Készítette: Kápiszta Gabriella

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Gyere velem! Sétáljuk végig együtt az iskolámat!
Advertisements

Iparművészeti Múzeum A főváros egyik legszebb látnivalója a Lechner Ödön és Pártos Gyula tervezte, Zsolnay kerámiával fedett szecessziós palota. Gyűjteménye.
Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
Amit láthattunk Budapesten és amit nem /2013/
Történeti episztemológia
Premodern és nemzeti stílustörekvések
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Téma:Becse és környéke
Szecesszió a mindennapokban
Nyílt napok látogatottsága
Rodostói kakukkok.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
A romantika Magyarországon
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP /
Szeged címere. Szeged címere Szeged Magyarország harmadik legnagyobb városa amely nagy történelmi múlttal sok turisztikai látványossággal rendelkezik.
Térábrázolás különböző életkorokban
A NYUGAT
REALIZMUS.
A romantika irodalmából
Lous Comfort Tiffany ( ) Tiffany amerikai művész és ipari tervező, aki jól ismert műveit üveggel társítja. Az Art Nouveau (Új művészet) mozgalom.
A Nyugat.
A Nyugat
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 MIT KEZDÜNK AZ EU-VAL? Az unió megjelenési formái az oktatási intézményekben.
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
Készítette: Szőke Gréta. A Művészetek Palotája egy többfunkciós kulturális létesítmény.Palotája Három művészeti ág kedvelőinek ad otthont : Zene Vizuálisművészet.
Budapest turisztikai marketingje
A barokk, mint művészeti irányzat
A kerettantervek fejlesztése
A SZECESSZIÓ.
Klauzál Gábor és kora Készítette: Domján Andrea és Hízó Ildikó
Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alap Két ország, egy cél, közös siker! Dr. Kovács Ferencné.
Realizmus, Preraffaeliták testvérisége, Plein air
Érettségi tájékoztató 2013/2014-es tanév. Az érettségi vizsga menete Írásbeli időszak: május –Az érettségi időpontokat külön táblázatban olvashatják.
BUDAPESTI SÉTA 6. ÉVFOLYAM.
Budapest legszebb koncertépülete, a pesti Dunakorzó mentén fekvő Vigadó től volt újra látogatható, miután az es szabadságharc során.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Szakmai munkánk a pályázatban
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
„Rövidebb képzési idejű szakképzés bevezetése az SZLTISZK Vályi Péter Szakképző Iskolai Tagintézményben” TÁMOP A -12/1– Szakmai munkánk.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
TÁMOP b-14/ „határokon túl-ha/tár”
Határtalanul pályázat
Rippl-Rónai Múzeum Rippl-Rónai Megyei Hatókörű Városi Múzeum
Budapest IX. Kerületi Weöres Sándor Általános Iskola és Gimnázium
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Erdei barátaink – Szakács Sándor.
A beiskolázás előkészítése
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
BME Urbanista építész Msc Környezettervezés 3. feladat Czelnai Zsolt, Perge Márton
KIHÍVÁS A bemutatót készítette: kihivasottak_6: Zsámboki Csilla Tóth Judit Fári Anna.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
BAUHAUS I SZECESSZIÓ DESIGNELMÉLET I KÁDÁR MÁTÉ.
IPARMŰVÉSZET NÉPMŰVÉSZET KÖRNYEZET ÉS TÉRALAKÍTÁS tantárgy
ÁLLATI HETEK HÁROM HETET MEGHALADÓ PROJEKT. A TÉMA: Állatok és állatvédelem A TÉMA: Állatok és állatvédelem.
BÚTORTÖRTÉNET ARTS AND CRAFTS MŰVÉSZET ÉS KÉZMŰVESSÉG.
1961-ben alapított intézmény Létszám: 770 fő Osztályok száma: 24 Az engedélyezett pedagógus státusz: 63 Az engedélyezett pedagógiai munkát segítő: 9,5.
Impresszionizmus.
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
SZECESSZIÓ VICTOR HORTA
SZECESSZIÓ
Henry van de Velde „Arts without frontiers” Hisnyay – Heinzelmann Luca
Kolozsvár.
Workshop Szeged Dr. Tóth Attila Ornamens Tata Bt.
Üdv, tanulók! Tanár neve.
Hungary-Serbia IPA Cross-Border Cooperation Programme – HUSRB/1203
Előadás másolata:

Készítette: Kápiszta Gabriella Tanulmányi kirándulás a szabadkai múzeumba és mintaóra megtartása- SZECESSZIÓ (projekt terv) Készítette: Kápiszta Gabriella

Kápiszta Gabriella Szabolcski Beatrice Tóth Gabriella. Tanulmányi kirándulás a szabadkai múzeumba és mintaóra megtartása- SZECESSZIÓ A múzeumlátogatás időpontja: 2012.09.28. péntek. Időtartalom: 10.00 órától 10.45. óráig. A tanulmányi kirándulást a szabadkai múzeumba, a mintaórát megtervezték és megvalósították: Kápiszta Gabriella Szabolcski Beatrice Tóth Gabriella. A téma: SZECESSZIÓ.

Projekt formájában feldolgozható tantervi témák keresése Tantárgy: történelem (általános iskola 5. és 6.osztályában). Tananyag: A múlt (általános iskola 5. osztályában) Alapvető történelmi források a középkor történelméhez (általános iskola 6. osztályában). A múlt az ötödikes és az alapvető történelmi források a középkor történelméhez a hatodikos tananyag a történelmi források, felosztása és a tárgyi emlékek múzeumi őrzése történelemmel foglalkozó része, illetve összhangban van az 5. és a 6. osztály tantervével.

A kirándulás résztvevői

A projekt terv készítés tanári feladatai A tanulmányi kirándulás megszervezése, lebonyolítása és értékelése. A szervezés két napi elfoglaltságot jelent (információk begyűjtése, tanulók érdeklődésének felkeltése, autóbusz lefoglalása, ami a tanulókat a helyszínre viszi stb.) A tanulmányi kiránduláson ötödikes és hatodikos tanulók vesznek részt.

A projekt terv készítés tanári feladatai A projekt leírása A múzeumlátogatás megszervezése és előkészítése - A múzeumlátogatás időpontjának meghatározása. - Az útirány és a közlekedési eszközök kiválasztása és a velük kapcsolatos szervezési tevékenységek.

A projekt terv készítés tanári feladatai A projekt leírása -A tanárok a csoportos látogatás előtt megnézték a múzeum Szecesszó nevű kiállítását, ami a Városháza száz éves átadásának évfordulójára nyílt és felkészültek a tanóra megtarására.

A projekt terv készítés tanári feladatai A projekt leírása Múzeumlátogatás A tanulók csoportja a három tanár kíséretében megnézi a kiállítást és meghallgatják a múzeumban tartandó órát.

A tanórához szükséges korreláció: Korreláció: történelem, helyi történelem, francia nyelv, matematika, magyar nyelv és irodalom, képzőművészet, mindennapi élet, polgári nevelés (a gyermekek jogai-fejődésre való jogok – oktatás, szabad idő), építészet. Tantárgyi korrelációt végző tanárok: Kápiszta Gabriella Szabolcski Beatrice Tóth Gabriella.

A tanórához felhasznált irodalomjegyzék -történelemből Boško Krstić: Gradska kuća Subotičko čudo = Városháza a szabadkai csoda = Town hall the miracle of Suborica, Subotica: B. Krstić, 2003 (Subotica: Globus) Boško Krstić: Subotica, Subotica: JP „Palić-Ludaš”: B. Krstić, 2003 (Subotica: Rotografika) Autor projekta i ureknik Boško Krstić: Secesija u Subotici = A szecesszió Szabadkán, Subotica: Književna zajednica; Budapest: Kijárat kiadó, 2002 (Subotica: Globus) Magyar László: Palićke šetnje = Palicsi séták = Palić promenades, Palić: Javno Preduzeće„Palić-Ludaš”: B. Krstić, 2003 (Subotica: Biografika) Magyar László: Szabadka képes történelme = Ilustorvana istorija Subotice, Subotica: Književna zajednica = Szabadka: Iróközösség: B. Krstić, 2004 (Subotica: Biografika) Boško Krstić: Szabadka látkép, Szabadka: Palics-Ludas Közválalat: B. Krstić, 2006 (Szabadka: Rotografika) Internet – Wickipédia - Szecesszió

Az óra menete Bevezető rész (5 perc) – Kápiszta Gabriella ( történelmi források, tárgyi emlékek, múzeum)- A tanult tananyag átismétlése és bevezetés.

Az óra menete Fő rész (35 perc) -Kápiszta Gabriella, Szabolcski Beatrice, Tóth Gabriella. Szecesszió - a kezdetek, Szecesszió, mint irányzat, Szecesszió –megjelenése Európa országaiban, Szecesszió – építészet, Szecesszió - iparművészet , Szecesszió – irodalom, Szecesszió –öltözködés, Szecesszió - festészet, grafika, Szecesszió – híres emberek és Szabadka (Lifka Sándor).

Az óra menete Befejező rész (5 perc) – Szabolcski Beatrice - A tanult tananyag átismétlése és befejezés.

Szecesszió – a kezdetek 1897-ben Bécsben negyvenkilenc művész kivonult a városi művészeti központból, hogy új művészetet teremtsen századforduló jellegzetes képző- és iparművészeti, valamint irodalmi irányzata, stílusként nehezen értelmezhető, historizmus- és eklektikaellenes mozgalom, ami minden országban másként nyilvánult meg.

Szecesszió, mint irányzat A szecesszió sokkal inkább egy művészeti irányzat, egy világkép, mint egységes stílus. A szó maga latin eredetű (sēcēdō, sēcēdere: kivonulni). Kivonulást, elszakadást jelent mindattól, amit a korabeli akadémikus művészet képviselt, és a hazugnak tartott historizmustól (neoreneszánsz, neobarokk, neogótikus stb. stílusok).

Szecesszió - építészet Főbb jellemzői: nagymértékű stilizálás, a növényi vagy geometrikus mintákra építő hullámzó ornamentika, hangsúlyos, élénk színek alkalmazása, „organikus” jellegű formálás. A szecessziós épületeken kevés a derékszög, a tervezők sokkal inkább kedvelték a lágy, gömbölyded formákat. REICHLE PALOTA-Reichle Ferenc szabadkai építész 1903 és 1904-ben felépítette palotáját, ahol a szecesszió dominált.

Szecesszió - építészet Magyarországon a szecessziót elsősorbanLechner Odön (1845-1914) nevével kapcsolják össze. Ő a legismertebb, legnagyobb hatású szecessziós építészünk, egyúttal a stílus magyar irányzatának kezdeményezője. Lechner Ödön hatása óriási volt, gyakorlatilag egyidejűleg számolta fel az eklektikus törekvéseket és tette népszerűvé a szecessziót, mint nemzeti stílust. Követői egész Magyarországon akadtak. A Lechner-iskola a Felvidéktől a Bácskáig és Erdélyig számos nagyszerű középületet hagyott maga után. ZSINAGÓGA- Komor és Jakab 1902-ben építette Szabadkán.

Szecesszió - iparművészet A kerámiadíszítésre, az üvegfestésre, a csipkekészítésre, az ötvösművészetre és az épületek belső dekorációjának kivitelezésére számtalan példa akad a korból.

Szecesszió - irodalom A magyar irodalomban elsősorban Bródy Sándor, Szomory Dezső és Krúdy Gyula prózájában, illetve Ady Endre, Babits Mihály és Juhász Gyula lírájában mutatkoznak meg a szecesszió stílusjegyei.

Szecesszió -építészet Neves magyar, szecessziós stílusban alkotó építészek: Jakab Dezső és Komor Marcell, akiknek köszönhetjük a szabadkai vároházát. A városházát és a Reichl-palotát stílusosan Zsolnay kerámiával díszítették, és amelyeknek formavilága szintén a magyar szecesszióra emlékeztet.

Szecesszió - építészet 1912-ben átadták rendeltetésének a szabadkai Városházát, a Víztornyot, a Vígadót, a Zenepavilont és a Női fürdőt, a tóparton leleplezték az Emlékkutat.

Szecesszió -öltözködés A szecesszió jelentősége kettős: díszítő elemek helyett egy teljesen új vonalvezetésű, japán ihletésű, a növények és a női szépség hajlékonyságára alapozott stílust teremt. Másrészt hangsúlyozza a tárgyak használati értékét, a sima, dísztelen funkcionalizmus előfutára.

Szecesszió -öltözködés Népszerűvé válásakor az 189o-es években a növény és figurális elemek burjánzása jellemzi. 19o5 körül ezek az elemek már szögletesebbek. A szecesszió hatása - látványos ornamentumok megjelennek a lendületes, grafikai vonalvezetésű ruhákon. Az öltözködés aktuális, ésszerű refomruháit segíti, megalapozva a fűző nélküli, kis anyag-szükségletű, viszonylag egyszerű szabású, kényelmes divatot, melyre a 2o.század dolgozó nőtípusának szüksége van.

Szecesszió - festészet, grafika Magyar festők, grafikusok Lakatos Artúr:Plakát Rippl-Rónai József – második festői korszakában a legjelentősebb képviselője a stílusirányzatnak Kernstok Károly korai művei és ablaküveg-terveivel kapcsolódik Faragó Géza-festő, plakáttervező Róth Miksa - üvegfestő

Lifka Sándor és a szabadkai mozi -Lifka Sándor (1880-1952) Brassóban született, letelepedett Szabadkán, ahol filmszínházat nyitott.

A szabadkai szecesszió -részlet

A szabadkai szecesszió -részlet

Szecesszió Szabadkán és Palicson -ZSINAGÓGA -VÍZTORONY (Palics) -VÁROSHÁZA -VIGADÓ (Palics) -NŐI STRAND (Palics) -ZENEPAVILON (Palics) -EMLÉKKÚT (Palics)

Részlet a tanóráról A tanulók figyelmesen hallgatták tanáraik előadásait, aktívan hozzászóltak a hallottakhoz és jelentkezéssel dinamikussá tették az órát.

Részlet a tanóráról A hangulat kitűnő volt, mindenki jó érezte magát a múzeumban.

Részlet a tanóráról

Részlet a tanóráról A mintaórát a palicsi Miroslav Antić Általános Iskola pedagógusa (Mirjana Pajić) és pszichológusa (Belančić Svetlana) is figyelemmel kísérte.