A TDM JELENE ÉS JÖVŐJE MAGYARORSZÁGON

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A TDM rendszerrel kapcsolatos gyakorlati tapasztalatok
Advertisements

50-ről 100-ra" című TDM konferencia május 23. Szarvas
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
Turisztikai desztinációs menedzsment szervezetek létrehozása és fejlesztése.
Aktuális pályázati lehetőségek
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Környezetipari Export Klaszter pályázat 2011-ben Morvai Balázs - Pál Attila KSZGYSZ – dec. 14.
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
SZIE Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Vargáné Gálicz Ivett PhD hallgató Szent István Egyetem
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
TDM Szakmai Nap november 21.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Balogh Károly elnök Mór, november 10.. Turizmus Desztináció Menedzsment Professzionalizmus Partnerség Kooperáció Konszenzuskeresés Kontroll Innováció.
BALOGH KÁROLY elnök Magyar TDM Szövetség Budapest, március 2.
ESZA Nonprofit Kft. Nagy Balázs– uniós programigazgató.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Sajtótájékoztató január 4. Dr. Szikora János elnök, APEH.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
GKRTE Közgyűlés, április 20.
Lendületben az ország! Nemzeti Területfejlesztési Hivatal Közelebb az emberekhez november 2.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
Alternatív finanszírozási lehetőség a határ menti térségek megsegítésére Békéscsaba, május 20.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A Dél-Dunántúli régió gazdaságában rejlő potenciál – a KKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben.
14.30 Regisztráció Köszöntő – Vértes Tibor, elnök Megnyitó – L. Simon László, az Országgyűlés Kulturális és Sajtóbizottságának elnöke
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
Balatoni Regionális Turizmus Szövetség 201l. 1o.21. Balatonföldvár Hoffmann Henrik Elnök Regionális TDM Szövetség -lehetőség, -kihívás, -siker? Regionális.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
Balaton régió turizmusában
Tiszainform Idegenforgalmi Szolgálat
ÉSZAK-ALFÖLDI TURISZTIKAI RÉGIÓ TDM RENDSZER
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Az idegenforgalom lehetőségei a határmenti régióban Dobis Ildikó, Győr,
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése Majorné.
Klaszter és egyéb vállalkozásfejlesztési pályázatok 2011-ben Morvai Balázs - Pál Attila KSZGYSZ – dec. 14.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Tourinform. Tourinform irodák 150 iroda 9 regionális szervezet 2 millió látogató Információk kiadványok rendezvények kiállítások továbbképzések.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
A magyar-szerb Szomszédsági (interreg) program első kiírásának tapasztalatai egy megvalósult projekt tükrében Ricz András Regionális Tudományi Társaság,
DESZTINÁCIÓK TURISZTIKAI TELJESÍTMÉNYÉNEK TELEPÜLÉS-SZEMPONTÚ MEGKÖZELÍTÉSE Dr. Szalók Csilla „TDM Workshop”
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
TURIZMUSFEJLESZTÉS – TDM FEJLESZTÉS Mányai Roland főosztályvezető Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium Budapest, február 5..
Pécs és térsége turizmusának helyzete. Magyarország vendégforgalmi adatai ( KSH)‏ Látogatók száma: fő (=2007)‏ Vendégek száma a kereskedelmi.
Közfoglalkoztatás Nemzeti Közfoglalkoztatás Program.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
TOP vas megyei aktualitásai
Szpi működése 2011-ben létrejött a Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft. a Promei Nonprofit Kft. jogutódjaként a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tulajdonosi.
LÉPÉSRŐL-LÉPÉSRE TDM SZAKMAI NAP
A turisztikai desztináció menedzsment rendszer Magyarországon
IX. Országos TDM konferencia május 23. Nyíregyháza
Előadás másolata:

A TDM JELENE ÉS JÖVŐJE MAGYARORSZÁGON VÍG TAMÁS Stratégiai Munkacsoport vezető Magyar TDM Szövetség

Elöljáróban… TDM folyamatok Magyarországon TDM –ek a Turizmus törvényben A TDM rendszer működésének előnyei

TDM folyamat Magyarországon 2000 körül A Széchenyi Terv egészségturisztikai programjában, elsősorban gyógyhelyi igazgatóságként 2002 Gyenesdiási Turisztikai Egyesület, mint első TDM szervezet létrehozatala 2005 A Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2005-2013 egyik prioritása 2007 A Nemzeti Fejlesztési Tervben és egyúttal az európai uniós támogatási programokban szerepel 2009 Az Új Magyarország Fejlesztési Terv részeként kiírásra kerül az első ROP TDM pályázat, főleg helyi TDM szervezeteknek 2010 Nemzetgazdasági Minisztérium TDM regisztráció 2011 Helyi és térségi ROP TDM pályázat az Új Széchenyi Terv keretében Balatoni Regionális TDM Szövetség Magyar TDM Szövetség 2012 TDM-ek a Turizmus Törvényben

Magyar TDM Szövetség 35 TDM tag, további 6 egyéb tag Tevékenység - Szakmai kapcsolattartás (NGM, NFÜ, szakmai szövetségek, TDM szervezetek, oktatási intézmények…) - Érdekképviselet (turizmus törvény, TDM pályázatok, TDM szakmai regisztráció…) - Szakmai tanácsadás - Rendezvényszervezés, legjobb gyakorlatok megosztása (TDM Konferenciák) - Előadások, prezentációk

NGM szakmai regisztráció Szakmai feltételrendszer a helyi, térségi (és hamarosan régiós) TDM szervezetek minősítésére 2010. decemberétől folyamatos 2011. évi TDM pályázaton való részvétel előfeltétele Nemzetgazdasági Minisztérium Turisztikai Főosztály - megfelelés esetén regisztrációs szám 2012. januárban már 66 regisztrált TDM szervezet

A 2011-es ROP TDM pályázat nyertesei Régió Nyertes pályázatok száma Észak-Magyarország 6 Észak-Alföld 1 Dél-Alföld 2 Közép-Magyarország Közép-Dunántúl 7 Nyugat-Dunántúl 8 Dél-Dunántúl Σ nyertes pályázatok száma: Σ elnyert támogatás: 32 nyertes TDM szervezet; 1.791.361.468 Ft

TDM rendszerfejlesztés tapasztalatai Féloldalas a rendszer kiépítése Rosszul értelmezett fenntarthatóság, szerepkörök Fenntarthatóság hiánya, pályázatfüggés, vállalkozási kényszer Együttműködési készség - különösen az első sikerek után - látványosan megnő Kreativitás Évtizedes hátrányok ledolgozása helyben Identitás (arculat)megerősödése, kistájak, helyi termékek előretörése

Turizmus törvény (Legalább) 20 éve készül… Felfokozott várakozás szakmai körökben TDM szervezeti rendszer törvényi szintű kereteinek megalkotása Idegenforgalmi adó turizmusba történő visszaforgatásának kötelezettsége – TÖRTÉNELMI LÉPÉS 2012. február – közigazgatási egyeztetés 2012. március 28. OGYSTUB ülés

Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Új fogalmak: Desztinációs látogatói hozzájárulás (DLH): turisztikai vonzerők belépődíja alapján, pl. annak 5%-a Turisztikai hozzájárulás (TH): turisztikai szolgáltatók és egyéb a turizmusból profitáló vállalkozók, szervezetek által fizetett adó rendeletben meghatározott arányos összege (akár a TDM tagdíj helyett, pl. annak nagyságrendjében)

Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Nemzeti TDM szervezet - A nemzeti TDM feladatainak ellátása a nemzeti marketingszervezettől elkülönülő szervezetben történik, mely a turizmusért felelős miniszter irányítása alatt áll. - A nemzeti TDM szervezet tulajdonosai az állam, az MTDMSZ, az országos szakmai szervezetek és a regionális TDM szervezetek.

Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Regionális TDM szervezet Balaton kivételével márkázható-e egy statisztikai régió a turisztikai piacon, érdemes-e erre turisztikai promóciót építeni? Regionális TDM feladatköre? Tervezési, EU forrás felhasználási szint

Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Térségi TDM szervezet - A megyei önkormányzat térségi TDM-ben játszott szerepe megkérdőjelezhető. A térségi TDM-ek létrehozása a megyehatárokon túl természetföldrajzi, gazdaságföldrajzi, kulturális és egyéb tényezőket is figyelembe vesz. - A regionális szervezetben a megyék is szerepet kaphatnának, pl. tervezési – területfejlesztési feladataik kapcsán

Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Helyi TDM szervezet A törvénytervezetben felvázoltak szakmailag megfelelőek az összetételre, létrehozásra, döntéshozatali folyamatra vonatkozóan.

Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Finanszírozás Csak olyan önkormányzat kapjon beszedett idegenforgalmi adóhoz kapcsolódó költségvetési támogatást, amely tagja helyi TDM szervezetnek. A támogatás mértéke továbbá annak figyelembe-vételével kerüljön megállapításra, hogy az adott helyi önkormányzat területén a TDM struktúra mennyire fejlett, azaz helyi, térségi és regionális TDM is működik azon a területen. Minél többszintű az adott települést magában foglaló TDM, annál nagyobb arányú legyen a kiegészítés. Központi költségvetési megtakarítás, helyben érdekeltség a rendszer fejlesztésében

Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Finanszírozás „Ha a helyi önkormányzat illetékességi területén helyi TDM működik, a helyi önkormányzat … a költségvetési hozzájárulás 10%-át köteles a helyi TDM szervezet működésének finanszírozásához hozzájárulni.” - A tervezet szerint egy 300 Ft-os IFA-val működő TDM szervezet esetében 100 ezer vendégéjszaka (tehát közepes desztináció) esetén az helyi TDM szervezet számára járó IFA-összeg (a teljesen belül 70%-os IFA kötelezett vendégéjt figyelembe véve) 3.150.000 Ft, ami TDM működtetés szempontjából értelmezhetetlenül alacsony forrást biztosít.

Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Javaslat a helyi TDM finanszírozására: - a helyi idegenforgalmi adó és annak összegéhez igazodó költségvetési hozzájárulás együttes összegének 40%-a - a turisztikai hozzájárulás összegének 30%-a - desztinációs turisztikai hozzájárulás 40%-a

Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Javaslat térségi TDM finanszírozására: - a helyi idegenforgalmi adó és annak összegéhez igazodó költségvetési hozzájárulás együttes összegének 10%-a - a turisztikai hozzájárulás összegének 15%-a - desztinációs turisztikai hozzájárulás 10%-a

Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Javaslat régiós TDM finanszírozására: - a helyi idegenforgalmi adó és annak összegéhez igazodó költségvetési hozzájárulás együttes összegének 10%-a - a turisztikai hozzájárulás összegének 15%-a - desztinációs turisztikai hozzájárulás 10%-a

Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Alternatív javaslat regionális TDM esetén: A regionális szint finanszírozását a tervezet csak ’alulról’ nevesíti ebben a pontban, a regionális TDM tulajdonlása ugyanakkor az értelmező kiegészítés szerint 50%-ban állami, 50%-ban piaci szereplők által történik. a) a regionális TDM szervezet finanszírozása ’alulról’ és ’felülről’ azonos mértékben történik. b) a regionális TDM szervezet kizárólagos ’alulról’ történő finanszírozása esetén kizárólag ’alulról’ kerüljön tulajdonlásra is.

Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Összegezve: A fenntartható TDM szervezeti rendszer kialakításához az egyébként több helyen kedvező, illetve turizmus történelmi megközelítésen túl további módosításokra van szükség.

TDM rendszer előnye Helyi, Térségi, Regionális, Nemzeti szint. Teljes, minden szintre kiterjedő kiépítettsége esetén maximalizálhatóak az előnyök Helyi, Térségi, Regionális, Nemzeti szint. Eltérő funkciók kiegészítik egymást, turizmusban érdekeltek közös döntéshozatala minden szinten megvalósul.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! www.tdmszovetseg.eu info@tdmszovetseg.eu