regionális Kutatások Központja Tájékoztatás a Vidékfejlesztési Albizottság november 28-i üléséről Dr. Finta István Ph.D.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSÉI TERV (NSRK 2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK NÉHÁNY VITAPONTJA Dr. Faragó László MTA RKK 44. Közgazdász vándorgyűlés, Nyíregyháza.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
EU IV.. Európa Parlament – Strassbourg Titkársága - Luxemburg - tagországok állampolgárai választják a tagjait (Magyarország 23 fő) - elfogadja a költségvetést.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A szervezeti felépítés definíciója
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A többszintű kormányzás – többpólusú kormányzás értelmezése Az Európai Unió irányításának sajátosságai.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A Nemzeti Civil Alapprogram szervezeti felépítése, feladat- és hatáskörök Előadó: dr. Ugron Gáspár.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Az igazságszolgáltatás szociológiája
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
A védett ismeret (know-how) "terjedésének" magánjogi aspektusai Dr
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Milyen követelmények érvényesüljenek a versenyjogi ügyek közgazdasági értékelésekor, különösen bírósági felülvizsgálat esetén? Csorba Gergely MTA KRTK.
Hatásértékelés szerepe Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Értékelési Divízió Nemzetközi értékelési konferencia, Budapest, május 6-7.
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
Közigazgatási Jog 4. Európai közigazgatás, 3. előadás szeptember Az EU központi szerveinek általános jellemzői Nincs önálló (saját) EU intézményrendszer.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
Az egészségügyi szakképzés minőségügye, kihívások és intézkedések György Annamária szeptember 17. "ISOFÓRUM XXII. NMK"
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Európai pénzügyi intézményrendszer
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

Szuverenitás az Európai Unióban mint szerződési probléma Az új intézményi közgazdaságtan nézőpontja „Az állam szuverenitása: eszmény és/vagy valóság” konferencia, MTA TK JTI, Mike Károly, PhD, tudományos főmunkatárs HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A használható tudásért 1051 Budapest Október 6. utca 19.

Mit jelent az, hogy az Európai Unióban a tagállamok a „szuverenitásuk egy részét az Európai Unióra ruházzák”? Új intézményi közgazdaságtan válasza 2

. Új intézményi közgazdaságtan • Ronald Coase, Douglass North, Oliver Williamson, Elinor Ostrom, (James Buchanan) • Alapvető közgazdasági probléma: az együttműködés, nem a verseny • Intézmények mint az együttműködést támogató vagy gátló játékszabályok • Szerződések mint az intézményi elemzés építőkockái: – a „szerződések lencséjén keresztül” vizsgálni mindenféle gazdasági jelenséget (Williamson) – Kontraktuális megközelítés kiterjesztése politikai jelenségekre (Buchanan, Dixit, Moe) • Szerződés tág értelemben: együttműködés irányítási struktúrája (governance structure) 3 Ronald H. Coase

Az Európai Unió mint hosszú távú szerződés • Római Szerződés – hosszú távú szerződéses kapcsolat • Anarchikus környezetben önkikényszerítő szerződés • Önkikényszerítés korlátja: kollektív cselekvés dilemmái: koordináció és fogolydilemma • Államközi szerződés esetén: ismétlődő játék – ösztönzés reputáció fenntartására: – Szereplők nagy száma, együttműködés „mélysége” – sérülékenység • „Harmadik fél” létrehozása mint koordináló és kikényszerítő aktor: Európai Bizottság és Bíróság. 4

Megbízó-felügyelő-megbízott kapcsolat • Hatáskör delegálása a szupranacionális szervezeteknek: ex ante megállapodást elősegítő koordináció és ex post érvényesítés • Opportunizmus problémája – vö. USA: „megbízott a megbízó helyére lép” (Josselin-Marciano 2000) – Szerződéses korlátok: • Tagállamok (Tanács) döntenek a közös politikákról • Végrehajtásuk tagállami hatáskörben • Megbízó-felügyelő-megbízott viszony (Tallberg 2003) 5

Szuverenitás mint szerződési probléma • „Szuverenitás átruházása”: – Először tisztázni: koordinációs és szerződéskikényszerítő funkció – Tagállam dilemmája a felügyelő kontrollja: • Nem teljes szerződés: mozgástér • Szerződésszegés szankcionálása kollektív cselekvést igényel • Európai integráció dinamikája: – Közös politikák körének kiterjedése – Szerződéses feszültség: • Felügyelők törekvése hatáskörük bővítésére • Tagállamok törekvése szerződéses korlátok érvényesítésére • Bíróság vs Bizottság • (Európai Parlament mint a felügyelő felügyelője?) 6

Kohéziós politika példája • Mike Károly – Balás Gábor (2014): Contracting for Structural Funds. HÉTFA Working Paper No. 8 • Pénzügyi transzfermechanizmus „europaizálása”: Bizottság felügyeleti funkciója – válasz a befizetők elvárására • Szerződés irányítási struktúrája: „programozás” - felügyelő korlátozott autonómiája: – Költségvetés rögzített időszakra Tanács hatáskörében – Végrehajtás tagállami hatáskörben – Bizottság formális szerződése tagállammal – hierarchia helyett „arm’s length contract” 7

Kohéziós politika példája • Projekt formájú szerződés Bizottság és tagállam között – verifikálhatóság árnyékában: nagyfokú merev formalizmus – szabályszerűség és mérhető, rövidtávú indikátorok – „belső szuverenitás” nem szándékolt korlátozása: • nem a szakpolitikai célokban • hanem a kormányzás (belső szerződések) módjában • mérhetőség mint alapvető szerződési probléma: jól vs. rosszul mérhető beavatkozások– szerződési forma és tartalom összhangjának hiánya 8

Néhány következtetés • Szuverenitás átruházása – Nem zéró, hanem pozitív összegű játék – Szerződés: kooperáció és konfliktus : • Tagállamok cselekvési lehetőségei bővülnek – megtehetik, amit eddig nem - szuverenitásuk nő? • Ennek ára a „kezeik megkötése” és hatáskörök delegálása – szuverenitásuk csökken? – Szuverenitás fogalma korlátozottan alkalmas a viszony megragadására – DE: megbízási viszony iránya (még) egyértelmű: • Megbízó mint szuverén. 9

Köszönöm a figyelmet! Mike Károly HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ 1051 Budapest Október 6. u