Az angol reneszánsz színház
Színpadok típusai Szimultán színpad:Előfüggöny nincs,kamasz fiúk játsszák a női szerepeket,jelenetek egybefolytak. Díszletet nem alkalmaztak,kellékeket azonban igen.A színészek a színpadon öltöztek át. Processziós színpad: Itt a néző vándorolt egyik jelenetről a másikra. Kocsiszínpad: A kocsikat rendezték be színpadnak,majd azok körbehaladtak.
Shakespeare színháza, a Globe: A többemeletes, fából készült színházépület felül nyitott volt Az épület 8 szög alakú.
Színházról Az épület kör vagy nyolcszög alakú A falak mentén, három szinten erkély húzódott. Itt voltak az ülőhelyek az arisztokraták, a módosabb polgárok számára. A szegényebbek álltak. A színpadfelépítés: Egy nézőtérre benyúló kötény- vagy előszínpad; a tényleges nagyszínpad, mindkettő a szabadtéri jelenetek számára. A színpad hátulján függönnyel elválasztható rész, az ún. szobabelső jelenetek számára. E fölött erkély, az erkély- vagy bástyajelenetek számára.
A színtársulat 12–16 főből áll, állandó szerepköre csak a tragikus hősnek és a komikus színésznek van. A női szerepeket kamaszfiúk játsszák. Az előadást szünet nélkül, egyhuzamban játsszák, függöny nincs. Az épületek fedetlenek, az előadásokat általában délután három órától sötétedésig tartják. Díszlet nincs, illetve csak jelzés szerű. A színészi játék:A harsánytól jut el fokozatosan a belső átélésig
Angol reneszánsz dráma Reneszánsz szó jelentése: újjászületés XVI. Század végére Anglia lett Európa nagyhatalma,Erzsébet királynő lett az uralkodó,az ő halála után megkezdődtek a trónkövetelő harcok, ami később Shakespeare királydrámáinak ihletője lett.
- misztériumdrámát (a Biblia történetét dolgozza fel) A középkori színjátszás a valláshoz és különböző vallási alkalmakhoz kapcsolódik. A színházakban előadtak: - misztériumdrámát (a Biblia történetét dolgozza fel) - mirákulumot (szentek életérõl szóló történetek) - moralitásdrámák (megszemélyesített jellemvonások, erények és bûnök harcolnak az emberi lélekért)
Reneszánsz dráma jellemzői Középkori drámákból a tér és idő kezelése,a hangulati ellentétesség,a hangelemek kevertsége maradt meg. A tér és az idő nem korlátozta a cselekmény bonyolítását: egy-egy dráma eseményei változatos színterekben játszódtak, idõtartamuk több évet is eltarthattak Az angol drámát mégis az tette naggyá, hogy nem alkalmazkodott semmiféle merev szabályokhoz. Tudatos szerkezettel összefogott, sûrített, a figyelmet mindvégig ébren tartó, gyorsan pergõ, mozgalmas cselekményt, valódi drámai küzdelmet és sokoldalú, árnyalt jellemrajzot mutat.
Shakespeare (1564-1616) Shakespeare a világirodalom egyik legnagyobb klasszikusa, az angol reneszánsz kivételes tehetségű drámaírója Születési helye: Stratford-upon-Avon. 1585–86 táján hagyta el családját, és Londonba költözött, itt kapcsolatba került a színházzal .
A Globe színház fõrészvényese volt, s idõközben (drámaírói sikerei révén) meg is gazdagodott . 1607 után felhagyott a színészi mesterséggel, s egyre több idõt töltött Stratfordban. Munkásságának korszakai: A nagy angol drámaírók második nemzedékéhez tartozott. 4 írói korszaka volt. Néhány fontosabb műve: VI. Henrik; Tévedések vígjátéka; A két veronai szerelmes,Szentivánéji álom,Julius Caesar,Hamlet,Lear király,Othello,Macbeth
Rómeó és Júlia Ez az első olyan reneszánsz tragédia, amelynek középpontjában a szerelem áll. Itt hitvesi szerelemről van szó ami a középkorban addig ismeretlen volt hisz a házasságkötés eddig a családok közötti megegyezéseken alapult. A fiatalok akaratlanul is szembekerülnek a régi erkölcsökkel, önkéntelenül is a reneszánsz jellegű szabadságvágy hordozói,hősei lesznek. A kettejükben fellobbanó rendkívüli erejű szenvedély teszi őket tragikus hőssé. A mű egészén végigvonul a halál és a szerelem összefonódása. Shakespeare olyan világot ábrázol , amely halálra ítéli a szerelmet.
Köszönjük a figyelmet