Az emberi szükségletek hierarchiájáról Szociálpedagógia WJLF Pedagógia BA
A szükségletek 5 főcsoportja (Maslow szükséglet piramisa) Hierarchikus elrendeződés
maslow's hierarchy of needs az átlagos állampolgár fiziológiai szükségletei 85%-ban, biztonság-igénye 70%-ban, szeretet-igénye 50%-ban, önérzet-igénye 40%-ban önmegvalósítással kapcsolatos igénye tekintetében 10%-ban van kielégítve.
Maslow piramisa az iskolában (továbbgondolás) Használhassa meglévő képességeit Az elismerés keresése – segítő felnőtt környezet (család, iskola) A szülőktől a kortársak, szerelmek felé Stabilitásra törekvés – család szerepe Éhség, szomjúság, kifáradás, kialvatlanság – nehezebben tud figyelni
A kiterjesztett szükséglet piramis I. hiány alapú szükségletek: 1.Fiziológiai szükségletek: éhség, szomjúság, szexualitás 2.Biztonsági szükségletek: fizikai védettség, kiszámíthatóság 3.Szeretet, valahová tartozás szükséglete: gyengédség, viszonzott szeretetkapcsolat 4.Elismerés szükséglete: önbecsülés, mások elismerése, hírnév, becsvágy II. növekedés alapú szükségletek: 5.Kognitív szükségletek: tudni, érteni, megismerni 6.Esztétikai szükségletek: szimmetria, rend, szépség 7.Önaktualizáció szükséglete: elérni a bennünk rejlő lehetőségeket "A zenésznek zenélnie, a művésznek festenie, a költőnek írnia kell, ha véglegesen boldog akar lenni. Amit az ember tud, azzá kell lennie."
Szükséglet kielégítés az iskolában Tudás és megértés iránti vágy nem külön jelenik meg Különböző erősséggel jelen van minden szinten (a kompetencia iránti vágy szintjén erős) Következtetés: Legyen differenciált az iskola által kínált tudás Fontos az alacsonyabb szintű szükségletek kielégítettsége; akkor hatékony az iskola Tanítható állapotban van-e a gyerek?