Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Antropológia VIII. A lélek.
Advertisements

A boldog emberek tudják,
MIRIGY TUDÓS CSONGOR TIMÁR MIHÁLY BALGA LEDÉR OLEJ TAMÁS TÜNDE IRMA KURRAH LUCIFER KIRÁLY KALMÁR DEMETER TÜNDÉR ILONA.
Csongor és Tünde Készítette: Piele Klaudia Réka 10/b.
Ismétlés - Összefoglalás
Klasszicizmus Romantika
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
Albert Einstein idézetek.
Madách Imre: Az ember tragédiája A bemutató eredetijét készítette: Takács Zoltán 11. NF Illusztráció: Zichy Mihály A prezentációt készítő.
Az Élet Igéje október „Állhatatossággal fogjátok megmenteni lelketeket.” (Lk 21,19)
A romantika.
Dráma Irodalmi mű.
Goethe: Faust 23/C.
A Csongor és Tünde forrásművei
Az ember tragédiája és a Faust kapcsolata
& Csongor és Tünde A varázsfuvola Csongor és Tünde Vörösmarty Mihály 1830-ban írott ifjúkori, drámai költeménye. A művet 1827 tavaszán kezdte el írni,
Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde Mozart A varázsfuvola Közösmotívumok.
NEMZETI SZÍNHÁZ: CSONGOR ÉS TÜNDE Készítette: Al-Farman Petra, Végh Dóra, Tikász Ábel, Nagy Titusz.
Csongor és Tünde ZANZS (Mizsei Z óra, Tombácz A dél, Udvari N elli, Schiszler Zs anett)
Két művész, kik a színház-és opera történelmében olyan műveket alkottak, melyek a mai világban is helyt állnak bármilyen színpadon: a köztudottan szabadkőműves.
VARÁZSFUVOLA & CSONGOR ÉS TÜNDE MOZARTVÖRÖSMARTY.
G team. Vörösmarty Mihály :  Született: Nyék, december 1.  Armális nemesi család  Székesfehérvári Gimnázium  1816 pesti piarista gimnázium 
Ősbemutató Paulay Ede rendezése. Paulay Ede színész, rendező, dramaturg, színészpedagógus, igazgató, fordító március 12-én született Tokajban
Paulay Ede rendezésében 1879 Vörösmarty Mihály. A rendező: Paulay Ede 1836-ban született Lőcsefalván. Színész, rendező, színészpedagógus, fordító, a Nemzeti.
Paulay Ede (1836. márci márc. 12) Vörösmarty Mihály a Csongor és Tünde első színházi előadása Paulay Ede nevéhez fűződik, ez a nagy jelentőségű.
Csongor és Tünde Paulay Ede rendezésében. A NEMZETI SZÍNHÁZ története 1835-ben kezdték el építeni, 1837-ben kezdte el működését 1840-ig Pesti Magyar Színház.
Hasonló motívumok Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde és Mozart A varázsfuvola című művében Források: A varázsfuvola szövegkönyve (
CSONGOR ÉS TÜNDE Sík Ferenc rendezésében (1976) Készítette: A Silly Seals csapata.
V ÖRÖSMARTY M IHÁLY : C SONGOR ÉS T ÜNDE 137 évvel ezelőtt, a színház világában.
SÍK FERENC CSONGOR ÉS TÜNDE Készítette: Szentivánéj Társulata Árkos Borbála Csiki Kata Mohácsi Orsolya Anna Rozgonyi Anna.
1963.  diploma a Színház-és Filmművészeti főiskolán  pécsi Nemzeti Színház rendezője  Gyulai Várszínház vezetője  Nemzeti Színház.
Németh Antal színháza: Csongor és Tünde Bemutató: 1937.
Vörösmarty Mihály : Csongor és Tünde. Inspirációk Gergei (Gyergyai) Albert XVI. századi széphistóriája – a História egy Árgirus nevű királyfiról és egy.
Csongor és Tünde Varázsfuvola Összehasonlítása Készítette: Tragédiások.
NEMZETI SZÍNHÁZTÖRTÉNETI VETÉLKEDŐ - I. FORDULÓ Four girls.
(W. A. Mozart: A varázsfuvola - Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde)
Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde
Paulay Ede: Csongor és Tünde
Csongor és Tünde Dr. Németh Antal ( ) rendezésében
Sík Ferenc rendezésében
Csongor és tünde Sík Ferenc.
Csongor és Tünde Rendezte: Paulay Ede 1879.
Csongor és Tünde Varázsfuvola Összehasonlítás.
1879. december 1..
A „Varázsfuvola” és „Csongor és Tünde” hasonló motívumai
Csongor és Tünde vs. Varázsfuvola
Csongor És Tünde És a Varázsfuvola
A varázsfuvola és a Csongor és Tünde összehasonlítása
/Paulay Ede rendezésében/
Csongor és Tünde & A varázsfuvola.
Szabó Kira, Sándor Zsuzsanna, Magyar Fanni, Brenner Ági
Készítették: Egressysek
A varázsfuvola és a Csongor és Tünde
Paulay Ede rendezésében
A bemutató kezdéséhez entert nyomjanak!
Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde
Paulay Ede rendezésében
Kosztolányi Dezső Érettségi tételminta.
rendezte:Németh Antal
A varázsfuvola Csongor és Tünde.
Vörösmarty Mihály : Csongor és Tünde
(főműveik összehasonlítása)
A Varázsfuvola és a Csongor és Tünde
ÖSSZEHASONLÍTÁS Mozart: A varázsfuvola Vörösmarty: Csongor és Tünde.
A romantika.
Készítették: Egressysek
AZ EMBER TRAGÉDIÁJA Paulay Ede.
A Csongor és Tünde Vörösmarty Mihály 1826 és között írt drámai költeménye
Paulay Ede Csongor és Tünde.
PAULAY EDE RENDEZÉSÉBEN
Előadás másolata:

Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde Műfaj, szereplők, szimbólumok

Bevezetés Vörösmarty és a romantika A reformkori nemzeti kultúra vezéregyénisége Lírai alkat+drámai, epikus művek Drámái a felpezsdülő magyar színházi életet szolgálják Egyetemes emberi problémák+nemzeti sorskérdések Csongor és Tünde= az első alkotói korszak(1820-as évek összegzése)

Tárgyalás a) keletkezéstörténet 1830;1831-ben jelent meg Forrás:Gyergyai Albert 16.századi széphistóriája(História egy Árgirus nevű királyfiról és egy tündér szűzleányról) Shakespeare Szentivánéji álom című vígjátékának hatása

b) műfaj Drámai költemény=az élet értelmét, célját kutató filozofikus mű; drámaformában megírt költemény Alapkérdése a boldogságkeresés Hasonló művek:Goethe:Faust, Byron:Manfred, Shelley:Megszabadított Prometheusz, Madách:Az ember tragédiája Kétszintes dráma:normaadó és normakövető szint közti kapcsolat(Tünde, Csongor)

c) történet Két szerelmes-egy tündér és egy ember-egymásra találása A Gonosz ármánykodása elválasztja őket egy időre Tünde visszatér Tündérhonba(„Üdlak”) Csongor keresi „az égi szépet”, próbatételek(legyőzi a távolságot, az időt,illúziók rabsága,alvás éberség helyett)során át talál rá Megtalált boldogság-fájdalmas mélabú(mulandóság, hiábavalóság-Éj asszonya)

d) szereplők-szereplőpárok Csongor-Tünde:föld-ég, valóság-álom(idea)=ellentétek egysége Csongor-Balga, Tünde- Ilma:fennköltség-földhözragadtság(kiegészítik, karikírozzák egymást) Csongor-Tünde, Balga-Irma:kétféle szerelem

d)-Csongor Az ember, emberiség megtestesítője Drámai hős- küzd, leginkább önmagával, kétségeivel Csak egy dologban biztos:boldog akar lenni Célja meghatározhatatlan-”a dicső, az égi szép”-,nyughatatlanul keresi, végül Tünde szerelmében realizálódik a hármas út vidékén torpan meg:pénz? hatalom?tudás?szerelem?=mitől boldog az ember? Kiábrándul a földi világból(három vándor),a szerelem igézetében Tünde után megy, a találkozás azonban az irrealitás világában lehetetlen Csalódásának mélypontja a vándorokkal való újbóli találkozás(az ember nem valósíthatja meg az álmait,mindent elveszíthet) Céltalanságát az Éj monológja emeli kozmikus távlatokba Megoldás:Tünde”leszáll” a földre,az élet egyetlen értelme az eszményi, „égi” szerelem realizálása

d)- női archetípusok Tünde= égi lény; fényhozó:aranyalma,aranyszőke haj(ebből vág le egy tincset a Gonosz); minden magasabb cél megtestesülése(„dicső, égi szép”)- égi szerelem Ledér= a csábító szirén; az érzékiség káprázata- testi szerelem Ilma= az otthonteremtő feleség:”el van szállva” magától,”önmegvalósít”,kiesik a szerepéből, Balga hoppon marad)- földi szerelem

d)- Mirigy Gonosz, ártó démon Mások fényéből él Mindenkit megtéveszt, illúziókat kelt:Ledér Tünde hajával,csodakút „vén idő”= semmi sem tart örökké

d)- a három vándor Allegorikus alakok, eszmehordozók Az álmok iránt érzéketlenek Önzők; érdekemberek(érték helyett érdek!) Boldogság= pénz(Kalmár), hatalom(Fejedelem), ismeret, jólértesültség(Tudós) Kétszer találkozik velük Csongor; „zsákutcát” jelentenek

e) jelképek- csodafa, tündérfa Életfa,világfa Három világot köt össze:ég, föld, alvilág Itt találkozik Csongor és Tünde, ide térnek vissza; ide van kötözve Mirigy is( tőle szerez tudomást Csongor Tündéről) A teljesség szimbóluma Termése(aranyalma)= örök emberi értékek Csongor kertjében áll( kert-szimbólum)

e)- hármas út Döntések, választások színtere Tévelygés, tévedés Többértelműség-teljesség, kiteljesedés Mindenki megfordul itt a cselekmény önmagába visszatérő jellegét( nincs fejlődés) hangsúlyozza

e)- bocskor, palást, ostor Az ördögök varázseszközei Külön-külön használhatatlanok Egységet alkotnak( a hármasság varázsereje!) A tér-idő korlátok közüli kilépés lehetősége

Befejezés- a tanulságok Szerelem= legfőbb érték Az ábrándozó szerelem hiábavalósága Próbatételeken keresztül visz az út a megvalósuláshoz Áldozatokat kell hozni( nem áldozattá válni!) A káprázatok, látszatok, képzelgések világában az állhatatosság és a bizalom az ember legfőbb társa Az ember esendő, tévedhet(l. Csongor!) Téveszmék a boldogságról(pénz, hatalom, tudás) Gyakorlatiasság és idealizmus egymásrautaltsága A fejlődés látszólagos Körforgás= a boldogságot nem másutt, hanem önmagunkban kell keresni A fénynek árnyéka is van; a kopár fény és az Éj sivársága önmagában nem létezhet