Új művészeti törekvések a századelőn

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Van Gogh Művészete.
Advertisements

A május 26-i előadás összefoglalója
Lukács Oktatási Központ -
Avantgárd "A művészet nem a láthatót adja vissza, inkább láthatóvá tesz.„ Paul Klee Készítette: Kis János Szabó József Rédei Gábor Moós Bence.
Avantgard Európában 1945 előtt
Művészet By: Turi Krisztina.
Az avantgárd irodalma.
Új művészeti törekvések a századelőn
Kosztolányi Dezső: Esti Kornél
Készítette: a Dalai Láma
GEOMETRIKUS SZIMBÓLUMOK
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
Térábrázolás különböző életkorokban
REALIZMUS.
A POLGÁRI EURÓPA KIBONTAKOZÁSA A XIX. SZÁZAD ELSŐ FELÉBEN
A művészetek születése Bevezetés az irodalomtörténetbe I.
a futurizmus futuro = jövő
Szerint a természet értelmetlen rendezetlenségével szemben az emberi kultúrát a szervezettség és fegyelmezett rend jellemzi. A mûvészet célja, hogy új.
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
A 19. századi líra átalakulása
A modern világirodalom
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Mozgás és sebesség megjelenése a képzőművészetben
(Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
Expresszionizmus 31/A.
A romantika.
A FAUVOK nyomában Témahét: 2010.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
A SZÜRREALIZMUS.
A szimbolizmus.
Az avantgárd művészeti irányzatok
A dadaizmus.
A futurizmus.
Bevezetés a neveléstudományba
Edward Sapir ( ).
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
Művészeti-irodalmi irányzatok, stílusok a 20. században
A romantika.
A korai avantgárd és a film
SZÖVEG ÉS KÉP A KÉPMEZŐBEN
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Moritz Schlick: Pozitivizmus és realizmus
Lukács Oktatási Központ
Társadalmi háttér: az I. világháború tömegpusztítása
Németország és Kelet-Közép-Európa
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Horoszkóp teszt!.
M A N D A L Á K A mandala szó az ősi indiai szent nyelvből, a szanszkrítből származik. Jelentése: kör, ív, körszelet, korong. A mandala egy kör alakú.
Az alapvető kommunikáció
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
A sz. fordulójának művészetfilozófiái
A romantika művészetfelfogása
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Hegel ( ) művészetfilozófiája
5. AVANTGARDE FILMES IRÁNYZATOK
Szecesszió Készítette: Ecseri István.
Új művészeti törekvések a századelőn
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Készítette: Balázs Hanna, Erdélyi Gyula
7. NÉMET EXPRESSZIONIZMUS
Készítette: NoNameTeamAnonymus csapat, 2. forduló, 3.feladat
a kubizmus kubus = kocka
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
AZ AVANTGÁRD (francia avant garde: előőrs) azoknak a XX. századi irányzatoknak a közös neve, amelyek a művészi forma radikális megújítására törekedtek.
Ajánlott irodalom Klinghammer, Papp-Váry: Füldünk tükre, a térkép. Gondolat, Bp., 1983 Klinghammer, Mosonyi, Török, Zs.: Amiről a térképek mesélnek (CD-ROM).
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
Fenomenológiai megközelítés
A romantika.
Vojtina ars poeticája:
Előadás másolata:

Új művészeti törekvések a századelőn Az avantgarde Új művészeti törekvések a századelőn

A 20. század világképe Elidegenedés Emberkép megrendülése => Freud és Jung Pozitivizmus alkonya => Einstein, Planck „Isten meghalt.” (Nietzsche) Marxizmus => utópizmus Kultúra kettészakadása => reál – humán Neopozitivizmus – Wittgenstein Életfilozófiák => Schopenhauer, Nietzsche, Bergson, Dilthey Fenomenológia => Husserl Egzisztencializmus => Kierkegaard, Sartre, Heidegger

Elidegenedés „…minden egész széttörött…” „otthonosságtudat” elvesztése nagyvárosi élet - tömegmagány értelmezhetetlen lét személyiség széthullása tudattalan - ismeretlen terület

Freud és Jung

Albert Einstein

Wittgenstein

Egzisztencializmus Kierkegaard Dilthey Sartre

Az avantgarde irányzatok Jelentése: (1)"avant garde": (fr) = „előőrs” (2) avantgarde: Új, minden eddigi hagyománytól tudatosan eltérni akaró művészeti irányzatok összefoglaló neve a XX. század első felében. Cél: a dolgok mögött rejlő gondolati tartalom érzékeltetése (=> szimbolizmus). A művészet hagyományos eszköztára már nem elegendő. Törekvések, eszközök: => régi értékek teljes lerombolása vagy átértelmezése => művészi formanyelv radikális megújítása => teljes emberi és művészi szabadság - konvenciók hiánya => társadalomformáló program (emberi tudat formálása) => a művészeti ágak közelednek egymáshoz (tiszta műfajokról csak ritkán beszélhetünk)

„Izmusok” 1. Formabontó "izmusok": - érzelmi alapon közelítenek az ábrázolt valósághoz - indulatosak - a hagyományos formák teljes lerombolása után új valóságot építenek - minden művészeti ágban hatni tudnak Futurizmus – Expresszionimus – Dada - Szürrealizmus 2. Formaépítő "izmusok": - értelmi, gondolati alapon közelítik meg a világot - higgadtabbak - a leghagyományosabb formákig bontják le a valóságot, majd azokból építkeznek - csak képzőművészeti irányzatok Kubizmus - Konstruktivizmus

Kubizmus

Kubizmus

Kubizmus – Ars poetica „Azt valljuk, hogy egy kép semmit ne utánozzon, nyújtsa tisztán a maga lényegét. Hálátlanok volnánk, ha bánkódnánk a tárgyak - virágok, tájak, arcok - hiányán; rossz esetben képünk e tárgyak puszta tükörképe lenne.” „Mi, kubisták, oly módon tanulmányozzuk a tudatos ábrázolás lehetőségeit, hogy - az egyszerűség kedvéért - szétválasztjuk a megbonthatatlanul egységesnek vélt jelenségeket, formák és színek szerint rendezvén újra őket.”

Kubizmus - Eszközök végsőkig leegyszerűsített geometrikus formaelemek alkalmazása szimultán perspektíva: egyidejűleg több nézőpontból történő többsíkú ábrázolás látványtöredékekből épülő képek kezdetben gyakran fordul elő a korlátozott színvilág (barnásszürke színek vagy csak az alapszínek használata) - lásd az előző képeket! kollázstechnika (több anyagfajta - pl. festék, papír, textil stb. kombinálása egy képben) Picasso, Braque, Léger, Juan Gris (festészet)

Konstruktivizmus "...a mértani alak a rajz lényege. A mértan - a térnek, a tér arányainak és kapcsolatainak tudománya - mindig is a festészet alapvető szabálya volt. A mértan az a képzőművészetnek, ami a nyelvtan az irodalomnak." (Apollinaire)

Konstruktivizmus Fő törekvésük: a racionális rend, az egyensúly és a nyugalom megteremtése Eszközeik: => szigorú mértani formákból építkeznek (vonal, négyszög, kör) => fehér + 3 alapszín felhasználása (kék, piros, sárga) => zárt, arányos, világos szerkesztés

Mondrian a la mode

BAUHAUS

Futurizmus Politikai és művészeti mozgalom (gyűlések, tüntetések, kiáltványok, manifesztumok, röplapok, plakátok stb.)

Futurizmus Olaszország - jobboldali beállítottságú - a fasizmus eszközévé válik - vezéralakja Marinetti Marinetti: A futurizmus kiáltványa (1909) Oroszország - baloldali, forradalmi szocialista jellegű - vezéralakja Majakovszkij Majakovszkij-Hlebnyikov-Burljuk: Pofonütjük a közízlést (1912)

Futurizmus Céljuk: a polgári hagyományok teljes lerombolása az élet újjáalakítása "Le akarjuk rombolni a múzeumokat, a könyvtárakat, az akadémiák minden fajtáját, és harcolni akarunk (...) minden megalkuvó vagy hasznos hitványság ellen.„

Futurizmus Témáik => modern, nagyvárosi jövő => technikai csodák, a gépek, a mechanika világa "Szüntelenül és vadul a győzelmes tudomány által átalakított hétköznapi életet dicsőíteni és visszaadni." =>sebesség, erő, dinamizmus =>militarizmus, erőszak: a forradalmak és háborúk éltetése (építés a pusztítás után) "A háborút akarjuk dicsőíteni - a világ egyetlen megtisztítóját - , a militarizmust. (...) Meg fogjuk énekelni a munkától, örömtől vagy a lendülettől felkavart nagy tömegeket: megénekeljük a forradalmak sokszínű és sokhangú áradatait a modern világvárosokban."

Futurizmus egymás utáni mozgásfázisok ábrázolása egy képen a mozgás irányának érzékeltetése, az erővonalak feltüntetés a képen

Marinetti

Expresszionizmus szubjektivitás: érzések, belső tartalmak kivetítése a formák maximális kifejezőerejének segítségével emberközpontúság: - az érzések őszinte, korlátok nélküli kifejezése  a szorongások feloldódnak - az ember jóvá válik (ld. primitív népek, kisgyerekek)  a világ is megjavul tiltakozás a XX. századi ember magányossága, kiszolgáltatottsága ellen háború- és erőszak-ellenesség, baloldali meggyőződés

Két expresszionista irányzat: 1.) Figurális expresszionizmus kifejezően torzított formák, de a valóság világosan felismerhető érzések hangsúlyozása mozdulatokkal, arckifejezésekkel, gesztusokkal 2.) Absztrakt expresszionizmus nem valóságrészletet ábrázol belső mozgás, lüktetés érzelemkifejezés pusztán színekkel és formákkal Ami közös: - látomásos, lebilincselő erő - kifejező, felerősített színvilág

Figurális expresszionizmus

Absztrakt expresszionizmus

Barlach

A Dada A szó eredete: "DADA nem jelent semmit" (véletlenszerű választás) "A Dadának 391 különféle magatartása és színe van. (...) A néger kru törzs szent teheneinek farka: DADA. Bizonyos olasz tájnyelveken kocka és anya: DADA. A faló, a dajka és a kettős állítás oroszul, illetve románul: DADA."

A Dada Céljuk: botránykeltés, polgárpukkasztás, meghökkentés, provokáció a tradicionális művészet megcsúfolása "nihilizmus": a múlt teljes megtagadása, lerombolása - DE: újat nem ad helyette! "az emlékezés eltörlése: DADA a jövő megsemmisítése: DADA a piros hasak szórakozása az üres agyak malmaiban: DADA"

A Dada eszközei készen kapott tárgyak "műalkotássá" nyilvánítása „hulladékszobrok”

Marcel Duchamp: Szökőkút

Szürrealizmus "Hiszek benne, hogy eljön az idő, mikor az álom és a valóság, ez a két, látszatra oly nagyon ellentétes állapot összeolvad valamilyen tökéletes valóságfelettiségben..." (Breton)

Szürrealizmus menekülés az I. világháborút követő politikai-gazdasági káoszból tiltakozás a "civilizált" valós világ embertelensége, kegyetlensége ellen elvonulás a fantáziába, az álmokba és emlékekbe, az őrült víziók irreális világába MERT az ember igazi énje a tudatalattiban rejlik! ("jéghegy-elv") - Freud! a szépség mint esztétikai kategória szerintük már nem létezik! Helyette használt kategóriák: félelmetes, nyomasztó, groteszk, bizarr, fekete humor

Szürrealizmus irányzatai A. fényképszerűen naturalisztikus részletekből felépített abszurd víziók B. vonzódás, az ősi, primitív, mitikus formákhoz és jelképekhez (gyerekrajzok, törzsi művészetek, hiegrolifák világa)

Szürrealizmus irányzatai

Dali

Magritte

Chagall