Családszociológiai alapismeretek 1. rész
A család fogalma Interakcionális iskola – Burgess Strukturális-funkcionális iskola – Parsons Fejlődésszemléletű családszociológiai irányzat: Hayley/ Hill Marxista megközelítés
„A család hagyományos értelemben egy olyan elsődleges csoport, amelybe az egyének beleszületnek, s amely intim kapcsolataival hozzájárul fizikai és lelki védelmükhöz számos változata lehetséges: vannak családok többgenerációs együttélésben, vannak az átalakulás folyamatában is, családi rendszerek, melyek élettartama néhány hónap és az is előfordul, hogy a család mindössze egy generációból áll.”
A család a történelemben Evolúciós elméletek (Lewis Morgan, Le Play): Csoportházasság/törzscsalád patriarchális nagycsalád monogám nukleáris család Goody elmélete: Nukleáris család folyamatossága Az újabb kutatások ezt nem támasztják alá!!!
Családi-rokoni hálózatok Rokonság Típusok: Kiterjesztett család: Vertikális integráció: Rokoni, politikai és területi szerveződés (klánok)
A modern család Általánossá vált a nukleáris család Önálló otthon Családtervezés általános normává vált Női szerep átalakulása
A posztmodern családdal kapcsolatos jelenségek Az egyén társadalmi integrációjának lehetőségei tágabbak Házassági hajlandóság változásai Nyitott házasság Élettársi viszony Válás Gyermekvállalási kedv csökkenése
A család típusai Szerkezete alapján: Nukleáris – nagy – egyszülős/töredék család Felek társadalmi státusza alapján: Azonos – eltérő Házasságkötés szerint: Monogám – poligám - poliandrén
A család funkciói Gazdasági funkció Biológiai, reprodukciós funkció Pszichológiai funkció Szocializációs funkció
HALEY családrendszere 1. szakasz: a párkapcsolat keresésének szakasza (keresés-rátalálás) 2. szakasz: házasság – esküvő rítusa 3. szakasz: várandóság, a gyermek fogadásának időszaka 4. szakasz: szülővé válás, apa-anya-gyermek hármasa 5. szakasz: óvódás gyermekes család 6. szakasz: iskolás gyermekkel foglalkozó 7. szakasz: a serdülő, a saját útját próbáló fiatallal foglalkozó család 8. szakasz: a „pár” kettesben marad
A család életciklusa és feladatai (Minuchin, cit.Barnes, 1991) Átmeneti feladat Családi rendszerben szükséges feladatok Otthon elhagyása, egyedül élés Elkülönülés, függetlenség Lehetővé tenni a fiatal leválását a családról. Krízis esetén se hívja vissza a család a fiatalt. Házasság, házaspár Új helyzet érzelmi felvállalása Új családtag elfogadása Magánélet tiszteletben tartása, új egyensúly létrejötte Kisgyermekes család Kéttagúból három- vagy négytagúvá alakulás Helyet csinálni a jövevénynek Érzelmi elérhetőség új formái Nagyszülőszerepek elfogadása
A család életciklusa és feladatai (Minuchin, cit.Barnes, 1991) Átmeneti feladat Családi rendszerben szükséges feladatok Serdülők a családban Viselkedési és véleményszabadság rugalmasabb (szex is) de még autoritás is fennáll A család fiatal tagjai elismerik a változás értékességét Küzdelem, vita és tárgyalás értékeinek elfogadása Az egymástól való különbözés fontosságának felismerése Gyerekek kirepülése „üres fészek” szindróma Új családtagok „jövés- menések” elfogadása, új határok a pár körül A gyerekkel új, felnőttviszonyulás kialakítása Családon kívüli világ lehetőségeinek újragondolása: időben, térben, pénzügyileg
A család életciklusa és feladatai (Minuchin, cit.Barnes, 1991) Átmeneti feladat Családi rendszerben szükséges feladatok Késői életszakasz A gyerektől való nagyobb függőség elfogadása A pár/ egyén az öregséggel szemben is fenntartja tevékenységét Túlgondoskodás nélkül függés elfogadása Veszteség, halál (saját is) gondolatának elfogadása