Kamaszkori problémák… Hátrányos helyzetű kamaszok napjainkban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A depresszió előfordulása a családorvosi gyakorlatban
10. Erőszak a családban, válás
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Az addiktív személyiség
A túlzott informatikai eszköz-használat veszélyei
Mikor tekinthetjük egészségesnek a családot?
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Egészségtan tizenéveseknek
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Alkoholizmus.
Alkoholizmus.
A számítógép veszélyei és káros hatásai
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
Gyermekkori depresszió
 A kongresszusi részvételt a Janssen Cilag Kft támogatja.
Szociális tanulás formái
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Rokszin Mónika Pszichológus
Rokszin Mónika pszichológus
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Túl magas- e Magyarországon a depressziósok száma?
Élet a facebookon: otthonteremtés vagy elidegenedés?
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Nevelés és nevelői attitűdök
Merre tovább? Előre gondolkodás © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 6. Nevelőszülői módszertan.
DEVIANCIÁK ÉS BŰNÖZÉS.
A kriminálpszichológia
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Mindennapi veszteségeink
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
Szociális helyzet a Pogányvölgyben 2011 június 17.
Gyermekvédelmi szemlélet az edzői munkában
Szabadidő, szórakozás tizenéves korban Határok és egyezségek
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
Az OGYEI kiemelt programjai
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Család szerepe a szocializációban
Speciális életmódjellemzők gyermekkori elhízásban Papp Gabriella 1, Lengyel Dénes 1, Józsa Lajos 2, Gönczi Ferenc 3, Degrell István 1 DEOEC Pszichiátriai.
A borderline személyiségzavar
Személyiségfejlődési zavarok
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A depresszió.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
GRASSROOTS Gyermekvédelem
KÁROS SZENVEDÉLYEK - Kábítószerek (illegális szerhasználat)
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
A diszfunkcionálisan működő család
Előadás másolata:

Kamaszkori problémák… Hátrányos helyzetű kamaszok napjainkban

A serdülőkori krízis ismert definíciója: „A serdülőkori-ifjúkori fejlődésnek egy olyan kritikus szakaszát nevezzük így, amikor az addigi fejlődés megtörik, és a további fejlődés kétségessé válik.” (Vikár György) Krízist válthatnak ki pl: -         pályaválasztási gondok -         érzelmi kapcsolat létesítésének kudarca -         szexuális élet elkezdésének gátjai -         lázadás: autoritással kapcsolatos problémák   Ugyanakkor nem feltétlenül tekintendők patológiának az alábbiak (csak a patológia határán helyezkednek el): -         serdülőkori szorongásos állapotok -         hangulatzavarok -         öngyilkossági kísérletek - kábítószerfogyasztás

nélkül viszont az állapot súlyosbodhat.) Összességében a neurózisnál enyhébb tüneteket nevezzük ifjúkori válságnak, melyek még nem jelentenek betegséget, csak átmeneti zökkenőt a fejlődés útján. (Segítség nélkül viszont az állapot súlyosbodhat.) A serdülőkornak három nagy feladata határolható körül: 1. Nemi identitás elérése. (Szexuális érettség, érett partnerválasztás megfelelő nemi együttléttel.) 2. Szülőkről való érzelmi leválás. (Leválás érzelmileg és fizikailag a szülőkről illetve a családról.) 3. Felnőtt szerep vállalása. (Normál beilleszkedés a társadalomba: szerepvállalás, munkavállalás, felelősségvállalás.) A serdülő és a család A kortárscsoport szerepének felértékelődésével megváltozik a családdal való kapcsolata a gyermeknek – érzelmi leválás, fokozódó önállósodási törekvések. A szülők tipikus reakciói a serdülőkori leválási folyamatra 1. Mindenáron magukhoz akarják kötni gyermeküket. 2. Sürgetik önállósulását, mintegy „kitaszítják” a családból. 3. Elengedik ugyan a serdülőt, de elvárják, hogy a szülők ambícióit valósítsa meg.

- a gyerek kora és a probléma összeillenek-e A fejlődés során az egyes szakaszhatárokat krízisek jelzik/jelezhetik, de ezek természetes (normatív) krízisek. Megítélésükben a fejlődési szakasz jellegzetességeit, az egyén biológiai életkorát és mentális-érzelmi fejlettségének szintjét vesszük figyelembe Ezért is: a pszichés zavarok jelentős részében tetten érhető egy életkori krízis megoldatlansága. Hogy életkori krízisről vagy neurózisról van szó, annak elkülönítéséhez a következő szempontok használhatóak: - a gyerek kora és a probléma összeillenek-e - mióta tart (elhúzódó krízis betegségbe mehet át) - a tünet korspecifikus-e Anna Freud alapján: „Amíg a serdülő-bármilyen szélsőségek között is- változik, addig korának megfelelően viselkedik. Komoly aggodalomra akkor ad okot, ha egy szélsőséges magatartásban hosszú időre megmerevedik.”

1. Ragaszkodás gyermekkori magatartásmódokhoz Betegségre akkor kell gondolnunk, ha az alábbi vészjelek hosszabb időre fennmaradnak: (Moses Laufer) 1. Ragaszkodás gyermekkori magatartásmódokhoz 2.Túl merev viselkedés, erős önkontroll 3. Gyermekkori szociális kapcsolatok túlsúlya 4. Szülei fontosabbak, mint a kortársai 5. Nem él át érzelmeket 6. Paranoid gondolatok 7. Fél a jövőtől, nem tervezget 8. Aggodalmak, félelmetes gondolatok 9. Cselekedeteit más határozza meg.

Kérdés tehát, hogy melyek azok a magatartásformák, ahol a probléma a serdülőkor jellegéből adódik és alapesetben –normatív krízisként- nem éri el a neurózis vagy betegség határát, de jelentős szenvedést okoz a serdülőnek és / vagy a pszichoszociális környezetnek ? Lehetséges serdülőkori problémás viselkedésformák: mintagyerek iskolai nehézségek elidegenedés serdülőkori terhesség vagy promiszkuitás kockázatkereső viselkedés drog és alkohol szektákhoz való csatlakozás

Egyéb, problémás serdülőkori viselkedési formák – ÁLTALÁNOS JELLEMZŐK Ez az időszak nehéz és gyakran viharos, mivel sok külső-belső változással jár minden serdülő számára (Geleerd „normál pszichózis”-nak nevezte el a serdülőkort) Komolyabb viselkedési zavarok csak a serdülők kis részénél jönnek létre, gyakori azonban: - a jövőtől való szorongás - a lehangoltság és - az önértékelési problémák A fázis-specifikus fejlődési feladatok esetenként komolyabb külső megterheléssel (iskolai, családi problémák) együtt (alkalmazkodási-, és teljesítmény) zavarokhoz vezethet. Az érési folyamatok jelentősen színezik a serdülőkorban jelentkező pszichiátriai betegségeket:

1, A mintagyerek Azok a serdülők, akik eddigi életükben is elsősorban a szülőktől, felnőttektől kaptak inkább pozitív visszajelzéseket, és nem kortársaiktól Ennek folytán a kortárskapcsolataik szegényesek; elzárkóznak az életszakasz fejlődési dinamikájától is Életüket csak szoros korlátok között, előre belátható módon, kockázatok vállalása nélkül tudják élni, a felnőttek viselkedésmintáit utánozva A váratlan események jelentős szorongást okoznak náluk, az addig kifejezetten proszociális normatív viselkedési mintákat mutató serdülő megterhelés hatására dekompenzálódhat, mivel megküzdő mechanizmusai szegényesek.

2, Iskolai nehézségek Csökkent teljesítmény Erős vizsgaszorongás Igazolatlan hiányzások (lógás, csavargás, az iskolafóbiáig) Érzelmi és magatartászavarok (opponálás, agresszió) léphetnek fel Ezek mögött a megváltozott (közép)iskolai terhelés, a motiváció csökkenése (és/vagy önbizalomhiány is) éppúgy állhat, mint több pszichoszociális, szociokulturális és organikus ok

3, Elidegenedés általános értékválság: pénz-, szépség-, és siker-kultusz… Az ezzel szembehelyezkedő serdülők az alternatív életstílust, a természetes életmódot, a miszticizmust és az okkult tudományokat választják; A teljesítménnyel és önérvényesítéssel szemben cinizmus, apátia, érzelmi távolságtartás lép fel. A „lázadás” azonban része egy speciális fogyasztói (szubkulturális) réteghez tartozásnak, amellett, hogy olykor a szülői „delegáció” is felfedezhető mögötte.

4, Szexuális problémák (és nemi identitás) A serdülés kezdetén egyes fiatalokban a felébredő vágyak erős szorongást és bűntudatot kelthetnek Aminek következtében (ill. az elfojtás sikertelensége folytán) szociális visszahúzódásba, szomatikus, vagy pszichés tünetekbe „menekülnek”. Mások nem tudják kontrollálni és szociálisan elfogadható viselkedési mintában kifejezni vágyaikat, ők promiszkuitás, szexuális abúzus vagy terhesség kapcsán jelentkeznek. A végleges nemi orientáció kialakítását bonyolítják a mindkét nem irányába megnyilvánuló érzések, vágyak és fantáziák, ez is sok serdülőt „megijeszt”.

5, Kockázatkereső viselkedés Az egyén olyan potenciálisan egészségkárosító tevékenységet folytat, aminek a negatív következményeit kevéssé érti, vagy nem törődik vele. A kockázatkeresés (ill. vállalás) lényeges az egészséges serdülők fejlődésében is: erősíti az önértékelést, fejleszti a kezdeményező készséget és elősegíti az ok-okozati tényezők felismerését. Patológiás akkor, ha gyakori, nagyon erős és idővel erősödik, vagy káros interakcióban van a személyiségfejlődéssel. Fajtái: droghasználat, dohányzás, alkoholfogyasztás, motor-, és autóvezetés, bizonyos szexuális viselkedési formák, verekedés

Az alkohol-, és drogfogyasztás kipróbálása általánosnak mondható, az ezzel kapcsolatos attitűdjük az, hogy „joguk van” kipróbálni; gondolkodásuk életkori sajátosságainál fogva pedig sérthetetlennek tartják magukat és nem számolnak a későbbi következményekkel. Ráadásul a fogyasztó magatartás egyszerre képes szolgálni a külső (kortársakhoz való) alkalmazkodást és a belső defenzív szükségleteket is. 6, Szökés otthonról 18 év alattiaknál, engedély nélkül 24 órát meghaladó otthonról való távolmaradás. Különbség van az egyszeri, konfliktust követő elszökés és a rendszeresen ismétlődő viselkedésminta közt – ez utóbbi mögött súlyosan konfliktusos családi élet áll Veszélye a nonkonform kortárs-csoporthoz való csatlakozás, a devianciába ill. kriminalitásba sodródás. Nevelőszülős, adoptált gyerekek serdülőkori identitás-problémái: az ilyen serdülők felnőtté válásuk előtt igyekeznek megtalálni vér szerinti szüleiket, ez azonban azonosulási problémákhoz vezet. Vélhetően ezt az is előmozdítja, hogy a nevelőszülők is nehezebben viselik a serdülőkorban jelentkező viselkedési problémákat.

7, Szekták Nem csak pszichés zavarokkal (bár a depresszió a leghajlamosítóbb állapot) küzdők, hanem a jól funkcionáló családból származó és átlagos viselkedésű fiatalok is gyakran csatlakoznak az ilyen közösségekhez. A gondolatreform („agymosás”) célja a csoporthoz tartozás erősítése, az önálló identitás érzésének csökkentése. A szekták alternatív életformát kínálnak, a nehéz időszakban az egyedülléttől képesek megóvni a fiatalt, és értelmes, biztos célokat, hasznos tevékenység érzését nyújthatják úgy, hogy közben a serdülőt elvágják addigi életétől, családjától

8, Öngyilkosság Gyermekkorban a szuicidium nagyon ritka, az öngyilkossági kísérlet mögött azonosítható halálvágy csak 13 éves kor (amikorra kialakul az élet tényleges végének érett elképzelése) után található. A „véletlenül” bevett gyógyszerektől eltekintve a korai serdülőkorban a komoly öngyilkossági szándék mögött legtöbbször a gyermek bántalmazása, elutasítása, vagy súlyos pszichoszociális ártalmak állhatnak. Serdülőkorban hirtelen megnövekszik az öngyilkossági kísérletek száma (és a halálokok közt a 2-3. helyre kerül!): - a 14-18 évesek közt 40-szer gyakoribb az ilyen viselkedés, mint a 10-14 évesek között. - A lányok kétszer annyian próbálják meg (vélhetően azért is, mert kevesebb eszköz áll rendelkezésükre az agresszív feszültségeik levezetésére), de a halálozás a fiúknál gyakoribb.

A háttértényezők közül kiemelendők: a kedvezőtlen családi-nevelési viszonyok, a csonka család, ill. a nevelőszülőknél és nevelőotthonban nevelkedés. A szülők visszaélő, büntető, elutasító, bűntudatkeltő és hideg-korlátozó nevelői attitűdjei, és a kaotikus nevelési (családi/érzelmi) viszonyok a legjellemzőbb tényezők. A kiváltó ok gyakran: iskolai konfliktus, ill. csalódás barátban, partnerben; provokáló tényező lehet pl. osztálytárs példaadó szuiciduma, ill. a családban előforduló hasonló minták. Az öngyilkosságra készülő serdülő a családjától és a kortársaitól is elszigeteltnek érzi magát

A „cry for help” ill. alarmtünetek serdülőknél csak néhány vonásban különböznek a felnőttekétől, rejtettebbek (vagy épp nem, ld: elölhagyott naplók), esetleg előrehaladott pszichoszomatikus-depresszív jegyek fedezhetők fel. A serdülőket a kísérleteikre nagyrészt jellemző impulzivitás hátráltatja abban, hogy a szuicidumot körültekintő alapossággal vigyék végbe A tettet övező demonstratív, manipulatív vagy büntető motívumok miatt a környezet (orvosok is) hajlamos alábecsülni a kísérlet komolyságát. A kísérletet övező érzelmi állapot sokszor komplex: szégyenérzet, figyelemfelkeltés, a szeretet bizonyítása, lelkiismeret-furdalás vagy belátás ébresztése a másikban – mind előfordulnak.

9, Önsértés A „falcolás” elég gyakori ok a pszichiátriai/pszichológiai rendeléseken való megjelenéshez. (Nem értendő ide a mentálisan retardált, vagy autista fiatalok önsértése, mert itt az öngyilkossági motívum nem transzparens.) Típusosan fiatal lányok csinálják, általában pubertáskor után indul a szokás, hogy kezükön éles tárggyal (kés, penge, üvegdarab) felületes, de vérző (olykor azonban súlyos) „karcolásokat” ejtenek. Ezeknek a serdülő lányoknak általában deprimált, zavart gyermekkoruk volt (válás, szülői halál, emocionális hiányok, korai kórházi felvételek, szülői visszautasítás) Emellett alacsony önértékeléssel (szex-zavarok, saját testtel való elégedetlenség), nehezen verbalizálódó érzésekkel, kapcsolati problémákkal rendelkeznek. Gyakori a hangulatingadozás is, együttesen az alkohol-, és drogfogyasztással ill. evészavarral.

A kiváltó ok általában izoláció, vagy elhanyagoltság érzése, intenzív érzések, amiket senkivel nem tudnak közölni A bizonytalan identitású, alacsony önértékelésű serdülők törékeny egyensúlya a feszültséget nem bírja, s titokban „falcolni” kezdenek (aminek azonban üzenetértéke van mások felé), a vér látványára (ill. érzésére) a deperszonalizáció kínzó üressége enyhül (elmondásuk szerint). Az egyén azonban továbbra is bizonyos távolságból, de egyfajta érzelmi immunitással figyeli a környezet reakcióját (akár ellenséges, akár együttérző) A „klasszikus” falcolásnál inkább kötődési zavar, mint öngyilkossági motívum áll fenn, ismétlődően figyelemfelkeltés, ill. szociális előny kicsikarására használják. Az első lépés az érzelmi elfogadás, a gratifikációs igények kielégítése, majd szükséges a konfrontáció és az érettebb elhárítások kialakítása, hogy az infantilis és/vagy nárcisztikus igényeket redukálni lehessen.