Az Európai Unió belvízi hajózási céljai és lehetőségei Magyarországon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Advertisements

A Duna-Tisza közi hátság vízgazdálkodás-fejlesztése a fenntartható vízügyi politika alapelvei szerint Dr. Madarassy László c. docens BME Vízépítési és.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Társadalom bevonás a vízgyűjtő- gazdálkodási tervezésbe Ereifej Laurice és Vári Anna Öko Zrt. vezette konzorcium VKI fórumok, április ÖKO.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
A kritikus infrastruktúra védelem nemzetközi háttere és a magyar nemzeti program kialakítása, az ebből fakadó szakmai feladatok Balatonföldvár, március.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Vízminőségi kármentesítési és kármegelőzési intézkedések Nagybocskón (Velikiy Bychkiv), a volt Erdőkombinát területén Ukrán – Magyar együttműködésben ( )
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
Kikötő fejlesztési lehetőségek
Területfejlesztés a vidéki térségekben HVI továbbképzés december 10. Bihari Zsuzsa VKSZI szakmai tanácsadó.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
A DUNA HAJÓZHATÓSÁGÁNAK JAVÍTÁSA TÁRGYÚ PROJEKTET MEGALAPOZÓ TANULMÁNY
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
A hajóút jelenlegi helyzete
KBSZ Vízi közlekedési Szakmai Nap Budapest
Hajóút kitűzés a KDV-KÖVIZIG területén
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten nyitórendezvény december.
Az intermodális logisztikai szolgáltatások fejlesztési programja Szűcs Lajos főosztályvezető Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Stratégiai.
A magyar vidékfejlesztés és mezőgazdaság jövője Európában Konferencia 2011.május 24. Javaslatok az EU vízpolitikájának integrálására a Nemzeti Vidékstratégia.
Környezetvédelmi és közlekedési infrastruktúra prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A NATURA 2000 ÖKOLÓGIAI HÁLÓZAT
A Duna-régió fejlesztése Dávid János. Vízlépcsők a Dunán.
E-közigazgatás biztonsági nézőpontból Szigeti Szabolcs CISA, CISM, CISSP
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Környezetjogi alapelvek
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
Lovas Attila igazgatóKÖTIVIZIG Duna térségi programalkotó tanácskozás, Érd, június 07.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A hágai ítélet végrehajtásával kapcsolatos tárgyalások jelenlegi helyzete Dr. Kovács György, CSc, főtanácsadó, a Bős-Nagymarosi Tárcaközi Bizottság titkára.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Érd, június 7. Tájékoztató az EUSDR előrehaladásáról (A vizek minőségének javítása és fenntartása) Dr. Perger László.
"Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó Európa. Az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával." „Célkeresztben.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATÁNAK ELŐZMÉNYEI A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SZAKMAI FÓRUM A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS ENERGIAIPART ÉRINTŐ EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS SZAKMAI FÓRUM VÍZERŐMŰVEK HATÁSA A VIZEK ÁLLAPOTÁRA,
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA SZAKMAI FÓRUM KEHOP VÍZGAZDÁLKODÁSI PROJEKTJEINEK ÉS A VGT2 VÉGREHAJTÁSÁNAK ÖSSZEHANGOLÁSA.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
A kritikus infrastruktúra védelmi és információbiztonsági hatósági feladatokról Dr. Bognár Balázs tűzoltó ezredes főosztályvezető SEVESO III. regionális.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA szakmai FÓRUM
A RÁBA-HANSÁG Fórum (Győr,
Előadás másolata:

Az Európai Unió belvízi hajózási céljai és lehetőségei Magyarországon Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Kiegészítő anyagok forrása: Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (Dr. Cser János Corvinus Egyetem - témavezető)

Kormányzati munkamegosztás A sokrétű feladatból adódóan sokrétű a folyóra vonatkozó szabályozás is, így például (a teljesség igénye nélkül) 1995. évi LVII tv. a vízgazdálkodásról, 1995. évi LIII. tv. a környezet védelmének általános szabályairól, 1996. évi LIII. tv. a természet védelméről, 2000. évi XLII. a vízi közlekedésről, Stb. KvVM KvVM KvVM KHEM

A folyó komplex kezelése szükséges (EU VKI) Árvízvédelem A folyó komplex kezelése szükséges (EU VKI) Rekreáció Természetvédelem A folyó Hajózás Vízenergia Mezőgazdaság Vízbázis védelem

A hajózáshoz kapcsolódó KvVM - vízügyi feladatok Vízállás észlelés, előrejelzés, Mederfelmérés, Folyószabályozás, szabályozási művek fenntartása, Árvízvédelem, Vízminőség védelem, Hajóút kitűzés

Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) helyzetképe (részlet) Az EU területén a folyók alkotta gerinc vonalakat a számos hajózó csatorna teszi valóságos közlekedési hálózattá. A vízi útjainkon rendszeresen fellépő hajómerülési korlátozások miatt a rendelkezésre álló hajótér éves átlagban mindössze 60-70%-ban használható ki, míg az EU fejlett államainak vízi útjain ez az érték a 80-100% között mozog. Az EU közlekedéspolitikája a jelentősebb kikötőket elsősorban a területi gazdasági fejlődést előmozdító közlekedési csomópontként tartja számon. Ezen kikötői csomópontok egyben a szárazföldi közlekedéshordozók egységes logisztikai rendszerbe integrálását is szolgálják.  Ennek a szemléletmódnak a magyar fejlesztéspolitikában is növekvő szerepet biztosítunk.

Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium álláspontja (részlet) A Minisztérium halaszthatatlan szükségességét látja az európai VII. közlekedési folyosó fejlesztésének, amelyet a Duna, mint nemzetközi víziút testesít meg. A Duna magyarországi 378 km-es szakasza (Szap-Déli országhatár) központi fekvésével meghatározó része lett a DMR transzkontinentális víziútnak. A DMR önmagában is, de különösen a hozzá közvetlen kapcsolódó belvízi víziutakkal együtt, mind gazdasági, mind turisztikai szempontból Európa legjelentősebb belvízi víziútrendszere. E döntő érvek alapján egyértelműen látható, hogy a magyarországi Duna-szakasz beilleszkedése – jelen állapotában fejlesztése – a teljes víziútrendszerbe miért ennyire fontos.

KvVM – KüM – GKM közös állásfoglalás 2007 A Duna medence szintű hajóút-fejlesztéssel kapcsolatban mindenekelőtt szükségesnek tartjuk hangsúlyozni, hogy a magyarországi Duna szakasz jelentős természeti értéket képvisel. A magyarországi Duna szakasz túlnyomó többsége Natura 2000 védett terület. Cél a jó ökológiai állapot, vagy potenciál elérése. Ha az így megfogalmazott követelmények elérhetetlenné válhatnak, ennek következtében azok felülvizsgálata is felvetődhet. A hajózást korlátozó tényezők nem kizárólag a folyóban keresendők. Szükséges a teljes körű vizsgálat lefolytatása, és ezen belül a gazdasági, társadalmi korlátozó tényezők alapos vizsgálata. A magyarországi Duna szakaszt érintő hajóút-fejlesztéssel kapcsolatosan szükséges a vízi árufuvarozás iránti jelenlegi és jövőbeni hazai és nemzetközi kereslet felmérése és ennek ismeretében a lehetséges megoldások részletes vizsgálata, valamint az érintett szervek, szervezetek közötti folyamatos egyeztetés.

Az új nemzetközi jelentőségű víziutaknak legalább az IV Az új nemzetközi jelentőségű víziutaknak legalább az IV. osztály követelményeit kell kielégíteniük. Ebben a tekintetben ezeken az utakon legkevesebb 250 cm merülést kell biztosítani.

A hajóúttal szemben támasztott nemzetközi elvárások Kettős elvárás tartósság hajózóút mélység (m) Duna Bizottság 1948. évi Belgrádi Egyezmény 94 % 2,5 AGN (Eu) Nemzetközi jelentő-ségű víziutakról szóló európai egyezmény 66 % (év 2/3-a) 2,7-2,9 (2,5 merülés + biztonság)

Európa víziúthálózata

Helsinki folyosók

EU csatlakozásunk a jelenleginél jobban igényli a logisztikai szolgáltató központok és hozzá kapcsolódóan a kombináltszállítás fejlesztését. A logisztikai szolgáltató központok fejlesztése alapvetően kedvezően meg fogja változatni az áruszállítás munkamegosztását A logisztikai fejlesztés egy sor más fejlesztés mozgatója lehet.

Magyarországon aránytalanul alacsony a belvízi szállítás részaránya és a tendenciák sem a növekedés felé mutatnak

Dunai víziút fejlesztése Az EU belvízi hajózásának koordinátora Karla Peijs asszony jelentése a fejlesztés állásáról Szap-Budapest Ütemterv szerint 2013-ban kezdődő munkák (VI/B) Szerbia vállalja a fejlesztést (VI/C – VII)) Ütemterv szerint 2013-ban kezdődő munkák (V) Straubing-Passau Budapest-Déli országhatárÜtemterv szerint 2010 előtt kezdődő munkák (VI/C)

KvVM víziút fejlesztései Duna A minisztérium az EU víz Keretirányelve végrehajtásának keretében, a vízgyűjtő-gazdálkodási tervezés során vizsgálja a hajózási kérdéseket is. Ezen felül foglalkozik a kérdéssel, a legrosszabb hazai szakasszal, a Bős-Nagymarosi tárgyalások keretében is Tisza A felső-Tisza illetve a Bodrog víziút fejlesztése IV. osztályúvá (két KÖVIZIG Interreg program, szlovák tükörprojekt) Záhonyi térség fejlesztése (IV. osztályú hajóút) Meghatározó a Kisköre-Csongrád közötti folyó-szakasz állapota (II. oszt.!) mely hagyományos folyószabályozással nem javítható a kívánt mértékben Összességében a Tisza jelen állapotában nem lehet nemzetközi hajózóút (ehhez ui. IV. osztályúnak kellene lennie)

Tisza – Bodrog Interreg hajóútfejlesztési projektek

A KHEM megkezdett fejlesztései A KHEM (GKM) fenti okok miatt kezdeményezte a fejlesztések megkezdését a Dunán. Ennek keretében az alábbi intézkedések történtek: Duna Még a GKM koordinálásával, uniós forrásból 2007-ben a VITUKI elkészítette tanulmánytervét a hajózóút stabilizálására a Szap-Déli oh. szakaszra (a kiírás szerint a feladatot nem lehetett duzzasztással megoldani). A tervek szerint a tervezés II. üteme után 2010-től Budapest-déli országhatár szakaszon megkezdődne a kivitelezés. A politikailag és szakmailag egyaránt kritikus Szap-Szob szakaszon 2013 után prognosztizálják a munka megkezdését. (ez nagymértékben függ a szlovák-magyar kapcsolatok alakulásától és így a Nagymarosi vízlépcső kérdésétől is)

Technológiai fejlesztések– RIS (KHEM) Az Európai Parlament (EP) támogatja az egységes európai folyami információs rendszer (River Information Services - RIS) kiépítését. A rendszer célja a hatékony és környezetbarát vízi közlekedés feltételeinek megteremtése. A RIS képes lehet azonnali elektronikus tájékoztatással segíteni a folyami közlekedés részvevőit az adott vízi jármű közvetlen környezetének aktuális hajózhatósági feltételeiről, és tájékozatatást adni a többi közlekedő hajótól. Az Infokommunikációs Országos Egyesület a dunai információs és segélyhívó rendszert illeszti az egységes szolgáltatásába a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium költségvetésében elkülönített források felhasználásával.

Technológiai fejlesztések KvVM Az adottságok pontosabb figyelembevétele (sűrűbb mederfelmérések, felhasználható megjelenítés)

Gátló és ösztönző tényezők Az Európai Unió oldaláról EU Víz Keret Irányelvéből (VKI) adódó kötelezettségek (jó ökológiai állapot vagy potenciál) (konszenzus nélkül gátló tényező) az EU Natura 2000 természetvédelmi hálózata beavatkozási korlátai az európai szinten védett természeti területek kapcsán. (konszenzus nélkül gátló tényező) Az árvízvédelmi célállapot meghatározása, beleértve a várható klímaváltozások kedvezőtlen hatásaira való felkészülést is. (Anyagiakban befolyásolhatja a hajóútfejlesztést) A VII. nagy transz-európai közlekedési folyosóhoz (Trans European Network) való csatlakozás (ösztönző tényező) A TEN alapján a hazai Duna rendezési koncepció kialakítása (ösztönző tényező) Az Európai Unió egyéb, közlekedési, energetikai, regionális, vidékfejlesztési, agrár stb. politikái közötti kapcsolatok figyelembe vétele (ösztönző tényező)

Gátló és ösztönző tényezők Magyarországon A zöld mozgalmak ellenzik a folyó mindennemű szabályozását (pl. vízlépcső-probléma, kisebb merülésű hajópark bevezetése az EU-ban) (konszenzus nélkül gátló tényező) A gazdaság igényelné a szállítást (Győr-Gönyű kikötő fejlődése) (ösztönző tényező) Horvátország, Szerbia részéről Szerbia kimondottan sürgeti a hajózási feltételek kialakítását, a VII. nagy transz-európai közlekedési folyosó biztosítását. (ösztönző tényező) Horvátország állásfoglalása a kérdésben nem egyértelmű, tekintettel arra, hogy a Duna szerb-horvát határfolyó, és szakmai kapcsolatok még nem álltak teljesen helyre.

Hibáink Szakmaspecifikus gondolkodás Komplex fejlesztések hiánya (egymást erősítő párhuzamos OP-k kellenek) Nincs egyértelmű mértékegység a vitához (gazdasági összemérés) Szakmai minősítés hiánya (mindenki szakértő?) Szakmai túlzások

Félelmek A folyó túlságosan csatornázottá válik

Vízgyűjtő-gazdálkodási terv Gazdaságossági számítások Lehetőség EU közlekedési koncepció EU Víz Keretirányelv Vízgyűjtő-gazdálkodási terv Élőhelyvédelmi Program Natura 2000 ! Gazdaságossági számítások ! Üzemelés fenntartás Egyéb igények Árvízvédelem Rekreáció Ivóvízbázis Stb.

Feladataink Az igények megjelenítése Nyitottság – nagyobb párbeszéd Egységes minősítés – értékmérő a gazdaság Konszenzus megteremtése Komplex beruházások érvényesítése Állami és nem állami feladatok elválasztása

Javaslat Használjuk ki az EU Irányelveinek lehetőségeit!! (Hazai vitáinkhoz viszonylag semleges bázis) Pl.:Víz Keretirányelv Metodikát ad Kötelessége feltárni és szintetizálni az igényeket! Gazdaságossági vizsgálatokat kell elvégezni! Vizsgálnia kell a fenntarthatóságot

Cél a konszenzus! Így talán jobban megkedvelnek minket!

Köszönöm a figyelmüket!