A tömegkultúra esztétikája 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kultúra és internet Csepeli György Budapest, november 7. Neumann János Számítógép-tudományi Társaság konferenciája
Advertisements

Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
könyvtár ismeretek A könyvtár fogalma, típusai
5. A reklám Megszületett a reklám törvény: évi LVIII. törvény (ami már megjelenése előtt is heves vitákat váltott ki) A törvény hatálya kiterjed,
Mozgókép és médiaismeret
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
A magyar irodalom és nyelvtan vizsga a 8. évfolyamon
LámpásLámpás Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport.
Művészet By: Turi Krisztina.
Országos Múzeumandragógiai Konferencia
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Népszerű kultúra és magaskultúra
Szakesztétika A tömegkultúra esztétikája 2.. A GICCS MEGHATÁROZÁSAI óta – német ‘kitschen’ (összetákolni), ‘verkitschen’ (kéz alatt elsózni, rátukmálni)
A romantika irodalmából
Gondolatok a művészet rendszeréről
Balassi Bálint Érettségi tételminta.
Bevezetés az épülettervezésbe Előadó: Dr. Tiderenczl Gábor Felhasznált irodalom: Dr. Bitó János: Lakóházak Tervezése Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály.
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Arab, iszlám kultúra,művészet
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Az elektronikus levelezés a számítógép-hálózatok klasszikus szolgáltatása, az Internet alkalmazásának egyik legnépszerűbb formája. Szövegen kívül lehetőség.
1434. Keszince v. Csezmicze – Medvevár
A romantika.
Olyan furcsán alakult minden, a nagy terv nem ez volt,
Rajzfejlődés-áttekintés
Szleng és karnevál. Bolondünnep egyenlőség (nincs alá-fölé rendeltség) közösségi (népünnepély) egyetemes szabadság ↓ feje tetejére áll a világ (ellenkezője.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
vizuális kommunikáció
Készítette: Jon A. Palmer
Avagy mire is emlékezem…
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt. Mózes első könyve 1:1 A Biblia legelső mondata ez: Kezdetben teremtette Isten a mennyet és a.
A BIBLIA KÖZEPE. Vajon melyik fejezet a legrövidebb a Bibliában? A 117. Zsoltár.
A tömegkommunikáció.
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
Pedagógusképzés támogatása TÁMOP-3.1.5/ AZ ÚJ GENERÁCIÓS ÁLTALÁNOS ISKOLAI MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM TANKÖNYVEKRŐL Készítette: Andok Zsuzsa.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
TURIZMUS, KIÁLLÍTÁSOK Egyházi könyvtárak a 21. század elején EKE konferencia Budapest, OSZK március 25.
A BŰNESET.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
A Francia Tanszék 50 kredites képzési formái az alapképzésben (BA)
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Kommunikáció.
Gyakorló óra 5/12.
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
Informatikai alapfogalmak
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Az orosz kultúra története 2.
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
A kommunikáció tényezői és funkciói
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Az elektronikus levelezés a számítógép-hálózatok klasszikus szolgáltatása, az Internet alkalmazásának egyik legnépszerűbb formája. Szövegen kívül lehetőség.
Bevezetés a művelődés- és zenetörténetbe
A stílus.
Az ókori kultúrák.
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
A piac és a piacgazdaság
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
A 18. századi orosz irodalom
Az orosz kultúra klasszikus korszaka (18. – 19. század)
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
PAULAY EDE RENDEZÉSÉBEN
Előadás másolata:

A tömegkultúra esztétikája 1. Szakesztétika A tömegkultúra esztétikája 1.

Három jelenség 1929. Bloomingdale-áruházlánc (később, napjainkig: Macy’s) 1930-as évek, Egyesült Államok: paperback-könyvek megjelenése 1930-as évek, Moszkva – egy új városkép kialakításának kísérlete (metró)

Áruházláncok 1. Pretty Woman Rodeo Drive – áruház

Áruházláncok egységes, „esztétizált” külső megjelenés minőségi – de megfizethető – árukészlet újfajta vásárlóközönség

Paperback Értékes (és kevésbé értékes) irodalom – elérhető áron, nagy közönségnek Magyarországon: Gyulai Pál: Olcsó Könyvtár 2 vh. között: Filléres könyvek 50-es évek vége: Olcsó Könyvtár II. 60-as évektől: a Világirodalom Klasszikusai (Ifjúsági változata: az Én könyvtáram)

Moszkva a 30-as években A diktatúrák kultúrafelfogása: egyértelműségre törekvés (az értelmezési nehézségek minimalizálása – mert a szabad értelmezés akár veszélyes is lehet) dekoratív ÉS demonstratív jelleg a szocialista realizmus – Sztálin-barokk

Tanulságok a könyv, az építészet beilleszkedik a tömegkultúrába a „szépség”, a kultúra közszolgáltatássá válik áruvá, fogyasztási cikké, ideológia hordozójává lesz elérhető, megfizethető, nemcsak az elkülönült rétegek privilégiuma a fogyasztása

Tanulságok Robert ESCARPIT (irodalomszociológus) a kulturális áruról: bizonyos szándékok szolgálatába állított bizonyos gyakorlati felhasználásra alkalmas meghatározott technikai eljárások gyümölcsként létrejött termék pl. az irodalmat termelik, kinyomják, tárolják, közvetítik, fogyasztják

Könyvfajták tárgy-könyv (befektetés, díszítőelem, státuszszimbólum) funkcionális könyv (lexikonok, tankönyvek stb.) szépirodalmi könyv „piaci helyzetüket” tekintve nincs köztük lényeges különbség, legfeljebb fogyasztói körük és áruk tér el

A kultúra mint szerkezet 1. Mihail BAHTYIN François Rabelais művészete, a középkor és a reneszánsz népi kultúrája Népi (karneváli) Hivatalos (egyházi és arisztokratikus) szertartások, színpadi formák komikus nyelvi alkotások (paródiák) familiáris vásári beszéd Egyetemes Össznépi Ambivalens Ünnepi ELLENKULTÚRA! „Groteszk realizmus”

A kultúra mint szerkezet 2. Pierre BEC – Paul ZUMTHOR (a középkori udvari és közköltészet kapcsán) ARISZTOKRATIKUS - MAGAS POPULÁRIS MIDCULT

poétikai és szociológiai tények együttese meghatározott műfaji kereteket, poétikai szabályokat, témát, toposzrendszert és műfaji konvenciók meghatározott rendszerét jelenti (sőt bizonyos esetekben még a nyelvet is meghatározza, választást az anyanyelv és a latin között) e poétikai konvenciók egy meghatározott társadalmi réteghez kötődnek, részben mint a művek alkotóihoz egy-egy réteg ideológiáját fejezik ki Ezek alapján: udvari regiszter, liturgikus regiszter, vágánsköltészet, populáris, illetve udvariság előtti regiszterről. (Zemplényi Ferenc: Az európai udvari költészet és a magyar irodalom. 1998. 32.)

Bec - Zumthor oralitás és mediatizáltság a midcult műfajai újság képregény film reklám sláger tévé könyv (alkalmi, gyakorlati felhasználásra szánt)

A kultúra mint szerkezet 3. Umberto ECO (Mac Donald nyomán) A rossz ízlés struktúrája MAGAS KULTÚRA MASSCULT/TÖMEGKULTÚRA MIDCULT

Köznapi és esztétikai kommunikáció KÖZNAPI KOMMUNIKÁCIÓ Egyértelmű (referenciális) redundáns „PROSZPEKT” ESZTÉTIKAI KOMMUNIKÁCIÓ Az esztétikai üzenet mindig többértelmű és önreflexív „LABIRINT”

ECO: Az esztétikai üzenetek létrejötte az édeni nyelvben Szemantikai egységek és jelölő szekvenciák az édenkertben igen – nem AA – BB ehető – nem ehető ABA – BAB jó – rossz ABBA – BAAB szép – csúnya …. piros – kék …. kígyó – alma (!!!) ….

„Ádám abban a pillanatban érti meg a kód struktúráját, mikor éppen kétségbe vonja és szétrombolja. (…) Miközben szétzúzza a kódot, megérti annak valamennyi lehetőségét, s rájön, hogy urává vált. Röviddel ezelőtt még azt hitte, hogy a költészeten keresztül az istenek szólnak hozzá – most felfedezi a jel önkényességét.(…) Ádám akkor lépett ki az Édenkertből, amikor – félénken – először nyúlt a nyelvhez. Ebben az értelemben mondtuk, hogy Isten hibát követett el, mikor egy tilalom többértelműségével felkavarta az eredeti kód egyértelmű harmóniáját; olyan tilalommal, amly – mint minden tiltás – olyasvalamit tilt meg, ami kívánatos. Ettől a perctől kezdve – s nem attól, amikor Ádám valóban megette az almát – kezdődött a földi történelem.

Esztétikai üzenet Referenciális funkciójában változást iktat be Megszegi a kód szokványos szabályait Kiküszöböli a redundanciát Az üzenetnek saját maga által történő kiemelése Művészet → nyitott élmény Dekódoló találkozása a művészi üzenettel → interpretációs feszültség

ECO magas kultúra masscult/tömegkultúra – olyan tömegtermék, amelynek célja a hatáskiváltás, de nem próbálja meg meg a magas művészetet helyettesíteni, nem törekszik magasabb rendű esztétikai élmény elérésére midcult – a masscult elfajzása, amely úgy jelenik meg, mint a magas szintű kultúra megrontása, s amely valójában a közönség kívánságait szolgálja (mint a masscult), de látszólag nehéz és kiváltságos élményhez invitálja a műélvezőt (v. ö. Hemingway: korai Aki nem adja meg magát vs. Az öreg halász és a tenger)

A midcult jellemzői (ECO) avantgarde eljárásokat vesz kölcsön, ezeket egy mindenki számára érthető és élvezhető üzenet előrecsomagolásához használja akkor használja fel őket, amikor már közismertek, elterjedtek, elcsépeltek, azaz elhasználtak úgy építi fel az üzenetet, hogy az direkt hatást váltson ki úgy adja el, mint művészetet megnyugtatja a fogyasztót, meggyőzi arról, hogy (magas)kultúrával találkozott