Járműipari beszállítók fejlesztése a Kecskeméti Főiskolán A Főiskola tervei a MAJOSZ-szal kötött együttműködési megállapodás keretében végzendő közös munkáról.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
Norvég Alap Zöld ipari innováció. Célok – Zöld ipari innováció Zöld vállalkozások versenyképességének erősítése, meglévő iparágak zöldebbé tétele, zöld.
Aktuális pályázati lehetőségek
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
Kecskemét és Mercedes Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. és a Kecskeméti Főiskola együttműködése Prof. Dr. Belina Károly Dékán, GAMF Kar Kecskeméti.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
Pannon Logisztikai Klaszter. Nyugat-Dunántúli Régió.
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Innovatív üzleti parkok fejlesztése az innováció és a vállalkozó szellem előmozdítása érdekében a Dél- Kelet Európai térségben FIDIBE.
Az Egyetem, mint az innováció motorja ELTE Innovációs Nap Az Egyetem, mint az innováció motorja Fábián István, rektor Debrecen, február 26.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Hegyi Csilla osztályvezető Innovációs és K+F Főosztály
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
Nyugat-Pannon Térségi Iparfejlesztési Stratégia 2020 Möglichkeiten und Lokalisationsvorteile der Region im Fahrzeugindustrie A térség lehetőségei, lokalizációs.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
COACH BioEnergy A biomassza energetikai hasznosításának erősítése és népszerűsítése Közép-Európában – egy nemzetközi információs és tanácsadói hálózat.
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
Foglalkoztatási Fórum Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum 2011
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
Innovatív gazdaságfejlesztési központ Hargita megyében – Hargita Business Center – Vállalkozói inkubátorház.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
COACH BioEnergy A biomassza energetikai célú hasznosításának erősítése és népszerűsítése Közép-Európában – nemzetközi információs és tanácsadói hálózat.
Fókuszban a tudományos műhelymunka Harmadik országos TDK-fórum október Dr. András István rektor.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Mitől innovatív egy vállalkozás?
Dr. Husvéth Ferenc Tudományos ügyekért felelős rektorhelyettes június 22.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
1 INNOVÁCIÓS TEVÉKENYSÉG A TECHNOLÓGIAI CENTRUM KERETÉBEN Innotech Konferencia Pannon Fejlesztési Alapítvány Bemutatkozó prezentáció Dr. Háry.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Salgótarján, május 19.. Pályázók köre: kisvállalkozások Támogatható tevékenységek és a támogatás mértéke: -Projektötlet minősítése – max. 3 millió.
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
Miskolc, október 21. dr.Szilágyiné Baán Anna titkár
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
A Mercedes-Benz duális szakmunkás képzés bemutatása
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
Előadás másolata:

Járműipari beszállítók fejlesztése a Kecskeméti Főiskolán A Főiskola tervei a MAJOSZ-szal kötött együttműködési megállapodás keretében végzendő közös munkáról MAJOSZ Közgyűlés 2012. Dr. Lukács Pál Főiskolai tanár Jármű Ipari Tudásközpont – Megbízott igazgató Fót, 2012. május 11.

2012. március 29-én hivatalosan is elindult a termelés Mercedes gyár 2012. március 29-én hivatalosan is elindult a termelés A bejelentések alapján az új gyártmányokra való keresleti számok az eredeti 2.500 mellé további 500 új munkavállaló felvételét teszik szükségessé 2012. végéig A beszállítói kör bővülése a magyar modell megjelenésével esedékes (TIER1-hez csatlakozva) Ipari parkban és gyárkapun kívül egyaránt Összetételük: műszerfal, kipufogórendszer, műanyag elemek

Kapcsolatunk az MBMH Kft-vel Mercedes gyár Kapcsolatunk az MBMH Kft-vel Rendszeresek az egyeztetések Mindennek alapja a Stratégiai Együttműködési Megállapodás Stratégiai Együttműködési Megállapodás megkötése 2010. november 5-én Közös projektek, különösen a Duális Képzés megindítása, 2012. szeptembertől 12 MBMH-ás hallgatóval és 14 Knorr-Bremse duális hallgatóval Járműtechnológiai Tanszék megkezdett felépítése, járműmérnöki alapszak akkreditáltatása a Járműgyártó Szakiránnyal, normál járműmérnökök képzése 2012. szeptemberében indul (további kapcsolódó szakirányok – Logisztika, Fényezés) Vízválasztóhoz érkezett az eddigi együttműködés A tervezési időszak véget ért, a Tanszék épülete 2012. augusztusára szerkezetkész lesz, a berendezések teljes telepítése 2012. év végéig megvalósul Az MBMH jelentős mennyiségű oktatási segédanyaggal támogatja a további oktatási munkát A Főiskola az AIPA-án keresztül részt vesz a Térség gazdaságfejlesztési modelljének kialakításában/működtetésében

Térségi gazdaságfejlesztés - AIPA A közös erőfeszítéseknek hála az AIPA tevékenysége kapcsán 133 projekt született A megvalósítás három ütemben zajlott/zajlik 2012-ig; az összes HR, alapvető infrastrukturális, K+F 2017-ig; társadalmi, átfogó infrastrukturális, logisztikai, fizikai, K+F 2020-ig; beszállítói, K+F, infrastruktúra A Kecskeméti Főiskola pályázati eredményessége Két TÁMOP pályázat (Techtranszfer, Tananyag - továbbiak) A TIOP pályázat (Infrastruktúra fejlesztés) Az oktatási és K+F alapok lerakása evvel biztosított „Kecskemét, mint Zöldgazdasági mintaváros” koncepció elkészítése Az AIPA projektportfolió egyik meghatározó projektjéhez kiemelt kormányzati támogatás várható

A térségi gazdaságfejlesztés fő fókusza Követelmények, Stratégiák, Tervezés MBMH-hoz igazodóan Ipar és gazdaság Fejlesztés, KKV fókuszú megvalósítás Új program előkészítés, eredmények újra hasznosítása MBMH elvárások alapján gyárnyitásra felkészülés Ipar-, és gazdaságfejlesztésre történő felkészülés I fázis Ipar és gazdaságfejlesztési program megvalósítása Térségi feltételek képessé válása II fázis Ipar-, és gazdaság fejlesztés megerősítése Megújuló program előkészítése III fázis Hálózatokban történő együttműködés prioritása! 2010 -2012-ig 2012 -2017-ig 2017 -2020-ig

Projekt portfólió - AIPA Fizikai környezet Társadalmi környezet Logisztika PR Infrastruktúra Közművek (utak, víz, szennyvíz, hő, villamos energia), vasúti szárnyvonal Beszállítói forgalom modellezése Iparvágány fejlesztés Parlagfű mentesítés Több nyelvű és nemzetiségű oktatási létesítmények, „egyablakos” ügyintéző központ Német és egyéb nyelvű hitélet Beszállítókat tömörítő ipari park, Vasúti logisztikai központ, Innovációs központ, inkubátorház Kulturális létesítmények (bölcsőde, óvoda, ált. iskola, hitéleti létesítmények, német nemzetiségi közösségi házak) Humán erőforrás KeFo Gépjármű Tanszék létrehozása Egységes járműmérnöki szakirányokra irányuló tananyagfejlesztés (BME/KEFO/GYŐR) KeFo GJT infrastruktúrájának kialakítása FSZ, főiskolai (BSc) és egyetemi (MSc) szintű képzés, Egészségügyi ellátás összehangolása, rehabilitációs és munkaegészségügyi szolgáltatások fejlesztése Szakképzés és szakmunkásképzés összehangolása a felsőoktatással Munkaerő mobilitásának biztosítása, Közösségi közlekedés fejlesztése Rugalmas munkaerő szállítás MTMI képzések népszerűsítése, toborzás, munkaerő megtartása, természetbeni juttatások Önkormányzati roadshow Kutatás- fejlesztés és innováció Alternatív energiatermelési módok kutatása, anyag- és energiatakarékos, környezetbarát technológiák Akkreditált Gépjármű laborok Járműteszt pálya Társadalmi-demográfiai helyzetkép felmérése, szociológiai stratégiai terv, inverz „agyelszívás”-i program Tudás- és technológia-transzfer, K+F kiszervezés, Tesztlétesítmények, kompetencia-központok kialakítása Tudományos eredmények disszeminációja Beszerzés, beszállítói rendszerek Újrahasznosítás, hulladék-gazdálkodás Beszállítói kompetencia-központ A potenciális beszállítók felmérése és helyzetbe hozása Szolgáltatás-kiszervezés, szerviz-infrastruktúra Adatbank létrehozása Gazdaságfejlesztési mintaprojekt, Tőkevonzás kommunikációja

A KKV-ék jövőbeli érvényesülési lehetőségei Az autógyártók, az OEM-ek és nagybeszállítók igényei A globalizáció folytán növekszik a gyárkapun kívülre szervezett tevékenység A beszállítói hierarchia alacsonyabb szintjén levő, főként magyar tulajdonú KKV-ra az eddigi árnyomás mellett, új elvárások várnak A magyar vállalatok csak munkabér alapú versenyképessége a 2000-es évek elejére elolvadt, ma már több kell! A KKV-ék szükséges válasza minderre Növelni kell a K+F és innovációs képességet, mert így lehet a kiszervezett feladatokat átvenni Ehhez a fehérgalléros állományt (mérnök, technikus) növelni kell Ésszerű mértékű technológiai innováció mellett erősíteni kell az együttműködést a helyi műszaki felsőoktatási intézménnyel (KF) és a Klaszterekkel (AIPA, Hírös, 3P)

A KKV-ék jövőbeli érvényesülési lehetőségei Mivel járulhat ehhez hozzá az AIPA? Egységesen képviseli a térségi gazdaságfejlesztési koncepció kialakítása során a KKV-fejlesztési igényeket Lobbizik a KKV-ék innovációs és K+F képesség növeléséhez tartozó források kormányzati allokációja érdekében Felkészíti a térségi KKV-ket a 2013-2020 közötti új költségvetési időszak megnövekedett lehetőségeire Mit adhat ehhez a Kecskeméti Főiskola? A bevezetésre került járműmérnöki képzés mindehhez mérnököt „állít elő” – fehérgalléros munkavállalók biztosítása Az új Tanszék és a Főiskola az első időszakban a KKV-ék támogatására rendezkedik be eszköz- és infrastruktúra fejlesztése során A létrejött tudásközpontok (JIT és Környezetbarát Technológiák Tudásközpont) elsődlegesen a KKV-együttműködésre építenek

A KKV-ék jövőbeli érvényesülési lehetőségei Tudásközpontok létrehozása a Kecskeméti Főiskolán A Főiskola az elmúlt időszakban két Tudásközpontot hozott létre a térségi fejlődési/fejlesztési folyamatok lekövetése, az iparral való intenzív kapcsolattartás érdekében: 2010. október 1-jével létrejött a Jármű Ipari Tudásközpont (JIT) 2011. február 23-án megalakult a Környezetbarát Technológiák Tudásközpont (K2T2) A Tudásközpontok célja az intenzív kapcsolattartás az iparvállalatokkal, a Főiskola infrastruktúrájának elsődlegesen a KKV-ék fejlesztésének szolgálatába történő állítása, illetve ilyen irányú fejlesztése A gyakorlati kapcsolattartás érdekében szükséges a Techtranszfer Irodák működése, amelyek kvázi hídként, kapcsolatteremtő erőként működnek a Főiskola és a gazdaság között, beágyazva a Főiskola szervezetébe, mégis egy „nyitott ablakként” kitárulva az együttműködések irányában A Tudásközpontok működése megkezdődött, zajlik az első projektek beindítása.

A KKV-ék jövőbeli érvényesülési lehetőségei

A KKV-ék jövőbeli érvényesülési lehetőségei

Regionális fejlesztési kompetenciák érvényesülése

Primer és szekunder kompetenciák a műszaki felsőoktatásban Elsődleges kompetencia Másodlagos kompetencia BME Jármű technológiák Jármű elektronika Mechatronika Gyártás Kecskeméti Főiskola Anyagtechnológia Jármű-technológiák Miskolci Egyetem Hajtáslánc Gyártástechnológia Anyagtudomány Óbudai Egyetem Járműmérnöki ágak Pannon Egyetem Tüzelő- és kenőanyagok Informatika Széchenyi Egyetem Motor és hajtáslánc Járműgyártás

Az együttműködések részletezett területei Oktatási együttműködés Ipari igényeken alapuló közös tananyagfejlesztés Az Intézmény profiljára épülő további képzési programok kialakítása Más intézmények oktatóinak továbbképzése Az oktatásban részt vevő személyzet egymás közötti időszakos cseréje Infrastruktúra és finanszírozás Közös beadású EU-s és helyi pályázatok Közös projektek a helyi KKV-ék K+F képességének javítására Spin-off és start-up vállalkozások közös létesítése Az oktatási és K+F infrastruktúra közös használata Közös fejlesztések és képességek Az autóipari előrejelzéseken alapuló közös stratégiai tervezés Közös akkreditációs folyamatok Intézetek közötti K+F folyamatok, alapkutatási és tudásmenedzsment tevékenységek „Virtuális” K+F intézmények létrehozása Közös PhD programok A mérnöki hivatás közös marketingen alapuló népszerűsítése Az autóipari vállalatokkal való egyeztetési fórumok közös (vagy direkt) létrehozása A tudás és tapasztalat időszakos megosztása, best-pactice gyakorlat kialakítása

Versenyképességi szerződés A Magyar Köztársaság Kormánya a Nemzetgazdasági Minisztériumon keresztül húzóágazati versenyképességi szerződéseket kíván kötni. A járműipari oktatásban részt vevő felsőoktatási intézmények: Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Kecskeméti Főiskola Miskolci Egyetem Óbudai Egyetem Pannon Egyetem Széchenyi István Egyetem Az autóipar vonatkozásában a Kormányzat az egyes regionális kulcsszereplőkkel kíván megállapodni, így Kecskemét vonatkozásában elsődlegesen a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. és a hozzá kapcsolódó beszállítók jöhetnek szóba. Cél: Versenyképességi/kiválósági szerződés létrehozása és aláírása, majd erre épülő, kompetenciaalapú munkavégzés meghatározott projekt-portfólióban.

Versenyképességi szerződés A projekt célkitűzései: A projekt célja, hogy a meglévő együttműködéseken alapulva, a Mercedes mentorálásával, a régió intézményei (felsőoktatás, technológia intenzív nagy, közép és kisvállalatok) bevonásával olyan tudáskoncentráció jöjjön létre, amely: Kapcsolódik a Mercedes-el aláírandó versenyképességi szerződés hosszú távú céljaihoz; Olyan szakmai területet fed le, amely eredményei közvetlenül alkalmazhatóak a versenyképességi szerződés által megjelölt területeken; Épít a régióban működő intézmények jelenlegi szakmai tudására és felhasználja azok jövőbeni fejlődése által biztosított lehetőségeket; Közép- és rövidtávon hozzájárul az akadémiai és a versenyszféra együttműködésének továbbfejlesztéséhez megteremtve ennek szervezeti és infrastrukturális feltételeit; Versenyképes termékhez, nemzetközi szinten is kiemelkedő szakmai tudást eredményez.

Versenyképességi szerződés

Versenyképességi szerződés A projekt szakmai felépítése: A projekt 2 főprogramot és 9 projekt csoportot tartalmaz 1. főprogram – Szerkezeti anyagok kutatása Növelt szilárdságú anyagok Könnyű fémek mint szerkezeti anyagok Gumi és műanyag Súrlódó anyagok Nem szilárd szerkezeti anyagok 2. főprogram - Kompetencia építés, platform technológiák Nanotechnológiai kutatások Anyagszerkezeti tulajdonságok mérése Új generációs anyagokkal kapcsolatos számítási, modellezési kompetenciák Az anyagokkal kapcsolatos környezeti aspektusok (alacsony környezetterhelés, újrahasznosítás, stb.)

Versenyképességi szerződés

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Dr. Lukács Pál Kecskeméti Főiskola, GAMF Kar Főiskolai tanár Jármú Ipari Tudásközpont (JIT) Megbízott igazgató Email: lukacs.pal@gamf.kefo.hu Mobil: 30/6259059