Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése Komplex Logisztikai csomópont részeként A magyar repterek fejlesztési lehetőségei 2006. március 29 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Jakab Ferenc polgármester
Területfejlesztési lehetőségek? MIBŐL? Forrás? Jól kereső lakosság- sok adóbevétel Nagyvállalatok betelepítése – iparűzési és egyéb adók Ha nincs, mit tehet az ÖK? Javíthat-e a politika az elszegényedett térségek helyzetén? Hogyan tudja ezt minimális forrásból megoldani, lehetőleg más pénzén? Földrajzi adottságok és az EU lehetőségeinek kihasználása!
Jelenlegi munkanélküliségi adatok 1 Jelenlegi munkanélküliségi adatok 1. Dél-Alföld Bács-Kiskun megye Kalocsai kistérség
Jelenlegi munkanélküliségi adatok 2 Jelenlegi munkanélküliségi adatok 2. Dél-Alföld Bács-Kiskun megye Kalocsai kistérség
Vándorlási egyenleg Dél-Alföld Bács-Kiskun megye Kalocsai kistérség
Befektetett külföldi tőke Dél-Alföld Bács-Kiskun megye Kalocsai kistérség
Lakónépesség változás
ÓKOR Római légiók felvonulásához útépítések kellettek Az utak biztonságosak voltak és elkezdték használni a kereskedők is Korabeli logisztika lehetőségei alapján közeli csomópontok
Középkor Várak az utak keresztezéseinél – folyó átkelőknél Lovas közlekedés, modernebb áruszállítás – nagyobb távolságra egymástól Kezdetben katonai, később ipari és kereskedelmi csomópontok
Újkor Technikai fejlődés Tengerek és óceánok meghódítása Vasút feltalálása Új katonai és kereskedelmi csomópontok Újkor
XX. század A repülés évszázada A repülés hadi, majd polgári alkalmazása A közúti, vasúti, vízi és légi szállítás kombinálása
XX. század Katonai stratégiai csomópontok egyben polgári logisztikai központok is. Duna egyben védelmi vonal is: - Budapest - Dunaföldvár - Baja hidak és vasút keresztezés
II. Világháború után A hadsereg az új technikai színvonalnak megfelelően elfoglalta a stratégiai helyeket Jogi aggályok nincsenek! A diktatúrában nem gond a hely elfoglalása. Műszaki gondok nincsenek. Tervgazdaság – nincs ár! Magyarország a nyugati invázióhoz alakítva felvonulási terület!
XXI. század Manapság a pénz a fegyver A politika pedig ahhoz kell hogy mindig tudjuk, mikor és hova lőjünk!
EU léptékű gondolkodás EU közlekedéspolitika 7. számú …. A Duna-Majna-Rajna vízi út
Foktő – Kalocsa helye
Vasúthálozat
Jövőbeni fejlesztések M6 Híd paksnál 51-es út felújítás
Vegyük számba mink van! 450 ha repülőtér (Ferihegy I méretű) 40 ha ipari park (50 %-ban hasznosítva) 60 ha kikötő terület (szándéknyilatkozat) Vasút (iparvágány 2 km-re a Dunától) Ipari park elkerülő út 4 éven belül épül: - új 51 –es út, M6-os Paksig, híd Paksnál, Paks – Dombóvár – Fiume vasút
Foktő –Kikötő – Reptér - Vasút Logisztikai központ helye
Ipari park – Kikötő – Reptér Hasznosítási modell
Ipari Park
Intervenciós raktárak Gabonatároló 300.000 tonna BIOETANOL üzem 100.000 tonna/év
Reptér
Politika valamennyi politikai pártnak az érdeke az elmaradott térségek felzárkóztatása nem titkolt cél, hogy egyes fejlesztések hatásai minél több kistérséget és régiót érintsenek minél kevesebbért a Moszkva – Kijev – Záhony – Debrecen – Szolnok – Kalocsa – Fiume vasút az ország leghátrányosabb helyzetű térségein segítene a mezőgazdasági termékértékesítésen túl a kereskedelem és a szállítás teremtené a munkahelyeket A szükséges fejlesztés ára (36 millió Ft/km) összesen 5 km autópálya ára!
Európai logisztikai csomópont?