A TDM JELENE ÉS JÖVŐJE MAGYARORSZÁGON VÍG TAMÁS Stratégiai Munkacsoport vezető Magyar TDM Szövetség
Elöljáróban… TDM folyamatok Magyarországon TDM –ek a Turizmus törvényben A TDM rendszer működésének előnyei
TDM folyamat Magyarországon 2000 körül A Széchenyi Terv egészségturisztikai programjában, elsősorban gyógyhelyi igazgatóságként 2002 Gyenesdiási Turisztikai Egyesület, mint első TDM szervezet létrehozatala 2005 A Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2005-2013 egyik prioritása 2007 A Nemzeti Fejlesztési Tervben és egyúttal az európai uniós támogatási programokban szerepel 2009 Az Új Magyarország Fejlesztési Terv részeként kiírásra kerül az első ROP TDM pályázat, főleg helyi TDM szervezeteknek 2010 Nemzetgazdasági Minisztérium TDM regisztráció 2011 Helyi és térségi ROP TDM pályázat az Új Széchenyi Terv keretében Balatoni Regionális TDM Szövetség Magyar TDM Szövetség 2012 TDM-ek a Turizmus Törvényben
Magyar TDM Szövetség 35 TDM tag, további 6 egyéb tag Tevékenység - Szakmai kapcsolattartás (NGM, NFÜ, szakmai szövetségek, TDM szervezetek, oktatási intézmények…) - Érdekképviselet (turizmus törvény, TDM pályázatok, TDM szakmai regisztráció…) - Szakmai tanácsadás - Rendezvényszervezés, legjobb gyakorlatok megosztása (TDM Konferenciák) - Előadások, prezentációk
NGM szakmai regisztráció Szakmai feltételrendszer a helyi, térségi (és hamarosan régiós) TDM szervezetek minősítésére 2010. decemberétől folyamatos 2011. évi TDM pályázaton való részvétel előfeltétele Nemzetgazdasági Minisztérium Turisztikai Főosztály - megfelelés esetén regisztrációs szám 2012. januárban már 66 regisztrált TDM szervezet
A 2011-es ROP TDM pályázat nyertesei Régió Nyertes pályázatok száma Észak-Magyarország 6 Észak-Alföld 1 Dél-Alföld 2 Közép-Magyarország Közép-Dunántúl 7 Nyugat-Dunántúl 8 Dél-Dunántúl Σ nyertes pályázatok száma: Σ elnyert támogatás: 32 nyertes TDM szervezet; 1.791.361.468 Ft
TDM rendszerfejlesztés tapasztalatai Féloldalas a rendszer kiépítése Rosszul értelmezett fenntarthatóság, szerepkörök Fenntarthatóság hiánya, pályázatfüggés, vállalkozási kényszer Együttműködési készség - különösen az első sikerek után - látványosan megnő Kreativitás Évtizedes hátrányok ledolgozása helyben Identitás (arculat)megerősödése, kistájak, helyi termékek előretörése
Turizmus törvény (Legalább) 20 éve készül… Felfokozott várakozás szakmai körökben TDM szervezeti rendszer törvényi szintű kereteinek megalkotása Idegenforgalmi adó turizmusba történő visszaforgatásának kötelezettsége – TÖRTÉNELMI LÉPÉS 2012. február – közigazgatási egyeztetés 2012. március 28. OGYSTUB ülés
Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Új fogalmak: Desztinációs látogatói hozzájárulás (DLH): turisztikai vonzerők belépődíja alapján, pl. annak 5%-a Turisztikai hozzájárulás (TH): turisztikai szolgáltatók és egyéb a turizmusból profitáló vállalkozók, szervezetek által fizetett adó rendeletben meghatározott arányos összege (akár a TDM tagdíj helyett, pl. annak nagyságrendjében)
Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Nemzeti TDM szervezet - A nemzeti TDM feladatainak ellátása a nemzeti marketingszervezettől elkülönülő szervezetben történik, mely a turizmusért felelős miniszter irányítása alatt áll. - A nemzeti TDM szervezet tulajdonosai az állam, az MTDMSZ, az országos szakmai szervezetek és a regionális TDM szervezetek.
Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Regionális TDM szervezet Balaton kivételével márkázható-e egy statisztikai régió a turisztikai piacon, érdemes-e erre turisztikai promóciót építeni? Regionális TDM feladatköre? Tervezési, EU forrás felhasználási szint
Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Térségi TDM szervezet - A megyei önkormányzat térségi TDM-ben játszott szerepe megkérdőjelezhető. A térségi TDM-ek létrehozása a megyehatárokon túl természetföldrajzi, gazdaságföldrajzi, kulturális és egyéb tényezőket is figyelembe vesz. - A regionális szervezetben a megyék is szerepet kaphatnának, pl. tervezési – területfejlesztési feladataik kapcsán
Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Helyi TDM szervezet A törvénytervezetben felvázoltak szakmailag megfelelőek az összetételre, létrehozásra, döntéshozatali folyamatra vonatkozóan.
Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Finanszírozás Csak olyan önkormányzat kapjon beszedett idegenforgalmi adóhoz kapcsolódó költségvetési támogatást, amely tagja helyi TDM szervezetnek. A támogatás mértéke továbbá annak figyelembe-vételével kerüljön megállapításra, hogy az adott helyi önkormányzat területén a TDM struktúra mennyire fejlett, azaz helyi, térségi és regionális TDM is működik azon a területen. Minél többszintű az adott települést magában foglaló TDM, annál nagyobb arányú legyen a kiegészítés. Központi költségvetési megtakarítás, helyben érdekeltség a rendszer fejlesztésében
Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Finanszírozás „Ha a helyi önkormányzat illetékességi területén helyi TDM működik, a helyi önkormányzat … a költségvetési hozzájárulás 10%-át köteles a helyi TDM szervezet működésének finanszírozásához hozzájárulni.” - A tervezet szerint egy 300 Ft-os IFA-val működő TDM szervezet esetében 100 ezer vendégéjszaka (tehát közepes desztináció) esetén az helyi TDM szervezet számára járó IFA-összeg (a teljesen belül 70%-os IFA kötelezett vendégéjt figyelembe véve) 3.150.000 Ft, ami TDM működtetés szempontjából értelmezhetetlenül alacsony forrást biztosít.
Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Javaslat a helyi TDM finanszírozására: - a helyi idegenforgalmi adó és annak összegéhez igazodó költségvetési hozzájárulás együttes összegének 40%-a - a turisztikai hozzájárulás összegének 30%-a - desztinációs turisztikai hozzájárulás 40%-a
Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Javaslat térségi TDM finanszírozására: - a helyi idegenforgalmi adó és annak összegéhez igazodó költségvetési hozzájárulás együttes összegének 10%-a - a turisztikai hozzájárulás összegének 15%-a - desztinációs turisztikai hozzájárulás 10%-a
Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Javaslat régiós TDM finanszírozására: - a helyi idegenforgalmi adó és annak összegéhez igazodó költségvetési hozzájárulás együttes összegének 10%-a - a turisztikai hozzájárulás összegének 15%-a - desztinációs turisztikai hozzájárulás 10%-a
Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Alternatív javaslat regionális TDM esetén: A regionális szint finanszírozását a tervezet csak ’alulról’ nevesíti ebben a pontban, a regionális TDM tulajdonlása ugyanakkor az értelmező kiegészítés szerint 50%-ban állami, 50%-ban piaci szereplők által történik. a) a regionális TDM szervezet finanszírozása ’alulról’ és ’felülről’ azonos mértékben történik. b) a regionális TDM szervezet kizárólagos ’alulról’ történő finanszírozása esetén kizárólag ’alulról’ kerüljön tulajdonlásra is.
Turizmus törvény MTDMSZ vélemény Összegezve: A fenntartható TDM szervezeti rendszer kialakításához az egyébként több helyen kedvező, illetve turizmus történelmi megközelítésen túl további módosításokra van szükség.
TDM rendszer előnye Helyi, Térségi, Regionális, Nemzeti szint. Teljes, minden szintre kiterjedő kiépítettsége esetén maximalizálhatóak az előnyök Helyi, Térségi, Regionális, Nemzeti szint. Eltérő funkciók kiegészítik egymást, turizmusban érdekeltek közös döntéshozatala minden szinten megvalósul.
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! www.tdmszovetseg.eu info@tdmszovetseg.eu